tammikuu 11, 2025, 01:14:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Minbaarin hieman villi 1.kausi

Aloittaja Minbaari, marraskuu 26, 2009, 13:00:05 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Eiköhän ne totu tuohonkin. Uudet lehdet ovat yleensä jo kunnossa tuollaisten oireiden jälkeen.

jewe

Tutun näköisiä nuo lehtien vaalenemisoireet. Itselläni samanlaista chinenseissä ja joissakin baccoissa ja annuumeissa. Muuta syytä itselläni en osaa ajatella kuin valo. Sen jälkeen kun taimet muutti natikan alle oireet alkaneet. Nyt olen siirtänyt nuo oireilevat taimet kauemmaksi natikoista. Aika samantyyppiset oireet kuin auringon polttamat lehdet. Myös yhdessä hydrossa olevassa chinensessä (Orange Lantern) uudet lehdet vaalenneet ja menneet kurttuun.
Monet taimet kasvavat myös alkuperäisessä ruukussa jossa alussa kasvoivat normaalisti, joten en usko kasvualustassakaan olevan vikaa.

jeQQ

Kasvuspurtti. Bluesmanhan kerran kirjoitteli, että johtuu siitä kun kasvin lehtivihreä hieman "lagaa" eli jää jälkeen. Mullakin tuli noita lähes joka kasviin, kun pääsin eroon ötököistä ja sain natikan ajastettua. Nyt ovat vihreitä ja terveitä, tulee kukkaa ja hetelmää. Viikon pari kun odotat ja tarkkailet, ettei vaan olisi ötököitä kuitenkaan.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - helmikuu 12, 2010, 18:28:06 ip
Kasvuspurtti. Bluesmanhan kerran kirjoitteli, että johtuu siitä kun kasvin lehtivihreä hieman "lagaa" eli jää jälkeen. Mullakin tuli noita lähes joka kasviin, kun pääsin eroon ötököistä ja sain natikan ajastettua. Nyt ovat vihreitä ja terveitä, tulee kukkaa ja hetelmää. Viikon pari kun odotat ja tarkkailet, ettei vaan olisi ötököitä kuitenkaan.

No musta tuntuu ettei noista harsosääskistä pääse ikinä eroon. Mutta ei niistä kyllä ole suurta haittaakaan ollut. Muutaman ripsiäisen olen kasvattelujeni aikana nähnyt, muttei niiden aiheuttama tuho ole minua vakuuttanut kyseisten öttiästen vaarallisuudesta (vielä). Ja toihan olisi suotavaakin, että spurttaisivat kasvuun. En tullut ajatelleeksi tätä asiaa. Kyllähän tuollaiset asiat vaan aina vähän säikäyttää aloittelijaa.

jeQQ

Juuno ripsiäiset ovat aivan hirveitä ja ärsyttäviä tuholaisia. Kun ne pääsevät valloilleen, niin kasvu pysähtyy ja taimet kuolevat helposti. Kaikki lehdet kuihtuvat, kun mokomat imevät nesteet pois.. Itse pääsin onneksi eroon moisista ja nyt kasvit voivat taas hyvin.

Minbaari

helmikuu 19, 2010, 12:53:18 ip #65 Viimeisin muokkaus: helmikuu 19, 2010, 13:01:48 ip käyttäjältä Minbaari
Fassen kahdesta ylläri siemenestä kasvaneet kaksi kasvia, vaikuttavat molemmat c.chinenseiltä. Kasvutapa todella hidas, leveys ennen korkeutta ja lehtiruodut värjääntyvät violeteiksi. Eli aiemmat arvaukset saattavat osua 50% oikeaan.

Nagassa on ollut jo pari kuukautta lehtien alapinnalla jonkinlaista valkoista nukkaa. En pitänyt sitä kovinkaan vaarallisena, koska mitään liikettä ei tarkalla silmäilyllä erottanut. Nyt tänään tutkin lehtien alapintoja lisää ja huomasin siellä sellaisia valkoisia ehkä 1mm pituisia kiteitä/pisteitä. Mietin onko se sitä kuuluisaa ödeemaa, vai jokin perhanan kirvainvaasio? Ja toistan. Suurennuslasilla tarkastellessani kasveja MITÄÄN liikettä ei ole näkynyt. Joten en taida olla kovinkaan huolissani..  :)

Ja muuten. Ulupica näyttäisi pitävän kukannuppunsa kiinni kasvissa. Violettia väriä sieltä alkaa kivasti pilkottamaan. Ja nagassa taas n.50 nuppua näkyvissä. Kivaa kivaa...  ;D

Edit. Vedin varmuuden vuoksi mäntysuopa suihkuttelun tolle nagalle. Eipä siitä varmaan haittaakaan ole..

Minbaari

helmikuu 24, 2010, 22:07:12 ip #66 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2010, 15:20:33 ip käyttäjältä Minbaari
Tajusin juuri tänään, että olen tehnyt tämän päiväkirjani vähän sekavaksi luettavaksi. Joten on aika hieman pysähtyä ja korjata tämä asia tänne.
Tässä tilanne mitä chilejä kotona kasvaa ja jotain tietoja niistä:

Laji:              Itänyt:

C.Baccatum:
starfish      8.1.2010
aji white wax   8.1.2010
champion      6.1.2010
aji benito      6.1.2010

C.Chinense:
pink habanero   6.1.2010
7pod/pot      17.12.2009
trinidad scorpion   7.12.2009

C.Pubescens:
PI585273      1.12.2009
Red Peruvian   7.12.2009
Rocoto

Villit:
c.lanceolatum   18.12.2009
Ulupica, Large x2   22.12.2009

Ylläri.1      22.12.2009
Ylläri.2      22.12.2009

Muut vanhemmat kasvit:

Tepin                              Talvehtija
PI441551 f4 + 1 pistokas    Talvehtija
Turbo Pube                      Talvehtija
Naga morich                     29.9.2009 Noussut mullasta
Tuntematon Chinense x4     Elokuussa idätetyt
Aji Cristal? x1                    Elokuussa idätetyt
Tuntematon annuum(lemon drop var.?) x 2     Elokuussa idätetyt, siemenet otettu varmasti chilikaupasta tilatuista Lemon Dropeista

Yht: 20 eri lajiketta ja 26 kasvia. Ihan kivasti noin aloittelijan näkökulmasta. Kai noista jotain satoa saa aikaan..  ::)

Minbaari

helmikuu 24, 2010, 22:18:03 ip #67 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2010, 12:11:18 ip käyttäjältä Minbaari
Ja kuvia myöskin tilanteesta. Olisin laittanut nämä näkyviin tuohon äskeiseen viestiin, mutta kun tää foorumisofta/tai minun loistavat atk-taidot eivät anna minun kirjoittaa rauhassa pomppimatta kokoajan minne sattuu..  >:( Siis kirjoitettava teksti häviää näkyvistä, niin onpa helppo hengittää...
Ulupica, Largen kukka aukeaa hetkenä minä hyvänsä!

Tämmöistä nukkaa Nagan alalehdillä

Trinidad Scorpionin mehevät lehdet

Kyllä ne on komioita

Minbaari

helmikuu 24, 2010, 22:41:22 ip #69 Viimeisin muokkaus: helmikuu 24, 2010, 22:45:14 ip käyttäjältä Minbaari
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 24, 2010, 22:38:01 ip
Mitenkä vanha tämä sun Ulupicasi on?

Siis itänyt 22.12.2009. Tai siis tuolloin taisin multaan laittaa kun oli itänyt.. Oon pudonnut ihan kärryiltä kun se on kasvanut hullua vauhtia!  :)
Eli siis reilu 2kk..

wille

Hyvältä näyttää! Terveen vihreitä kasvejahan sulla! Toi on muuten taivahan tosi ton kirjoittamisen kanssa. Todella ärsyttävä piirre, kaamee pomppiminen alkaa kun tekstikenttä täyttyy. Mitään hajua mikä tossa on taustalla?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 25, 2010, 10:07:36 ap
Hyvältä näyttää! Terveen vihreitä kasvejahan sulla! Toi on muuten taivahan tosi ton kirjoittamisen kanssa. Todella ärsyttävä piirre, kaamee pomppiminen alkaa kun tekstikenttä täyttyy. Mitään hajua mikä tossa on taustalla?

Joo ja teki myös sellaista, kun olisin halunnut jostain alempaa mustata tekstiä, jotta voisi siirtää jonkun sanan toiselle riville. Ei onnistu. Kone mustaa automaattisesti ainakin 10 sanaa ja tietenkin pomppii minne sattuu.. Todella raivostuttavaa!

Minbaari

Siinä se on kukka nyt on. Ja lisää näyttäisi puskevan.
Ulupica, Large. C.cardenasii var. Pendulum.

wille

Mulla toi ulupica kukki viime kesänä varsin innokkaasti, mutta yhdestäkään kukasta ei sitten kehkeytynyt mitään... En tiedä mistä kiikasti. Koitin antaa olla viileämmässä paikassa, kaikki muuta kasvit teki satoa samalla lannoituksella. Ehkei se vaan kokenut olevansa valmis suvunjatkamispuuhiin.  ;)
Josko tällä kaudella.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Minbaari

Prkl!! Meni sitten toinen mun 50 wattisista esleistä poksahtamaan tänään illalla itsekseen! Noh, lähetinkin heti reklamaatiota aiheesta myyjälle koska takuuta on vielä monta kuukautta jäljellä. Toivottavasti saisi nopeasti uuden tilalle. Just kun elättelin toiveita muutamasta chilistä jotka on kukkinut jo pitkään, että ne alkaisivat mahdollisesti tekemään satoa. Nyt sitten valotehot tippu melkein puoleen siitä mitä on..  :(

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 26, 2010, 12:07:13 ip
Siinä se on kukka nyt on. Ja lisää näyttäisi puskevan.
Ulupica, Large. C.cardenasii var. Pendulum.

Hienonnäköinen kukka!
Mun Ulupicat ovat itäneet 15.12 eikä nupuista ole vielä tietoakaan. Tosin pisimmän latvoin jotta haarautuisi. Ovat keittiön ikkunalla luonnonvalossa, ei taida ihan vielä sittenkään riittää kukkimiseen vaikka vierellä annuumi Riot puskee jo podeja.

Minbaari

Mulla se haarautui itsekseen siinä n.20 senttisenä. Tosi kiva kasvi villiksi!

Herpiili

Ulupica large/rocopica on kyllä kaikenkaikkiaan satoisa, äärimmäisen näyttävä kasvi. Itse sain viime vuoden keväällä MasaT:ltä pikkuruisen taimen joka sitten kesähelteiden aikana sai viettää aikaansa varsin lämpimällä terassilla, satokausi tosin alkoi vasta siinä heinä-/elokuun korvilla kunnolla ja syksyn aikana tuotti useita satoja pieniä hedelmiä.

Tässäpä yksi kuva jostain syys-lokakuulta.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - helmikuu 27, 2010, 01:29:21 ap
Ulupica large/rocopica on kyllä kaikenkaikkiaan satoisa, äärimmäisen näyttävä kasvi. Itse sain viime vuoden keväällä MasaT:ltä pikkuruisen taimen joka sitten kesähelteiden aikana sai viettää aikaansa varsin lämpimällä terassilla, satokausi tosin alkoi vasta siinä heinä-/elokuun korvilla kunnolla ja syksyn aikana tuotti useita satoja pieniä hedelmiä.

Miettikääs tota ja kattokaas kuvaa! - Kuka on mestari? Häh!  :D Herpiili kyllä osaa hommansa ja siitä en ala väittelemään. Moni muukin vanha tekijä tosin pysyy pimennossa, joittenka toivoisi tulevan esiin.
OK. Inferno on tullut esiin. :D

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - helmikuu 27, 2010, 01:29:21 ap

Juu nääs päivää, taitaakin tulla kasvariin täytettä. Mulla on 3 tainta sekä pistokas. Vaikuttaa lupaavalta.