tammikuu 09, 2025, 22:10:40 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilien leikkelystä

Aloittaja EV, maaliskuu 30, 2003, 16:18:26 ip

« edellinen - seuraava »

EV

Päätin tässä alkaa kasvatteleen ihan kaupan siemenistä chilejä ja paprikaa. nyt on paprika päässyt jo jonkin verran kasvaan ja pienet oikeiden lehtien alut jo näkyy. Vähä myöhemmin laitoin myös habaneroo ja scoth bonnetia tjsp. ja niistäkin osa jo itänyt.

Mietin vain, kun ei ole mitään kokemusta noiden kasvattamisesta, että pitääkö/kannattaako niitä alkaa siinä jossain välin leikkelemään(jostain latvomisesta olen myös kuullut), etteivät ne vain pituussuunnassa kasvaisi ja että niistä tulisi tuuheampia? Ja jos se leikkely on kannattavaa niin olisi kiva tietää vaikka jokin linkki jossa siitä kerrotaan tarkemmin tai jotain muuta opastusta.

Juusto

Latvottu chili (eli chili jonka ylin latva on katkaistu) leviää sivuttaissuunnassa paremmin kuin latvomaton. Latvomisesta on se etu, että hedelmää kantavia oksia muodostuu enemmän, mutta kasvi vie myös tällöin enemmän tilaa.

Itse olen melkein jokaisen tähän mennessä kasvattamani chilin latvonut ja onhan niistä latvotuista suurempi sato tullut. Suosittelen  :)

-EV-

Minkä ikäiseen kasviin tuota latvomista voi jo soveltaa? Noilla on nyt alkaneet vasta oikeat lehdet juuri kasvaa sirkkalehtien kaveriksi että ei taida ihan vielä kumminkaan aloittaa? :P
Eli vaikka kuinka monta lehteä tai lehtiparia vaikka suunnilleen kannattaa antaa kasvaa ennen kun alkaa latvomaan ja kuinka helposti muuten huomaa latvomisen vaikutuksen?

Juusto

Anna vain reilusti kasvaa. Luulisin että sellainen ~15cm korkea taimi on jo valmis latvottavaksi...