tammikuu 08, 2025, 22:05:48 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Duke Pequin

Aloittaja Horrigan, joulukuu 09, 2009, 23:04:55 ip

« edellinen - seuraava »

Horrigan

Nyt Duken kasvattelijat, laittakaa kokemuksia tänne!

Ehdottomasti elinvoimaisin ja suurin chili, jota olen kasvattanut. Kasvu on jotain aivan järkyttävää, ja kohta siitä alkaa muodostua pieni puu. Haittana on se, että Duke vie tilan muilta chileiltä, ja olen jatkuvasti joutunut siirtämään kasvilamppua, ettei Duke kasvaisi siihen kiinni. Eli omaan makuuni vähän turhan iso.
Olenkin pienessä limbossa, koska leikkely vain innostaa sitä kasvamaan lisää ja hedelmien teko kärsii tästä selvästi.
Pidemmän aikaa olen yrittänyt houkutella sitä kukkimaan laittamalla BioBizzin Bloomia yms. kukkimista stimuloivaa tököttiä, mutta Duke ihan vain v***uillakseen keskittyy jatkuvaan kasvuun.
Toisaalta ei pitäisi valittaa, koska satoa tuleekin suuresta pensaasta (puusta) enemmän (duh!), mutta malttamattomana utilitaristina haluankin tuloksia mahdollisimman nopeasti  ;D

Yhteenveto: Helppohoitoinen, suuri, elinvoimainen & kestävä. Ei vaadi paljoakaan tullakseen mielettömän kokoiseksi.

Tässä hieman surkeaa kuvaa surkealla liittymälahja"kameralla." Huom! Perspektiivi hämää. Kasvi on isompi kuin miltä näyttää.

Chilivaari

Niitä kokemuksia löytyi jo täältä: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5523.0
Yli kaksimetrinen puu, jonka sato on myöhäinen ja vasta 2. ja 3. vuosi ovat parhaat.

Horrigan

joulukuu 10, 2009, 16:59:27 ip #2 Viimeisin muokkaus: joulukuu 10, 2009, 17:01:10 ip käyttäjältä Horrigan
Aihe oli jo tiedossani, ja täytyy sanoa, että kyseessä on erittäin kattava artikkeli. Kaikki kuitenkaan eivät sitä englantia vieläkään osaa (en nyt kuitenkaan puhu itsestäni). Lisäksi, informaatiorikkaudestaan huolimatta, kyseinen topic perustui kirjoittajan omiin havaintoihin ja selvään monologiin (pelkkä palautteen antaminen ei ole keskustelua). Tässä topicissa onkin tarkoitus vaihtaa mahdollisimman monen kokemuksia ja neuvoja Duke Pequinin kasvatuksessa... Mielellään suomeksi. 

Quini

Minkä ikäinen toi on toi sun puska? Kysyn vaan mielenkiinnosta koska just vasta olen saanut alulle 5 cm kasvin?

Horrigan

Noin kymmenisen kuukautta on ikää. Aluksi luulin, että kyseessä olisi heikko ja kitukasvuinen taimi, mutta yhtäkkiä se sai valtavan kasvuvimman ja olenkin joutunut leikkelemään sitä reippaasti.

Quini

:o no huh huh. Kieltämättä aika nopeasti on kasvanut.

Aji Inferno

No, Pequinin kantaäiti on Tepin, vlllichili, joka kasvaa luonnossa 4..5 metriseksi pikku puuksi. :)

Quini

;D No näköjään ... Joulukuussa oli 5 cm alku, nyt 35 cm... Kohta täytynee leikata. ja PS:
tämä kasvaa ihan samaa vauhtia vieressä kasvavien Rocoto red peruvianin ja Starfishin kanssa. 

bluesman

Mulla vasta sirkkataimella. Uskaltaako tällaista puistopuuta laittaa ebbiin? Eli ilmeisesti sais mieluummin melkein jarrutella kasvua kuin yllyttää?
Minkä makuinen mahtaa olla?

Härski

Mulla on 4 kpl Duke Pequineja. Ne on laitettu helmikuussa itämään. Leikattu keväällä todella runsaasti niinkuin muutkin ovat huomanneet... kasvaa rajusti. Nyt ne on haaroittuneet niistä leikkauksista johtuen todellisiksi puskiksi. Nyt ovat noin metrin korkuisia ja vähintään sata nuppua/kukkaa jokaisessa. Kevätkesällä kun vein ne ulos niin ottivat todella nokkiinsa UV:sta. Tiputtivat lehdet vihreinä ja täysissä veden paineissa pois alhaalta alkaen. Myös silloiset nuput tippuivat kaikki pois. Ovat juroneet kasvista riippuen 2-3 viikkoa. (en käyttänyt harsoa) Muut lajit menivät shokista yli yhdessä viikossa ja ilman mitään näkyviä takapakkeja. Siis todella nirso muutoksille tämä Duke. Lehdistä näkee helposti kasvin puutokset tai kastelun tarpeen. Siis suorastaan mukava indikaattorikasvi näin aloittelijalle. Jos osaa hieman kasvia lukea. ;) Useamman lajin kasvattajalle tuo lajien erilaisuus on kyllä hieno suola. Siinä pääsee vertaileen kasveja ja niiden vaatimia tarpeita oppii myös lukemaan jos vaan seuraa tarkasti. Kaikki tuntuvat olevan ainakin hieman erilaisia.

THä

Mun keittiön pöydällä kasvava tammikuun lopussa itänyt Duke (lautalta multaan noin 28.1). Olin pari viikkoa pois, niin sillä aikaa tuo oli rykäissyt verhon alareunan tasolta liki kattoon. Saksin puolisen metriä pois... Kuva otettu reilut pari viikkoa sitten. Sittemmin ei nyt ole hetkeen pituutta kasvanut, mutta tuuheutuu kovasti. Yhtään kukkaa mulla tuossa ei ole ollut.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: THä - heinäkuu 04, 2011, 15:19:10 ipOlin pari viikkoa pois, niin sillä aikaa tuo oli rykäissyt verhon alareunan tasolta liki kattoon. Saksin puolisen metriä pois...

Tuttu tilanne.
Minun kokemukseni on, että tuolla nopealla kasvulla ei tee mitään Saksilla vain kaikki pois.
Duke pitäisi varmaan enemmän valosta ikkunalaudalla ja verhon ikkunan puolella. Siellä saattaisi kukkiakin alkaa pukkaamaan.

THä

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 04, 2011, 15:33:49 ip
Duke pitäisi varmaan enemmän valosta ikkunalaudalla ja verhon ikkunan puolella. Siellä saattaisi kukkiakin alkaa pukkaamaan.

Ikkunalauta on vaan sen verran kapea ettei tuon kokoinen ruukku pysy sillä. Tuo on aurinkoisin ikkunakin (noin itään  >:( ) ja olen tuon pituuden pitänyt verhon alareunan alle tuon valonkin takia. Mutta tuo nyt on etupäässä vain sellainen mukava koristus keittiössä, satoa tuottavat on sitten kasvarissa. On tuossa viereisellä pöydällä komeasti podittava Trinidad Bush ja yksi mysteeri (chinense?) jossa myös on yksi podi.

Juseq

Itellä on kyseistä lajiketta kasvamassa myös. Otin juuri päiväkirjaan kuvaa http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9572.msg155237#msg155237.

Mites, kun tuolla enkunkielisessä lukee ettei kannata talveksi leikata hirveästi niin mites te olette talvetellut tätä?

Quini

Kyllä minä leikkasin alas sen talveksi. Olisiko ollut jotain 30-50 cm korkeutta mitä jätin siihen. Eli noin neljännes tai kolmannes jäi mittaa. Olohuoneessa talvehti omassa 10 litraisessa astiassaan. Nyt kukkii pihalla ja tällä kertaa näyttäisi että kukat pysyvät ja podeja puskee tosi paljon.

Juseq

Lainaus käyttäjältä: Quini - heinäkuu 21, 2011, 11:12:59 ap
Kyllä minä leikkasin alas sen talveksi...

Eikä ole ilmennyt tätä efektiä kun tuolla luki, että olisi harvempaa kukkimista ja myöhempää kypsymistä kuin vanhemmassa kasvustossa? Vai jäikö edes vertailukohtaa, jossei paljoa jäänyt vanhaa jäljelle :-X

Quini

No hyvin talvehti (mahtui sisälle = sai olla talven yli sisällä) ja hyvin nyt podittaa, muuta en osaa sanoa.

popcornmaker

Eipä saada poppari leirissä dukesta satoa tänä kautena koska vasta nyt alkanut tekemään nuppuja. Taidan kuitenkin yrittää pitää hengissä yli talven kun ilmeisesti satoisuus paranee radikaalisti kasvin täyttäessä vuosia. Siemeniä jouduin alkuvuodesta idättämään lautalla reilusti yli kuukauden ja moneen kertaan olin jo heittämässä roskiin, mutta sitkeys palkittiin ja itivät lopulta.

THä

Jännä kasvi. Tökkäsin tuolloin heinäkuussa pari saksimaani oksaa limpparipulloon ja siihen ne ovat vähän jääneet. Niin eikös nuo kuki täyttä päätä  :D Nyt on emokasviinkin ilmennyt nuppuja. Tutulla kasvarissa oleva (samanikäinen) duke on tehnyt muutaman marjan tänä kesänä.

TunturiTiger

Muutaman marjan? Mulla noita on kymmeniä! Kerkeis vaan kypsymään kunnolla. Tuossa on sellainen kasvi, että meneen talvetukseen.