lokakuu 06, 2024, 16:36:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hessin chilivuosi 2010

Aloittaja hessi, tammikuu 02, 2010, 19:51:44 ip

« edellinen - seuraava »

Toni.A

No, kyllähän nuo näyttäis hienot puitteet olevan tällaisen landepaukun silmissä kaupunkilaisellakin. Tähän pihaan, kun tuollaisen kasvatusmahdollisuudet laittaisi, niin pitäisi lisätonttia hakea välittömästi!  ;D taikka kaataa tuosta puistoalueesta vähän puustoa pois ja vetää rajapyykit syvemmälle metsään. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

hessi

laitetaanpa tänne taas pientä selvitystä.
kasvihuoneet jotka kuvissa näkyvät eivät ole omiani, vaan ystäväni, jossa minulla on muutama chili niin sanotusti vuokrapedissä, tänä vuonna vain 6 chiliä joista kolme on niin sanottua myynti yksilöä, eli näistä chilit menee kotimyynti tiskiin. Tämä on se paikka josta käytän, isolla kasvarilla olevat, samaisella puutarhalla on taimihuone jossa taimetan omat chilini.
Kotikasvarini on hyvin vaatimaton vajaa 6 neliötä, ohut pleksihuone johon on tehty päälle puurunko ja kasvihuonemuovi kate, ei mitään maaeristettä ja vain pieni puhallin varmistamassa näin keväisin ettei pakkanen pure! Tässä on oiva esimerkki siitä, että hyvin vaatimattomissa oloissakin voi saada mahti sadon! Kasvihuoneet sijaitsevat Turun ulkosaaristossa Korppoossa, isokasvari naapuri saaressa Wattkastissa eli todellakin maalla vai täytyiskö sanoa merellä :) .
Itse olen syntyperäinen Hesalainen, joka eksyi tänne lähes 30v sitten vakituisesti asumaan ja sitä ennen lähes 20v mökkiläisenä eli nykyisin yli 50vuotias myrskyluodon Hessi :)
Joka tänään uhmaa luontoa ja siirsi ja siirtää parhaillaankin tuolta lämpimästä taimihuoneelta kasveja kylmään kotipihan kasvariin, näemmä viikkoa aijemmin kuin viime vuonna.
saapi nähdä miten Hessin chilien käy ?

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

heh, ulkona järjetön rankka sade, ja mun rakkaat lapseni tuolla pimeässä ja kylmässä kotikasvarissa :(
olen kyllä aika raaka emo kun ne sinne heitin!
elikkä kotikasvariin siirtyi taimihuoneen lämmöstä 13kasvia, melkoisia vaurioita kärsien, monesta meni kokonaisia haaroja, monia latvoja, lehtiä yms. suurin syy oli se, että olivat tuollaisia 130-150cm pitkiä, lähes kaikissa taisi olla jo neljä päähaaraa, ja kun minusta oli kyse niin kun sain ne jotenkin alku narutettua ( siis naruilla tuottua) niin sitten kävi Hessin sakset, eli naps naps leikkelin ne.             
tein kyllä siinä väärin, olis täytynyt antaa niiden ensin kotiutua kylmään, vaan minähän olen kiduttaja ;) joten anti mennä.
kuvia en todellakaan kehtaa tänne laittaa... on tuo kasvari sen verran alkeellinen, kun vertaan muiden kasvareihin!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

MasaT

Höpö höpö!
Ihan hyvä kasvari sulla on ja taimia tulet saamaan muilta kasvattajilta tarvittaessa!- Uskon näin.

bluesman

 Siinä on meillä erittäin hyvä esimerkki tilan täydellisestä hyödyntämisestä! Kyllä uskon viime vuoden satokuviasi muistellen että pienestäkin tilasta voi saada suuren sadon mutta 6 m2 on todella hyvin.
Koleaa on Nurmijärvelläkin mutta kuplamuovin ja harsojen kanssa juuri ja juuri kasvit pysyy hengissä. Kasvua ei oikein vielä näy niissä mitkä ovat ulkona kasvarissa. Saaristossa tuulee vielä melkein aina, tuuli lisää kylmyyttä.
Vesiviljelyn ongelmana on kylmä ravinneliuos joka ei ehdi lämmetä kolean päivän aikana.
Kai kastelet lämpimällä vedellä? Mun täytyy aina lämmittää puuliedellä vesi kun ei oo boileria. Samalla kyllä mökkikin lämpiää.

hessi

Kiitos vain MasaT, mutta lisää taimia en todellakaan halua,vaikka moni lajike kiinnostaisi, minun aikani ei vain tule riittämään,se kun on rajoittunut lähes tulkoon vain viikonloppuihin, koska työn takia asun viikot poissa kotoa.
Alin lämpötila viime yönä oli kotikasvarissa 7,3 astetta ja ylin tänään 29 :)
joten ihan hyvä.Isoa kasvarikupalamuovilla minäkin laitoin oviaukko päätyyn ja loput
kiersin  huoneen alaosaan, minun kasvarin heikoin lenkki on pohja, koska siinä ei ole mitään eristettä, taimiruukujen alla on styroksin pala eristämässä kylmää. hmm.. täytyy myöntää että kylmällä vedellä kastelen :(  juuri tein lannoite seoksen porakaivokylmään veteen ja sillä kastelin, heh ehkä nämäkin yksilöt tottuu mun rajuun käsittelyyn !
Ja aivan oikein täällä saaristossa kevät on kylmää, koska merikin on kylmä ja tuuli on ollut koko viikonlopun todella kylmää, sekä tontini on kalliota joka säilöö tuota kylmää sekin.
Iltapäiväni aina tuonne klo 19.30 hurahti isollakasvarilla, hoitelin koko paprikahuoneen, eli leikkasin kaikki paprikat sekä langotin ne 6 chiliä jotka siellä on. Kotikasvarissa on sitten 13 chiliä tällähetkellä kotona sisällä 3 sekä Flexu(vanhaa jallua en enää laske, se on vain rungon takia) taimihuoneella odottelee vielä saman verran siirtoa kotiin, en vain tiedä mihin mahtuvat :)
ulos terassille on tarkoitus laittaa testi mielessä rocotoita ja ehkä jallu, cilaca, champion ja aji cristal, haluan vertailla mikä on sadon ero ulkona kasvaneilla ja kotikasvarissa olevilla.
Olisi mukava jos joku innostuisi myös vertailu mielessä tutkimaan sadon määrää kasvuolosuhteisiin ja siihen kuin kasvia leikkelee. minä kun en vaan osaa olla leikkaamatta, se huomattiin jo taimien ollessa ihan pieniä, kynsillä leikkelin niistäkin ylimääräisiä pois vaikka niin piti vertailun vuoksi jättää muutama leikkaamatta.
Ja nyt sitten Chilivaari taas kysyy sitä mun leikkuu kaaviota? :O) täytyy yrittää tuota tytärtä saada tekemään se tietokoneella, tuossa vieressä kun on edelleen se minun lyijykynä versio :9

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

hyvin oli viikko kotikasvarissa mennyt :)
alin lämpötila oli 6,8 ja ylin jotain 32 astetta, joten ihan ok.
tänään siirsin sitten taimihuoneelta lisää kasveja kotikasvariin, alkaa oleen niin piukassa ettei
enää sekaan mahdu :) parin viikon päästä sitten heitän osan ulkoruokintaan kokeilumielessä :)
ja näytti tuo Aji Cristallin bodikin jo hiukan värinvaihtumista tekevän :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

kotikasvarissa näyttää tältä tänään, ihan kaikki ei mahtunut kuvaan


Aji Cristal


ja yksi bodi

ja pienen pieni chilaca


tässä vain osa, osa on vallannut olkkarin, ainakin pariksi viikoksi, sitten lentävät ulkoruokintaan :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

MasaT

Nyt en hessi saa näistä sun kuvista oikein selkoa. Onko sulla jonkinlainen altakastelusysteemi tuon muovin alla? Jotain salaperäistä tässä on, jos on sinun pikkukasvarilta. ;)
Hyvinhän sinulla on aina kasvanut ja näyttää kasvavan nytkin. :)

hessi

Ei ole mitään altakastelua, vaan ihan turpeessa ovat,
näithän itse kun Tammisillassa siirrettiin pari taimea isompaan ruukkuun.
ja kuvat ovat ihan kotikasvarista, ei mitään salaperäistä :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

On noi sitten mahdottoman reheviä taimia, ei ihmekään jos satoa tulee kymmeniä kiloja, miks mulla ei ole tuollaisia vaikka laitin aikaisemmin siemenet multaan, kai sitä itse ollaan ihan harrastelijatasolla vielä. No rocotot on mulla ihan ok mutta noi muut vähän mitä sattuu...pitää varmaan lähteä useammin reissulle että saa sinut tänne useammin töihin. ;)

hessi

ja tänään paljastui pieni virhe paholainen minullekkin  >:(
kävin tuolla isolla kasvarilla hakemassa taimihuoneesta taimia kotiin päin ja samalla tietenkin
katsastin isonkasvarin tilanteen,
mahtava kasvu oli kaikissa ja bodia pukkaavat kovasti, :)
siinä sitten lankoja pyörittäessä, huomasin Aji Cristallin bodin ja...
voi V ! eihän se ollut Aji Cristal vaan Lemon Drop !
en meinannut uskoa, oli pakko ihan tarkistaa nimilappu, ja siinä luki Aji C !
Voihan H ! nyt ei mulla sitten kasva isolla yhtään Ajia vaan kaksi Lemonia.
täytyy huomenna vielä mennä tarkistamaan asia perusteellisesti!
vaan kun Lemonin bodi kasvaa ensin ylös päin ja on sellainen kapena ryppyinen, on tuo  Aji C, huomattavasti vaalempi bodi, ja vain hetken ylös päin kasvava, kääntyy nopeasti alas ja bodin muoto on erilainen. Toivon että mun lasit oli huurussa ja silmät väsyneet !
tai sitten tuo kasvarin omista Jussi on tehnyt mulle kepposen....
eihän se minun syy ole... eihän... jos nimilaput on mennet väärin !  >:(

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

en jaksanut käydä isolla kasvarilla...
tässä kotikasvarin päivityksiä, alkaa oleen ahdasta :)



ja Flexu sai ruukun sekä turpeen vaihdon, ei oikein tykännyt, alkoi "lerpattan"


sen juurelta löytyi pienen pienet taimet, joilla ei juuri juuria ollut...


ja chilacan pieni bodi


sekä guajillo josta erottaa jo bodin typillisen muodon



ja onneksi kotikasvarin Aji Cristal tuottaa satoa :)






2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

ja taas Hessi piipahtaa kotosalla...(viimmeksi  9.5)
ja(siis edes takas) ti 18.5 kun  Karhu kävi hakemassa 7 chilin taimea, luulin et tulis tilaa
kasvariin, vaan ei tänään siltä näytä... mun pieni 6 neliöö on aikas täynnä...


ja ihan mukavan kokoista Chiliacaa tulossa

sekä guajillo

satoa näyttää tulevan taas ihan "mukavasti"
ja Jalapeno herkules

ja Aji Cristal pukkaa satoa ihan hirmusti (ekat kaksi kypsää poimin jo 18.5) nyt lisää valmiita...




2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

ja muutama päivä sitten näytti isolla kasvarilla niin viidakolta, että Hessin sakset kävi taas...
tältä näytti leikkuun jälkeen...

Championia tulee jo hyvin, kypsyis vaan pian...


ja Jalapeno Herkulekset kasvavat vauhdilla



samoin Turbo Pube red


ja kotona siirsin ulos terassille neljä rocotoa ja yhden Nagan ja Chilacan, kylmiä ilmoja lupasivat, mutta koti kasvari tarvitsi tilaa... kuvasta puuttuu naga


kotona Aji Cristal kypsyttää vauhdilla maukkaita bodeja, alle neljä kuukautta kylvöstä ja valmista, aika hyvin on kausi lähtenyt käyntiin :)
taitaa olla taas työn täyteinen kesä edessä...




2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Kimppu

toukokuu 24, 2010, 16:39:06 ip #75 Viimeisin muokkaus: toukokuu 24, 2010, 16:48:57 ip käyttäjältä Kimppu
Kävikö flexulle kalpaten?

E: Hyvä hyvä  :)
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

hessi

ei käynyt, hengissä on, :)
mitä nyt vähän yli märkä, kun muut kasteli kun olin poissa lähes kaksi viikkoa,
eiköhän siitä lähde vielä kasvuun...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

pientä päivitystä vihdoin.
viikko sitten käväisin kotona 20h nyt olis aikaa 22 h joten ei ehdi kyllästyä...
vaan chileistä näkee ettei mamma ole ollut komentamassa :(
  kotikasvarin chilit oli kyllä niin nääntyneitä, huomenna näkee virkoavatko.
en taida luvat enää yhtään messumatkaa chilien kasvukautena!
tässä kuitenkin isolta kasvarilta jossa ehdin pikaisesti leikkaamaan chilit ja keräämään Lemon drop sadon.
ja jostain syystä en saa kuvia käännettyä oikein päin :(

rocotot

ja mukavan kokoisia jo turbo pube redit

jallut on ihmeen pieniä :( kotikasvarissa huomattavasti isommat

ja kotikasvarista laitan kuvaa jos ne on aamulla hengissä :)
tuossa ulkoterassilla ovat ainakin ihan ok ja felxukin on hengissä jotenkin ainakin,
harmittaa kun en ole ehtinyt hoitamaan chilejä, oli pitänyt pitää se välivuosi...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

... ei vaan aika riitä tehdä päivityksiä tänne...
kaupunki kämpillä olis illalla aikaa, vaan tietokone ollut jo pari viikkoa "pussitettuna"
ikkunaremontin vuoksi.

kotikasvarilla keräsin tänään hiukan satoa Aji Cristallista ja Jalapeno Herkuleksesta :)
osan kasveista olen siirtänyt ulkoruokintaan, kun kasvarin ahtaus alkoi ahdistaan.
Championi jostain syystä ei kypsytä bodejaan :(
muut voivat olosuhteisiin nähden hyvin, eli viikolla kastelu on mitä on :(

isolla kasvarilla Lemon Dropit ja champion tuottavat satoa, Jalapeno H  koko on jostain syystä pieni.
sinne täytyis tänä iltana ehtiä leikkaamaan kasvusto ja sadon keruuseen...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

linker

Miten... eikö räkätit syö chilejä?
Meinasin laittaa ulos kasvarista, mutta varttissa oli "rätkä" nokkimassa habaneroa.
Äkkiä takaisin  :)