tammikuu 09, 2025, 22:08:36 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kysymyksiä Kasvihuoneesta

Aloittaja Slapa, huhtikuu 21, 2004, 11:04:16 ap

« edellinen - seuraava »

Slapa

Heis pitkästä aikaa,

Sainpas haaveeni toteutettua, eli rakensin kasvihuoneen (3m x 4m). Kasvarissa on maapohja, joka on todella hyvän tuntuista hiekkaista multaa, jossa on järkyttävät määrät isoja kastematoja, eli kuohkeaa pitäisi olla. Runko on jämäpuuta, etelän puoleinen pitkä sivu on rakennettu vanhoista ikkunoista, muuten kate on kaksinkertaista rakennusmuovia. Pohjoisseinänä on ulkorakennuksen seinä. Tuossa kun oli lämpimiä päiviä, niin jo puoli tuntia auringon nousun jälkeen oli kasvihuoneessa 22°C lämmintä. Tuuletusmahdolliuudetkin on hyvät, muttei automaattiset.
Näin ensikertalaisena on tietysti heti paljon kysymyksiä kasvarin käytöstä. Ajattelin ainakin tomaatit ja paprikat sekä yrttejä kasvattaa ihan tuossa maassa, mutta ei taida vielä uskaltaa mitään sinne laittaa kun ei tiedä millasia pakkasia on tulossa. Lämmittimiäkään mulla ei ole, jotain nestekaasulaitteita olen katsellut netistä, mutta on hintavia. Kaasupullo olis jo ;) Millasta lämmitystä tuonne voitte suositella, te joilla jotain on? Sähkö ei ole meillä hyvä ratkaisu, ja olenkin mietiskellyt olisiko käytössä halvempia valopetrooli- vai kaasulämmittimet... Onko valopetroolista jotain haittaa (savu)? Ainakin kaasulämmittimistä sanottiin, että kun päästöt on tasan CO2, niin siitä kasvit vaan innostuu.
Chilejä ei valitettavasti tullut tänä vuonna idätettyä, muutama hassu kasvi on viime vuodelta hengissä. Ei taida kasvariin asti ehtiä enää jos nyt laittaa itämään...? Ainakin Jukalta on saanut lukea vahvaa viestiä siitä, että chilit kannattas panna isoissa altakasteluissa kasvariin. Ja tuo Earthbox jossain toisessa topicissa kuulosti hienolta, kun lukasin niiden sivut läpi... mahtaskohan semmosen osata ite rakentaa?
Jossain hyötykasvi-kirjassa kerrottiin, että jos saa jostain puhtaita (käsittelyaineista siis) olkia, ja laittaa niitä kasvarin pohjalle ja kastelee typpipitosella lannotteella, niin saa emähyvän lämmityslaitteen, johon vaan sitten multa tai turve päälle. Kellään kokemuksia?
Tuossa maapohjassa on kottikärrytolkulla jotain harsomaista juurakkoa, jota on hiki hatussa käännetty sieltä ylös. Ei sitä kaikkea sieltä tarkasti saa millään, mutta pitää sit varmaan loppu kitkeä sitä mukaa kun jotain ylimäärästä alkaa nousemaan.
Sit kun tuo kasvukausi alkaa, niin onkin taas ihan uudet kysymykset lannottamisesta jne. Ainakin tomaatin hoidosta kasvarissa olen lukenut todella pitkiä ja yksityiskohtasia juttuja, varmaan pääosin pätee myös chiliin, paitsi lannotteet. Siellä lähinnä puututtiin kosteuden kertymiseen yms. tauteja ja ongelmia aiheuttaviin juttuihin. Mahtasko Jukalla olla minkään sortin päiväkirjatyylistä "Näin minä toimin kasvihuoneessani" opasta? ;)

Sami

Fatalii

Onnea kasvihuoneen omistajalle!
Chilipään paratiisi on käsilläsi nyt ! :)

Yksi loistava mahdollisuushan myös on kasvattaa esim chilit ja tomaatit suoraan säkissä -> toimii!

Automaattituuletusta suosittelen, ellet ole aina kyllin varhain heräämässä ja availemassa auringon yllättäessä, tukahduttava kuumuus kun voi olla kohtalokastakin kasveille, jopa trooppisimmille chileille.

Itse en kyllä uskoisi että mitää kasveille kauhean haitallista päästöä valopetrolista irtoaa, mutta enpä mene kyllä vannomaankaan.
Kaasulämppäri on ainakin mahtava laite, joskin kylminä pakkasöinä kannattaa varautua siihen että kaasua todellakin kuluu!

Jos sulla on tehokkaat lämmityslaitteet syksystä ja ehkä ajattelet edes jonkinmoista eritystä laittavasi kasvihuoneeseen niin kyllä kerkeät vielä hyvin jos vaan valoa riittää ja muutenkin olosuhteet ovat suotuisat, tosin hitaampien kanssa ei kannata montaa satoa odottaa saavansa...
Kannattaa myös muistaa että auringon määrä ja teho laskee melkoisesti loppusyksystä joten jos mahdollisuus hätäkypsyttämiseen on sisätilassa, sitä parempi.
Nopeita lajikkeita kannattaa vielä yrittää, itsekin laitoin vielä erän lähinnä koemielessä syksyä-alkutalvea varten.
Lisäksi osa on tarkoitus jättää sisäkasveiksi :)
Lisäksi mukaan laitoin nopeampia lajikkeita joista odotan kyllä saavani vielä jatkuvaa satoa loppukesästä-alkusyksystä.

Tuosta olkilämmityksestä olisi kyllä kiva kuulla lisäkokemuksia.... toimisikohan isossa altakasteluruukussa... ;)

Ehdottomasti parhaat kokemukset viime vuodelta tuli altakasteluruukuissa... vertailukohteina säkit, maaperä, ämpärit ja isot ruukut.
SUOSITTELEN!!!

Lannoittamista kannattaa harjoittaa alkukaudesta runsaasti kasvihuoneessa, kuitenkin niin, että typpi kerkeää kulumaan (kylliksi) pois kukkimis-sadonteko-ajan koittaessa.

Kyllä periaatteessa tomaati-oheilla pärjää hyvinkin, varsinkin jos kasvattelee lähinnä suurimarjaisia "chilejä", paprika, tai Numex-tyyppisiä tms.
Pienempimarjaisilla kasvatus on vähän erilaista, mutta parhaiten oppii kun itse koittaa! :)

Päiväkirjatyylistä ei ole eikä tule (nettisivujani lukuunottamatta jonne koitan hoitaa päivitykset aika päiväkirja-tahtiin)  muutamastakaan syystä: aika ei riitä kasvihuone-ahertelun ohella, myöhemmin vielä vähemmän kun kasvihuoneiden määrä vain kasvaa! :)
Mös se että metodit muuttuvat jatkuvasti kun tulee oivallettua parempia kikkoja ja kasvatuskeinoja.

Hankalaa tuossa kasvatusmetodin selityksessä on myös se että lajikkeissa ja suvuissa on radikaaleja eroja, elikkä toiset lajikkeet saattavat vaatia aivan toisenlaisia kasvuolosuhteita, kastelua, lämpöä ja lannoitusta kun toiset kasvit...

Mutta rohkenempa epäillä että viimeistään parin kauden jälkeen tiedät jo kylliksi niin että satoa tulee liikaakin :)
Sitäkin ennen, saat kylpeä talvet chileissä kun käytössäsi on tuon kokoinen kasvihuone, jos vain valoa piisaa!!

Onnea kasvihuonepuuhiin!!
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

JoLu

Mä sain kanssa kasvarin kokoon tässä viikolla ja nyt olisi muutama kysymys kokeneemmille kasvattajille.

Elikkä minkä lämpötilan yläpuolelle pitäisi saada pidetyksi lämpötila öisin ennen kuin uskaltaa nuo chilit jättää yöksi sinne kasvariin?

Toinen kysymys on että kuinkahan tehokkaalla lämmittimellä sitä pitäisi varautua?  Riittäkö joku 800W käytännössä yhtään mihinkään tuommosessa pienessä noin 5m2 kasvihuoneessa vai olisiko heti hankittava joku 2kW kieppeillä oleva lämmitin?

Pitäisi meinaan saada nuo chilit ulos aika hätäseen kun alkaa sisältä tila loppua.

Fatalii

Riippuu aika paljon siitä minkälaisia lajikkeita meinaat kasvariin sijoittaa, kyllä sellainen 10 kannattaa pitää aika miniminä... myöhemmin kesällä tuo on jopa ihanteellinen yölämpötila useimmien lajikkeiden sadontuoton kannalta (perustuu "Peppers: The Domesticated Capsicums" -kirjassa tehtyyn tutkimukseen, voin vahvistaa tuon :)

Itse olen pysytellyt yölämmöissä siinä 10-15 välissä.

Tuo lämmittimen riittävyys riippuu paljon eristyksestä, tuplamuovit vai ei ? lattia eristetty ?
Jos molempiin vastaus on ei niin alle 1kw on kyllä aika vähän sinne.

Erityisesti tuplamuovilla saa lämmönpitävyyttä parannettua melkoisesti, ja aikasin keväällä ja myöhään syksyllä tuo lattian kunnollinen eristys (maa kaivettu, sorakerros jonka päällä betoni tms) on erittäin hyvä keino pitää kylmyys loitolla.

Tuon kokoisessa kasvihuoneessa helteillä pahaksi ongelmaksi saattaa muodostua liiallinen kuumuus, vaikka tuuletusluukku olisi auki, yksi unohtaminen koskien oven / lisätuuletusluukkujen avaamista saattaa olla kohtalokasta...

Automaattinen tuuletusluukun avaaja kytkettynä suureen tuuletusluukkuun auttaa melkoisesti, myös oven pitäminen auki auringon porottaessa on suositeltavaa.

Onnea kasvariprojektiin, tuohon todelliseen chilipään paratiisiin!!

Susanna

Mun kasvatuskirja suosittelee kuplamuovia eristeeksi. Eli siis tuplamuovi mistä sisempi kuplamuovia. Ja niillä kasvatusharsoilla vai mitä ne nyt on, niillähän saa myös hyvin suojattua öiksi.

Kaitsu

Mennääs tätä kasvaritopikkia vielä.

Sellanen kysymys/utelu, että oottako näin keskipäivän "kesähelteillä" pitänyt varjostuskangasta, kun joillain on tuota rakennusmuovia? Itse olen vielä keskipäivällä pitänyt varjoverkkoa, kun nuo taimet on niin pikkuruisia vielä. Evaa tuo muovi kyllä on, mutta tuntuu että paahtaa nyt niin julmetusti! Taitaa nuo tuplamuovit suojata melko hyvin?

Fatalii

Mulla muutama arempi laji tuntuu harsoa kaipaavan tuplamuovinkin alla, ja jokunen näytti hieman kärähtämisen merkkiä yhen harsokerroksen allakin... loppujanlopuksi aika vähän suojaa tuo harso jos kasvi tulee tottumattomana esim. sisältä loistareiden alta.

Mutta selvästi nopsempaan alkaa tuottaa tulosta kun ilman harsokangasta, nimittäinen harsokankailla totuteltu chinense on pukannut jo useita marjanalkuja!

LOISTAVA KASVARIKEVÄT OLLUT tähän asti!!

Vemis

Lainaus käyttäjältä: "Jukka"Mulla muutama arempi laji tuntuu harsoa kaipaavan tuplamuovinkin alla, ja jokunen näytti hieman kärähtämisen merkkiä yhen harsokerroksen allakin... loppujanlopuksi aika vähän suojaa tuo harso jos kasvi tulee tottumattomana esim. sisältä loistareiden alta.

Mutta selvästi nopsempaan alkaa tuottaa tulosta kun ilman harsokangasta, nimittäinen harsokankailla totuteltu chinense on pukannut jo useita marjanalkuja!

LOISTAVA KASVARIKEVÄT OLLUT tähän asti!!

Yksinkertainen harso meitsillä. Ei ne taimet aivan mieletöntä auringon paahdetta kestä.

Herpiili

Itselläni on UV-suojattu tuplamuovi ja harsokangasta nyt olen käyttänyt kaksinkertaisena, varmuuden vuoksi. Ja naapurikunnassahan tässä asun, Kaitsu (Harjavallassahan asut sinä?).

Päiväkirjastani voi sitten seurailla kehitystä, vaikkakin nyt vasta sain kasvariin noita kasveja laiteltua.

Muutamalle valmiiksi totutetulle taimelle en ole antanut mitään suojaa.

Wiski

Mikä on korkein lämpötila, mitä chilit kasvarissa sietävät? Tai missä lämpötilassa tuuletusluukut tulisi avata?

Kaitsu

Lainaus käyttäjältä: "Wiski"Mikä on korkein lämpötila, mitä chilit kasvarissa sietävät? Tai missä lämpötilassa tuuletusluukut tulisi avata?

No mulla on näinä päivinä ollut tollasta 20-60 astetta heiluen lämpöä kopissa. Useampi tunti maximilämpöä ei mulla ole ainakaan damagea tehnyt pienille taimille eikä aikuisille. Ei, eikä ole automaattiavaajia ei. Manual-ovituuletuksella olen heat-control-hommat hoitanut.

Viime suvena olosuhteet oli tätä samaa kauraa. Se on varma, notta mitä trooppisempi kasvuympäristö sitä muhevammat puskat ja sato. Toki kuumina päivinä polku vesipisteen ja kopin välillä voi tallautua melkoisesti! Omat puskani suorastaan räjähtävät kasvuun lämmön ollessa 35 astetta ja mielummin päälle.

Sumuttelen muuten useita (3-10?) kertoja päivässä vedellä ja vesi-merilevällä, ja reilusti. Tätä pidän ultra-tärkeänä kasvihuoneessa.

Sitä vastausta alkuperäiseen kysymykseen ei tuossa kait ollut.  :D[/color]

Herpiili

Itselläni nuo lämmöt ovat aika tasaisia, automaattiavaajan ansiosta, sellaista 28-35 asteen välillä heiluvaa.

Automaattiavaajaa suosittelen kyllä, säästää paljon vaivaa.

Kaitsu

Lainaus käyttäjältä: "Riksa"Ja naapurikunnassahan tässä asun, Kaitsu (Harjavallassahan asut sinä?).

Naapurissa naapurissa. Vois ajella tässä suvena joku kerta moikkaamaan puskia ja itse "kasvihuone-majuria"?  :)[/color]

Fatalii

Automaattiavaaja on kyllä muodostunut aivan pakolliseksi kapineeksi tässä nykyaikoina.

Tulevaa kasvaria varten aloin keräämään tarvikkeita ja yllättäen ENSIMMÄINEN tarvike oli nimenomaan tuo tuuletusluukun avaaja! :)
Hieman suurempi luukku seuraavaan kasvariin niin ei tarvitse olla joka aamu kiireellä ovea avaamassa tuon luukun lisäksi hetimmiten..

Kaitsu

Niin, tapoja ja tyylejä on monia ja se on hyvä. Itse pidän automaattiavaajaa toistaiseksi turhana tuossa pienessä kopissani.

Aamulla herään 1 minuutin aikaisemmin, näin ehdin avaamaan ovet. Helppoa?

Wiski

Tjahas, nyt ne lämpimät kelit loppuivat, ja ilmeisesti etelässäkin on hallan vaaraa. Itse en haluaisi (ainakaan vielä) ostaa lämmitintä pikku kasvariini. Toisaalta ei haluaisi raahata kaikkia kasveja sisällekään. Kasvarin pinta-ala on about 2m^2 , joten kovin suuresta tilasta ei ole kysymys.

Uskaltaako ottaa riskin, ja toivoa chilien siellä kasvarissa pärjäävän  ilman lisätoimenpiteitä?

Vai raahaisko sinne esim. ison sangon tulikuumaa vettä puolenyön aikaan, joka siis saattaisi vähän lämmittää. Tässä on se riski, että kippaan vahingossa vedet olohuoneen lattialle ;)

Vai raahaanko auton sisätilanlämppärin sinne huutamaan? Ajastinkin löytyisi keinovaloajoilta. Luulisi, että siitä olisi jotain apua, kun tuo on noin pieni koppi kuitenkin.

JoLu

Tuo auton sisälämppäri ei välttämättä paljon lämmitä lämpötilan pysyessä plussan puolella.  Meinaan nykyiset uudehkot lämppärit toimivat lämpötilan mukaan säätyvällä teholla.  Kai ne vähän lämmittävät mutta eivät missään nimessä nimellistehollaan.

Wiski

Tässä on kyseessä joku bilteman halpa lämpöpuhallin, jossa tuskin on kovin hienoja ominaisuuksia. Tarkoitus olisi siis ainoastaan estää lämpötilan lasku pakkasen puolelle. Ei siis mitään pysyvää ratkaisua. Homaan syksyllä sitten asianmukaiset laitteet, jos intoa riittää ja chilejä on hengissä.

Make

Kyllä se riittää. Minulla oli hallaa torjumassa vastaava huono ja vanha 750 wattinen auton lämmitin. Kellokytkimellä kikkailin sen puhaltamaan öisin tunnissa n.45 minuuttia tai sinne päin. Kasvari on 6 neliötä.

Wiski

Joo toi mun on about samaa teholuokkaa. Testasin sitä tossa 21-22 välillä, ja tuona aikana lämpötila nousi kasvarissa kymmenestä viiteentoista asteeseen. Eli lämmitti ehkä turhankin tehokkaasti. Laitoin sen nyt matalemmalle teholle, ja ajastin 01-05 väliselle ajalle. Ehkä huomenna sitten voisi kikkailla lisää, ja pidentää jaksoa 00-06 ja laittaa 45/60min tjsp.