heinäkuu 01, 2024, 08:40:12 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jumin eka kausi (2010)

Aloittaja Jumi, tammikuu 11, 2010, 19:08:36 ip

« edellinen - seuraava »

Jumi

Hei,
Olen seurannut jo jonkin aikaa palstaa, ja chilihulluus on iskenyt sen verran, että aloitin kasvatuksen. En ota mitään paineita sadosta ( ::)) tällä ensimmäisellä kaudella, vaan pyrin rauhallisesti opettelemaan homman. Tilan puutteeseen tämä harrastus ei jää, sillä asumme isohkossa omakotitalossa, jossa tonttiakin riittää. Kasvihuonettakin olen jo vähän suunnitellut...

Itämään laitoin seuraavat chilit:
Jalapeno, Hercules (C. annuum)
Tepin, Guatemala (C. annuum)
Bolivian Rainbow (C. annuum)
Inca Red Drop (C. baccatum)
Lemon Drop (C. baccatum)
Aji Cristal (C. baccatum)
Champion (C. baccatum)
Habanero, Brown Large (C. chinense)
Turbo Pube (C. pubescens)

Lisäksi itämässä on myös kaupan punaisesta habanerosta otettuja siemeniä, makeaa suippopaprikaa ja fataliin tilauksen mukana tulleita yllätyssiemeniä. Idätystä lähdin kokeilemaan sekä turvemullalla, että "kelluvalla lautalla". Siemenet laitoin itämään 5.1.2010. Molemmat idätystavat ovat tuottaneet jo nyt tulosta, mikä yllätti positiivisesti. Ensimmäiset lehdet ovatkin jo näkyvissä Inca red dropissa ja Jalapeno Herculeksessa. Niskalenkki näkyy Bolivian Rainbow:ssa, Lemon Dropissa ja yllärichilissä. Nuo mainitut ovatkin jo ikkunan edessä 36 watin esl-työvalaisimen alla.

Sen verran tuo into on kova, että jostakin pitäisi saada syötäväksi muita kuin noita perusmarkettien hollantilaisia. Täällä Oulun seudulla en vain ole mistään löytänyt. Olisiko kellään vinkkiä? Kaikki isommat marketit ole kohta käynyt läpi. Vai voiko jostain tilata?





Jumi

Itäneitä on tullut muutama lisää. Yhdet siemenet Championia ja Turbo Pubea saivat "vihdoinkin" hännän valmiiksi. Aji Cristal ja ruskea haba sen sijaan pihtailevat vielä itämistään. Parhaiten itäneitä ovat olleet Inca Red Drop ja Jalapeno Hercules, joita on jo useita taimivaiheessa. Tai oikeastaan kaikista parhaiten itäneitä ovat kaupan minitomaateista ottamani siemenet, jotka kaikki itivät yhdessä päivässä, ja nyt pukkaavat jo pisintä vartta. En tiedä mitä niistä tulee, mutta huvikseni tuollaistakin kokeilin. Yhden Lemon Dropin onnistuin luultavasti tuhoamaan, kun menin auttamaan kypärän pois, ja katkaisin tietenkin varren. Voiko se enää kasvaa?

Kaiken kaikkiaan ihan onnistuneelta tuntuu tämä aloitus, ja ainakaan itämisen sietämätön hitaus -ketjuun ei tarvitse kirjoittaa. Vielä ajattelin muutamaa lajiketta laittaa kasvamaan, mikäli posti tuo tässä joku päivä lisää siemeniä...

Jumi

Kiitoksia erittäin paljon bluesmanille siemenistä. Niitähän oli enemmän kuin odotinkaan, ja kaikki vielä pakattuna hienosti kuvallisiin kuoriin. Kaikkea en taida tällä kaudella laittaa itämään, vaan lauatalle lähtee Starfish, CGN 22871, Stripe, Omnicolor, Habanero Sudden Death ja Congo. Tuosta Congosta en oikein löytänyt tietoa, mutta laitetaan ihan mielenkiinnosta itämään.

Jonkinlaista kasvatushyllyä aloin suunnittelemaan, ja Bauhausista otin jo kaksi 2x18 w:n loisteputkivalaisinta ja liitäntäjohdota. Toinen valaisin oli tietenkin rikki. Mikä siinä on, että aina saa olla vaihtamassa kaikkea! Alan kohta vaatimaan matkakuluja. Ei minun mielestäni halpa hinta saa olla syynä siihen, että tavara on pskana. Hyllyä en saanut vielä ostettua, kun ei Bauhausissa sopivannäköistä ollut.

Kasvatusrintamalla menee edelleen hyvin. Eka Turbo Pube pukkaa vihreää, samoin ruskea haba. Aji Cristal ei jostain syystä idä lautalla eikä turvemullassa. Pitänee laittaa uudet siemenet noiden uusien kanssa itämään. Pitää varmaan tässä viikolla räpsäistä pari kuvaa, kunhan saan kasvit siirrettyä remontoituun huoneeseen.


bluesman

Congo on Trinidadista kotoisin. Suuret podit 5-7cm ja riittävästi potkua. Kasvaa ihan mielettömästi ainakin ebbissä. Tutki tämä saitti; http://www.thechileman.org/results.php?chile=1&find=congo&heat=Any&origin=Any&genus=Any&submit=Search

Jumi

Päivitetäänpä tätäkin välillä. Tällä hetkellä on 26 purkissa taimi, muutamassa kaksi. Ja itämässäkin on vielä jotakin. Eli alkusuunnitelmista olen vähän livennyt ylöspäin tuossa määrässä. Nyt saa kyllä riittää. Ehkä. Aji Cristal ja Tepin Guatemala ovat ainoat, jotka eivät nyt kolmeen viikkoon ole itäneet. Cristalista olen lukenut muidenkin päiväkirjoista tuosta itämättömyydestä, mikähän niissä on vikana? Bluesmanilta saaduista siemenistä Omnicolorista ja Stripestä ei yksikään siemen ole itänyt, mutta eipä siitä kauaa ole kun lautalle ne laitoin. 

Väsäsin kaapin päälle laitettavan siirrettävän valotason, jossa on 4x18 watin loisteputket ja säädettävät jalat. Tuli aika hyvä, vaikka itse sanonkin. Rumahan se on, mutta ajattelin tehdä siitä siistimmän version jossain vaiheessa. Valoa annan n. 13 tuntia vuorokaudessa. Yllättävän hyvin tämä kasvattaminen on kaiken kaikkiaan lähtenyt käyntiin. Vastoinkäymisiä odotellessa...

Jumi

huhtikuu 16, 2010, 21:41:48 ip #6 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2010, 21:50:40 ip käyttäjältä Jumi
Arvasin, että tässä käy näin. Eli en jaksanut kirjoitella tätä blogia. Chilejä olen kyllä kasvatellut ihan hyvällä menestyksellä. Bolivian Rainbow oli ensimmäinen joka pukkasi podin, ja nyt niitä on jo kuusi. Lisäksi Jalapeno hercules on tuottanut viisisenttisen hedelmän, ja Incaa on viisi vihreää podia. Eniten podeja on kuitenkin pukannut Champion, niitä on jo 15! Milloinhan ne ovat syömäkelpoisia? Ilmeisesti pitää odotella niiden punastumista? Valaistuksena mulla on tosiaan 4x18 w loistarit ja kaksi 30 w esl:a. Lisäksi tietenkin tuo auringon valo kivasti pääsee paistamaan kaikille chileille.

Edittiä: Siis nuo 15 championia on kolmessa eri kasvissa ja incoja on myös kolme.

Tinsa

Kyllä silejä voi syödä siitä puskasta ihan koska ite tykkää, mitä vihreämpiä sitä miedompia ja mitä kypsempiä sitä tulisempia. Maku saattaa kyllä muutenlin muuttua ajan myötä esim. hedelmäisemmäksi riippuen lajikkeesta.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Jumi

Kuinka isoiksi nuo Championit yleensä kasvavat? Mulla on suurimman podin ympärysmitta n. 9 cm.

hessi

jos kyse oli championista niin mikäs se minun painavin olikaan? kait 54g? en muista varmasti jostain vanhasta päiväkirjasta löytynee...
eli voivat kasvaa todella suuriksi ja paras maku on kun annata olla punaisena vaikka useamman viikon!
kerää makeutta ja makua! jos on kitkerän suopamaisen makuinen on vielä raaka!
ja tämähän on taas vain minun kantani asiasta!
samoin se etten vaan yksinkertaisesti ymmärrä niitä jotka nyppivät kukkia pois? miksi?
mutta sitten taas "varkaiden" nyppiminen on minun lajini :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry