Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Cheini

niinpä! ja tässä vain ravinnevajaukset eikä mitään mainintaa ötököiden aiheuttamista läiskistä.
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

Chilijamppa

lokakuu 06, 2013, 15:24:02 ip #1581 Viimeisin muokkaus: lokakuu 06, 2013, 16:05:35 ip käyttäjältä Chilijamppa
Mitähän punkkeja semmoiset vaaleat/läpikuultavat n. 0,5 mm kokoiset tekeleet voisivat olla, ei tunnu ainakaan Spruzit tehoavan niihin kovinkaan hyvin?

Niitä piruja löytyy varsinkin noista Chinenseistä ja kun katsoin mullan pintaa, niin sielläkin niitä tuntuisi olevan. Voisiko kyseessä olla sittenkin jokin mullassa elävä tekele, joka hiippailee myös oksistossa.

Cheini

Lombardoissa oli kans jotai vaaleita / läpinäkyvii pienii hämähäkin näkösiä öttösii, ei oikei selvinny että mitä ne oikeastaan oli mut päättelin et on pehmeitä/ kuorettomia/ rangattomia ja nehän lähti mäntysuopaliuokses uittamal.
Huomasin näppäräks keinoks laittaa suojaruukkuun raakaa mäntysuopaa sillei et pohja just peittyy ja sit perään lämmintä vettä purkki täyteen. Kasvi pois muoviruukusta ja uitto suojaruukussa. Tulee puhdistettuu sekin samalla :D
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - lokakuu 06, 2013, 15:24:02 ip
Mitähän punkkeja semmoiset vaaleat/läpikuultavat n. 0,5 mm kokoiset tekeleet voisivat olla, ei tunnu ainakaan Spruzit tehoavan niihin kovinkaan hyvin?

Kuva helpottaisi asiaa, sanoisin kuitenkin, että kirvoja ovat, näin katsomatta ja lyheyn kuvauksesi perusteella :)
Mäntysuopalios pitäisi auttaa

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: Cheini - lokakuu 06, 2013, 17:42:11 ip
Lombardoissa oli kans jotai vaaleita / läpinäkyvii pienii hämähäkin näkösiä öttösii, ei oikei selvinny että mitä ne oikeastaan oli mut päättelin et on pehmeitä/ kuorettomia/ rangattomia ja nehän lähti mäntysuopaliuokses uittamal.
Huomasin näppäräks keinoks laittaa suojaruukkuun raakaa mäntysuopaa sillei et pohja just peittyy ja sit perään lämmintä vettä purkki täyteen. Kasvi pois muoviruukusta ja uitto suojaruukussa. Tulee puhdistettuu sekin samalla :D

Tuo vaalea pieni hämähäkinnäköinen tuo väistämättä mieleen vihannespunkin. Kannattaa kasvia ruiskia vielä jälkeenpäinkin mäntysuopaliuoksella jos nuo pirulaiset on sinne muninu. Uusi sukupolvi valtaa nopeasti kasvit uudestaan.

Chilijamppa

lokakuu 06, 2013, 19:05:17 ip #1585 Viimeisin muokkaus: lokakuu 06, 2013, 19:09:57 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - lokakuu 06, 2013, 18:04:07 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - lokakuu 06, 2013, 15:24:02 ip

Kuva helpottaisi asiaa, sanoisin kuitenkin, että kirvoja ovat, näin katsomatta ja lyheyn kuvauksesi perusteella :)
Mäntysuopalios pitäisi auttaa

Kai minä nyt puutarhurina luulisin kirvat erottavan. Katselin loopilla noita pirulaisia ja kyllä niillä 8 jalkaa on. Koska punkkeja on monta erilaista, niin lajin tunnistaminen voi olla työläämpää, mutta jos voisi kuvailla suurinpiirtein, miltä ne näyttää, niin aika lähellä tätä kuvaa: http://ipmworld.umn.edu/chapters/straub/mite1.jpg

Jos kyseessä on vaikkapa juuripunkki, niin millä myrkyllä multapaakku pitäisi kastella, että öllit ottaisi damagea?

sorrii

lokakuu 06, 2013, 19:09:36 ip #1586 Viimeisin muokkaus: lokakuu 06, 2013, 19:16:21 ip käyttäjältä sorrii
Mäntysuovalla(kin) sumuttelu vaatii kasvien kärräämistä kylppäriin tms. tai ikkunoiden ja muun ympäristön siivoamista. Jos ei kasveja ole koko kämppä täynnä -kuten eräillä 8) - niin se pikku pyyhkiminen ei kai haittaa.

Sensijaan jos kaikilla ikkunoilla ja vähän muuallakin on kymmeniä kasveja, kuten täällä, niin siivous on isompi homma kuin kasvien kuskaaminen sinne veskiin. Kun sitten niin mittavaan urakkaan lähden minä, niin käytän samantien vähän tehokaampaa ja pitkävaikutteisempaa ainetta: Spruzit on luonnonmukainen rapsiöljyn ja pyretriinin emulsio josta jää kasveihin öljykalvo joka suojaa hyvässä lykyssä siltä uudeltakin sukupolvelta ötököitä, joka Murphyn lakien mukaan aina sieltä alustasta -tai jostain- tulee. Se toimii aika hyvin kaikkiin öttiäisiin. Ja sotkee kyllä siihern öljyyn joka paikan. Toisaalta se öljy tekee lehtiin kivan kiillon pitkäksi aikaa.

Mä oon muutaman kerran sumutellut kaikki asunnon kasvit ja se on senverran iso operaatio, ettei onnistu yhtenä päivänä. Mähän ainakin mieluummin annan niiden kasvien kuivuakin siellä kylppärissä, ennenkuin siirrän takaisin. Silläaikaa voi jopa pestä ikkunat, tai ainakin pyyhkiä paikat. Ja aika pakko ne on sumutella kaikki kasvit parin päivän sisällä kun ötökkäinvaasio on päässyt vauhtiin ...

PS Eipä tullut luettua taas aikaisempia viestejä juuri  8) 8)
Spruzit ei tosiaan sekään ole mikään ihmeaine. Itsellä pari vuotta sitten ei onnistunut kirvojen joukkotuho muutoin kuin Provadolla: kasteluveteen ja sumuttamalla. Sillä samalla sitten yritin viime keväänä, kun näytti että on sekä kirvoja että ripsiäisiä: Siitä seurasi että kehrääjäpunkit vuorostaan meinasivat saada vallattua koko kämpän ...  ??? ??? ???
Varmaan on jämiä vieläkin niistä ja on kait pakko pitää pieni kasviton kausi tässä syksyllä ..

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

Spruzit ainetta suositellaan tehtäväksi 2% liuosta punkkeja vastaan, mutta kun pistin 20ml tuota litkua 1 litraan vettä ja sumutin sitä joka paikkaan kasvia, niin mitään ihmeempää kiiltoa lehtiin ei tullut, vaan näytti että ainetta ei ollut lehdillä ollenkaan, joten oletteko pistäneet ainetta enemmän kuin tuo 2%?

mrheisenberg

Mikäköhän chilin taimeani vaivaa? En tiedä lajiketta. Se on istutettu taimimultaan jossa vähän kukkamultaa seassa, ja lekasoraa päällä. Siihen osuu 20w esl lmappu noin 5cm päästä. Ja se saa sitä noin 6h päivässä. Muutamassa lehdessä näkyy tummaa sävyä reunoilla ja vähän keskemmälläkin.  Oma veikkaukseni olisi googlettamisella joku tuholainen tai typen puute. Hjäp!!

Tässä kuva:
https://www.dropbox.com/s/cfcnbzqo25pa97k/20131101_102331.jpg

Caide

En ole ikinä tajunnut tota ruukkusorajuttua, mutta on paljon muutakin, mitä en tajua. Mun veikkaus on liikakastelu...

sorrii

marraskuu 01, 2013, 12:50:24 ip #1590 Viimeisin muokkaus: marraskuu 01, 2013, 12:53:50 ip käyttäjältä sorrii
Ruukkusoran idea kai on, että se estäisi ötököitä harsosääskiä pesimästä multaan. Enpä tiedä auttaako mitään. Itse oon sitä laittanut sellaisillekin kasveille jotka on istutettu kookokseen. Joka kerta sitten kun joutuu ruukkua käsittelemään, ropisee sitä hiton soraa lattialle; mirskaantuu jalkojen alla, tartuu sukkiin, ja vituttaa ... Eikä musta auta yhtään mihinkään!

Tuosta taimesta voisi ajatella että sillä on puutosta typestä. Voi olla ravinnepuutosta laajemminkin. Taimimullassakin pitäisi olla kuitenkin tarpeeksi noin pienelle! Liian vahva multa voi estää kasvia saamasta ravinnetta. Liika kastelu todennäköistä myös. Liian kylmäkin voisi tehdä tuota, luulen ... ja pimeys ..

Mä otin viime vuonna linjan, etten käytä multaa ollenkaan kotona! Oon korvannut sen kookoskuidulla ja käyttänyt -taimille alussa hillitysti!- ihan oikeita kookosravinteita, toistaiseksi. Luulen että vesiviljelyynkin sopivat Puutarhan kesä, Nutriforten kastelulannoite, Tomaatti&Mansikka ym. toimisi. Mulla ainakin kaikki taimet kasvoi ja voi hyvin. Siltikin että kastelen AINA liikaa  8)

Se kookos ei liian kallista ole: 3€ maksaa palikka josta tulee 10-12 litraa. Siinä ei homeet viihdy, ei bakteeritkaan, mutta muistuttaa multaa muuten. Mulla on ollut joskus suljetussa pussissa tai ämpärissä pari kuukauttakin valmiiksi kasteltua kookoskuitua hyvinkin märkänä lämpimässä keittiössäni ja siinä ei ole ollut mitään homeen tai mädäntymisen hajuakaan. Eipä siinä sitten juurimätäkään iske vaikka vähän liottaisi kasveja. Pauliinaruukuissa on usein säiliössä vettä reilusti ylikin sen välipohjan kun lähden reissuun. Hyvää ainetta!

Mä olen harrastellut vuosien aikana passiivihydrojakin jonkun verran ja todennut vaan että kalliin hydrosoran tai perliitin kanssa tulee aina tilanne, että sitä täytyy ruveta kierrättämään ja pesemään. Tän kookoskuidun voi surutta hävittää samaan tapaan kuin mullan, ja käyttää mullan seassakin kasvimaalla esim.

PS. Kookoksessa kasvatetut taimet voi istuttaa sujuvasti multaan tai suoraan maahan juurikaan tarvitsematta totuttelua. Juuria kun katsoo, niin näyttää että ovat siltä väliltä, kuin vesiviljeyssä tai mullassa kasvaneet ... Ne sopeutuu myös vesiviljelyyn jokseenkin lennossa, ja kookos on aika helppoa pestä pois.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 01, 2013, 12:50:24 ip
Ruukkusoran idea kai on, että se estäisi ötököitä harsosääskiä pesimästä multaan. Enpä tiedä auttaako mitään.

Ruukkusoraa kannattaa laittaa mullan sekaan n. 1/3. Sillä tuodaan ilmavuutta multaa ja vähennetään kasaanpainumista

sorrii

Juu - toki!
Pintaan sitä jotkut suosittelee estämään ötököitä. Mullan seassa toimii paremmin perliitti + vermikuliitti, joka on kyllä kalliimpia, kun rautakaupan LecaTM ..
Tota Weberin Leca-soraa ostin toissa kesänä säkin [?50l.] jollain 5€'sella. Sihtailin*) sen säkillisen kotona omatekoisella seulalla ja vielä pesin pahimmat pölyt niistä isommista rakeista, joiden luulin tulevan näin edullisemmaksi kuin Kekkilän ruukkusoran. Sitä pientä alle 3mm silppua tuli säkistä jokseenkin puolet, jonka käytin mökillä sitten mullan jatkeena.
*)Piti siis tuokin kokeilla  ;D

Varmaan on tuo Leca ihan toimivaa sihtaamattakin jos ei halua pölykeuhkoa ja tunnetta, että olimpa idiootti  ::)
Sellaista ISOrakeista Lecasoraa saisi kuution säkin ~120€'lla. En ole vielä sitä raahannut kaksioni keittiöön ... Mökillä ajattelin parennella vähän vesien virtausta monessa paikassa tavallisen soran sijasta. Tuolla kun tahtoo kuorma-auto upota akseleitaan myöten maahan, niin 500kg lekasäkki menisi Muuli-kärryllä ... Voisi sen sitten kokeilla hydro-käytössäkin aurinkokennovesipumpun kanssa.

Caide

Mun käsittääkseni siinä ruukun pinnalla olevassa ruukkusorassa tuholaiset viihtyy paremmin, mutta voin hyvinkin olla väärässä.

PP

Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 01, 2013, 22:43:10 ip
Mun käsittääkseni siinä ruukun pinnalla olevassa ruukkusorassa tuholaiset viihtyy paremmin, mutta voin hyvinkin olla väärässä.

Tämä olisi ihan uutta. Ei käy oikein järkeen, koska sora on kuivaa eikä sisällä mitään orgaanista. Sorasta on hyötyä myös siksi, että se ehkäisee mullan pinnan kovettumista (mikä ei tosin haittaa alta kastelussa).

Caide

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 01, 2013, 23:01:20 ip

Tämä olisi ihan uutta. Ei käy oikein järkeen, koska sora on kuivaa eikä sisällä mitään orgaanista. Sorasta on hyötyä myös siksi, että se ehkäisee mullan pinnan kovettumista (mikä ei tosin haittaa alta kastelussa).

No joo, en ole itse kokeillut ja ei tosiaan ole varmaa tietoa. Varmaan on ollut kyse päältä kastelusta ja perustuu siihen, että kosteus ei pääse niin hyvin haihtumaan? Aika atomien halkeiluahan tuo on ja voipi olla, ettei vaikuta mitenkään. Huvittavan näköistä tuo ainakin on ja ei sovellu omille aisteille. Jokainen tyylillään.

sorrii

Muistelisin että perliittiä suositellaan myös mullan pintaan torjumaan ötököitä. Tuli sekin kokeiltua joskus, mutta perliitti se rumaksi muuttuu, varsinkin jos kastelee päältä....
Mä ole tullut tulokseen etten kuitenkaan enää pelleile tuollaisten katteiden kanssa kun hyöty on jokatapauksessa kyseenalainen. Kyllä sitä roskaa varisee lattioille kasveistakin.

Mä luulin aikaisemmin, ettei kookoskuidussa viihtyisi elukat ja osittain siksikin aloin sitä kokeileman/käyttämään. Nyt luulen että kookos suorastaan houkuttelee niitä  ??? Muuten se kyllä on mainio alusta...

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 01, 2013, 23:20:16 ip

No joo, en ole itse kokeillut ja ei tosiaan ole varmaa tietoa. Varmaan on ollut kyse päältä kastelusta ja perustuu siihen, että kosteus ei pääse niin hyvin haihtumaan? Aika atomien halkeiluahan tuo on ja voipi olla, ettei vaikuta mitenkään. Huvittavan näköistä tuo ainakin on ja ei sovellu omille aisteille. Jokainen tyylillään.

Minä taas en pidä yhtään paljaasta multapinnasta sisätiloissa. Pitää aina keksiä jotain peitteeksi. :D

Caide

Lainaus käyttäjältä: Jani M - marraskuu 01, 2013, 23:42:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 01, 2013, 23:20:16 ip

Minä taas en pidä yhtään paljaasta multapinnasta sisätiloissa. Pitää aina keksiä jotain peitteeksi. :D

Ootko kokeillut lego-palikoita? Noppia? Golfpalloja?  Kolikoita? ;)

Kärsä Babar

Valkoiset katteet kuten perliitti toimii yleensä paremmin. Ötökät ei kai osaa mennä sinne munimaan niin herkästi kun tummaan maahan.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903