Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

McPunk

okei tämäselvä. Eli voi laittaa ihan 15cm päähä latvat ettei pala jos tuuletin hyrrää.
Jos ei koita niin ei voita.

McPunk

Tässä mietin että uskaötaako noi ''palaneet''/ns kuolleet lehdet nyppiä pois?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 02, 2014, 18:36:25 ip
Tässä mietin että uskaötaako noi ''palaneet''/ns kuolleet lehdet nyppiä pois?

Uskaltaa :)  neo kuolleita, ei niillä mitään virkaa enää ole

McPunk

tää vissii kuulostaa tyhmältä mut mistä kohtaa noi leikkaan, ihan melkee varren vierestä vai sit lehden varresta? ;D

unenkuva

toukokuu 02, 2014, 20:52:28 ip #1824 Viimeisin muokkaus: toukokuu 02, 2014, 22:04:00 ip käyttäjältä unenkuva
Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 02, 2014, 19:57:59 ip
tää vissii kuulostaa tyhmältä mut mistä kohtaa noi leikkaan, ihan melkee varren vierestä vai sit lehden varresta? ;D

Ota vaan kokonaan varsineen pois, eli rungon vierestä. Ei näytä hassulta ku muuten ois sellaisia tikkuja sikin sokin :)  todennäköisesti jos valoa tarpeeksi niin lähtee kasvattamaan uutta kasvustoa sieltä tyvestä

McPunk

Juu selevä :)

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk

McPunk

Terveppä taas :D Mistähän voi johtua että lehdet käpristyy alas ja näyttäs siltä et niihi tulee keltasia läiskiä, joka kerta joku vialla..

McPunk

Terveppä taas :D Mistähän voi johtua että lehdet käpristyy alas ja näyttäs siltä et niihi tulee keltasia läiskiä, joka kerta joku vialla..

wsad

Kuvan mukainen ilmiö alkanut vaivaamaan, vastaavaa lehtien repeämistä ja pieniä laikkuja
löytyy lähes kaikista ikkuna chileistä lajista riippumatta (annuum, baccatum, chinese). Ei ne vielä kovin pahalta näytä, mutta moiseen
en ole vielä törmännyt, joten pitäiskö alkaa huolestumaan? Suurennuslasilla olen koittanut ötököitä etsiä, mutta tuloksetta.
(kuvassa Criolla Sella)

C.chinense

Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä, mutta näin maallikon arviona tuo näyttää omaan silmääni mekaaniselta vauriolta, joskin isolta sellaiselta. Oletko siirrellyt kasvejasi huomattavasti? Itselläni repeämiä on tullut lähinnä ruukkuja vieriviereen asetellessa alimpiin lehtiin sekä lampun heijastimen terävistä reunoista ylälehtiin. Ei toki noin isoja repeämiä. Valkoisiin laikkuihin en osaa ottaa kantaa, voisiko olla esim. aurinko syynä?

PP

Minunkin mielestä selvä mekaaninen vaurio. Myös valkoiset laikut voi olla mekaanista alkuperää.

wsad

Mekaaninen vaurio kuulosta hyvältä, vähennämme siis tehoja tuulettimesta. Vielä olen ensimmäiseltä ötökkä invaasiolta säästynyt, niin heti alkaa huolestuttaan, kun jotain poikkeavaa näkyy..

PP

Lainaus käyttäjältä: wsad - toukokuu 06, 2014, 12:11:29 ip
Mekaaninen vaurio kuulosta hyvältä, vähennämme siis tehoja tuulettimesta. Vielä olen ensimmäiseltä ötökkä invaasiolta säästynyt, niin heti alkaa huolestuttaan, kun jotain poikkeavaa näkyy..

Miksi käytät tuuletinta? Chileille ei ole siitä hyötyä, mutta ESLejä kannattaa ehkä jäähdyttää. Olosuhteet eli lähinnä valon määrä, lannoitus ja lämpötila määrää chilin tukevuuden.

wsad

toukokuu 06, 2014, 16:59:41 ip #1833 Viimeisin muokkaus: toukokuu 06, 2014, 17:04:36 ip käyttäjältä wsad
Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 06, 2014, 15:24:24 ip
Lainaus käyttäjältä: wsad - toukokuu 06, 2014, 12:11:29 ip

Miksi käytät tuuletinta? Chileille ei ole siitä hyötyä, mutta ESLejä kannattaa ehkä jäähdyttää. Olosuhteet eli lähinnä valon määrä, lannoitus ja lämpötila määrää chilin tukevuuden.

Amatööri olen vielä, vasta jokusen chilin tässä parin-kolmen vuoden aikana olen kasvattanut ja huomannut, että joistain tulee melkoisia rimpuloita, tarvitaan keppejä ja naruja pystyssä pysymiseen. Siinä luulossa sitten olen kokoajan ollut, että tuolla keinolla noista tukevampia tulisi. Viime vuonna minulla oli ulkona pari kymmentä puskaa joista tuli ainakin tuplasti paksumpia, kuin sisällä olleista vastaavista (tästä johtopäätös: ulkona tuulee). Eikö tuulella tosiaan ole merkitystä asian kanssa?

bobster

Ei ainakaan niin paljon kuin valolla, jota ulkona on moninkertainen määrä. ;)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Huru-ukko

En myöskään käytä tuulettemia, ja pidän sitä sopivana niiden käytettäväksi joita se ilahduttaa ja tuottaa tyydytystä.
Asiaa puoltavia tutkimiksia on kyllä olemassa, yksi oli linkitetty tänne foorumillekkin. Enklantia se oli, en lukenut.

sorrii

Olikohan joskus 2009 kun aloin kokeilemaan chilien kasvattelua. Silloin kaikissa ohjeissa [joita mä luin] neuvottiin käyttämään tuulettimia. Tuntui suorastaan pakolliselta. Itsekin ostin ison lattiatuulettimen ja pari pienempää.... NYT luulen että olisi ainakin ensin kannattanut panostaa valoihin  ::)
Mulla hurisi olohuoneessa kaksi isoa tuuletinta ja itä-ikkunoiden edessä kasvoi parikymmentä isoa puskaa 30cm pauliina-ruukuissa. Valona alkuun yksi 2x36W loisteputkivalaisin ja myöhemmin toinen samanlainen kirpparivalo ketjuissa katosta. Satoa tuli ehkä jopa ~300g kesän aikana... Ja Bio Bizzeihin yksistään upposi ~200€  :-\

Nyt ainakin kolme kautta on mennyt ilman tuulettimia ja oon satsannut enemmän valoihin. Ja tiet käytössä on lasiparveke, 100m2 palsta jossa kesällä rivissä kolme-neljä muovitunnelia sekä mökillä 6m2 -kasvari. Yksi 120mm tuuletin on käytössä seinämillä ja hopeaverholla suljetussa kasvatuserkkerissä ...

Oon kyllä miettinyt että taimien kasvatuksessa lämpimässä sisätilassa tuo tuuletuskin voisi tehdä hyvää. Tuskin se turhaa on! Ei vaan ole tilaa, pistokkeita, ajatimia tai viitseliäisyyttä alkaa vielä tuuletustakin järjestelemään, kun 48m2 -kämpässä kasvaa ~20 täysikasvuista chiliä ja jo aika isoja taimia ~60kpl plus tomaatit, tomatillot, yrtit, sipulit ... Jos on tilaa sijoittaa se tuuletin ja sellainen olemassa, niin varmaan sitä kannattaa käyttää. Johan se tuuletus pitää kasveja liikkeessä jolloin valoa tulee lehdille tasaisemmin ja pölytys tehostuu ja vaikka mitä ..  :)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Kyselisin tarkennusta lehtien käpristelystä. Bolivian Rainbow on nyt pari viikkoa käpristellyt lehtiä ylöspäin reunoilta. Luulin sen olevan liikalannoituksesta kiinni, mutta eivät suoristuneet usean päivän vesijaksolla. Kasvukin on vähän hidastunut. Voiko juuritilan puute tehdä tätä? Pitäisikö jo koulia isompaan ruukkuun? Entä mullan pakkautuminen? Hieman neuvoton olen. :-\

pasipeikko

Hei

Tänään huomasin oheisenlaista tapahtumaa Black Scorpion Tonguessa. Kyseessä on uutta matskua tälle vuodelle, ja muut tuntuisivat menestyvän ihan ok, mutta nyt BST on tiputtanut pari suurempaa lehteä, ja uudet ledet näyttävät tältä. Poistin jo pari pahasti tummunutta ennen valokuvan ottoa, harmi. Ja kuten näkyy, nupunalkukin on mustunut. Olisiko tähän kenelläkään viisaita sanoja?

pasipeikko

Itse itselleni vastaten. Vihannespunkki, löytyi seittiä ja mikrokokoisia öttiäisiä kiipeilemässä.

Seitilliset kasvit on nyt eristetty ja tänään käsittelen Spruzitilla. Kannattaako varmuuden vuoksi sumutella kaikki? Näin itse ajattelin.