Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Tuo tapasi tökätä tappi läpi siitä etikettikyltistä tuhoaa sen aika äkkiä, ja välittömästi kun ne saa tarpeeksi kosteutta kuten tuossa "vietnamilainenkin" lapussa on aluillaan.

Leikkaan kyltit heti tulostimen jälkeen, ja sitten vain latoo ne kalvojen väliin jättäen lappuihin noin 1 cm raot väleihin, lappujen päihin taas n. 4 cm tyhjän tilan.
Tuplalaput nimet ulos antaa "kaksipuolisen" tuloksen  ::)...
Sitten vain ne kaksi kertaa puolta ja suuntaa vaihtaen paistoon, jonka jälkeen laput leikataan irti jättäen muutama milli ehjäksi muovista ettei väliin pääse vettä. Lapun päähän missä on 4 cm pituinen muoviluiska, lävistäjällä reikä tai kaksi josta sen saa halutessaan ripustaa kasvin oksaan kesäksi.

Toki noihin sitten saa tulostaa parempiakin kuvia kuin pelkkä askeettinen teksti.

sorrii

LainausTuo tapasi tökätä tappi läpi siitä etikettikyltistä tuhoaa sen aika äkkiä..

Osittain totta. Vietnamilaisen lappu on edelliseltä kaudelta, ja ollut yhden kesän jo ulkonakin  8)
[sitähän tuossa kirosin, kun kaikki asiaan liittyvät kuvat ovat imageshackissa panttivankina ... hukassa .. jne]

Mä oon hamstrannut vuosien mittaan tulostusmedioita vähän joka lähtöön liikkeiden ale-koreista. Yksi laatikko on ollut Canonin valokuva-tulostuskalvoa, joka on tosiaan muovia. Ne kestävät yllättävän hyvin suojaamattakin. Kun laminoin sellaisen arkin [kahteen kertaan lämmittäen!] niin aika hyviä lappusia tulee sarjatyönä leikkaamalla.
Kerran kokeilin leikellä lappusia irti ennen laminointia ja liimapuikolla kiinnittelin laminointitaskuun niin, että sain niihin ehyttä muovia reunoihin ... [huh-huh!!] ...
Sitten tökkäsin sen reiän lappuseen, niin siitähän heti kosteus taas levisi ...

Hyvä kompromissi on ollut tuo helpompi tapa, ja kestävät vähintään yhden kauden luettavina.

Jotain muita printtejä oon joskus sumutellut kirkkaalla spraylakallakin, joka toimii myös aika hyvin. Viime kausi meni vanhoilla lapuilla ja permanent-tussilla.

Sattuu noita sekaantumisia silti joskus. Ruukkua vaihtaessa esim. on jäänyt liput pois ja oon sitten yrittänyt laittaa useampaan kasviin lippuset jälkeenpäin. Viime kesänä ihmettelin suuresti, kun yhteen Piri-Piriin alkoi tulla aika isoja hedelmiä. Annoin sitten hyvää lannoitusta ja ajattelin että kokeillaan sitten kuinka isoja podeja voi Piri-Piristä tulla. Loppukesästä siitä "Piri-Piristä" tuli kilon verran 15-20cm mittaisia mietoja chilejä. Muistelin ja muistelin, kunnes päädyin johtopäätökseen, että olen edellissyksynä hävittänyt Piri-Pirin ja leikannut talvehtimaan Big-Jimin ..  :D
Samaan tapaan tuli viime kesänä talvehtineesta "Ruissalon Havannapaprikasta" lopulta nagaa. Ei se hirvaasti harmittanut, kun oli toinen aitokin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Herpiili

Palataanpas vähän viruksiin ja niiden esiintyvyyksiin, tällä foorumilla kun lähes aina epäillään kaikkea muuta kuin tauteja ja missään tapauksessa ei voi olla kyseessä virus- tai bakteeritauti. Taudithan eivät ikinä lepää esim. siemenkuoren pinnalla, eikä siementen käsittelyyn ole mitään syytä.

USDA:sta vähän dataa:

"A total of 4403 inventories of Capsicum spp. seed were screened for the presence of PMMoV."

http://naldc.nal.usda.gov/download/26970/PDF

Pepper mild mottle virus.

Taudit ovat vain urbaania legendaa ;)

sorrii

Lainaus..epäillään kaikkea muuta kuin tauteja...

Ylimielisyys on yksi tapa suojautua hankalilta asioilta  8) 8)
Noita tauteja on aika vaikea todeta kotiviidakossa, jossa aina kuhisee jotain. Elukoiden jälkiä aina löytyy kun tarpeeksi tutkii. Muut ongelmat on vain huonoa säkää tai kirouksen syytä ...

Mä oon käsitellyt siemenet idätyksissä vetyperoksidilla parina keväänä. Enpä tiedä onko heikentänyt itävyyttä - hyvin ovat itäneet.
Itsellä kuitenkaan ei siinä käsittelyssä ollut ajatuksena suojautuminen taudeilta vaan homeelta ja mätänemiseltä. Jotenkin jäi mielikuva että sellaista sienirihmaa tuli idätyslautoille jokatapauksessa. Ja reilussa viikossa kahvisuodatinpaperi on ollut niin limaista ruskeaa mössöä, ettei sitä saa kuin kaapimalla irti alustasta.
Mun idätyspaikkani on ollut vuosia sama jääkaapin päällä oleva yläkomero, jossa lämmöt lähentelee 30oC
Käytännöksi on tullut että "jos ei viikossa idä, niin pitäkää itunne ... mä pärjään näillä!"

Tän vuoden 1. idätyksessä oli 4 lajia pubeja ja 6 lajia chinensejä: 9 lajista iti valtaosa viikossa kun olin reissussa. Cajamarcaa [4v vanhoista siemenistä] en saanut ekalla, mutta laitoin samantien uusia reilummin ja 2 on nyt hyvällä alulla ...

PS. Sorry offtopic - luulin olevani idätysketjussa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 06, 2015, 12:14:02 ip
Lainaus..epäillään kaikkea muuta kuin tauteja...

Ylimielisyys on yksi tapa suojautua hankalilta asioilta  8) 8)

Myös autuas tietämättömyys suojaa. Ja nyt se suoja sitten meni ja pelottaa. Kiitti ihan idusti Herpiili! :'( ;)

Mutta jokin tässä ei nyt ihan täsmää. Noilla prosenteilla olisi oletettavaa että vähän joka hepun viljelmä olisi tuota virusta täynnänsä (oletan että useimmat eivät kuitenkaan desinfioi siidujaan mitenkään). Ja mitä nyt tuosta vihulaisesta kuvia katselin niin aika häijynnäköisiä kasveja ja hedelmiä tuon pitäisi tuottaa eli luulisi että tuon jo huomaakin. Eikö täkäläisissä siemenissä ole kuitenkaan tuollaista viruspopulaatiota, eteneekö tuo siemenestä kasviin heikonlaisesti, jääkö oireet usein pienemmiksi, vai mistä tämä epäsuhta?

MiM

Mistä kuvassa näkyvä uuden kasvun värittömyys voisi johtua? Oikeanpuoleinen on edelleen idätysruukussa, joten sillä voi helposti olla ravinteista puutetta, mutta vasemmanpuoleinen on vajaa viikko sitten siirretty kukkamultaan (Plantagenin peruslannoitettu turvesekoitus), joten luulisi ainakin sen saavan ravinteita riittävästi. Ja käpristyy ne lehdetkin siihen malliin...?

Näyttäisi vaivaavan lähinnä chinensejä, mutta ei ihan kaikkia niitäkään.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

helmikuu 11, 2015, 18:20:10 ip #2106 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2015, 18:21:45 ip käyttäjältä sorrii
Voisiko olla kylmä??

Mä sain chinenset tuon näköisiksi kerran sumuttelemalla Cooperia vähän varomattomasti. Spraystä tulee aika jääkylmä sumu!
Selvisivät kyllä, mutta tuli kuukauden viivytys varmaan kasvuun; joku saattoi kuolla kupsahtaakin.

Chinenset taitaa tehdä jotain tuollaista kyllä silloinkin kun kasvavat "liian" nopeasti. Ei ehdi lehtivihreää kehittyä samaa vauhtia kuin kasvaa. Itsellä muistelisin taimien tehneen aika vaaleita lehtiä viime vuonna. [<=taimibublerissa] Yritin silloin antaa niille extratujua litkua vielä päältä: ehkä auttoi, ehkä ei ... Kyllä ne siitä kasvoivat.

Multien ravinnepitoisuuksissa voi olla isoja heittoja. Enpä tiedä Plantagenin laadusta. Itse käytän taimilla pelkästään kookosta; paitsi puolet on nytkin kivivillassa. Silloin ainakin tietää tarkaan mitä antaa ... [kun on tiet mittarit ja reseptit kohallaan] Voihan olla että P'n multa on hyvinkin lannoitettua ja C't kasvaa täysillä  :)

MiM

helmikuu 11, 2015, 22:05:59 ip #2107 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2015, 22:10:03 ip käyttäjältä MiM
Oho! Tuossa Plantagenin "ravinteikkaassa" kukkamullussa on pussin mukaan N-P-K 70-20-180 mg/l, kun se Biolanin kylvö- ja taimimullassa on 100-70-400 mg/l  :o, eli joutuivat uusintaruukutuksessa reilusti köyhempään multaan, kuin missä alunperin kasvoivat. Mutta voiko silti saada näkyvää puuteoireilua vaikka eivät ole olleet viikkoakaan uudessa mullassa ja en ole kastellut vielä kertaakaan? Kattelin vielä vertailuksi pihalla Kekkilän puutarhaturpeen pussia, jossa on 80-30-200 ja sitten netistä Biolanin kasvuturpeessa 100-60-300 eli Biolan taitaa olla melko tujua kylvömullaksi?

No, noihin lukuihin tutustuttuani taidan uskaltaa antaa noille ruukutetuillekin jo ensimmäisellä (seuraavalla) kastelukerralla miedosti kekkilän kukkaravinnetta (vastaa läheisesti puutarhan kesää), ellei kukaan neuvo vastaan. Ei ne kuitenkaan mitään ihan pikkuisia enää ole.

23 astetta on olohuoneessa, toki nuo ovat ikkunan läheisyydessä, mutta patteri ja lamput lämmittää (ja aurinko 8)... Sumutin kyllä raidilla viikonloppuna, mutta silloin ainoastaan jätesäkkiin sisälle, en mielestäni kohti, eli tuskin ovat saaneet kylmää. Voiko Raid aiheuttaa pienille taimille oireita? Mitään järisyttävää kasvunopeutta noilla ei ole, ainakaan jos vertaa bubbleri yms porukkaan.

Tuskinpa noissa mitään vakavaa, kunhan tässä mietiskelen. Mutta olisihan se ikävää, jos onnistuisi tappamaan Chinenset, kun odotukset niitä kohtaan ovat erityisen korkealla.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

NPhoBiaz

On tuollaista tummaa reunusta ilmestynyt nyt 4 taimeen. ??? Lampun ei pitäisi olla vielä liian lähellä, vedessä on ripaus Puutarhan Kesää (n. 1-2tl/10l), ja levän muodostumisen vuoksi olen vaihtanut veden muutaman päivän välein.

C.chinense

Joku puutostila veikkaan. Jos oikein katsoin on juuretkin jo "resossa." Tuntematta lopullista kasvatusmuotoa panisin jo noinkin isoille tujumpaa litkua (ec 1-2) tai siirto ebb/nft/maa riippuen preferenssistäsi.

NPhoBiaz

Nuo ovat kohtapuoliin siirtymässä multaruukkuihin, kasvatin niitä vedessä, jotta saivat kunnola juuret läpi kuutioista. Resoa ei tosiaan ole pohjalla, vaan ovat ihan eväsrasian pohjalla.

C.chinense

...ja eiku multaan. Huomasin rasian ja reso olikin siksi kirjoitettu "reso"...

NPhoBiaz

Rikkaruoho

helmikuu 19, 2015, 11:56:28 ap #2113 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2015, 00:07:56 ap käyttäjältä Rikkaruoho
Mikä mahtaa vaivata Rocotoa? Pahoittelut kännykällä otettujen kuvien surkeasta laadusta :S
Muutamiin alempiin lehtiin ilmestynyt näitä mustia läiskiä. Viruttelin lehdet nyt kuitenkin jos syynä olisi ripsiäiset tms.

KAIKISSA ROCOTOISSA SAMAA ONGELMAA   :o

Kertokaa viisaammat?

Jani M

Rocotoille ihan tyypillistä.

Althalus

Mitä tapahtuu??? Lannoite/vesi överit vaikko vajarit??

Eli edellisen  ruukunvaihdon yhteydessä innostuin ehkä (ihan vähän) liikaa lotraamaan veden kanssa.

Tuloksena Turbo pube näyttää tältä:

Eli vaaleat rullautuvat lehdet.

Ja Jallut näyttää tältä:

Eli lehdet hyvin vaaleat muihin kasveihin verrattuna.

Chinenseissä ehkä pientä lehtien käpristelyä havaittavissa, ei muuta.

Alustana näissä on kookos. Passiivihydroissa ei ongelmia.

Olen nyt ollut kastelematta varmaan reilun viikon, mutta osassa kookos ei ole vieläkään pinnalta kuivahtanut  ::)

Annuumit ovat ilmeisesti aika nirsoja liikakastelulle?

Mutta entäpä Pube, mistä moinen?
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

Jani M

Millä lannoitit, miten paljon? Kookos on yleensä aika anteeksiantava kastelun puolesta, mutta ei nyt mikään hirveä suo saisi olla kuitenkaan se kasvualusta. Vähän tuollainen viittaa jonkinlaiseen juuristo-ongelmaan, mutta jos kasvit kuitenkin kasvavat, niin mistään hirveän vakavasta ei liene kysymys.

Althalus

Laitoin kookokseen 2-3ml puutarhan kesää neljään litraan vettä. Kyseessä siis Chilitarvikkeen 11 litraiseksi turvotettava kookostiili.
Mutta vettä laitoinkin sitten ruukkujen alla olevaan alustaan niin paljon että parin päivänkin päästä siinä oli vettä parin sentin verran. Kaadoin ylimääräisen pois ja nyt on ollut tosiaan viikon/kaksi ilman kastelua mutta silti osa vielä läpimärkiä.
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

Jani M

Ok. Seuraile miltä ne näyttää jatkossa, ei tuo yleensä vakavaa ole, jos kasvit jatkavat kasvamista normaalisti.

sorrii

Mun mutuni mukaan kaikki kasvit vaan eivät meinaa tykätä kookoksesta. Sitä kun on vähän pakko pitää aika märkänä. Sehän siis kuivuu aika nopeasti ja yllättäen.
Musta parasta olisi läpikastella [päältä siis] joka päivä. Ja niillä kasveilla [tyypillisesti pienet annuumit] jotka ei pidä märästä, niin kastelee sitten vaan vähän ja usein. Manuaalisella tippukastelulla  :D :D

Toisaalta näyttää, että kunhan kasvi pääsee kunnolla alkuun ja saa kasvatettua kunnon juuret, niin tilanne paranee. Oon itse miettinyt josko kokeilisi sekoittaa kookokseen vermukuliittia; tai perliiittiä ja vermikuliittia molempia ...