Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Tuo oli kyllä pari viikkoa kylmällä parvekkeella huhtikuussa. Yötä päivää.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg62047#msg62047
Siitä on putoillut alalehtiä ja lehtien reunat tummuvat eniten.

Jagemon

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 06, 2012, 11:46:43 ap
Tuo oli kyllä pari viikkoa kylmällä parvekkeella huhtikuussa. Yötä päivää.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg62047#msg62047
Siitä on putoillut alalehtiä ja lehtien reunat tummuvat eniten.


Jees, vauriot ovat vain vähän samaa luokkaa kasvissa. Tietysti itselläkin kävi mielessä että kevyesti ottivat nokkiinsa jos tuosta kylmyydestä ovat suuttuneet. Seurailen nyt tilannetta kun katselin tarkemmin niin parissa muussakin kasvissa näkyy olevan wanhemmissa lehdissä tuollaisia mustia pisteitä ilmestymässä. Voihan se olla että tässä on yhdistelmää kaikesta, vetoisa paikka, hieman liian innokas kastelu ja jotain muuta vielä.

Maradoona

Onko chilissäni jokin vialla?






Se on jo jonkin aikaa ollut tuollainen.
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

sami.

^Itsellänikin on yhdessä kasvissa tuollaisia lehtiä, mutta mitään muuta oireita ei ole ollut, eikä ole näkynyt ötököitäkään. Ehkä tuo on vain lannoituksen ja valaistuksen epätasapainoa, kuten ChiliPark aiemmin mainitsi.

tjkk

Ensimmäistä kevättä kasvattelen chilejä ja kaikki on mennyt hyvin tähän asti. Nyt Long chocolate habanero ei kuitenkaan näytä enää täysin normaalilta. Lehtien alapinnoille on ilmestynyt outoja "näppylöitä". Muissa chileissäni en ole moista havainnut vaikka kasvavat lähes kiinni toisissaan.

Tässä pari esimerkkikuvaa lehden alapinnalta.




Onko kukaan törmännyt tälläiseen ongelmaan? Onko kyseessä jokin kasvitauti vai kenties tuholainen. Mitään liikettä en ole kyllä huomannut lehdillä vaikka olen 10x luupilla yrittänyt tuijotella. Olen varovaisesti ruvennut lisäämään kasteluveteen puutarhankesää. Voisiko tämä olla syynä?

Siirsin kasvin nyt eristykseen, mutta mielelläni laittaisin sen takaisin omalle paikalleen valojen alle, jos vaiva osottautuu vaarattomaksi sillä se on ainut kappale kyseistä lajiketta mitä minulla on nyt kasvamassa.

sami.

Lannoiteöveriltä näyttäisi. En tosin ole varma, kun itsekin olen vasta aloittelija.

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Tunari

Tutulta näyttää.. tuollaista kuvaa kun tänne laitoin parisen vuotta sitten oli diagnoosina ylikastelu... (Siis jotain liikaa vettä suhteessa lannoitteeseen / kasvin kykyyn haihduttaa juurien kautta saamaansa vettä)... Itsellä nuo oireet loppuivat kun harvensin kastelukertoja (--> lisää vettä vasta sitten kun lehdet lerpahtaa..)...

Jupu

Eilen kaikki oli hyvin, mutta juuri äsken huomasin että lähes kaikki lehdet ylimpiä lukuunottamatta lerpattavat ja reunat ovat kääntyneet ylös kuten kuvassa. KÄÄK! Mikä Starfishiäni vaivaa ja mitä teen? Vettä annoin kun multa näytti kuivalta ja suihkutin lehdet märiksi. Lannoitteena on ollut Puutarhan kesää ohjeen mukaisesti terästettynä laimealla merileväuutteella. Kasvi on ollut eteläikkunalla muutaman viikon ja pituutta sillä on noin metri. SF iti 1.12.2011 ja latvoin sen 2.3.2012.


JJSH

huhtikuu 26, 2012, 16:55:52 ip #709 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2012, 17:06:54 ip käyttäjältä JJSH
Morjesta kaikille! Olen aloitteleva chilinkasvattaja jyväskylästä päin ja tuntuu että alkaa pikkuhiljaa kaikki aloittelijan virheet olla käyty läpi (ja niihin reagoitu jopa vainoharhaisella tyylillä). Nyt kuitenkin on yhden chilin lehtiin alkanut ilmestyä huolestuttavampia jälkiä kuin kertaakaan aikaisemmin, jopa yksi reikä (ja sekös hermostuttaa!). Googlailullani tullut tulokseen että kyse saattaisi olla ihan lehtien palamisesta kun kasvi kasvaessaan on lähemmäksi lamppua mennyt. Siirsin lamppuja (2x 40W) kauemmaksi mutta tilanne tuntui pahenevan siltikin. Ja nyt kun se reikäkin tuohon ilmestyi niin hermokontrolli petti ja päätin tänne kirjoittaa viestiä. Kiitoksia vaan avusta jo valmiiksi.


JJSH

Jotain Prisman ihan perus energiasäästölamppuja pöytävalaisimen muodossa. Eivät ne nyt sentäs koskettaneet ole, mutta kyllä nuo lamput ilmeisen kuumia ovat läheltä. Pitää nyt katsoa jos ei ainakaan enempää tule kun kauemmas siirsin lampuista.

JJSH

Tuntuu että kokoajan ilmenisi vaan uusia ongelmia. Ja tuntuvat kaikissa chileissä olevan vielä erilaisia D: Outoa kun kuitenkin todellä lähellä toisiaan kasvavat. Mistä johtuu yleisimmin lehden kellastuminen ja pieni läpikuultavuus? Ja toisessa sitten taasen on yhdessä lehdessä reunoissa pari V:n muotoista halkeamaa, ympäröivä lehti ruskea ja hauraan oloinen? Hermoja raastavaa touhua suorastaan, kestä katsoa kun pikkuiset kärsii x.x

JJSH

Eli lannoittelen ihan puutarhan kesällä kun sitä aika yleispäteväksi mainostettiin. Pikaisella lukemisella oireet täsmäävät parhaiten magnesium vajareihin. Keltaisuuden lisäksi ylimmissä lehdissä pientä ylöspäin käpristymissä havaittavissa.

Tässä vielä nyt kuva siitä V muotoisesta halkeamasta. En usko että kyse on osumisesta mihinkään (peukaloon tahi muuhun), hädin tuskin uskallan koskettaa chilejä ettei vain sattuisi mitään <.<

jaolsten

Kuvassa multa aivan märkää. Itselle on tullut tuollaista ruskeaa kuivumaa juuri noihin vahingossa ylikasteltuihin yksilöihin. Pidä kasvualusta välillä kuivana ja kastele maltilla, ei noin märäksi!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Masa.T

Ruukun ja kasvuturpeen vaihto on hyvä kikka. Kasvitkin tuntuu olevan yksilöitä, eli juotkut vaatii enemmän lannoitetta ja vettä ja päinvastoin. Kannattaa tarkkailla.

sorrii

Noin pienet taimet oletettavasti uudessa mullassa ei lannoittamista vielä tarvi!
Korkea ravinnepitoisuus ja märkä multa estää juuria kehittymästä, mutuilen minä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

mitkä pahikset asustaa mun chileissä ku ovat ihan pieniä ruskeenharmaita ja pyörivät kukissa, ja lehtiin ilmestyy joitakin reikiä, yleisesti ei tunnu haittaavan kasveja juurikaan, annuumit kärsii eniten, mutta tuntuu että nekin vain ulkonäöllisesti. katsoin kuvia kirvoista ja vihannespunkeista ja ne näyttää kyllä ihan erilaisita :o halp me!
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Lainauspyörivät kukissa, ja lehtiin ilmestyy joitakin reikiä


Ripsiäisiä??
Pienenpieniä tuhatjalkaisia, jotka juoksentelee kukissa kiemurrellen ... ? ehkä ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

joo vois olla, tuossa rawit issa niitä tuntuu eniten olevan, ja uudet lehdet kasvaa epämuodostuneina enempi tai vähempi. ei tunnu kyl sitä sen enempää haittaavaan, näköjää pukkaa raakileita vauhdil ku vähä pengoin häntä :D onks ne vaarallisii, oon vähä suihkutellu heitä iha vedellä..
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

akselsson1

no nyt löysin juttua ripsiäisistä, mutta ei ne kyl tommost jälkee oo tehny mulle.. chiliwikissä luki että tekee laikkuja lehtiin ja noita mustia paskakasoja lehtien alapinnoilla. semmoista ei ole liikkeellä, eikä kasvi todellakaan pudottele edes yhtään lehtiä. miten noihin sit pitäis oikein suhtautua :o
Chilihulluutta jo vuodesta 2011