Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

0lli

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 20, 2014, 13:31:40 ip
Lainaus käyttäjältä: 0lli - toukokuu 20, 2014, 13:15:21 ip
Mulla myös lemon droppi ryttyili ja pahasti, meni sillein useampi viikko, sitten jossain vaiheessa se jatkoi kasvua ja satoakin tuli :)

Lemon Drop on jostain syystä sellainen, että se tuppaa ryttyilemään melkein aina, ja ilman syytä. moni foorumilainen on kertonu, että juuri Lemon Drop ryttyilee herkästi, itsellä myös :)

Jep niin on kyllä moni kirjoitellut :) Mikähän siinäkin oikein sitten on kun kaikilla ryttyilee :D Voisiko se olla vain lajikkeen ominaispiirre?
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Horna

toukokuu 20, 2014, 13:58:57 ip #1881 Viimeisin muokkaus: toukokuu 20, 2014, 14:01:39 ip käyttäjältä Horna
Ei minun muutaman vuoden kokemuksella Lemon drop juurikaan oikutellut? Kasvoi mullassa, puolivarjossa, Puutarhan kesää siemaillen. Ts. ei mitään erikoisjärjestelyitä - ehkä jopa hunningolla pidin em. kasvia.
Talvehtimisen yhteydessä alasleikkuut yms. Lehdet oli aina sileitä kun vauvan peput. Tosiaan - semmoinen vielä, että sisätiloissa oli koko pienen elämänsä. En sitä edes suihkutellut, joten ilmankosteus saattoi olla melkoisen vähäistä.
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

McPunk

Mulla on iha sama tossa mun lemonissa, uudet lehdet käpristelee ku kasvaa, mut mulle tulee niihi kanssa tommosia läiskiä niihi

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk
Jos ei koita niin ei voita.

McPunk

Ja voiko johtua esim liika lannotuksesta että kasvi tiputtaa kukan nuput mitkä ei oo ees auennu Nii pois tai siis kuivuu ja tipahtaa? Ja olen kastellu kunnolla Nii ei voi johtua ainakaa kastelun puutteesta!!

0lli

Juu liika typpilannoitus voi aiheuttaa niiden kuivumisen ja putoamisen, mutta ensimmäisiä nuppuja kasvi voi pudottaa ihan senkin vuoksi että ei ole valmis tekemään satoa vielä :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

McPunk

Oke no hyvä kuulla :)

Jaava

Onkos bolivian rainbowille tyypillistä lehtien käpristely reunoilta? Ollut todella miedolla lannoituksella nyt viikkotolkulla dripperissä aurinkoisella ikkunalaudalla. Ph jotain 6-7. Taimi n. 30cm korkuinen ja varkaita aikalailla pukannut. Kummallista on että ainoastaan päävarren uudetkin lehdet ovay ihan kypryllä ylöspäin. Kasvu on kuitenkin melko vauhdikasta ja kukkaakin pukkaa..

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

synkri

Lainaus käyttäjältä: Jaava - toukokuu 21, 2014, 09:54:44 ap
Onkos bolivian rainbowille tyypillistä lehtien käpristely reunoilta? Ollut todella miedolla lannoituksella nyt viikkotolkulla dripperissä aurinkoisella ikkunalaudalla. Ph jotain 6-7. Taimi n. 30cm korkuinen ja varkaita aikalailla pukannut. Kummallista on että ainoastaan päävarren uudetkin lehdet ovay ihan kypryllä ylöspäin. Kasvu on kuitenkin melko vauhdikasta ja kukkaakin pukkaa..

Näijin olisi aina hyvä saada EC arvo. Mieto lannotus ja vauhdikas kasvu kun harvoin kävelee käsi kädessä.
Jos kukkii, kasvi kasvaa ja lehdet näyttää muuten hyvältä niin eipä tarvii stressata.

McPunk

Hmmh, voiko muuten jotain öttiäisiä levitä kaupan basilikasta chileihin ku ostin kaupasta basilika puskan ja laitoin sen keittiön pöydälle yhen chilin viereen ja hups parin päivän päästä oli ilmestynyt noi mustat läiskät?:O

omahurju

Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 21, 2014, 13:59:36 ip
Hmmh, voiko muuten jotain öttiäisiä levitä kaupan basilikasta chileihin ku ostin kaupasta basilika puskan ja laitoin sen keittiön pöydälle yhen chilin viereen ja hups parin päivän päästä oli ilmestynyt noi mustat läiskät?:O

Toistan itseäni, mutta juuri kaupan ruukkubasilikasta minä ne ripsiäiset tänne riesakseni sain.

McPunk

Nonni Mites niistä sitten eroon ku ämätööri oon näittenkaa,

Jaava

Lainaus käyttäjältä: synkri - toukokuu 21, 2014, 12:28:06 ip
Lainaus käyttäjältä: Jaava - toukokuu 21, 2014, 09:54:44 ap

Näijin olisi aina hyvä saada EC arvo. Mieto lannotus ja vauhdikas kasvu kun harvoin kävelee käsi kädessä.
Jos kukkii, kasvi kasvaa ja lehdet näyttää muuten hyvältä niin eipä tarvii stressata.

Niinpä olisi, ei vaan ole mittaria.. GHEn tripakin lannoitteella menty puolet ohjeen määristä.

Onko tuollainen käpristely ylilannoitusta? Tuli meinaan mieleen että tuo hydrodora on kerran käytettyä isossa kasvissa kovassa lannoituksessa, jonka jälkeen puhdistettu juurosta ja huuhdeltu. Olisko noihin sitten kuitenkin jäänyt tavaraa..

Kasvi tosiaan lasvaa ja kukkii mutta päävarren lehdet käpristelee pahasti ja on kovin kapeita. Rungon alaosasta lähteneet varkaat taasen näyttää terveiltä.

omahurju

Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 21, 2014, 15:42:06 ip
Nonni Mites niistä sitten eroon ku ämätööri oon näittenkaa,

Saastuneimmat lehdet pois ja Calypsolla myrkytys. Toista 14 päivän päästä.

kenpo

Chilit olleet nyt neljä vuorokautta putkeen pihalla. Ensimmäisenä päivänä onnistuin polttamaan muutamasta chilistä pari lehteä ja nyt niihin on alkanut ilmestyä tuollaisia ruskeita pilkkuja. Lehtien alapinnat ovat kunnossa silmämääräisesti tarkasteltu. Noita ruskeita pilkkuja löytyy lähinnä palaneista/osittain palaneista lehdistä, mutta haluaisin kuitenkin varmistaa ettei tuo ole mitään (terveisiin lehtiin/kasveihin) tarttuvaa.

MiM

Mitäköhän nyt on Lemod Dropeille tapahtunut?. Kyseessä vuoden vanhat kasvit, jotka kypsyttelevät ulkona ihan mukavasti podeja. Välillä saivat liikkaa UV:ta, jonka takia osa lehdistä kärventyi, mutta nyt näyttäisi olevan eri ongelma. Chilit tiputtavat useita lehtiä päivässä, ihan kuin olisi syksy. Lehdet muuttuvat vaaleankeltaisiksi, veltostuvat ja lopulta tippuvat. Muutenkin tuntuvat voimattomilta, ja lehdet ovat todella pieniä, ja uudet poditkin näyttävät jäävän pieniksi.

Alustan mlúlta, lannoitteena olen antanut vaihtelevasti kasvu- ja kukituskauden BioSeviaa, liikakasteluun en usko (liikakuivuus voi olla mahdollinen). Öttiäsiä ei ole nähty. kasvupaikkana helteinen etelärannikko, puolet päivästä varjossa.

Onko ajatuksia, mistä voi olla kyse?
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Vixu

Miksi mun chili mustuu? Chilinä C. annuum 'Apache'. Apan varren pää ja varrestä lähtevät "oksien" juuret. Kuvaa voin laittaa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Vixu - kesäkuu 09, 2014, 19:28:08 ip
Miksi mun chili mustuu? Chilinä C. annuum 'Apache'. Apan varren pää ja varrestä lähtevät "oksien" juuret. Kuvaa voin laittaa.

Laita ihmeessä kuva. En viitsi pelotella turhaan.

Vixu

PP

Lainaus käyttäjältä: Vixu - kesäkuu 10, 2014, 15:29:15 ip
Näyttääkö tutulta?  :-\ :-X

Näyttää ja on täysin normaalia. Nou hätä. Kuvista päätellen muutenkin hyvinvoiva kasvi.

Vixu

Huh, luulin että kasvi on palanut tai saanut tuholaisia.   :D