Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

matti1983

Edelleen lehdet rullautuu vaikka valaisinta on nostettu, äsken kun katsoin niin tuon ajin KAIKKI lehdet oli rullautunut ihan yhteen myttyyn :( nostin valaisinta jälleen aika reilusti. Nyt on tilanne tämä.

Onko vieläkin liian matalalla??

chipe

Lainaus käyttäjältä: matti1983 - marraskuu 07, 2014, 16:19:25 ip
Edelleen lehdet rullautuu vaikka valaisinta on nostettu, äsken kun katsoin niin tuon ajin KAIKKI lehdet oli rullautunut ihan yhteen myttyyn :(

Onhan nyt varma että noissa ei ole multa liian kuivaa? Mulla juuri Leek rullaili viikko takaperin kaikki lehtensä niin rullaan että luulin että se oli siinä. Pintapuolisesti multakin näytti kostealta. Annoin kuitenkin vesihoitoa ja parin tunnin päästä lehdet suoristuivat. Eli ilmeisesti turve vain oli juurien seudulta liian kuivaa.

Ja tuolla ei ainakaan ollut lampun läheisyydestä kiinni kun ainoa käytössä ollut lamppu oli 150 miljoonan kilometrin päässä.

sorrii

Mitä lajia on multa?
Jos on kovin ravinteikasta, niin rullaahan ne.
Ei sille oikein mitään voi siinä kohtaa kuin odottaa ja toivoa. Kun juuret ovat kasvaneet ja alkaa taimi kuluttaa raviteita, niin hyvä hyvä ..
..ja jos on liian ravinteista multaa, niin huonosti käy ... pikkuchilit eivät paljon syö.

Mä olen vuosikaudet jo kasvattanut kaikki taimet alkuun kivivillassa tai kookoksessa. Silloin tietää varmasti ja voi tarvittaessa säätää ravinnepitoisuuden. Multaerissä voi olla eroja vaikka käyttäisi samaa taimi- tai idätysmyltaa.
Kookoksesta kasvi sopeutuu myöhemmin multaan ilman mitään viivettä. Ja se on halpaa. Käytetyn kookoskuidun voi heitellä kasvimaalle tai kompostiin kuten mullankin. Ainoa hankaluus noilla on lajit jotka ei tykkää ollenkaan märästä: kookos tahtoo olla likomärkää kunnes kuivuu kokonaan yhtäkkiä...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

matti1983

Kasteltu on viimeksi tiistaina eli 4.11 ja multa on pirkka kukkamultaa.

sorrii

Kyllä mun arvaukseni on että P-kakkamullassa on pikkutaimille liikaa ytyä. Ei ainakaan pidä lannoittaa yhtään ennenkiin näkee että kasvaa kunnolla. ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 08, 2014, 02:30:54 ap
Kyllä mun arvaukseni on että P-kakkamullassa on pikkutaimille liikaa ytyä. Ei ainakaan pidä lannoittaa yhtään ennenkiin näkee että kasvaa kunnolla. ..

Samaa mieltä.
Vasta yli 10-15 senttiset taimet voi istuttaa valmiiksi ravinnepitoisiin multiin.

matti1983

Onko nuo mun chilit nyt sitten ihan tuhoon tuomittuja kun kaikki ovat tuossa samassa mullassa?? tosiaan ainoastaan tuo yksi aji käpristää nuo lehdet noin voimakkaasti

Huru-ukko

Ei, eiköhän ne siihen voimakkaaseeen multaan totu kun kerran ovat sirkatkin tehneet, kasvuunlähtö on ehkä hitaampaa, mutta eiköhän ne ensi kesäksi ehdi  ;).

matti1983

Periaatteessa ei haittaa vaikka ei vielä ensi kesänä tulisi paprikoita mutta kun eivät vaan kuole ja kasvaisivat sen verran että sais ne pois noista mukeista ;D

sorrii

Voisi sitä kokeilla että huuhtoo oikein olan takaa niitä kuppeja että ravinteita huuhtoutuu pois. Siinä vaan on riski että pikkutaimet eivät tykkää märästä ja kuolevat..
Turvallisisnta on antaa niiden olla lähes kuivia ja vähän kastella vain *alakautta niin että pintamulta pysyy aina kuivana. Joka päivä vaan täytyy seurata etteivät sitten kuole kuivuuteen ...

*Kupeissahan on reikiä pohjassa, onhan  :)

Jani M

Lainaus käyttäjältä: matti1983 - marraskuu 07, 2014, 16:19:25 ip
Edelleen lehdet rullautuu vaikka valaisinta on nostettu, äsken kun katsoin niin tuon ajin KAIKKI lehdet oli rullautunut ihan yhteen myttyyn :( nostin valaisinta jälleen aika reilusti. Nyt on tilanne tämä.

Onko vieläkin liian matalalla??

Laske vaan alemmas, ei johdu valaisimesta tuo rullailu. 10-15cm on sopiva etäisyys.

matti1983

Kupeissa EI ollut reikiä pohjassa eiliseen asti mutta nyt on, ja näköjään tuo pahiten rullautunut aji on nyt ruvennut taas suoristamaan lehtiänsä :-). Onko se nyt sitten jotenkin tottunut tuohon multaan vai mitä ihmettä?

sorrii

Liika märkyys - hapenpuute; yhdessä tai erikseen, on pahasta taimille. Ja kyllähän kasvit tottuu ja sopeutuu .. joskus tuntuu että ne oppii!

KortsuMika

Koitin selailla tätä ketjua muttei silmään osunut mitään vastaavaa... Tällaista vaivaa kuitenkin on alkanut Bishop's Crowniin ilmentyä viime päivinä. Sinänsä ihmetyttää kuitenkin kun kasvi on tähän asti voinut oikeen hyvin.  Laikkuja on vaan yhdessä lehdessä, mutta nyt on ilmennyt hieman leviämisen alkuja viereiseen lehteen.. mitähän tämä nyt on? :(

Chilivaari

Nuo ovat kaikki lehden kuprujen ylimmässä osassa, eli todennäköinen syy on kosketusvaurio, hankautuminen johonkin. Myös valojen polttovauriot osuvat noihin kohtiin. Jos tuholaisia epäilet, ripsiäinen ehkä olisi lähin epäilty, mutta vauriot eivät ole tyypillisiä sille.
Blogissani on ripsiäisestä lisätietoa, kaiken varalta:
http://chilivaari.blogspot.fi/2010/06/ei-toivottuja-vieraita_05.html

KortsuMika

marraskuu 25, 2014, 14:21:28 ip #2035 Viimeisin muokkaus: marraskuu 25, 2014, 14:23:08 ip käyttäjältä KortsuMika
Oonko ymmärtänyt oikein että ripsiäiset on ihan silmällä havaittavissa? Meinaan että ei siellä kyllä mitään liikettä lehdessä näy.. Puhuit myös noista valon polttovaurioista? Itsellä käytössä 250w esli ilman tuuletinta  :-X voisko lähteä sillä liikkelle että laittaa tuuletuksen kuntoon, nostaa esliä hieman, vaiko jotain ihan muuta? :D Mutta ilmeisesti kosketusvaurio ei hirveän vakavaa ole?

EDIT: Ja nyt tutustuin tuohon blogikirjoitukseen vasta niin unohtakaa tuo ripsiäisten silmällä havaitseminen :D

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: KortsuMika - marraskuu 25, 2014, 14:21:28 ip
Puhuit myös noista valon polttovaurioista? Itsellä käytössä 250w esli ilman tuuletinta  :-X voisko lähteä sillä liikkelle että laittaa tuuletuksen kuntoon, nostaa esliä hieman, vaiko jotain ihan muuta? :D

Ei tuuletuksella ole väliä, vaan lampun etäisyydellä kasvin latvaan. Nyrkkisääntönä etäisyydestä on 1cm/10W, joten 250W eslillä etäisyys noin 25cm. :) En usko että 20cm etäisyydelläkään vielä mitään polttovaurioita tulee, mutta tuo on sellainen summittainen sääntö.

sorrii

marraskuu 25, 2014, 14:35:24 ip #2037 Viimeisin muokkaus: marraskuu 25, 2014, 14:36:55 ip käyttäjältä sorrii
Mä näen ripsiäiset helposti ilman laseja  8)
Oon niin likinäköinen, et en näe bussin linjanumeroa ilman laseja 5m kauempaa ..
Eli hyvin ne näkee jos pystyy katsomaan <10cm päästä.

En ikinä usko että esli polttaisi noin - ei edes 250W paitsi jos ihan koskee lehtiin.
Kuulopuheiden mukaan vesipisara voi tehdä linssin joka toimii kuin polttolasi ... ehkä jollain lampulla. Itsellä on ollut vuosia käytössä natikka/MH-lamppu tehoilla 250-400W ja kokemus on ettei kasvit pala ennenkuin jossain alle 40cm päässä. Eri lajeilla on siinäkin -tietysi- eroja ja esim. rocotot kestää jopa kasvaa kiini tavallisessa loisteputkessa, mutta joku ohutlehtinen annuum tai baccatum kuivattaa lehden heti ...

Jotain kosketusvaurioita voi tulla lehtiin mistä vaan kosketuksesta ja ne tulevat näkyviin viiveellä hyvinkin hitaasti. Kuiva huoneilma pelkästäänkin voi mun uskoakseni aiheuttaa kuivia laikkuja ... ja paikkoihin johon on kosketuksiakin se tiet vaikuttaa enemmän ..

Huolissani olisin vain jos alkaa näkyä liikettä lehtien alla, tai jotain jätöksiä ...

KortsuMika

Kiitoksia vastauksista :) hyvä tiegää ettei todennäköisimmin ole mistään vakavasta kysymys.

KortsuMika

Eipä mennyt kuin muutama päivä ja taas on kysyttävää :/ Oon huomannut nyt chinensien tekevän tuollaisia ihme viiruja lehtiin. Baccat ja annuumit on ok mutta molemmilla chinenseillä on tuollaisia ruskeita "suonia" lehdissä. Aluksi niitä oli vain isommissa lehdissä mutta nyt alkaa tulemaan jo uusiinkin lehtiin... Olen koittanut ripsiäisistä tietoa hakea mutta ainakaan kuvat ei täsmäisi ripsiäisten kohdalla meikäläisen chileihin... Sori muuten kun google+ kirkastaa kuvia pahasti, mutta toivottavasti jotain selvää saa... Laitan tarvittaessa parempaa kuvaa kun pääsen paremmin näpertelemään. Kuvassa viirut siis selkeästi vaaleampia mitä oikeasti. Lehdet ovat alkaneet myös hieman menettää väriään ja yhden lehden reunoissa on selkeää vaalentumaa... Kyseessä oleva bhut jolokia tekee kyllä ihan terveen näköistä uutta kasvustoa.