Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Jame

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - maaliskuu 25, 2015, 21:19:34 ip
Mikä turveruukuissa on vikana? Miksi auttaisi niistä luopuminen? Kysyn vaan koska en tiedä.  :P

No omien kokemusten mukaan ainakin tuo mikä kuvassakin näkyy eli vetävät äkkiä homeeseen. Toinen juttu on iso haihduttava pinta-ala. Itse ainakin tykkään enemmän samankokoisista, läpinäkyvää muovia olevista kertakäyttömukeista.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Sihijuoma666

Okei, eli huomenna vaihdan noista 2/3 osaa mustiin taimiruukkuihin ja uuteen multaan. Huonovointisimmat taidan hylätä. Liikaa noita on muutenkin. Onko taimimulta vielä ok? Eihän noita ielä suurempiin ruukkuhin kannata laittaa..?  ::)

Huru-ukko

Turveruukuista huonoja kokemuksia myös itselläni. Aika tutun näköistä.......
Heitin ne kasvimaalle ja kolmanenakin kesänä niitä oli vielä osittain jäljellä.

Pistä vaikka litran/parin ruukkuihin, ja sitten perusturve tai -multa ja anna olla lannoittelematta ainakin pari viikkoa.

Kai ne taimimullassa menisi vielä, mutta niissä on jo sen verran kokoa että voi laittaa turpeeseenkin. Älä jätä sitä turveruukkua paikalleen ruukuttaessa.

Pihvi

Jostain syystä ostin itsekin turveruukkuja jokin aika lopputalvella, ja laitoin lautalla olleet niihin. Kasvuturvetta, riittävästi lämpöä ja valua. Aika nopeasti joko valkaisi taimet tai sitten stoppasi kasvun, tosin onnistuin samaan kookoksellakin mutta taitaa kohtua käyttäjästä.

Joka tapauksessa masennuin kun tusinan verran turveruukuissa olleita alkoi olemaan hämärän rajamailla vaikka naapurit muoviruukuissa pärjäsi kohtuullisesti. Vaihdoin nuo pieniin muoviruukkuihin ja viikossa alkoi kituneet kasvamaan ja nyt, useamman viikon jälkeen, on osaan lopuista löytynyt väriäkin. Pari, mukaan lukien munakoisoja pari kappaletta, siirtyivät ajasta ikuisuuteen.

Lopputulema: Syytä en tiedä mutta uudelleenruukutus samankokoisiin auttoi, sama kasvumateriaalikin.

Jone1970

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - maaliskuu 25, 2015, 21:19:34 ip
Mikä turveruukuissa on vikana? Miksi auttaisi niistä luopuminen? Kysyn vaan koska en tiedä.  :P

Minäkin noissa joskus yritin taimia kasvattaa mutta ei vaan toiminut. Jos kastelit sen minkä taimet vaativat niin ruukut vetivät homeeseen ja kävi juuri niinkuin sinulla. Jos taas olisin odottanut kastelukertojen välillä sitä että ruukut kuivaisivat kunnolla, taimet olisivat kuolleet vedenpuutteeseen. Ihan sama käyttikö parempia Jiffy:n ruukkuja vai niitä ohkaisia halpisruukkuja, tulos oli sama.

Kaikki turveruukut joutivat kompostiin ja käytän taimikasvatuksessa nykyään vain näitä. Toimivat hyvin, ovat halvempia kuin turveruukut ja kestävät useamman vuoden.
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

Ilebani

Lemon Dropin uudet lehdet vetää kaikki kurttuun sivuilta eivätkä tunnu niin nahkeilta kuin aiemmat, missä vika? Kuiva huoneilma? Valo liian lähellä?

sorrii

maaliskuu 27, 2015, 13:35:08 ip #2146 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 27, 2015, 13:38:36 ip käyttäjältä sorrii
Liian ärtsit lannoitteet tai lannoitettu multa ... ehkä  :-\
Baccatumit rullailee kyllä aika helposti, mikä ei paljon menoa haittaa.

PS. Semmoinenkin etiäinen tulee, että tehokas ledivalo [sini-puna] on mulla aiheittanut kummallista lehtien rypistelyä ja ne ovat jotenkin paksuntuneet, muuttuneet pahviksi ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 27, 2015, 13:35:08 ip

PS. Semmoinenkin etiäinen tulee, että tehokas ledivalo [sini-puna] on mulla aiheittanut kummallista lehtien rypistelyä ja ne ovat jotenkin paksuntuneet, muuttuneet pahviksi ..

Mulla näyttää kanssa moni bacca nyt vastaavilta. Jotkut noista siirsin pelkälle luonnonvalolle jo joskus vajaa kuukausi sitten kun eivät enää loistarien alle sopineet ja lannoitustakaan en ole antanut ainakaan kuukauteen mutta silti lehdet on jokseenkin vastaavia. Muutama on jo venynyt metrin luokkaan eli ainakaan sen osalta ei ole menoa haitannut. Starfishit (bacca myös) rullaili kanssa viime vuonna kasvariin siirron jälkeen lämpimässä oikein urakalla monta viikkoa mutta kelpo kasveja niistäkin syntyi :).

Ilebani

Nuo on NFT:ssä jossa lannoitteet jaolstenin puutarhan kesä ohjeistuksen mukaiset. EC ~1,5. Pitääpä kokeilla vähän laittaa lisää vettä että laimenee. Ovat todellakin melko tehokkaan ledin alla, sitäki vois ehkä nostaa vähän ylemmäs.

unenkuva

Lemon Drop on kuuluisa tuosta lehtien käpristelystä, mulla tehnyt ihan samaa. Jos kerran ohjeen mukaista lannoitusta käyttänyt, niin minä sanoisin vastaukseksi, että se nyt vaan tekee noin :)  Öödeman merkkejä ei muuten näy ja muutoinkin hyvältä näyttää, joten en usko, että mitään hätää

Jani M

En ole muuten ödeemaa saanut vesiviljelyssä aikaan koskaan, tuli tällänen vekkuli asia mieleen. Onko kenelläkään muulla kokemusta ödeemasta aktiivisissa vesiviljelyissä?

Ilebani

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 27, 2015, 15:14:24 ip

Lemon Drop on kuuluisa tuosta lehtien käpristelystä, mulla tehnyt ihan samaa. Jos kerran ohjeen mukaista lannoitusta käyttänyt, niin minä sanoisin vastaukseksi, että se nyt vaan tekee noin :)  Öödeman merkkejä ei muuten näy ja muutoinkin hyvältä näyttää, joten en usko, että mitään hätää

Selvä, kiitos :)

PP

Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 27, 2015, 16:53:00 ip
En ole muuten ödeemaa saanut vesiviljelyssä aikaan koskaan, tuli tällänen vekkuli asia mieleen. Onko kenelläkään muulla kokemusta ödeemasta aktiivisissa vesiviljelyissä?

On tullut vastaan ainakin Biquinhossa NFT:ssä.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 27, 2015, 23:37:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 27, 2015, 16:53:00 ip

On tullut vastaan ainakin Biquinhossa NFT:ssä.

Muistatko yhtään millaisissa olosuhteissa tuli? Oliko sille mitään selitystä, vai oliko se sellainen joka vain ilmaantui ilman mitään erityistä yksittäistä syytä?

PP

Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 27, 2015, 23:48:12 ip
Muistatko yhtään millaisissa olosuhteissa tuli? Oliko sille mitään selitystä, vai oliko se sellainen joka vain ilmaantui ilman mitään erityistä yksittäistä syytä?

Kesä, kasvihuone, EC n. 2,5. Biquinho on minun kokemukseen mukaan herkkä ödeemalle, mutta se ei vaikuta haittaavan kasvua ja satoa.

M1kko

Nyt tarvittaisiin viisaampien apua ! Mahtaakohan olla nyt liikalannoituksesta johtuvaa, vai mikähän mahtaa vaivata ? Kasvi kasvoi alkuun todella hyvin, nyt tuntuisi kasvu pysähtyneen lähes kokonaan.

Scotch Bonnet ja kasvualusta puutarhaturve, lannoitus Nutriforte Tomaatti- & Mansikkaravinne + Typpi- & Kalsiumravinne.
Annostelu purkin ohjeen mukaisesti 1 osaa 1.5ml ja 2 osaa 1ml 2 litraan vettä. Pari viime kastelua kasteltu vain pelkällä vedellä jonka ph ~6

Liikaa Kaliumia ?

Kasvi tietenkin tipputtaa vioittuneet lehdet, jotain pitäisi keksiä ennenkuin koko kasvi kuolla kupsahtaa.

Rikkaruoho

Lainaus käyttäjältä: Ilebani - maaliskuu 27, 2015, 15:07:30 ip

Nuo on NFT:ssä jossa lannoitteet jaolstenin puutarhan kesä ohjeistuksen mukaiset. EC ~1,5. Pitääpä kokeilla vähän laittaa lisää vettä että laimenee. Ovat todellakin melko tehokkaan ledin alla, sitäki vois ehkä nostaa vähän ylemmäs.

Missä huoneessa pitelet NFT:tä? Itellä on chilejä saunassa ledin alla ja samoja merkkejä osalla Chinenseistä. Tätä oiretta ei tosiaan kaikille edes tule. Olen laittanut sen kuivan huoneilman piikkiin, joka tuolla saunassa tietenkin on melkoinen. Tuskin auttaisi vaikka sinne hommaisi ilmankostuttimen. Mutta kosmeettinen vikahan tuo vain on. Lehdet siitä suoristunee kun pääsevät ulkoilmaan.

Gringo

Heipä hei,

Taas tämä Scotch Bonnet, joka oli huonossa kunnossa kuukauden ikäisenä. Sama meno jatkuu kolmen kuukauden ikäisenä eli:

• kasvaa todella hitaasti

• mustat täplät varressa ja lehdissä. Ajan kuluessa täplistä muodostuu reikiä lehtiin

• uudet lehdet näyttävät terveiltä mutta kun ne varttuu niin niihin tulee täplät ja lopulta reiät

• Ebbin pumppu käy 6 krt vuorokaudessa, Puutarhan Kesä 1ml / litra, 2x18w loisteputki

• Minulla on toinen Scotch Bonnet bubblerissa, se on täysin terve ja mittaa sillä 82 senttimetriä. Tällä tautisella SB:llä on mittaa 34 senttimetriä

• Vedet vaihdan joka toinen viikko.

Lähin veikkaukseni googletuksen perusteella olisi Black Leaf Spot, mutta ei ihan täsmää kun se tauti ilmeisesti muodostaa melko ympyrämaisia mustia täpliä. Ellei joku keksi tuolle mitään lääkettä niin taidanpa kyllä päästää kasvin vapauteen, varsinkin jos tuo on tarttuvaa.

Chiljonka

Minusta tuo näyttää joltain homesieneltä... Tämä on kyllä vain veikkaus enkä osaa hoitokeinoja esittää. Kuitenkin varmuudeksi eristäisin sen noista muista kasveista tai heivaisin kokonaan... Viisaammat neuvokoon paremmin.

Minbaari

^^Jep. Sienitaudilta näyttää. Ei kannata säästää tuota kasvia, koska omalla kohdalla tuollaisista kasveista en ole hyvää satoa saanut ja pahimmassa tapauksessa tauti tartuu muihin kasveihin. Tauti saattaa käsittääkseni pesiä siemenissäkin, joten ei kannata samoja siemeniä idättää.