Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

DP

Aji fantasyn lehet näyttää jotenkin kellastuneilta. Ko. kasvi siis laitettu viime sunnuntaina multaan kivivilla kuution kera. Samaan aikaan multaan pääs niin ikään kivivilla kuutiossa olevat aji norteno ja CGN21500 ja molemmat niistä näyttää ihan hyvä vointiselta.

Johtuuks toi nyt vaan siitä, et noi juuret ei osaa ottaa vielä kunnolla mullasta vettä/ravinteita? Ja mitäkä tolle nyt pitäs tehä, pussin heitin jo päähän, eikä auringossa oo nyt ollu, muuta ku eilen aamulla vähän aikaa..

akselsson1

Siellä voi olla alustan vaihdosta johtuvaa pientä ravinnepuutosta, ja todella tarkkana saa sen aurinkoon totuttelun kanssakin olla, ettei polta kasvejaan! Eiköhän tuo tuosta :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

DP

Joo, no nyt meinasin siirtää takas veteen, jos saan ton ebbi räpellyksen toimimaan.. Johan noi melkein viikon ajan kerkes mullassa olemaan.. :D Vai onks liian rankkaa kasville et tulee tollasia edes takasia muutoksia näin lyhyessä ajassa?

Hegezi

Jos on noin radikaali kasvualustan vaihto, niin varmaan parempi vaihtaa nopeammin takaisin veteen. Kasvi on vielä tuskin koko juuristoaan kerennyt totuttamaan nykyisiin olosuhteisiin.

deltron

Mikäköhän aiheuttaa lehtiin tälläisia vaaleita laikkuja? Kyseessä on siis tuntematon lajike, jota veikkaan annuumiksi. Siemenet on saatu intialaisilta vaihtareilta, mutta niiden alkuperästä ei ole sen parempaa tietoa. Isommissa lehdissä noita on jokaisessa kauttaaltaan, pienimmät näyttävät normaaleilta.

Hieman lueskelin tuota "chilien puutosoireet"- kirjoitusta, ja ainakin magnesiumin, raudan ja mangaanin puutos, ja toisaalta boorin ja sinkin liika saanti voisi tuollaista aiheuttaa. Ja ilmeisesti myös yleinen ravinteiden liikasaanti, mikä on oma veikkaukseni. Saatoin aloittaa lannoittamisen liian aikasin ruukunvaihdon jälkeen.. Kasvualustana on turvemulta.

Suurta hätäähän tässä ei ole, mutta kiinnostaisi saada varmuutta tälle oireelle/viisaampien mielipiteitä.

Huru-ukko

Hyvä vihreä väri kasvissa.......En usko että olisi mitään vakavaa.
Jos kasvualustana on samaa turvetta/multaa mitä muutkin käyttävät, kaupan säkkejä.
Ja lannoitteina samat mitä toisetkin käyttävät ja itse muihinkin omiin kasveihin, niin en ihan ensimmäiseksi uskoisi että yksi kasvi esm. kymmenestä olisi saanut vajarit tai överit.
Ja etenkin juuri jonkun hivenaineen puutoksen.
Näkisin että ravinteiden valmistaja kuin valmistaja sinne purkkiin on oikeat mömmöt laittanut etenkin hivenaineiden osalta, itsestä kiinni sitten että osaa ostaa oikeat lannoitteet kasveilleen.....

deltron

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 18, 2015, 14:02:14 ip
Jos kasvualustana on samaa turvetta/multaa mitä muutkin käyttävät, kaupan säkkejä.
Ja lannoitteina samat mitä toisetkin käyttävät ja itse muihinkin omiin kasveihin, niin en ihan ensimmäiseksi uskoisi että yksi kasvi esm. kymmenestä olisi saanut vajarit tai överit.

Jep, olikohan tuo nyt Biolanin turvemultaa ja Puutarhan Kesällä olen lannoittanut. Että onko nuo laikut sittenkin ominaisuus, eikä vika :) 

Valtola

Pieniä poikkeavuuksia näkyvissä taimissani, josko saisin arvioita mikä voisi  olla vikana.

MURHE 1
Aji Banana kookosperliittiseoksessa Eden-ruukussa rullaa lehtiä ja ikäänkuin kiertää niitä vartensa ympäri. Luonnonvalossa eteläikkunalla, mutta muutaman tunnin aamusta ja illasta pieni esl latvan suuntaan.

MURHE 2
Lemon Drop NFT:ssä kellastaa uusia lehtiä ja vanhemmissa hieman valkeaa härmää ulkosyrjissä ja kasvaa hitaasti

MURHE 3
Aji Banana ebbissä muodostanut pieniä "mykyjä" lehtiruoteiden viereen, kasvaa kyllä kovasti.

Tu0m0

Mulla tekee Aji Norteno tuota samaa, että yöksi rullaa lehtensä ja aamulla kun aurinko alkaa paistamaan niin avaa :D
~Jos mä vaan tän enää istutan~

Valtola

Joo, aiemmin tekikin niin selvästi, että lehdet melkein roikkuivat poispäin valosta, mutta nyt kääntyy valoon ja rullaa tuolleen taaksepäin.

Jani M

Ihan normaalia baccatumeille sisätiloissa. Ei huolta. Ei vaikuta kasvuun.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: deltron - huhtikuu 18, 2015, 14:35:49 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 18, 2015, 14:02:14 ip

Jep, olikohan tuo nyt Biolanin turvemultaa ja Puutarhan Kesällä olen lannoittanut. Että onko nuo laikut sittenkin ominaisuus, eikä vika :)

En sanoisi että se on ominaisuus.
Jos tuo vaikuttaa kasvuun, niin sitten se olisi vakavampaa.

Erilaisia kasvitauteja on satoja, ja suurin osa on (mutu) uskoakseni harmittomia.
Omissa kasvatuksissanikin tuota laikkuisuutta ja värivirhettä, reikiä lehdissä ja kellastumisia näkee. Silti niistä on kasvanut kelpo chilejä.

Suurin ongelma on ollut kasveissa yksilötasolla kitukasvuisuus, johon ei vain selitystä löydy  ???. Näitäkin kaudessa on ollut vain pari-kolme.

chadez

Hei vain kaikille. Sainpas lopulta aikaiseksi rekisteröityä tällekin foorumille. Paljon on tullut passiivisesti luettua vinkkejä, kiitos niistä! Aivan jokaista sivua en tästä säikeestä jaksanut koluta, enkä täysin samanlaisiin oireisiin ole vielä törmännyt, joten kysynpäs apua kuvan kera.

Kyseessä on joku random chili virolaisesta verkkokaupasta. Näitä kasvaa asuintiloissa seinän vieressä sekä multaan, että hydrosoraan istutetuina, kaikilla sama ongelma. Noista hydrosora-astioista oli tarkoitus tehdä ebbi, mutta kun on muutto tulossa ihan pian niin olen pitänyt laatikot ehjinä ja kastellut manuaalisesti yläkautta tähän asti. Lannoitteena olen käyttänyt vesiviljelyyn tarkoitettua liuosta, taimille tarkoitetulla seoksella. PH:n olen pudottanut 6:n huitteille. Huoneessa on ollut ikkuna auki parina päivänä ja lämpötila on laskenut aika viileäksi, muttei lähellekään nollaa.

Ongelma on siis että kaikki uusimmat lehdet "mätänevät" "juurestaan". Useimmat alalehdet ovat keltaiset ja muutamassa lehdessä on mustia laikkuja. Olenko hukuttanut juuret vai sotkenut PH:n tai ravinteet? Liikaa valoa eivät ainakaan ole saaneet.

Huru-ukko

huhtikuu 19, 2015, 14:37:41 ip #2193 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 19, 2015, 14:40:33 ip käyttäjältä Huru-ukko
Jos nuo on niitä "ebbejä" ja siellä vesi makaa koko ajan, niin se voi olla syy.
Eli juurimätä ekana mieleen tulee.

Sen olemassaolon toteaa helposti kun nostat kasvin ylös ja haistat juuristoa. Mittaa samalla PH siellä ebissä jos siellä on nestettä jäljellä ihan varoiksi.

Mitä se lannoiteliuos on nimeltään ?. Ja kuinka paljon sitä annat ?.
Itse noita samoja vaihtoehtoja epäilit myös........
Liikaa valoa on kasveille vaikea antaa, ellei 24/7 ole valaistus päällä. Omani saivat 12/12 päivässä.

Hmmm... Ethän liikakastele niitä ?. Ruukun pitäisi antaa joskus kuivahtaa melkein kokonaan. Silloin saa ainakin käsityksen siitä mikä vesitarve kasvilla on.

sorrii

Kuulostaa tuo "ebbi" lähinnä passiivihydrolta ..  ::)

Annuumit eivät mun kokemukseni mukaan oikein viihdy passiivihydrossa. Niin se vaan on.
Liikaa valoa chilille voi tulla kun otsonikerros katoaa, tai valoisat tunnit menee yli 18: Mä pidän kasvatuksessa 16t ja kukkivilla 12t [+se valo mitä ikkunoista tulee]

Lainauslämpötila on laskenut aika viileäksi, muttei lähellekään nollaa
??? ?
Ulkokasvatuksessa chilit yleensä kestää sujuvasti 5 asteenkin lämpötilat. Sisällä kun ikkuna on auki voi tulla ns. vetoa! Siinä oleellista on rankat lämmönvaihtelut: Huoneen lämpö on 20 astetta ja yli, ja sitten käy ilmavirtoja jossa lämpö on nollassa; kasvin toisella puolella on 20 astetta ja joitain lehtiä tuulettelee jäätävä viima ...

Ihmisen makuupaikalle on olemassa rajat lämpöeroon: Jalkopään ja yläpään välinen ero 3 astetta ja sivusuunnassa 1 asteen ero aiheuttaa jo terveyshaittoja; verenkeirtohäiriöitä ja kramppeja. Kasvit saattavat kestää vähän enemmän, mutta eivät osaa kääntää kylkeä tai lähteä jaloittelemaan jos jalat kramppaa  :-[

Viileä ilma taimikasvatuksessa siis tarkoittaa 15 astetta tasaista lämpöä. Jos ikkuna on auki, niin ei saisi olla ihan vieressä ...
Liian kylmä kasvualustakin saattaa aiheuttaa jotain ravinnepuutoksia sum muuta. Juurimätää kait tulee enemmän liian lämpimässä ... luulen: en oo nähnyt koskaan!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chadez

Kiitos vinkeistä!
Niin, passiivihydrohan tuo tällä hetkellä on, kuun vaihteessa sitten uuteen kämppään letkut kiinni. Vettä oli pöntöissä pohjalla, porasin reiät pohjiin ja valutin pois, toivottavasti tuo korjaa tilannetta. Täytyypä muistaa mitata tuon PH illalla. Olin jotenkin kuvitellut ettei noin pienten kasvien juuret olisi vielä pohjalla, mutta nopeastihan ne kasvavat. Ja että tuo hydrosora imisi kovastikin vettä (kuten kivivilla tekee).

Ravinteena olen käyttänyt Advanced Hydroponics:in kolmea komponenttia, putelin taimille suosittelemalla annostuksella. Kivivillaan lampun alle jättämäni chilit ja salaatti ovat hyvinkin tyytyväisiä tuohon. Ilmeisesti noilla taimitarhaan jääneillä yksilöillä on niin vähän juuritilaa että kukkivat ja tuottavat hedelmää jo nyt, noin 25cm korkeina. Pääseepähän maistelemaan kohta :)

Ezmo

Mikähän on, kun Piri Pirin lehdissä on vaalean vihreitä/valkoisia mattapintaisia läikki. Tämä alkoi muutamia viikkoja sitten parilla lehdellä ja sitä mukaan kaikki uudet kasvaneet lehdet on ollut lähes täynnä niitä. Vanhimmissa lehdissä läikät ovat hävinneet. Kuvaa koitin ottaa, mutta ei oikein saanut huonolla kameralla. Kuvassa näkyy vain vaaleimmat kohdat.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - huhtikuu 22, 2015, 21:01:26 ip
Mikähän on, kun Piri Pirin lehdissä on vaalean vihreitä/valkoisia mattapintaisia läikki. Tämä alkoi muutamia viikkoja sitten parilla lehdellä ja sitä mukaan kaikki uudet kasvaneet lehdet on ollut lähes täynnä niitä. Vanhimmissa lehdissä läikät ovat hävinneet. Kuvaa koitin ottaa, mutta ei oikein saanut huonolla kameralla. Kuvassa näkyy vain vaaleimmat kohdat.

Miten lannoitat? Öödemalta näyttää. Eli varmaankin liika olet lannoittanut. Vesikuuria pari viikkoa, varo ettet liikakastele, koska se voi vain pahentaa oireita. Ei tuo sinällään vakavaa ole, kunhan ei aivan övereiksi mene

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - huhtikuu 22, 2015, 21:10:08 ip
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - huhtikuu 22, 2015, 21:01:26 ip

Miten lannoitat? Öödemalta näyttää. Eli varmaankin liika olet lannoittanut. Vesikuuria pari viikkoa, varo ettet liikakastele, koska se voi vain pahentaa oireita. Ei tuo sinällään vakavaa ole, kunhan ei aivan övereiksi mene

Ennen sitä laitoin 0,5ml puutarhan kesää vesilitraa kohden. Saattoi olla, että ruukun vaihdon jälkeen annoin liian aikaisin lannoitusta. Vesilinjalla olen sen jälkeen varalta ollu ja kastellut vain tarvittaessa.

Aikola

Jatketaan nyt tänne ketjuun. Ensikertaa kasvattelen ja ensimmäiset ongelmat ilmenneet. Pistän pari kuvaa jos joku osaisi sanoa onko jotain öttiäistä vai olenko kastellut liikaa?