Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

chilifeast

helmikuu 25, 2016, 07:52:26 ap #2340 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2016, 08:26:56 ap käyttäjältä chilifeast
Kiinalaisvalmisteinen EC-mittari lainassa ja oma postissa matkalla suomen kamaralle. :) Aiemmissa oli tosiaan EC:t yli kahta, vesikuuri on selvästi parantanut potilaan vointia.

Seuraava kysymys on kuitenkin taas käsillä! Eihän tästä mitään meinaa tulla. :D

Uutukaisen Moruga Scorpionin ensimmäiset varsinaiset lehdenalut aivan kellertävät, ja niiden tuleminen on ollut too-del-la hidasta.. EC 0,6 ja pH kuuden tienoilla. EC kyllä tuntuu nousevan jatkuvasti, jos aamulla korjaa 0,6 niin illalla se on 1.4! Kivivillakuutiossa vesiastiassa juuria tekemässä. Ei siinä, maltan kyllä odottaa ja säätää, mutta kysynkin että onko tässä nyt jotain häikkää? Aiemmissa kun sirkkalehdet tuntuivat olevan ihan kirkkaan vihreät.

Edit: Lisätään vielä tämänhetkiset olosuhteet, eli on Envirogrow 2x55W lampun alla, etäisyyttä noin 10cm lamppuihin, lämpötila lehtien tienoilla ~25 astetta ja äsken vielä lisäsin astiaan vanhasta terraariosta käyttämättömäksi jääneen microjet-pumpun "suihkulähteeksi" pienimmällä teholla rikkomaan veden pintaa. Astian alla "terraariolämmitin"-matto ja tuuletin puhaltaa lampun alle. Hieman tuli ehkä hätäiltyä aiemmin, kun siirsin isoon kivivillakuutioon heti kun sirkkalehdet tulivat. Ja lannoitus em. Nutriforten 1+2.

Huru-ukko

Pelkkää spekulointia, eikä täsmällistä vastausta, sori......

Maaperässä  missä kasvit  kasvavat on kuumankin kesän aikana noin 12 +astetta. Siis jos se on kostea eikä kuuma aavikko. Ja päällä on kasvustoa mikä varjostaa hiukan.

Minun näkemykseni on liian kuuma juuristo, ja loisteputket on liian lähellä. Oletko mitannut taimen lehtien korkeudelta lämpötilaa, loisteputket lämmittää jonkun verran. (ja mahdollista lux määrää). Yli 10000 luxia, vaikka se olisi mitattu "äly" puhelimen apsilla ( joita ei voi pitää kuin suuntaa-antavina), on liikaa mielestäni.

Muita vaihtoehtoja olisi taimen geneettinen virhe, harsosääsken toukat tai juurimätäkin epätoden näköisenä.

Kuinka paljon se terraariolämmitin lämmittää?.

Joskus vain on huono tuuri taimien kanssa.....

Jotenkin tuntuu siltä, että tuota lehtien keltaisuus ongelmaa on alkanut tulla samassa suhteessa lisää kuin ledin käyttö on lisääntynyt.
Sinua asia ei koske koska loisteputket, ellei kysymys ole liian paljosta valosta.
Omissanikin on lievää keltaisuutta joka katoaa kun ne kasvaa isommaksi.

sorrii

LainausPelkkää spekulointia, eikä täsmällistä vastausta, sori......

Kuulostaa mustakin vähän turhan rankalta valolta pienelle taimen alulle. Chineset kestää kyllä aika ärtsyjä liemiä, joten en usko että litkuista on kiinni, paitsi jos on liian laimeat!

Mun toinen arvaukseni on että on vaan heikko yksilö tuo taimi: Yleensä idätän vähintään 4kpl joka lajia, jos haluan yhden kasvin. 6kpl siemenistä mutu-tilastollisesti jää yksi kokonaan itämättä; 5 taimesta yksi on heikko yksilö joka vaan jää rääpäleeksi ja muiden varjoon - luonnossa siis joutuu valinnan uhriksi. Usein noista lopuista 4 elinkelpoisesta taimesta on vielä yksi selvästi vahvempi kuin muut - varsinkin alussa ...

Ei tuo kuvan taimi silti toivottomalta näytä. Kellertävä vihreä voi olla ihan tervettäkin kasvua. Vanhempien sirkkalehtien väri on suojaväriä liian kovassa valossa. Loisteputkista tulee aika paljonkin UV'tä.

Mä kokeilisin EC 1,2 jopa 1,6 Nutriforten ohjeen mukaisesti ja samalla vetäisin vielä lampun 30cm päähän. Huoneen lämmön pitää riittää kun siemen on itänyt. Idätyksessä toki 28-30 astetta on tehokasta lämpömaton avulla tai lämpimässä paikassa. Itsellä yläkomero ja 15W valo 12/24: lämpö 26-30 ..

Itsellä on pikkutaimet 10cm/3 lehtiparia vielä yleensä pienemmällä lampulla: Ennen oli Bilteman 45W esli, jonka valossa kasvattelin jopa 60 taimea 15-20cm asti. Nyt on ekoilla idättelyillä [C. Pubescens ja pari villiä - 16.01.2016] valona 45W valohoitolamppu: Beurer TL40 jonka löysin kirpparilta 20€. Etäisyys 20cm ...

Mä laitan taimet tehovaloon kun alkaa tulla juuret Jiffyistä/kuutioista läpi, eli TNeon 2x55 9500K ja/tai 6500K hopea-valkoiseen kaappiin jossa tulee riittävä valo vaikka lamppu olisi katossa kiinni [h=90cm] Samalla alan niitä istuttelemaan joko taimiruukkuihin/kookos tai isompiin kuutioihin ja johonkin vesisysteemiin....

Tänä vuonna tuli Biquinhon taimia varmaan kymmenkunta "luonnollisesti" sellaiseen hydrosora-liruttimeen, kun oli kuivahtaneita marjoja tippunut soran sekaan. Siinä oli EC 4 kun ne huomasin. Lisäsin reilusti silloin vettä ja EC putosi 2 kieppeille. Tänään oli taas EC noussut 4 tuntumaan kun se emokasvikin hörppii kait lähinnä vettä vielä talvivaloissa. Keittiössä on roikkumassa 250W monimetalli ~70cm päässä näistä ... Pitänee koulia sieltä muutama taimi piakkoin  :) ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chilifeast

Kiitoksia jälleen kullanarvoisista vinkeistä! Toivottavasti olen itsekin joskus siinä asemassa, että osaan jelppiä muita!  :)

Jotenkin sitä ajatteli kaikesta lukemastaan, että mitä enemmän valoa, sen parempi, joten annoin sitten täydellä teholla. Nostin tuon valaisimen nyt ~30cm päähän ja otin lämpömaton pois alta. (Olin lukevinani jostain, että lämpö vauhdittaa juurikasvua, siksi se siinä oli..) Nostelin myös EC:n sinne 1,2 asti.

Taimien latvojen korkeudella se lämpötila oli juurikin 25 astetta ja tuuletin tosiaan rallattelee siinä vieressä. Lämpömatossa ei lue lämpötiloja, mutta tehoa se ottaa 20W, idättelyt olen varsinaisesti hoitanut sen päällä.

Ihmettelinkin mistä nuo tummentuneet sirkkalehdet johtuivat, nyt sitten selvisi sekin. Ajattelin olevan ominaista.. onhan skorpionitkin mustia  ;) Nyt jännityksellä seuraan mitä tapahtuu. On tuossa scorpioneita 3kpl vielä lisää viereisessä astiassa, mutta ovat vasta avanneet sirkkalehtensä, itivät jostain syystä paaljon ensimmäistä jäljessä.

sorrii

Tumma violettia väriä tulee moniin chililajeihin auringossa. Se "antosyaani" siis on suoja UV-valolle. Ei sinänsä tarkoita että valoa liikaa olisi: Ulkona noiden kuuluu tietysti ollakin tummia. Mutta jos keinovalossa tulee sitä suojaväriä, niin valossa on ainakin sitä UV'ta. Eipä pelkässä kenovalossa sitä mustaa yleensä paljon tule.

Kyllähän aika pian, kun taimet alkavat näyttää vahvoilta, voi lamppuja lähemmäksi laittaa. Mun mielestä on kuitenkin turha totuttaa taimia enempään valoon, mitä ne vaatii. Mä olen mitannut TNeonista, joka on sama laite kuin se Envirogrow, että taimille riittävä 10000lux tulee ~40cm päässä. Sillähän siis valaisee melkein 1m2 alueen... Jotkut myyjät väittää sen vastaavan käytännössä 200W esliä. Hyötysuhdehan on parempi ja litteä putki säteilee kaiken valon oikeaan suuntaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 25, 2016, 17:51:31 ip
Tumma violettia väriä tulee moniin chililajeihin auringossa. Se "antosyaani" siis on suoja UV-valolle. Ei sinänsä tarkoita että valoa liikaa olisi: Ulkona noiden kuuluu tietysti ollakin tummia. Mutta jos keinovalossa tulee sitä suojaväriä, niin valossa on ainakin sitä UV'ta. Eipä pelkässä kenovalossa sitä mustaa yleensä paljon tule.

Tummaa tulee keinovalossa ilman UV:takin, kun valoa on tarpeeksi. Tuolla on keskustelua aiheesta, ja tämän vuotiset Bollet on liki mustia saman valon alla.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5805.msg286094#msg286094

chilifeast

helmikuu 26, 2016, 07:35:08 ap #2346 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2016, 07:54:00 ap käyttäjältä chilifeast

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 25, 2016, 17:51:31 ip
Mä olen mitannut TNeonista, joka on sama laite kuin se Envirogrow, että taimille riittävä 10000lux tulee ~40cm päässä. Sillähän siis valaisee melkein 1m2 alueen...

Ensihuomio korjausliikkeiden jälkeen on, että nyt ainakin EC pysyy samana, vaikka astiasta vettä katoaa, siinä missä aiemmin EC nousi sitä mukaa kun vesi laski.

Ajattelen asian niin, että nyt ravinteet menevät kasvin käyttöön.

Ja jos en ihan turhan optimistisin silmin katso, niin myös lehti on alkanut hieman vehertää! :)

edit: eivät ne silmäni valehtele, aivan selvää kehitystä!!  :)
Vasemmalla aiempi tilanne, oikealla tilanne nyt. :right:

sorrii

LainausEnsihuomio korjausliikkeiden jälkeen on, että nyt ainakin EC pysyy samana, vaikka astiasta vettä katoaa, siinä missä aiemmin EC nousi sitä mukaa kun vesi laski
:o :o

Olettaen että sama litku ruokkii muitekin kasveja kuin tämän yhden idun?!
Noin pienen taimen vaikutus EC'hen, jos kasteluvettä on enemmän kuin ~1ml eikä täytössä ole jotain ihme kromatokrafia mittaamiseen, ei pitäisi näkyä juuri. Jos sama liemi ruokkii parikymmentä taimea ja kasteluvettä on vain liru kerralla, niin näkyy ...

Mulla pääsääntöisesti EC vahvenee aina pienissä systeemeissä veden lisäämisen välissä. Oon kasvatellut joskus chinensejä passiivihydroissa [Mimosa-ruukku - vesitilaa ~1l] ja mitannut niitä viimeisiä liruja säiliössä, kun alkaa olla tyhjä, niin EC on monesti karannut yli mittausalueen. Nyt on pari vanhaa Biquinhoa Otrhexin Eden-ruukuissa, joissa sitä vesitilaa on ~4l [18x18cm korkea malli] ja säiliöissä on pieni Jebao-vesipumppu. Nuo talvehtivat kasvit ovat olleet toistaiseksi aika heikolla valolla, eli 250W monimetallin yleisvalossa, joka valaisee koko keittiön. Viimeksi mitatessa, oli vesi kulunut puoleen väliin ja EC oli ~4. Täyttäessä se oli 2.1 ... Ei siis juuri kulu ravinteita tallaisella hiljaiselolla. Vanhat bonchi-tyyliset Chinenset kestävät kuitenkin oikein hienosti tuon EC4 ...
Kohta, kun alkaa huoneet täyttyä uusista taimista, laitan valaisimeen 400W monimetallin ja tehot "super-lumens" 430W teholle ja 16 tuntia. Siinä kohtaa tuollaiset bonchit alkavat hyvikin kuluttaa ravinnetta samaa tahtia kun vesi kuluu. Mä pidän siis uuden litkun aina siinä EC 2.1. En ole kokenut tarpeelliseksi edes kokeilla vahvempaa ...
Laiskan ukkelin on kätevämpää sekoitella suurinpiirtein sama litku kaikille kämpän kasveille  8) 8)

chilifeast

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 26, 2016, 11:49:28 ap
Olettaen että sama litku ruokkii muitekin kasveja kuin tämän yhden idun?!
Noin pienen taimen vaikutus EC'hen, jos kasteluvettä on enemmän kuin ~1ml eikä täytössä ole jotain ihme kromatokrafia mittaamiseen, ei pitäisi näkyä juuri. Jos sama liemi ruokkii parikymmentä taimea ja kasteluvettä on vain liru kerralla, niin näkyy

Litkussa on kaksi itua, molemmat isoissa kivivillakuutioissa (kuten aiemmin mainitsin, hätäilin vähän) kasteluvettä menee noin litra, pari.

Toisessa astiassa on sitten 8kpl kokelaita.

En tiedä, nyt kuitenkin kaikki näyttää oikein hyvältä ja kasvu on alkanut toden teolla. Vuorokaudessa on toki paha sanoa noista litkuista, voihan se olla että se EC alkaa vielä nousta, tuossa oli kuitenkin vain ensituntuma. :) ja pääasiahan on, että suunta on hyvä. Siitä iso kiitos! :)

Tauno

Tammikuun puolessa välissä aloin idättämään Trinidad Moruga Scorpionia, Criolla Sellaa ja Lemon Dropia. Viimevuotiseen chiliin ilmestyi ripsiäisiä ja samalla ne pääsivät myös uusiinkin tulokkaisiin. Raidasin uudet ja heitin vanhan menemään. Heti raidauksen jälkeen yksi Criolla Sellan lehdistä sai ikään harmaata läpikuultavia läiskiä, jotka tuntuivat nahkeilta. Nyt samanlaisia läiskiä on yhdessä/kahdessa lehdessä per kasvi, ei Trinidadissa kuitenkaan (raidauksesta kohta 3vk). Kun lehti on tarpeeksi kauan kärsinyt tästä, kuivuu se lopulta. Olen nyt yhteensä joutunut repimään noin 5-6 lehteä pois. Tällaiset läskät lähtevät pääasiassa lehden kärjen tuntumasta. FloraMatoa ja Mircoa on noin 0,8 ml/l kumpaakin. Aluksi pH oli noin 6, mutta sora muutti sen seiskaan. Tällä hetkellä pH on 5,5 luokkaa. Olen myös suihkutellut kasviani vähän väliä kraanavedellä ja tuuletin on vahvistamassa kasveja 24/7. Kasvit ovat ikkunalaudalla ja pienet loisteputket ovat kasvien apuna. Olen koittanut etsiä kasveista ötököitä mutta paljaalla silmällä en ole nähnyt mitään. Tietääkö kukaan mikä tässä voisi olla ongelma?
Trinidadin lehdistä suuri osa joutui melko valkoisiksi - mahdollisesti aurinko päässyt polttamaan, sillä kasvit ovat vielä aika pieniä? Tässä kuvia ongelmasta:
http://aijaa.com/a6Snkf

sorrii

Arvailua: [[lyhyt versio: liian vähän valoa]]
Kuvissa kuivuvat lehdet näyttäisi olevan alalehtiä: etteivät peräti sirkkalehtiä, joiden kuuluukin lähteä aika nuorena ... [ei hätää]
Jotkut ötökät tappavat ensiksi alalehtiä (punkit??) eikä niitä ole helppo nähdä, ennekuin on myöhäistä [=hätä!]

*Ekassa kuvassa näyttää olevan kuivan lehden pinnassa suolakiteitä, joka voisi johtua liian tymäkästä lannoituksesta, MUTTA: *Ainakin chinensellä tuo 0.8ml Mikroa ja Matoa tuntuisi jopa liian laimealta!?! ...ja mutta-mutta:
*Lehdet näyttävät aika kalpeilta, joka viittaisi mun mielestäni myös laimeaan lannoitukseen ... mutta-mutta-mutta:
*Nuo taimet ovat kyllä tosi heikon ja hintelän näköisiä, joka viittaakin mun mielestäni heikkoon valoon jossa lannoitevahvuus pitääkin olla tosi vähäinen ...

Pienet loisteputket?? -kuinka pienet?
Ovatko valot kuinka kaukana?
Saavatko taimet vähintään 12h valoa?
Mikä on ilmansuunta?

Tosiaan ei voi kuin arvailla näillä tiedoilla ...
Mä itse oon kasvatellut noin pienet taimet aina pelkällä keinovalolla niin kauan kun ne mahtuvat kohtuulliseen tilaan eikä tarvita jättivaloja. Voi olla että äkillinen auringonvalo polttaa ikkunankin läpi pienen taimen ...
Samoin oon polttanut/palelluttanut kuoliaaksi ison satsin Chinense-taimia joskus raidilla: Se sumu on jääkylmää! Niissä kylläkin näkyy se jälki eniten latvoissa.

Itse oon taimilla pitänyt esim. 2x18W T8-putkia ihan alkuun 20cm päässä ja aika pian 10cm päässä;
Kerran kasvattelin Bilteman 45W eslillä [hyvässä heijastimessa] 70kpl terveitä taimia 15-20cm mittaan asti: Etäisyys oli ehkä 25-30cm
Tänä vuonna on ollut taimilaatikon päällä 20cm päässä 40W valohoito-valaisin, jonka löysin kirpparilta [Beurer T40 /20€]
Isompana ja kun taimia alkaa olemaan enemmän pidä niitä 45x60 h85cm sekä 50x80 h90cm kaapeissa, joissa 2x55W TNeonit ...

Luonnonvaloa alan hyödyntämään vasta kun kaapit alkavat olla liian täynnä. Siihen asti ikkunoilla on talvehtineita kasveja, joiden kohtalo arvotaan tilojen mukaan: Monesti leikkaan tähän aikaan niitä boncheiksi.
Ikkunoiden [=itä] päällä on pakko pitää lisävaloja iltapäivisin. Mulla 100-120W ledejä pari sekä ~20W ledispotteja. Niillä sitten yritän pitää isot taimet kelvollisina kesään asti ...

Tauno

Kasveja on yhteensä kahdeksan ja loisteputket ovat 11W ja noin 20-30cm päässä, eli tuo liian vähäinen valo voi olla mahdollista. Loisteputket ovat kuitenkin 24/7 päällä ja ikkuna on etelään/kaakkoon, joten valoakin pitäisi tulla melko hyvin. Tänään voisin hieman lisätä lannoitusta ja laittaa valoa lähemmäksi, lisäksi ehkä alan pitää valoja pois päältä aina kun olen nukkumassa. Aivan sirkkalehtiä nuo eivät ole, mutta alaosassa kuitenkin. Nuo Trinidadit kyllä muuttuivat melko lailla heti raidauksen jälkeen valkoiseksi, joten ne saattoivat paleltua vaikka koitinkin aika kaukaa suihkutella. Mutta tuo kuvien ongelma on vain lisääntynyt ajan kuluessa. Kasvit kyllä pysyvät melko huonosti pystyssä, joten tuen niitä nyt naruilla.
Katsotaan mihin suuntaan kasvit lähtevät kehittymään. Kiitoksia vinkistä!

Chiljonka

Lainaus käyttäjältä: Tauno - maaliskuu 03, 2016, 14:47:35 ip
Kasveja on yhteensä kahdeksan ja loisteputket ovat 11W ja noin 20-30cm päässä, eli tuo liian vähäinen valo voi olla mahdollista. Loisteputket ovat kuitenkin 24/7 päällä ja ikkuna on etelään/kaakkoon, joten valoakin pitäisi tulla melko hyvin. Tänään voisin hieman lisätä lannoitusta ja laittaa valoa lähemmäksi, lisäksi ehkä alan pitää valoja pois päältä aina kun olen nukkumassa. Aivan sirkkalehtiä nuo eivät ole, mutta alaosassa kuitenkin. Nuo Trinidadit kyllä muuttuivat melko lailla heti raidauksen jälkeen valkoiseksi, joten ne saattoivat paleltua vaikka koitinkin aika kaukaa suihkutella. Mutta tuo kuvien ongelma on vain lisääntynyt ajan kuluessa. Kasvit kyllä pysyvät melko huonosti pystyssä, joten tuen niitä nyt naruilla.
Katsotaan mihin suuntaan kasvit lähtevät kehittymään. Kiitoksia vinkistä!

Kyllä ne kasvitkin tarvii lepoajan, max 16 tuntia valoa, 8 lepoa jne.

sorrii

Jeps! Monissa lannoitteiden kasvatusohjelmissa on annostelutaulukossa myös valon määrä: Taimilla alussa 16t ja kukinnassa sekä sadontuotossa 12t ...
Herbie -kettiöpuutarhan ohjeissa mainitaan, että yrtit [ja salaatit?] eivät tarvitse lepoaikaa.
Mulla on tullut jopa mutu, että taimet venähtävät juuri yön aikana ihan havaittavasti. [..mikä voi olla kuvitteluakin  :)...]

simolation

Noniin eli tilanne on se, että laitoin tuossa taannoin muutaman kasvin aluilleen ja nyt sitten alkaa ensimmäiset kylmät hikikarpalot vieriä ohimoilla. Muutaman varmasti erittäin keltanokkaisen kysymyksen haluaisin kysyä. ::) Osaatteko suorilta sanoa mistä näissä voisi olla kysymys?

-Kyseinen kasvi ei ole vielä saanut lannoitteita
-Viime viikonloppuna oli lasitetulla parvekkeella siirreltävässä "kasvihuoneessa" (=plantagenin pikku lasikoppi) nauttimassa auringosta, eli kasvin ja auringon välissä oli kaksi kerrosta lasia..
-Viime viikonloppua lukuunottamatta ollut "kasvihuoneessa" ikkunalaudalla ja auringon laskettua pienen kasvivalon alla, eli ei aikaisemmin yhtä suorassa auringossa.
-Tämän kasvin kohdalla oli menossa mullan kuivatus eli ajattelin antaa mullan kuivahtaa enemmän, kun ollut lähes aina jokseenkin kostea (voiko johtua mullan kuivahtamisesta?)

-Tässä kasvissa lehden reunassa on tuollainen pieni "kolo" jossa vaaleat reunat. Ilmestyi samaan aikaan kuin ylemmän kasvin lehti meni heikolle hapelle

-Joku oli tässä ketjussa ollut huolissaan chilinsä varren tummumisesta ja meikäläisen molemmat annuumit näyttävät tältä.. Onko hometta vai kuuluuko asiaan?

-Lisäksi lajitunnistustehtävä. Mikä elukka on kuvassa? Minähän ne myrkytin mutta pitääkö kyseisen mallisista ötököistä olla huolissaan? Noita on nyt parissa päivässä nähty about 5kpl.

Kiitos jo ennakkoon vastauksista :thumbup:

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: simolation - maaliskuu 15, 2016, 18:31:07 ip
Mikä elukka on kuvassa?

Näyttäisi olevan harsosääski. Sota on niiden kanssa käynnissä täälläkin residenssissä. :thumbdown:

Chiljonka

Näyttävät minusta vain pieniltä kuivumisjäljiltä kovemman valon johdosta.

Kolmas kuva näyttää ihan normaalilta, terve vihreä väri. Jotkut lajikkeet tummuvat varrestaan enemmän ja vähemmän, jotkut lehdistäkin.

Harsosääski jos sillä on siivissään "heinähangot".

Huru-ukko

Ensimäisessä kuvassa mieletäni on kuivamisongelma, joka johtuu kun kasvi on otettu kosteasta mikroilmastosta normaaliin kuivaan huoneilmaan.
Tuo kuivahtunut osa lehdestä ei toivu, mutta muuten kasvi tulee selviämään hyvin.

Kakkoskuvassa mekaaninen vaurio.

nirole

huhtikuu 08, 2016, 20:36:01 ip #2358 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2016, 20:37:55 ip käyttäjältä nirole
Pieniä kärpäsiä pörräilee joitakin kappaleita nyt noiden chilien ympärillä. Vielä en ainakaan ole huomannut muita tuhoja kuin kissojen tekemiä  >:D Pitääkö vielä huolestua (siis kärpäsistä, ei kissoista - korkea pentuaitaus suojaa tätä nykyä chilejä  ;D ) vai onko oikeasti olemassa vain jotain chileillekin harmittomia kukkakärpäsiä?

(Jotka muuten kissatkin huomaa, joten tällä menolla pentuaitauksen yli saatetaan kiivetä joku päivä keskelle chiliviidakkoa... )
Ensikosketus oli tulinen, mutta polte jäi 😀

unenkuva

huhtikuu 08, 2016, 21:12:14 ip #2359 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2016, 21:19:05 ip käyttäjältä unenkuva
Ne ovat harsosääskiä.
Seuraa huomenna facebookin chilifoorumi.fi niin linkkaan sinne uusimma kanavani videon, joka koskee juurikin noita harsosääskiä ;)

EDIT: siis kyseisen videon julkaisen huomenna ja samalla linkkaan sen tänne ja faceen.