tammikuu 09, 2025, 22:17:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ituhippeys

Aloittaja nikke, tammikuu 25, 2010, 17:26:13 ip

« edellinen - seuraava »

nikke

tammikuu 25, 2010, 17:26:13 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 26, 2010, 09:38:49 ap käyttäjältä nikke
Moi,

Onko puiden halaaminen tai feissaaminen oikea/hyvä tapa hallita ilmaston lämpenemistä?

Pahentaako lihan syönti ilmastonmuutosta? Onko hampun kasvatus keino olla siisti hippi?

Onko vasemmistovihreys nykyään in? Pitääkö kaikkien suvaita kaikkea ja kaikkia?

Saavatko tehokasvatetut possut toteuttaa itseään pienissä karsinoissa?  Onko kasveilla sielu?

Sortaako yhteiskunta sinua, kun et saa tehdä mitä haluat?

Vapaata keskustelua ja avautumista aiheesta... 8) ;)

Linda

Niin, mä oon edelleen sitä mieltä, että ilmaston lämpeneminen on pelkkää paskaa. Mun mielipide on se, että pallo tekee oman inventaarion tietyin väliajoin. Ei oo paljoakaan tehtävää, että sen sais estettyä...
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: nikke - tammikuu 25, 2010, 17:26:13 ip
Moi,

Onko puiden halaaminen tai feissaaminen oikea/hyvä tapa hallita ilmaston lämpenemistä?

Ilmasto lämpenee jos se on lämmetäkseen.

Pahentaako lihan syönti ilmaston muutosta? Onko hampun kasvatus keino olla siisti hippi?

Pahentaa tai ei niin syön silti! Hampun kasvatus on laitonta! Mitä ilmeisimmin se myös pysyy sellaisena, joten en ota siihen kantaa. Itse en tykkää koko aiheesta.

Vihervasemmistoa en myöskään ymmärrä. Jos joku on erimieltä niiden kanssa, niin hän on ilmeisen väärässä. Itse olen mielelläni "väärässä". Suvaitseminen... Mielestäni koko sana pitäis haudata syvälle. Jotain sellaista suvaitaan, mitä ei voi kunnolla hyväksyä, mutta ei voi muuttaakkaan. Oikeastaan epäkohtia suvaitaan ja hyväksyttäviä asioita ei tarvitse suvaita, sillä nehän on yleensä miellyttäviä asioita. Oliko tarpeeksi epäselvää?

Saavatko tehokasvatetut possut toteuttaa itseään pienissä karsinoissa?  Onko kasveilla sielu?

Ei saa, mutta samalta ne silti maistuu. Kasvit ovat vain kasveja.

Vapaata keskustelua ja avautumista aiheesta... 8) ;)

Kyllä! Lakimuutosehdotuksellaankin sisäministeri Holmlund on huolehtinut siitä, etten voi enää edes myydä luvallista asettani. Jos pistoolin todellinen arvo olisi vaikka 1000e, ei siitä nykyään saa kuin 300e. Lakimuutoksethan ei saisi alentaa kenenkään omaisuuden käypää arvoa. Ja tuo on vain yksi esimerkki monien joukossa. Olen ottanut asiantiimoilta yhteyttä moniin kansanedustajiin, mutten ole saanut keltään kunnollisia vastauksia.

Tosin lakeja tarvitaan ja niitä tulee päivittää aika ajoin. Jos tällä kysymyksellä meinataan hampunkasvattelua, niin olen edelleenkin vastaan.

Lastunen

Hyvin pitkälti olen Timo Soinin kanssa samoilla linjoilla. Tässä suora lainaus Soinin Plokista. Mielestäni erittäin hyvin sanottu :D

Entäs jos enemmistö heräisi? Lihansyöjät, heteroseksuaalit, armeijan käyneet miehet, avioliitossa olevat naiset jne nousevat barrikaadeille, että nyt minä asetan itseni etusijalle.
Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Lastunen - tammikuu 25, 2010, 19:11:14 ip

Hyvin pitkälti olen Timo Soinin kanssa samoilla linjoilla. Tässä suora lainaus Soinin Plokista. Mielestäni erittäin hyvin sanottu :D

Entäs jos enemmistö heräisi? Lihansyöjät, heteroseksuaalit, armeijan käyneet miehet, avioliitossa olevat naiset jne nousevat barrikaadeille, että nyt minä asetan itseni etusijalle.

Jep.. Valkoinen heteromies alkaa oleen melko heikoilla nykymaailmassa.

biblo

Foorumin isänmaan toivot edustaa?
"Grow food, not lawns"

Larski

Moi,

Jos puiden halailulla ei tarkoteta pelkästään tätä spesifiä aktia vaan laajempialaista viherpiiperöhtävää elintapaa ja ajatusmaailmaa niin sitte täytyy sanoa että on hyvä tapa. Feissaaminen on ehkä välttävä tapa tiedottaa ihmisiä ympäristöasioista, mutta todellisuudessa feissarit tekee ehkä enemmän hallaa asialleen ku hyvää.

Pahentaako lihan syönti ilmaston muutosta? Onko hampun kasvatus keino olla siisti hippi?

Ilmastonmuutoksen positiivisuudesta/negatiivisuudesta voidaan olla toki montaa mieltä, mutta kyllä lihansyönti sitä voimistaa. Hampun kasvatus on keino olla hörhö, mutta myös tämän hörhöydenlajin positiivisuudesta/negatiivisuudesta voidaan olla montaa eri mieltä.

Hienoahan se olis jos kaikilla olis kivaa. Mutta eiköhän win-win-tilanteet oo todellisuudessa melko mahdottomia.
TunturiTiger lahjakkaasti tuon suvaitsemisen kiteytti->
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 25, 2010, 17:49:04 ip
Jotain sellaista suvaitaan, mitä ei voi kunnolla hyväksyä, mutta ei voi muuttaakkaan. Oikeastaan epäkohtia suvaitaan ja hyväksyttäviä asioita ei tarvitse suvaita, sillä nehän on yleensä miellyttäviä asioita.

Ei saa toteuttaa. Mutta eipä ne tiedäkkää miltä moinen toteuttaminen tuntuis ja possujen epätehotuotanto vaatis isommat tilat ja aiheuttais kaikin puolin isommat ympäristövaikutukset. Jotenka niin kauan ku ihmisille sikaa syötetään niin kai ne kannattaa tehotuottaa. Sama asia ku vapaan kanan munat. Ei ne ahtaasti elävät kanat tiedä miltä vapaus tuntuu, jotenka yhtä onnellisia ne on brutaalin logiikan mukaan ku vapaatki. Vapaan kanan munat on siis tällä ajatusketjulla kuluttajalle pelkkää rahan tuhlausta, vaikkakin ehkä eettisempi vaihtoehto.

Ei sorra suoranaisesti, mutta kyllä siinä olis parantamisen varaaki.

chilimieli

tammikuu 25, 2010, 19:46:03 ip #7 Viimeisin muokkaus: tammikuu 25, 2010, 19:50:49 ip käyttäjältä chilimieli
 ::) Niinpä..
Itse jos joutuisin valitsemaan ns. "ituhippeyden" ja korporaatioiden (korporaatioilla tarkoitan lähinnä kulutuselämäntapaa) väliltä, olisin enemmän ensimmäistä. Toisaalta nykymaailmassa joutuu lähes pakosta tekemään asioita vastoin tahtoaan luonnon tasapainoa vastaan. Mikä nyt sitten ikinä onkaan ituhippeyttä, kyllä, liikun luonnossa, sienestän syksyllä, kesällä kerään esim. nokkosia teeksi ja ruoanlaittoon ja kierrätän. Ei se kyllä vielä mitään ituhippiä tee, monet ei edes usko kaikkia mainistemiani asioita minusta ainakaan useimmin vallitsevan ulkonäön perusteella.

Itse pidän ilmaston lämpenemistä suurelta osin ihmisen aikaansaannoksena (ainakin suurena nopeuttajana), nykymaailmassa tosin on paljon muutakin mätää.
Ostaisin luomulihaa, mikäli se olisi halvempaa. Tosin metsästys on omalla tavalla sitä aitoa luomua.
Mitä tässä muita solvaamaan, kukin tyylillään, mutta pidän omia elämäntapojani maailman mittakaavassa suht "fiksuina".
En miellä itseäni ituhipiksi, mutta joskun ihmisten ajatustavat tuntuu aivan älyttömiltä, jos asioihin olisi olemassa fiksumpiakin vaihtoehtoja, miksei niitä käytettäisi?.
...Ihminen on mitä on..

Hombre

Amazonin sademetsät käsittelee samanverran hiilidioksidia, kuin Eurostoliitto sitä tuottaa.
Ilmastoasioissa kiinnittäisinkin enemmän huomiota sademetsien suojeluun, kuin panikointiin näiden asioiden äärellä.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

jeQQ

http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/41115-hurja-ennuste-%E2%80%9Duusi-jaakausi-tulee%E2%80%9D

:D

axo

Mut varmaan lasketaa ituhipiksi sitten, kasvatan ja syön ituja, en syö lihaa tai muita eläinkunnan tuotteita, mun mielestä aseet sais poistaa maailmasta vaikka heti, ovat täysin turhia kapistuksia, koitan suosia valinnoissani kotimaisia tuotteita ennen ulkomailta roudattuja esim. elintarvikkeita, en omista autoa vaan fillarilla kuljen kesät talvet...listaa vois jatkaa loputtomiin mut varmaan tajusitte pointin. Feissaajat ärsyttää kyllä kovasti, kyllä mä niille järjestöille annan sitten rahaa kun sitä joskus saan ilman niitä hihassaroikkujiakin. Ehkä vähän turhan provo toi alotusviesti mut vastasinpa kuitenki. Niin ja se jaksaa aina hämmästyttää paljon täällä foorumilla on niitä valkoisia lihaa syöviä heteromiehiä, eiks kukkasten kasvattelu ookaan pelkästään homojen ja hippien hommaa :)?

Tepi

Aihe on kutkuttava mutta kaikkea muuta kuin mustavalkoinen...jako "hyvään" ja "pahaan" ei ole kokonaan mahdollista eikä siihen kannata edes pyrkiä. Suhtaudun itse positiivisesti kaikkeen kritiikkiin ja vaihtoehtoiseen ajatteluun joka kyseenalaistaa valtaväestön sovinnaisen ajattelun...omasta mielestäni ihmiset eivät yksinkertaisesti ajattele tarpeeksi omien tekojensa laajempaa merkitystä.

Esimerkkinä:
- yksi tuttavani muistaa jouluna mainostaa joulukinkkunsa kotimaisuutta, hinnalla ei kuulemma ole merkitystä- sama henkilö itse kertoo ettei välitä ostamansa jauhelihan tai maidon alkuperästä- koska "se on sitä arkiruokaa".
- pyrin itse suosimaan ostoksissani lähiruokaa- ostan siitä huolimatta maapallon toiselta puolelta tuotuja hedelmiä ja muita eksoottisia raakaa-aineita...sitäpaitsi, onko pienempi paha tuoda elintarvikkeet ulkomailta tänne vai tuoda vain elintarvikkeiden kasvattamisen vaatima energia (öljy)?
- vastustan lihan tehotuotantoa, ylivoimaisesti suosituin liha jota ostan on silti broileri...paitsi, että tuttavani joka on työskennelyt kanaloissa (häkki ja vapaa kasvatus) kertoo kanojen luontaisesta tavasta nirhata kanssasisariaan olevan suurempi ongelma kanojen terveydelle kuin pienet häkkikoot
- vastustan globalisaatiota...tilaan kuitenkin tavaraa surutta netin kautta sieltä mistä halvimmalla saan...mutta kannatan eri kulttuureiden tapojen leviämistä...ja olen huolissani perinteisten taitojen ja tapojen katoamisesta
- olen huolissani ilmastonmuutoksesta ja ylipäänsä ympäristön tilasta...asun silti isossa omakotitalossa jonka lämmityskustannukset ovat järkyttävät...ja ajan autolla ihan tyhjänpäiväisiä matkoja...ja työssäni edistän Suomen luonnon voimavarojen (hyöty)käyttöä- toisaalta useasti kyllä työssäni on suorat vaikutukset ympäristöpäästöihin...tavalliset Brasialaiset ovat sitä mieltä, että Amatzonin sademetsät ovat "vain ihmiselle vaarallinen paikka".
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

nikke

Moi,

Olihan tuo aloitusviesti ehkä hieman provo, mutta täysin tarkoituksella. Alkoi ottaa päähän tuo eräs ketju tuossa aika lähettyvillä, jossa keskustellaan lehtijutuista.

Mutta asiaan... Otetaan joitain matkan varrella esille tulleita pointteja tähän.

Ei se mun mielestä homoa tee, jos chilejä kasvattelee. Enpä usko, että täälläkään edes puolet on homoja... :D

Tossa parisen kuukautta sitten tuli kaupungilla kävellessäni eräs hauska ilmiö vastaan. Torilla antoi jotkut hipit tms. ilmaisia halauksia ihmisille ilmastonmuutosta vastustaakseen. Onko se nykyään niin, että ihan mitä vaan voi tehdä, kunhan sen luettelee ilmastonmuutosta vastustavaksi teoksi? En nyt siis tarkoita sitä, että olisi jotenkin paheksuttavaa antaa halauksia kaupungilla, ihan kiva idea sinänsä. Kuitenkaan sillä ei tuota ilmastonmuutostakaan hidasteta. Mielestäni on vähän sama tuo vuotuinen tempaus, jossa kaikki sammuttaa valot tunniksi tjsp. Ehkä se tuo ihmisille vain hyvän olon siitä, että nyt olen tehnyt osani, se riittää.

Samassa kaupungissa, samalla torilla tuli vastaan tuossa joulua ennen eräs tyttö, joka megafoniinsa paasasi, ettei siat tai kanat saa toteuttaa itseään karsinoissa. Miten siat tahi kanat haluaisivat itseänsä toteuttaa? Yhdyn täysin edelliseen mielipiteeseen, joka meni jotenkin, että ei ne siat paremmasta tiedä.... Tarkoituksena ei nyt kuitenkaan saisi olla, että tahallaan huononnetaan niiden possujen elämää. Joku raja kuitenkin olisi tuohonkin saada. Itse rankkaan ihmiselämän paljon korkeammalle ja tärkeämmäksi kuin possun. Aloitetaan nyt vaikka siitä, että pelastetaan niitä ihmisiä ensin. \provo. Kun hipit niitä minkkejä luonoon "vapauttaa", he eivät ilmeisesti tajua aiheuttavansa paikalliselle luonnolle paljon enemmän haittaa. Esim. minkki ei alkuperäisesti kuulu Suomen luontoon ja minkki on aika kova tappokone. Tappaa lähes kaikki eteen sattuvat pieneläimet.

Itse olen sen kuuluisan kultaisen keskitien kulkija. Liika on pahaksi ja liian vähä haitaksi. Mikä sitten on oikein ja mikä väärin, on kuitenkin jokaisen omassa subjektiivisessa tulkinassa.

Quini

Jos ei töitä tarttis tehdä, niin mikäs ois kaiket päivät hippistellessä. Pienellä rajoituksella
tosin - Fanatismi olipa se sitten suuntautumassa mihin suuntaan tai elämän alueeseen tahansa - silkkaa hulluutta.  Toisen vapaustaistelija on kautta aikojen ollut toisen terroristi. :)

MikaK

Olisin varmasta kasvissyöjä, mutta kaksi ongelmaa. Ruoka-aineallergia kattaa yleisimmät proteiinin lähteet ja kala/liha on hyvän makuista. Silti perheen ollessa reissussa syön pääosin kasvisruokaa. Tässä ei ole taustalla mitään ideoloogista tai sen suurempaa, vain oma halu suosia hyvinvoivia eläimiä. Paras olisi, jos pöytään saatu kala/liha olisi itse kalastettu/metsästetty, mutta aika/osaaminen/resurssit eivät mahdollista tätä.

Ilmastonmuutoksen suhteen olen aika neutraali. Ehkä lämpenee, ehkä viilenee, mutta kulutuksen karsiminen on silti fiksua jo pelkästään alati täyttyvien kaatopaikkojen takia. En myöskään usko oman kulutuksen täyteen nollaamiseen, mutta kulutusta voi järkeistää ja joskus ns. naattiakin.

ridges

Lainaus käyttäjältä: nikke - tammikuu 26, 2010, 09:34:36 ap
Torilla antoi jotkut hipit tms. ilmaisia halauksia ihmisille ilmastonmuutosta vastustaakseen. Kuitenkaan sillä ei tuota ilmastonmuutostakaan hidasteta. Mielestäni on vähän sama tuo vuotuinen tempaus, jossa kaikki sammuttaa valot tunniksi tjsp. Ehkä se tuo ihmisille vain hyvän olon siitä, että nyt olen tehnyt osani, se riittää.

Näiden tempausten on tarkoitus toimia huutomerkkinä ja katalyyttinä omille ajatuksille ja toiminnalle, kun näkee että muutkin välittää ja tekee. Tarkoitus ei ole että "tekee osansa ja se riittää" vaan että edes ymmärtää miksi niin kannattaa tehdä.
Lainaus käyttäjältä: nikke - tammikuu 26, 2010, 09:34:36 apSamassa kaupungissa, samalla torilla tuli vastaan tuossa joulua ennen eräs tyttö, joka megafoniinsa paasasi, ettei siat tai kanat saa toteuttaa itseään karsinoissa. Miten siat tahi kanat haluaisivat itseänsä toteuttaa? Yhdyn täysin edelliseen mielipiteeseen, joka meni jotenkin, että ei ne siat paremmasta tiedä...

Tämä on jotenkin käsittämätöntä. Siis väität että jos ei tiedä paremmasta ei voi muuttaa mitään? Jos istut syntymästä lähtien naula perseessä et tajua ottaa sitä pois? Vai koskeeko tämä vain eläimiä? Ehkä tämä tyttö tarkoitti eläinten luonnollisia toimia joihin niillä on tarpeet. Lyhyt oppi eläinten käyttäytymispsykologiasta ei olisi pahitteeksi.
Lainaus käyttäjältä: nikke - tammikuu 26, 2010, 09:34:36 apItse rankkaan ihmiselämän paljon korkeammalle ja tärkeämmäksi kuin possun. Aloitetaan nyt vaikka siitä, että pelastetaan niitä ihmisiä ensin.

Sitähän moni "ituhippi" yrittää tehdä, eli pitää tän pallon ihmisille elinkelpoisena. Ympäristö aktiivit (hipit) ovat kuin sijoitustoiminnan analyytikkoja. Sijoitushorisontti on kuitenkin monelle ihmiselle liian kaukana ja monesta tuntuu varmasti että mikään ei muutu.  On helpompaa seurata kun palomies pelastaa ihmisiä tulipalosta kuin ennakoida omien tekojen seuraukset 10 vuoden päästä. 
Lainaus käyttäjältä: nikke - tammikuu 26, 2010, 09:34:36 apKun hipit niitä minkkejä luontoon "vapauttaa", he eivät ilmeisesti tajua aiheuttavansa paikalliselle luonnolle paljon enemmän haittaa. Esim. minkki ei alkuperäisesti kuulu Suomen luontoon ja minkki on aika kova tappokone. Tappaa lähes kaikki eteen sattuvat pieneläimet.

Vaikka kommenttisi alkoikin /provo vihjeellä, on silti hieman kohtuutonta että ympäristöaktiivit, hipit, kasvissyöjät ja kettutytöt sekoitetaan keskenään ja kaikki niputetaan saman otsikon alle ja laitetaan ratsastamaan huteralla keppihevosella. Kettutyttöjen agenda ei ollut suojella paikallista luontoa. Heillä oli oma lyhyen tähtäimen strategia ja siinä he onnistuivat mielestäni hyvin. Kaikki paikallislehdet kirjoittelivat aiheesta juttuja ja keskustelu aiheesta kävi vilkkaana.

Lainaus käyttäjältä: nikke - tammikuu 26, 2010, 09:34:36 apItse olen sen kuuluisan kultaisen keskitien kulkija. Liika on pahaksi ja liian vähä haitaksi. Mikä sitten on oikein ja mikä väärin, on kuitenkin jokaisen omassa subjektiivisessa tulkinassa.

On hieman riskialtista jättää oikeaa ja väärää oman subjektiivisen tulkinnan varaan. Varmasti esim. moni murhamies on pitänyt tekoaan oikeana. Oikean ja väärän ero tulisikin mielestäni tulkita objektiivisesti. Objektiivisen kannan ongelmana on kuitenkin tiedon kerääminen joka tuntuu olevan hyvin vaikeaa monelle ihmiselle vaikka tiedon valtatiet ovatkin lähes kaikilla muutaman napinpainalluksen päässä. Esimerkiksi hamppu tuntuu olevan monelle taikasana joka nostattaa keskusteluihin värittyneitä subjektiivisia näkemyksiä, myyttejä ja jopa agressiivista käytöstä.

Suositeltavaa luettavaa hampusta:
http://emperor.wikidot.com/luku-1

MOT Syntinen lääke:
Part 1/3
http://www.youtube.com/watch?v=enO11OGWXew
Part 2/3
http://www.youtube.com/watch?v=EebODypKUaM&feature=related
Part 3/3
http://www.youtube.com/watch?v=z5zNUUqv6NQ&feature=related
Chiliyhdistyksen jäsen numero 810

nikke

Kiitos tarjouksesta, mutta ei kiinnosta noi sun hamppulinkit. Mä olen täällä chilipalstalla ja kasvatan chiliä. Mun puolesta sais vaikka noi hamppujutut kokonaan jättää pois täältä. Kyllä, totalitarismi ja kunnon sensuuri vaan kehiin! ;)

Lainaus käyttäjältä: ridges - tammikuu 26, 2010, 13:45:06 ip

Näiden tempausten on tarkoitus toimia huutomerkkinä ja katalyyttinä omille ajatuksille ja toiminnalle, kun näkee että muutkin välittää ja tekee. Tarkoitus ei ole että "tekee osansa ja se riittää" vaan että edes ymmärtää miksi niin kannattaa tehdä.

Tarkoitus toimia huutomerkkinä... Ymmärrän kyllä mitä haet takaa, mutta nykyään kun esim. telvisiosta ei näytä juuri mitään muuta tulevankaan kuin näitä "me olemme pahoja ihmisiä, kun syömme lihaa ja ajamme autolla" -dokkareita. Ehkä toimii jollekin, mutta itse koen kys. enemmän toritapahtumat provosoiviksi kuin hyötyä tekeviksi. Lisäksi Helsingissä kehä III sisäpuolella asuvien on ehkä vähän paha mennä sanomaan juurikaan mitään yksityisautoilusta. He näet pärjäävät loistavasti julkisilla kulkupeleillä toisin kuin maaseudulla asuvat. Sama pätee tähän tuulivoimajuttuun. Tuulivoima on ideana hyvä, mutta en itse haluaisi potkureita oman kesämökkini rantaan. Yleisesti ottaenhan (ehkä saatan hieman liikaa yleistää, yritä kuitenkin hyväksyä se) tällaisia projekteja ajavat lähinnä suuremmissa kaupungeissa asuvat vihreät. Sama muuten pätee koko puolueen kannatukseen, keskittynyt lähes yksinomaan suuriin kaupunkeihin...

LainausTämä on jotenkin käsittämätöntä. Siis väität että jos ei tiedä paremmasta ei voi muuttaa mitään? Jos istut syntymästä lähtien naula perseessä et tajua ottaa sitä pois? Vai koskeeko tämä vain eläimiä? Ehkä tämä tyttö tarkoitti eläinten luonnollisia toimia joihin niillä on tarpeet. Lyhyt oppi eläinten käyttäytymispsykologiasta ei olisi pahitteeksi.

Käsittämätöntä tai ei. Jos possut sun muut elukat kaikki kasvatettaisi niin, että olosuhteet täyttäisivät täysin kaiken maailman ihmisten eettiset arvot ja mielen oireet, lihan kilohinta ampaisisi pilviin. Itse pidän kohtuuhintaisesta lihasta. Tämän lisäksi myös sikaloiden yms. laitosten käyttämä pinta-alahan kasvaisi, jolloin pitäisi kait leikata lisää metsiä ympäri maailman... Näet kai noidankehän?

LainausVaikka kommenttisi alkoikin /provo vihjeellä, on silti hieman kohtuutonta että ympäristöaktiivit, hipit, kasvissyöjät ja kettutytöt sekoitetaan keskenään ja kaikki niputetaan saman otsikon alle ja laitetaan ratsastamaan huteralla heppihevosella. Kettutyttöjen agenda ei ollut suojella paikallista luontoa. Heillä oli oma lyhyen tähtäimen strategia ja siinä he onnistuivat mielestäni hyvin. Kaikki paikallislehdet kirjoittelivat aiheesta juttuja ja keskustelu aiheesta kävi vilkkaana.

Itse olin monen monta vuotta kasvissyöjä. En ole enää pitkään aikaan ollut. Taustallani ei ollut minkään näköistä ideologiaa, vaan kaikki lähti hetken mielijohteesta. En kokenut itseäni silloin kuitenkaan hipiksi. Tässä asiassa selvästikin ymmärsit minut väärin. Kuitenkin kettutytöt sotivat omia oppejaan vastaan vapauttamalla esim. minkkejä. Onkohan minkin henki heille tärkeämpi kuin luonnossa esiintyvien eläinten. Sitä paitsi nuo tarhaminkithän ovat jo niin monta sukupolvea tarhoissa eläneet, etteivät käsittääkseni enää luonnossa pärjäisi, ainakaan pitkään.... (siis läheskään kaikki, jotkut varmasti pärjäävätkin) Korjaa jos olen väärässä, käsittääkseni olit niitä eläintsykolookian kursseja käynyt....

LainausOn hieman riskialtista jättää oikeaa ja väärää oman subjektiivisen tulkinnan varaan. Varmasti esim. moni murhamies on pitänyt tekoaan oikeana. Oikean ja väärän ero tulisikin mielestäni tulkita objektiivisesti. Objektiivisen kannan ongelmana on kuitenkin tiedon kerääminen joka tuntuu olevan hyvin vaikeaa monelle ihmiselle vaikka tiedon valtatiet ovatkin lähes kaikilla muutaman napinpainalluksen päässä. Esimerkiksi hamppu tuntuu olevan monelle taikasana joka nostattaa keskusteluihin värittyneitä subjektiivisia näkemyksiä, myyttejä ja jopa agressiivista käytöstä.

Samahan pätee täysin hamppuunkin... Henkilö x kokee SUBJEKTIIVISESTI hampunkasvatuksen olevan häneltä hyväksyttävää, kun ei kerta muille sitä diilaile. Samalla päättelyllähän myös murhamies, joka vain tappaa jonkun nopeasti niin, ettei kys. henkilö kärsi, ajattelee tehneensä hyväksyttävän teon.

Mutta onneksi meillä on kuitenkin lait ja asetukset, joita noudattamalla ei tarvitse itse välttämättä tulkita subjektiviisia/objektiivisia näkökulmia.... :D

Rankkapanda

Pakko nyt tuohon lihan kilohintaan ja luomutuotantoon antaa oma mielipide. Suoraan lihantoimittajalta ostettaessa saa nautaa samoilla hinnoilla, ellei jopa halvemmalla luomuna. Koska tuottaja on yleensä pienempi ja voi myydä siis yksityisille eikä välikädet nosta hintaa. Tietyt osat esim lehmästä maksavat kysyntänsä takia enemmän, mutta kohtuuhintaisia mielestäni ja jos maussa on valtava ero halvimmalla mahdollisella tavalla tuotettuun, olettaen että on vähänkään kokemusta eri lihoista. Sama kuin marmoroitu pihviliha on selkeästi maukkaampaa kuin tavallinen. Tässä löytyy karitsan ja naudan hintaa luomua, jos haluaa katsella. Muitakin sivuja löytyy, jos jaksaa etsiä ja hinnat vaihtelevat.

Kanaa ei saa suomesta luomuna, ellet tunne ihmistä joka pitää luomukanalaa, jolla tuotetaan vain luomumunia. Mutta nämä itse munivat kanat eivät kelpaa millekkään isommalle lihanjalostajalle salmonella riskin takia kuulemma, koska nehän ovat vapaana pihalla kesäisin, niin mites valvot. Ja luomukanan tuottaminen on niin paljon kalliimpaa verrattuna broileriin, koska ne kasvavat hitaammin, paljon suuremmassa tilassa ja vaativat aikaa paljon enemmän, täten lisäten resurssien määrää.

Mielestäni eläimilläkin ns. oikeus elää kunnollisissa olosuhteissa, vaikka niitä kasvatetaankin syötäväksi. Myönnetään, että aina en tue luomua, mutta pyrin parhaani mukaan. Tässä minun painavat sanani kokkina.

chilimieli

Kutakuinkin samaa mieltä rankkapandan kanssa, ostaisin luomua jos se vain olisi aina mahdollista ja taloudellista.
Toinen kokki kiittää ja kuittaa, tosin ravintola-alan ruoan "hyötykäyttö"/tuhlaus meininki on aika eri luokkaa perus kotitalous kulutukseen nähden, joten tiedän hyvin, että aina ei ole kannattavaa valita luomun ja halvemman lihan väliltä ja työssä ruokaa päätyy kasoittain lähes poikkeuksetta roskiin, halusi tai ei. ::)

Omalla tavallaan metsästys on mielestäni ainoa oikea vaihtoehto hankkia "onnellisen eläimen lihaa", mutta toki tehotuotetun eläimenkin oloja voisi tilaisuuden tullen parantaa.
Tosin itse ostan kaupan broileriakin aika hyvällä omallatunnolla, vaikka sen pahasta olevan tiedänkin.
Ristiriitaisia seikkoja. Vastapainona syön usein myös palkkää kasvista, hyvää ja halpaa! ;)

Ryhis

LainausLisäksi Helsingissä kehä III sisäpuolella asuvien on ehkä vähän paha mennä sanomaan juurikaan mitään yksityisautoilusta. He näet pärjäävät loistavasti julkisilla kulkupeleillä toisin kuin maaseudulla asuvat.

Tuutko huomenna jeesaamaan? Pitäisi saada tänään tehdyt saunanlauteet kuljetettua Helsingin keskustasta Keravalle, matkaa on vaivaiset 35 km. Voidaan kantaa vuorotellen tai tehdä fillarin tarakalle jonkinnäköinen viritys. Voin piffata kaffet sitten keravalla. Voit kahvittelun lomassa soittaa eräälle pyörätuolissa olevalle tutulleni, miten hän pärjäisi ihan mainiosti julkisilla. Kotiosoite kun on kolmoskehän sisällä  ;)

No ei, ymmärsin kyllä mitä tarkoitat. Ne jotka autoa eivät oikeasti tarvitse ovat herkimpiä tuomitsemaan autoilevan kansanosan. Kaikennäköisessä autokeskustelussa kannattaa pitää mielessä, että Suomea on rakennettu autoistumisen ehdoilla 70 vuotta ja enemmänkin, vasta viime vuosina siitä on tullut kuolemansynti.

En koe itseäni ituhipiksi. Mieluummin yritän profiloitua "järkevä ihminen" kategoriaan. Ostan 99% kotimaisia kasviksia, syön lihaa suhteellisen vähän. Yritän bongata kaupasta pientilallisen kananmunat ja Fataliin chilit. En kuitenkaan joogaa tai osta reilun kaupan tuotteita. Mielestäni reilun kaupan tuotteet ovat rankimman luokan kusetus.

Aikaisemmin kuljin kaikki matkat fillarilla, nykyisen ammattini takia jouduin hankkimaan ajokortin. Ja koska olen yksityisyrittäjä joudun pitämään kahta autoa, omaa ja firman. Yritän kuitenkin välttää turhaa ajoa, jos tarvitsee mennä autolla kauppaan, käyn kotimatkalla.

Vedän töpselit pois seinistä kun kämppä on tyhjillään yli 30h putkeen. Suomalainen kun olen, koen huonoa omatuntoa ilmaston lämpenemisestä vaikka sisimmässäni en uskokaan kännykän laturin seinässä olon lisäävän hiilijalanjälkeäni. Mielestäni kolmannen maailman maat voisi pommittaa perunapelloksi, siellä ei ole ihmisoikeuksia ja sieltähän ne kaikki hiilidioksidit tulevat. En usko länsimaisen euroopan olevan mitään velkaa ns. "sorretuille maille".

En pidä feissareista, enkä puhelinmyyjistä. Puita saa halata jos oma olo helpottaa.

Pohjimmiltaan en usko yksilön voivan juurikaan vaikuttaa ympäristöönsä. Ellei puhuta syanidin kaatamisesta vesitorniin tai autonrengasvuoren tuikkaamisesta tuleen.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa