tammikuu 09, 2025, 22:13:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ensimmäinen ulkokasvatuskausi

Aloittaja kyris, helmikuu 10, 2010, 14:31:29 ip

« edellinen - seuraava »

kyris

Maanantaina tuli vahvistus sille, että tänä vuonna on tilaa chileille "hieman" enempi kuin aiemmin. Eli  jahka lumet sulaa, niin käytössä on 100neliötä etelään viettävällä rinnetontilla.

Nyt pitäisi sitten alaa päättämään mitä chilejä sinne laittaisi. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Filago

Lainaus käyttäjältä: kyris - helmikuu 10, 2010, 14:31:29 ip
Maanantaina tuli vahvistus sille, että tänä vuonna on tilaa chileille "hieman" enempi kuin aiemmin. Eli  jahka lumet sulaa, niin käytössä on 100neliötä etelään viettävällä rinnetontilla.

Nyt pitäisi sitten alaa päättämään mitä chilejä sinne laittaisi. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Onneksi olkoon. Itsellä kun on ensi kesäksi tulossa samantapainen olosuhteiden paraneminen, niin en ole kateellinenkaan vaan iloinen :).

Olen ajatellut omalle plantaasille laittaa näin ekana kesänä oppimismielessä vähän kaikenlaista, siinähän sitä sit saa kokemuksia seuraavaa kautta varten... Mutta ainakin aikaisemmin kotipihalla parvekelaatikoissa on pärjänneet täysin ilmojen armoilla Annuumit, miksei siis maahan istutettunakin, ja puskien alla varjossa ruukuissa Pubet, tosin niitä on siirrelty sit syksymmällä muovin alle ja sisälle kypsymään, joten ehkä ei avomaalla ehtisi. Ja Naoki Soma arveli kysyttäessä, että suuri osa Baccojakin pärjäisi avomaalla jos sattuu hyvä kesä, ainakin jos saa suojattua hiukan tuulelta.

Mielenkiinnolla seuraan mitä sie laitat ja kuinka kasvaa. Chiliparkin päiväkirjasta saanee myös hyvää osviittaa.

Filago

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: kyris - helmikuu 10, 2010, 14:31:29 ip
Ehdotuksia otetaan vastaan.

Ittelläni ei ole kuin tuommoiset 60 neliöö ylimäärästä, etelänpuoleista pihaa. Tee niin ku mä. Kaikkee ja paljon! ;D

Doc Evil

Mä kokeilin palstakasvatusta viime kesänä ensimmäistä kertaa ja hyvin näyttää chilit suomalaisessa maaperässä kasvavan. Lajikkeina oli sekalaisia annuumeja ja baccatumeja sekä tabasco. Tabasco ei tuottanut mitään, mutta kaikki muut sitten sitäkin runsaammin. Jos tiedät jonkun lajikkeen olevan hitaasti kasvava/kypsyvä, niin sellaiset eivät ehkä ole ensisijaisia valintoja. Esimerkiksi intialaisista annuumeistani Pusa Jwala ehti kypsytellä podejaan punaiseksi asti, kun taas Dagger Podit jäivät vihreiksi. Maaperä oli savipitoista ja sekoitin siihen hieman hiekkaa ja puutarhamultaa. Lannoitteena käytin jotain K-raudasta ostettua puutarhan yleislannoitetta, joka maksoi n. 13 euroa/6 kg.

Tässä kuva chilipenkistä:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5263.msg74869#msg74869

kyris

TunturiTigerin neuvon mukaan mennään, just lähti 31 uutta lajia itämään. Yhteensä on nyt hieman alle 50 lajia itämässä. Aika kattavasti on siis kokeiluun menossa.  ;D

Villit taidan kyllä jättää suosiolla natikan alle. Painotus on kyllä Baccoissa ja Annuumeissa.

N.viikko sitten itämään laitettu Canario alkaa jo pilkistää esiin.

Doc Evil

Lainaus käyttäjältä: kyris - helmikuu 10, 2010, 18:32:35 ip
N.viikko sitten itämään laitettu Canario alkaa jo pilkistää esiin.

Ihan mielenkiinnosta.. Mistä hankit noita Canarion siemeniä? Mulla on 10 Pepper Kingiltä ostettua siementä ollut jo kaksi kuukautta itämässä (kelluvalla lautalla) eikä mitään elonmerkkejä ole näkynyt. En aio yrittää Canariota enää tänä vuonna, mutta ensi vuodeksi hankin siemenet jostain muualta.

CyberDog

Eiks canario ole pube?

Mulla on fasselta ostettuja. Itivät mun pubeista nopeiten talouspaperissa, mutta sitten kun tökkäsin ne multaan heti kun niistä vähän tuli valkoista ulos niin ei ole tapahtunut mitään useampaan viikkoon :(

kyris

Canario on pube, pitäähän niitäkin kokeilla ulkona ;) Lähes kaikki mun siemenet on Fasselta. Chilimaailmasta ja Pepper Kingistä joitain. Ja on tuolla vielä muutama USDA:lta aikoinaan saatu siemen tallessa  ;)

MasaT

Kannattaa ainakin huolehtia, että saa kasvit hyvin suojattua hallan uhatessa. Viime kesänä pääsi juuri kukinnan aikana halla yllättämään, enkä niistä chileistä sinä kesänä pahemmin satoa saanut. :-[  Ens kesänä yritetään uudestaan, esim. jonkunlaisen harsotunneli-systeemin kanssa. Itsellä on joitain itä-eurooppalaisia annuum-chilien siemeniä, joita aion kokeilla ulkokasvatuksessa. Pääasiassa bulgarialaisia, hieman harvinaisempia lajikkeita.
Voinpa niistäkin parit siemenet sinulle lähettää, jos haluat kokeilla?

kyris

Nuo bulgaarit kiinnostaisi kyllä. Harsoa pitää kyllä hankkia heti valmiiksi. Tosin halla saattaa iskeä kyllä ihan SUomen suvessakin...

kyris

Hieman tilannekatsausta taimista.

Ruuttamista on tiedossa. Vähän jo myöhässä isompiin ruukkuihin siirto...

Etenkin jalapenot kukkivat, ja ompa siellä muutama podikin varttumassa.

Mutta ennen kaikea Chacoensekin kukkii!

Nyt vielä kun sulaisi lumet, ja pääsisi palstalle möyryämään.

piipari

propsit kuvista, on älyttömän hienoja !
onnea kasvatuksiin :)
chili on herkku juures.

kyris

Kaksi viikkoa olleet ekat chilit palstalla. Ainakin rikkaruohot kasvaa hyvin  :)

http://vimeo.com/12319306

Yksi kuva joka 4. tunti.

Nostin kameraa tänään, ja jatkossa tulee yksi kuva tunnissa.

kyris

Palstan kasvisto on "hieman" chilipainotteista, eli tulee kyllä. Tällä hetkellä on pari kymmentä chilipuskaa laitettu kasvamaan, ja lisää pitäisi viedä. ;D

bluesman

Toivottavasti on harso suojana, ensi yö pitäis olla melko  kylmä. Jos ei oo, tuu multa hakemaan, sitä riittää.

Filago

Mites sujui sulla kasvien ulkoilmaelämä, mitkä lajikkeet teki parhaan sadon?

Filago