tammikuu 08, 2025, 22:19:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Amarillo: Habanero Burger

Aloittaja Mika73, helmikuu 21, 2010, 13:52:42 ip

« edellinen - seuraava »

HSuomi

Kyllä mä sinne palautteen raapustelin.

PK

Testasin tuon xxxl-versiona tänään, tulisuutta oli ainakin minulle ihan riittämiin. Tämä chilifoorumin käänteinen kaurapuurokansa vaan haluaa kaiken maistuvan samalle, chilihän ei varsinkaan paljon laitettuna vahvista ruoan omaa makua, vaikka monilla se vahva usko onkin. Oli tietysti ylipäätänsä synti mennä ketjuravintolaan, anteeksi siitä.

HSuomi

Juu, ekalla kerralla olikin tulinen mutta tokalla kerralla ei. Vaikka söin samassa paikassa.

Aji Inferno

Chili todella vahvistaa ruoan muuta makua, kun siihen on tottunut. Se ei ole uskonasia. Moni meistä menee tiettyyn paikkaan saadakseen nimenomaan tietynlaisen makuelämyksen, etenkin jos esim. nimi (vaikka Habanero) antaa vahvoja odotuksia. Kaurapuuroväelle on maailma täynnä ruokaa. En näe yhtään syytä miksi heille pitäisi varta vasten tulisista herkuista laimentaa "kansan versioita" - heille on jo vähintään riittävästi tarjontaa nytkin.

Hyvää ruokaa on sekä chilillä, että ilman. En vain usko mauttomiin kompromisseihin - tehdään ruoka sitten miten hyvänsä, se on hyvä tehdä suurella sydämellä ja täysillä. Mielikuvituksesta puhumattakaan! Näin juuri perinteisen ranskalaisen chilittömän juhla-aterian reseptin, ja saatoin vain kuvitella miten hyvää siitä saisi pienellä terästämisellä... :D   Ehkei parempaa kuin alkuperäinen - mutta varmasti hyvää. Olisikin hienoa nähdä ravintola, joka rikkoisi kaikki tunnetut ruokatraditiot, ja keskittyisi vain huikeisiin (mieluiten tietysti mausteisen tulisiin) makuelämyksiin! Rajoitta.  8)

PK

Jahvetti

Tuskinpa vaan kannattaa sellainen ravintola.

Ja minun elämänkokemuksella ylitulisen ruoan ja kaurapuuron väliin mahtuu monenlaisia eväitä.

Itse en valmista/syö kumpaakaan em. vaihtoehdoista, mutta siitä väliltä vaikka mitä.

Vähän taas menee offtopiciksi, mutta ihmettelen suunnattoman paljon Aji Infernon kapeakatseisuutta ruoanlaittoon
liittyen, ja etenkin kielenkäyttöä niitä ihmisiä kohtaan jotka eivät halua istua perse veressä pöntöllä joka aamu.

Suosittelen lukemaan itse lisäämäsi foorumin säännöt, joissa mainitaan mm. mikä on hyväksyttävää tekstiä.

Mutta jos sääntöjä ei kerran tarvitse noudattaa, voin myös minä ilmaista vapaasti oman näkökantani.
Eli ei vois vähempää kiinnostaa mitä joku vantaalainen kerrostaloasukki syö, varsinkaan kun ne näköjään pitää saada valmiina.
Opettele tekemään oikeata ruokaa ihan itse, ja jätä muiden mollaaminen!

Eiköhän meikäläisenkin foorumikäynnit saa taas jäädä, on sitä parempaakin tekemistä.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

LupeKani

huhtikuu 09, 2012, 23:10:18 ip #46 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 09, 2012, 23:13:00 ip käyttäjältä LupeKani
Offtopic jatkuu. Haaveilu näemmäs on kapeakatseisuutta mielestäsi...

Jos ei  ymmärrä, että haetaan takaa sitä, että jos tehdään tulisia annoksia ja mainostetaan niitä todella tulisina, niin eikö ne voisi silloin olla tulisia niin että perusjampalla tekee jo hieman pahaa mutta chiliharrastaja pystyy sen syömään pieni virne kasvoillaan, että nyt ollaan osuttu naulan kantaan!?

Itse en syö ylitulisia ruokia, mitä lieneekään sitten, koska sellaisia ei ole tullut vastaan missään kaupassa, ravintolassa eikä kotona tähän mennessä.
Nagan syöminen on jo silkkaa hulluutta, mutta onko se pakko valittaa jos toinen haluaa HABANEROhampurilaisensa niin, että se habanero maistuu ja tuntuu?

Jokaisella on omanlaatuinen makuaisti, mutta en valita siitä, jos joku toinen ei havaitse poltetta ruuassa jossa itse sitä havaitsen ja perusjamppa ei pysty syömään. Joillakin se on vaan tapana.
chilituotteita on markkinoilla joita perusjamppa voi tilata ja hieman hullummat voivat sitten halutessaan syödä sen HOT HABANERO hampurilaisensa rauhassa.

Aji Inferno

huhtikuu 09, 2012, 23:10:54 ip #47 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 09, 2012, 23:13:52 ip käyttäjältä Aji Inferno
Koskaan ei etukäteen tiedä millainen ravintola kannattaa. Monille perinteet ovat tärkeitä; heille ei esim. tulinen "ranskalainen" varmasti iskisi ihan periaatteesta. Monet jännimmät itse koetut (ja ennen muuta itse valmistamani) ruoat sitten taas ovat juuri noita täysin odottamattomia ja rajoja rikkovia kokeiluja. Mistä muutkin, muuten, ovat yleensä tykänneet. Se on näissäkin jutuissa niin, että "yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä - jne."

Siitäkin joku voisi yllättyä, että itse käytän ruoassani lähes yksinomaan miedohkoiksi laskettuja Tabascoja ja Fataliin savuchilejä, joskus nagaa. Tärkeä on syntynyt hyvä maku ja sopiva potku, ei se, että "perse olisi aamulla veressä". ;). Se jengi on muualla. Vastustan vain (ja voimakkaasti) asioiden muokkaamista huonommiksi kompromisseiksi, mikä - kuten moni täällä tietää - näkyy hyvin voimakkaana kaupoissa ja ravintoloissa. Kun se keskivertojamppa valittaa "liian vahvaa!" chili(!) annoksesta, annosta usein laimennetaan. Kun taas me vahvempaan tottuneet ja sitä haluavat valitamme tulettomasta chilimakkarasta, kuulemme olevamme extreme-ruokaterroristeja. Se ei ole oikein.

Höpö höpöä? Ehkäpä. Mutta odotanpa Hesen Big Habaneroa takaisin - luultavasti turhaan. Sai ennätysvalitukset suurelta yleisöltä, mutta että oli hyvä!! :)

HSuomi

huhtikuu 10, 2012, 06:51:05 ap #48 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 10, 2012, 06:53:07 ap käyttäjältä HSuomi
En mä täällä varmaan kirjoittaisi jos se hamppari olisi ollut molemmilla kerroilla samanlainen, joko sitten mieto tai tulinen.
Ihmetyttää vaan että kun on chili-teemaviikot niin sitten muutetaan keskenkaiken reseptiä tulisesta lähes tulettomaksi.

Tosin, amarilloissa varmaan käy enimmäkseen niitä ihmisiä joiden mielestä tabasco on hurjaa tavaraa ja päättää huvikseen koittaa tota habanero burgeria ja sitten se onkin(olikin) oikeasti tulinen ja jää lautaselle.

Saa nähdä tuleeko sieltä jonkinlainen vastaus mun palautteeseen. Oliko vain kokin moka vai onko oikeasti miedonnettu.

Pripyat

Kyllä itsekkin toivoisin, että jopa suuremmista ketjuista saisi joskus jotain oikeasti tulista ruokaa. Ei täällä landella ole erikoisravintoloita mutta amarillo lähikaupungista esim. löytyisi.

Markkinatalous jyllää ja massathan sen päättävät mitä syödään. Sinällään typerää. Ihan hyvin voisi olla ruokalistalla edes 1 kunnolla tulinen ruoka mutta kuten sanottu niin sitten sakki ottaa sen kokeilumielessä->pelästyy->huono palaute ravintolalle.
Ehkäpä tarjoilijoiden pitäisi oikeasti kertoa ko. ruuan tulisuudesta tms niin palaute vähenisi.

Toki tässä myös käänteinen puoli. Mitä enemmän kysellään todella tulisien ruokien perään niin sitä varmemmin joskus sellaisia tulee listoilta löytymäänkin. Chilitouhu on lähtenyt ihan viimevuosina nousukiitoon täällä Suomessakin. Ei 10 vuotta sitten ollut puhettakaan mistään tabascoa ja hp peruskastiketta kummemmista sooseista normaaleissa marketeissa. Nyt esim. Sittarista saa täällä kaukanakin blairin joitain sooseja yms.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: PK - huhtikuu 09, 2012, 20:46:41 ip
Testasin tuon xxxl-versiona tänään, tulisuutta oli ainakin minulle ihan riittämiin. Tämä chilifoorumin käänteinen kaurapuurokansa vaan haluaa kaiken maistuvan samalle, chilihän ei varsinkaan paljon laitettuna vahvista ruoan omaa makua, vaikka monilla se vahva usko onkin. Oli tietysti ylipäätänsä synti mennä ketjuravintolaan, anteeksi siitä.

Propsit upeasta marttyyriasenteesta!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Ryhis

huhtikuu 10, 2012, 11:08:29 ap #51 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 10, 2012, 11:11:19 ap käyttäjältä Räyhis
Lainaus käyttäjältä: Pripyat - huhtikuu 10, 2012, 07:41:49 ap
Markkinatalous jyllää ja massathan sen päättävät mitä syödään. Sinällään typerää. Ihan hyvin voisi olla ruokalistalla edes 1 kunnolla tulinen ruoka mutta kuten sanottu niin sitten sakki ottaa sen kokeilumielessä->pelästyy->huono palaute ravintolalle.
Ehkäpä tarjoilijoiden pitäisi oikeasti kertoa ko. ruuan tulisuudesta tms niin palaute vähenisi.

Naulan kantaan. "Tulista" ruokaa saa ainoastaan tulista ruokaa tarjoavista ravintoloista. Yksikään rafla ei pidä listoillaan tuotetta jonka menekki ei ole taattu. Ravintolat eivät myöskään laita sinne menyyn alamarginaaliin, että "halutessasi meidän bulkki-sikanauta-thousandisland-poltettusämpylä-hamppariin saatanallisperkeleellisen tulista nagajauhetta pyydä tarjoilijalta".

Miksikö? Koska kenellekkään ei tule mieleenkään, että tällaista palvelua tahdotaan. Se vaatisi, että keittiön puolelta ainakin osa henkilökunnasta olisi jonkinsorttisia chilipäitä. Ketjupaikassa tämäkään ei riittäisi, sillä kaikenlaiset "ideat" hierarkiassa ylöspäin koettaisiin kapinointina.

Ja jos jonkun paikan ravintolapäällikkö kiikuttaisi cittarista sen Fataliin nagaputkilon hellapiisin viereen, niin mitkä on takeet että sitä käytettäisiin? Salissa on nagaa aamiaiseksi rouskuttava takkutukka ja annosta kyhää joku kasvishomo jonka mielestä tabasco tappaa kaiken maun?

Suomessa voi ravintoloista saada tulista ja maustettua safkaa joskus 2040-luvulla kun keihäsmatkasukupolvi on kuollut sukupuuttoon.

Kun sadan hengen chili con carneen käytetään 6g Meiran cayannepippuria ja lopputulos on monelle "aiwan liian covin väcevää" niin ei voi muuta kuin sanoa VMP.

Itse kiikutin El Karimiin tuubin nagajauhetta ja ilmoitin täällä, että nyt sitä saa. Ilman erillistä veloitusta.

Täällä aina itketään, miten ei saada tarpeeksi tulista tai käytetään huonoa chiliä. Neljä tai viisi ihmistä oli puolen vuoden aikana pyytänyt "sitä tulisempaa kebabbia". Uskomatonta paskaa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

HSuomi

Nyt tuli tämäntapainen vastaus Amarillosta:

Tukkukuormasta oli puuttunut tuoreet habanerot joten reseptiä oli muutettu hetkellisesti.
Tarjoilian oli ollut määrä kyllä kertoa siitä ko. burgerin tilaajille heti, mutta oli unohtanut.

Eli kyllä se onneksi jatkossa sitten on tulista kun niitä habaneroja taas on.

Ylättys että ne tekee tuoreesta habanerosta ite ne soossit.
Jonkun kompensaation ilmeisesti onneksi saa.

Don Arto

Tuli maistettua tuota burgeria Porin Amarillossa sunnuntaina. Tarjoilija painotti, että on sitten todella tulista, että haluatko varmasti. Pyysin sitten tuomaan vesilasin mukana, mutta eipä siihen tarvinnut kajota ainakaan burgerin tulisuuden vuoksi. Olutkin kului ruokailun aikana kovin vähän ja habanero tuskin maistui enää parin haukkauksen jälkeen. Nyt vain pitäisi löytää Porista paikka, mistä saa edes hitusen tulisen burgerin, kun tuo Coloradokin meni ja sulki ovensa. :(

jaolsten

Muuta Tampereelle tai kanna omat mausteet mukaan Porin lapsi- ja junttiystävällisiin ruokapaikkoihin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Don Arto

Kait se on pakko ruveta omaa maustearsenaalia kantamaan mukana, kun ei tuo muuttaminen ainakaan tule kymysykseen, kun just sai hiki hatussa kamat raijattua Poriin.

Herpiili

Vielä joskus neljä vuotta sitten Amarillon kastikkeessa oli ihan mukavasti poltetta ja varsinkin makua, sitten reseptiä muutettiin toki huomattavasti miedommaksi ja nykyistä kastiketta voikin kuvailla HK:n tyyliin chilituotteeksi jossa on vain fantasianimi.

calm

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - elokuu 22, 2012, 23:59:41 ip
Vielä joskus neljä vuotta sitten Amarillon kastikkeessa oli ihan mukavasti poltetta ja varsinkin makua, sitten reseptiä muutettiin toki huomattavasti miedommaksi ja nykyistä kastiketta voikin kuvailla HK:n tyyliin chilituotteeksi jossa on vain fantasianimi.

Kyllä tuota poltetta ainakin Oulun Amarillossa edelleen on habadipissä, olikos näissä valtavat toimipaikkakohtaiset erot.

pak

Itse olen saanut ihan kelpo habasoossia Amarillossa, eli sellaista jossa on haba ollut vallitseva maku.

Kovin usein en kyseisessä ketjussa käy. Itseasiassa tulee äkkiseltään mieleen vain kaksi kertaa.
Toisella kerralla burgerissa itsessään oli tuota soossia. Sillon oli joku teemaviikko ja burgeria myytiin tyyliin "MegaHot burger". Ja toisella kertaa se on tuotiin kipossa burgerin kaveriksi, kun soossia kyselin.

Lihamestari

Tänään käytiin leffaan pääsyä odotellessa Amarillossa.
Testasin kyseisen Habanero hampparin.

No, oli siinä potkua, mutta omaan makuun aika pliisusti, avokin mielestä oli sopivasti, siten että olis voinu syödä koko hampparin ilman tuskaa.
Maku oli vähän pliisu, johtuen varmaan tuhottomasta määrästä ranskankermaa, mitä sinne väliin oli laitettu + kokki oli myös vissiin joku terveysihme ja suolaa oli huodottu laihialaisittain :(

Saatto tosin johtua omasta toleranssista, mutta totesin tulettomuuden tarjoilijallekkin.
Tosin mun lounas safkatkin on tota tulisempia, niin voihan toin olla jollekkin Etelä-Karjalan Mummolle olla tulinen.
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn