Missä vaiheessa kansi veke

Aloittaja Tyrkkölan Mies, maaliskuu 06, 2010, 17:14:48 ip

« edellinen - seuraava »

Tyrkkölan Mies

Takana Lemon Drop, Chilly Chili ja Tasmanian Red Habanero
Edessä Aij Cristal, PI-441552 ja Aij Habanero.

http://www.margaritifera.com/external/chili/06032010_itaa.jpg

Aika hyvin ovat itäneet, mutta tässä pohdin että missä vaiheessa tuo minikasvarin kansi kannattaisi heittää huitsin nevadaan ja keskittyä valohoitoon, nyt hetikö? Ajattelin että saavat idut tuossa alustalla hieman vahvistua ennenkuin laittelen ruukkuihin.

Huomautus! Sillä aikaa kun kirjoitit viestiäsi, tähän aiheeseen on syöty yksi chili. Haluat ehkä myös syödä yhden chilin ennen tämän viestin lähettämistä.

Wolfman

Oletko mitannut asunnon ilmankosteutta ? Jos ilma on talvisaikaan kuivaa kuten minulla (-85 rakennettu rivitalo ja koneellinen ilmanvaihto) niin kannattaa melkein pitää niinkauan kuin mahtuu olemaan päällä, puutikut tai vastaavat reunan alle tuossavaiheessa että tuulettuu vähän. Jos ilmankosteus on suht "normaali" niin tuossavaiheessa voinee pitää suurimmanosan ajasta kantta pois, esim. yöksi kansi päälle ja päiväksi pois (paikka lienee aika lämmin tuossa paterin vieressä). Jos tuntuu että multa kuivuu nopeasti ilman kantta niin kansi päälle reilusti raolleen hidastaa haihtumista vähän. Normaalisti tuo kansi kai lähinnä varmistaa riittävän kosteuden itämiseen ?

Itselläni on tuon ilman kuivuuden takia bilteman minikasvihuoneet joissa ilmankosteus pysyy 50-60% ja lämpöä valojen ollessa päällä 3-4 astetta huoneenlämpöä enemmän, jätän kannet pois idätyskipoista heti kun siemenkota irtoaa taimesta.

Tyrkkölan Mies

Moi!

Jotain karvan vajaa 40%, kuten yleensä näin talvella. Ehdottamasi kompromissi kuulostaa hyvältä. Annetaan kaiffareiden olla yökosteudessa öisin.

Patteri on ihan chilejä varten tuossa, olen jossain 25 tuntumassa koittanut pitää lämmöt.

Huomautus! Sillä aikaa kun kirjoitit viestiäsi, tähän aiheeseen on syöty yksi chili. Haluat ehkä myös syödä yhden chilin ennen tämän viestin lähettämistä.

jla1710

Koskaan en ole mitään kansia pitänyt. Ja aina on itänyt :) Märkä multa, siemenet heitetty pintaan ja riittävästi lämpöä (+20C < T < +28C)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Eris

Itse olen minikasvarissa silloin tällöin pitänyt kantta päällä ja silloin tällöin en. Ihan hyvin ovat itäneet. Ei taida kauhean suurta merkitystä olla.