tammikuu 08, 2025, 21:42:16 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvatatko gojia?

Aloittaja Ryhis, maaliskuu 09, 2010, 18:13:38 ip

« edellinen - seuraava »

Kasvatatko gojimarjaa?

Jeeesh
28 (10.8%)
Yritän
67 (25.8%)
En
86 (33.1%)
Valkosipuli on hyvää
79 (30.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 255

Huru-ukko

Idättelen vasta pari kolme senttisiä taimia. Missähänpäin Kusti vaikutat kun ei sitä profiilissasi lue. Kysyn ihan siksi, että osais aarvella menestyykö nuo omat ulkona. Oliko ne sinun Gojit osto vai omia kasvatuksiasi, ja montako vuotta ne oli eläneet ennen istusta ?.

Kusti

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 06, 2013, 20:02:45 ip
Idättelen vasta pari kolme senttisiä taimia. Missähänpäin Kusti vaikutat kun ei sitä profiilissasi lue. Kysyn ihan siksi, että osais aarvella menestyykö nuo omat ulkona. Oliko ne sinun Gojit osto vai omia kasvatuksiasi, ja montako vuotta ne oli eläneet ennen istusta ?.

Etelä-Savossa, että ei pitäisi ainakaan huonompi tilanne olla sinulla. Hengissä selviävät aivan varmasti, mutta milloin tulee marjoja, on sitten sitten eri asia. Itse toivon, että kukkisivat edes tänä keväänä tai kesänä.

Keväällä 11 muistaakseni ostettu kaksi kappaletta ja niistä aloin leikellä oksia ja laitoin pariksi viikoksi vesilasiin, että sai pienet juuret. Maahan olen tökännyt oikeastaan heti, kun juuria on tullut näkyviin. Olisiko se sitten järkevämpi kasvatella ensiksi ruukussa vähän isommaksi, en tiedä, varmaan.

Kasvavat kyllä kovaa vauhtia myöhemmin kesällä. Huomaa melkein päivittäin, että "taas kasvanut". Aika paljon itse olen siistinyt niitä ja antanut kasvaa jotain keppiä pitkin.

Huru-ukko

Kiitos vinkeistä.... Tätä ketjua lueskelin pari viimeistä sivua, ja oikeastaan sieltä löytyi vain muutamia mainintoja hyvin pienestä sadosta luonossa...Ehkä niitä onnistujia ei ole vain kirjoittanut tänne.
Sellainenkin vaihtoehto tuli mieleen, jos kasvattelisi kokeeksi 65l sementtisaavissa paria, ja lykkäisi ne joko kellariin tai kasvihuoneeseen talveksi.
Parempaa satoa siis toivoen...

KP78

Vuodenvaihteen tienoilla siemenestä idätetty puska on noin 10cm pitkä, kaipailis tukea mutta annan kasvaa minikasvihuoneessa miten tykkää. Ei oo tullu lannoteltua.

IceQueen

Kovaa yritystä täällä, toistaiseksi vois todeta et v**uiks män.  ;D Mut sitkeesti yritän... Muutaman alun oon saanut aikaiseksi, mut taimet on aina kuolleet. Siemeniä on viel muutama, pitäis varmaan lukaista ohjeet ja kokeilla sit uusiks.

Huru-ukko

Kaikki 12 taimea voivat hyvin ulkona. Yksi ainoastaan ei jostain syystä ole kasvattanut vartta lainkaan, vaan siinä on hiukan kruunun näköinen puska. Muissa on yli 20 cm varret.

Huru-ukko

Kaikki pukinpensaan alut vielä hengissä...

KP78

Hengissä on edelleen toi yks parvekkeella ja 2 työpaikalla.
Parvekkeella oleva halus lähteä maata myöten kasvamaan, pienellä ohjauksella kiertää ruukkuna toimivan pakasterasian reunoja ja innostui kasvattamaan vartta ylöskin päin viimein. Työpaikalla kasvavat normaalisti ylöspäin, toinen hieman korkeampi vaikka nuo molemmat siemenet laitettu samaan aikaan itämään.

IceQueen

Joko nyt uskaltais myöntää, et elossa on yksi taimi viimeisimmästä erästä mitä yritin istuttaa! ;D Viel on muutama siemenkin jemmassa, et jos tuokin perkele nyt kuukahtaa...

Onko kukaan onnistunut saamaan marjoja puskasta?

Kusti

heinäkuu 27, 2013, 11:22:11 ap #149 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 29, 2013, 19:40:29 ip käyttäjältä Kusti
Kova on yritys, mutta en saa edes kukkimaan. Pisimmät olivat jo parimetrisiä, mutta laitoin nyt puolesta välistä poikki. Sitten on muutama samalla kasvatuspaikalla, jotka ovat n. 30 senttisiä, vaikka ovat olleet jo useamman vuoden.  ???

Tänä vuonna on kokeilussa erittäin aurinkoisella paikalla se yksi goji ja se näyttäisi kyllä tosi hyvältä. Täysin samaa lajia kuin nuo muutkin, mutta on olemukseltaan täysin erilainen. Voisin joskus laitella kuvia. Taitaa olla nämä minun gojit jotain vähän erilaista lajiketta esim. Huru-ukon laittamiin kuviin verrattuna.

EDIT: Niin kyllähän nämä minun Gojit ovat olleet jo useamman vuoden kesät talvet maassa.

KP78

heinäkuu 29, 2013, 16:58:52 ip #150 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 29, 2013, 17:14:27 ip käyttäjältä KP78
Satoa saadaan 2-3 vuoden kuluttua istutuksesta, kun taimet ovat vahvistuneet.
http://www.kauppila.fi/pages.php?pages_id=220

Itse ainakaan tälle vuodelle mitään odottele, ehkä sitten ensi vuodelle.

Niin ja Gojeja taitaa olla sen 85 lajiketta, kukas löytäis kiinasta paikan mistä sais niitä kaikkia, tai edes suurinta osaa tilattua siemeninä? http://adaptogens.com/plantae/lycium/species-of-the-genus-wolfberry-lycium-1332.aspx

Huru-ukko

Tuskin Kiinasta löytyy esim. Euroopassa tai Amerikoissa kasvavia lajikkeita alalajeineen.

Quini

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 07, 2013, 13:07:40 ip
Kiitos vinkeistä.... Tätä ketjua lueskelin pari viimeistä sivua, ja oikeastaan sieltä löytyi vain muutamia mainintoja hyvin pienestä sadosta luonossa...Ehkä niitä onnistujia ei ole vain kirjoittanut tänne.
Sellainenkin vaihtoehto tuli mieleen, jos kasvattelisi kokeeksi 65l sementtisaavissa paria, ja lykkäisi ne joko kellariin tai kasvihuoneeseen talveksi.
Parempaa satoa siis toivoen...

Minulla gojit ulkona ihan vuodesta toiseen - varjossa - selvinneet siis muutamasta talvesta eivät tuota marjoja. Eivät edes kuki. Rumaa lehtiriukua kasvaa. Pitäisi varmaan siirtää aurinkoisempaan paikkaan. Ja siis ykkös vyöhykkeellä ollaan.

Tu0m0

Ostin vantaalta puutarhaliikkeestä gojin, noin 60cm korkea ihan elinvoimaisen näköinen yksilö. Kotimatkalla tosin huomasin petopunkki-invaasion kasvin latvoissa, ja jotenkin luulen että ottaa myrkyistä itseensä :( Noh nähtäväksi jää, tai sitten laitan itse itämään ;)
~Jos mä vaan tän enää istutan~