Ebb&flow ravinnevesikierrosta

Aloittaja watermate, maaliskuu 10, 2010, 20:19:07 ip

« edellinen - seuraava »

watermate

Hei

Olen tutustunut muutmaan ebb&flow rakentluohjeeseen eri kasvatussivustoilla ja vähän jäänyt idea epäselväksi....

Ebb & Flow kasvatussysteemistä sellainen kysymys, että kun tuo pumppu joka ravinneliuosta pumppaa vaikka pari kertaa päivässä muutaman minuutin kasvatusaltaaseen on tehtävänsä  esim aamulla tehnyt niin valuuko se ravinnevesi samaa reittiä pumpun syöttöputkea takaisin ravinnesäilöön ennen seuraavaa pumppausta vai täyttyykö ja pidetäänkö kasvatusallas aina niin täynnä ravinneliuosta, että ylimääräinen mennee pois "owerflow" putken kautta ravinnesäiliöön eikä tuon syöttöputken kautta.

TepinKapsikuumi

Mun "tehdasvalmisteisessa" ebbissä se tosiaan valuu syöttöputken läpiviennin kautta takaisin. Itse lisäsin ylijuoksuputken, varmuuden vuoksi. Ei siellä kasvatusaltaan puolella mitään "pintaa" tarvitse pitää vaan homma toimii periaatteella huuhtele juuret ja anna kuivaa. Hydrosora ylläpitää riittävää kosteutta.

chilimieli

Lisäyksenä jo itsessään loistavaan vastaukseen: Useimmat vesipumput päästävät sammuttuaan veden samaa reittiä takaisin, kuin pumpatessa. Eli vesi valuu pumpun kautta takaisin säiliöön, toki tuo poistovesiputki on hyödyllinen mahdollisten vahinkojen välttämiseksi. ;)

watermate

Kiitos ed. vastuksista.

Nyt olisi ebb&flow rakentelu valmis ja kaksi kasvatusastiaa pumppuineen ja sorineen paikalla.
Kummassakin noin 50 l soraa.

Kuinka monta kertaa vuorokaudessa noin pääsääntöisesti pitää kastelu chileille taimivaiheessa suorittaa ?

shp

:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

koshui

Laitetaampa nyt samaan threadiin, millä pidätte flow altaan puhtaana ?
Lähinnä on askarruttanut kyseisen systeemin toimivuus yleensäkin. Olettaisin, että ravinteet sun muut kuona-aineet tarrautuvat flow altaan pohjaan jossa ennenpitkään sitten alkaan kaikennäköisiä eliöitä itämään. Hydrossahan ei moista ongelmaa pääse tapahtumaan kun veden lisäyksen yhteydessä voidaan säiliö puhdistaa.
Varmaankin turhaa spekulointia kun niin monella on käytössä, mutta pieni insinööri sisälläni haluaa tietää :)

TepinKapsikuumi

Ei ole syytä huoleen. EBB on varmasti yksi huolettomimmista ratkaisuista. Oman kokemuksen mukaan tuo allas ei kerännyt mitään erikoisia (näkyviä) lauttoja lannoitteliuoksen vaihtovälin aikana ja voin sanoa että  ihminen kun on laiskuuteen taipuvainen niin todellakaan se mulla ei ollut se suositeltu 2 viikkoa vaan aivan jotain muuta. Ja jos siellä olisikin jotain karmivia levälauttoja ollut, olisin voinut sen päällä olevan kasvatusaltaan nostaa syrjään ja kuurata se tankin puhtaaksi. Näin en tainnut viime vuonna tehdä kertaakaan. Imin pumpulla vaan tankin aina tyhjäksi ja sinne jopa jäi hieman vanhaa lientä. Ei ongelmia.

bluesman

Sama homma. Ei putsaustarvetta, ainioastaan hiukan kukki kun mun resot oli peitetty vaan tervapaperilla kun tuli keväällä niin kova hinku saada äkkiä ebbit toimimaan. Nyt tulee paraikaa 6mm vesivanerista kannet resoihin.
Soran määrä jos on 50 litraa niin kasvatusastia on silloin oltava melko kookas. Fataliin mukaan soraa tarvitaan kasvatusastian pohjalle rapiat 10cm. En ollut oikein uskoa tuota kun itse mätin just tämän 50 l /90 litran palju viime kaudella, kylläkin rakennussoraa. Nyt on tulossa hydrosoraa. Kokeilen tuota pienempää määrää, menee vähemmän 35 ebbiini.

koshui

Piti oikein wikistä tarkistaa oonko nyt ihan hakusessa termien kanssa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ebb_and_flow kohdassa Drawbacks to E&F systems on parempi kuvaus kuin mitä minä osaan antaa ja vastaus kysymykseen.

Kysymys oli siis kasvatusaltaan puhtaana pidosta. Minun logiikka kasvatusaltaan nimeämisessä flow altaaksi oli seuraavanlainen.
Ebb suom. laskuvesi ja flow suom. nousuvesi. Jolloin astia jossa kasvit ovat on tulva-allas (flood table) tahi nousuallas (flow table).

Empä taida silti koittaa klooripesua ennenkuin pikku-ukkoja alkaa kurkkimaan kasvien seasta :)

TepinKapsikuumi

Ei sitä kasvatusallasta oikein voikaan puhdistaa, eikä edes tarvitse. Se olisi sama kuin multaruukusta ottaisit välillä kasvin pois jotta saat ruukun sisäpuolelta pestyä. Tippuneet kukat ja lehdet kun jaksaa poistaa niin eivät ole tukkimassa virtauksia.