Mistä Pääkaupunkiseudulla saa pH:n säätöainetta?

Aloittaja Neutroni, maaliskuu 16, 2010, 13:42:12 ip

« edellinen - seuraava »

Neutroni

Mistä Pääkaupunkiseudulla saa ebbiin sopivaa pH:n säätöainetta hyllystä?. En viitsi tilata näillä säillä, etteivät jäädy matkalla.
Lannoitettu ja kalkittu kasvuturvekin kiinnostaa. Yllätyksekseni sitä ei tunnu löytyvän mistään, vaikka kasvatuskausi on ollut täydessä käynnissä jo kuukausia.

jeQQ

Mistä vaan kunnon eläinkaupasta pitäisi saada akvaariotarkoitukseen käytettävää pHdownia! Itse ostin purnukan nestemäisessä muodossa viimeksi ja nyt pitäisi hakea uusi, kesti vajaa puolisen vuotta pieni pullo..

ddog

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - maaliskuu 16, 2010, 15:26:09 ip
Mistä vaan kunnon eläinkaupasta pitäisi saada akvaariotarkoitukseen käytettävää pHdownia! Itse ostin purnukan nestemäisessä muodossa viimeksi ja nyt pitäisi hakea uusi, kesti vajaa puolisen vuotta pieni pullo..

Tuleeko näissä joku pH-mittari mukana, ei vissiin?

jeQQ

Nope, mutta niitäkin saa samoista liikkeistä, itse ostin tuollaisen tippatesterin. Nykyään tosin ei tule kauheasti mittailtua kun jo tottunut loraisemaan oikean määrän tahnaa veteen.

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 16, 2010, 16:12:13 ip
Sitruunahappo maksaa apteekissa 10€ kg. Riittää joksikin aikaa.

Pitäs varmaan opetella tuota käyttämään, sen verran halapaa.

Neutroni

Onko tuo pH-säätöaine siis pelkkää happoa? Yleensä stabiili pH tehdään puskuriliuoksella, jossa on happoa ja sen suolaa sopivassa suhteessa. Pelkällä hapolla pH-arvo voi olla epästabiili. En tiedä, että onko se kasvatuksessa ongelma. Käykö pH:n alentamiseen mikä tahansa happo?

Hatekki

bluesman

Typpihappo on varmaan paras mutta varomattomasti käytettynä aiheuttaa vakavia vammoja. Mulla sitruunahappo on toiminut riittävän hyvin (ks.bluesmanin eka yritys osastolla päiväkirjat ja  fotoalbumit) ja on suht vaaraton. Riittoisa.

Neutroni

Nyt on sitruunahappoa. Sen käyttö tuntuu vaan olevan korkeampaa tiedettä. 1 g lisäyksillä ei tapahtunut juuri mitään, pH pysyi 8:ssa. Muistelin, että pH-asteikko on logaritminen ja tempaisin 7 grammaa happoa laariin. Sitten tapahtui, pH meni alle viiden (käyttämäni akvaarioindikaattori ei pysty erottelemaan alle viiden pH-arvoja). No, hätäpäissäni korjasin tilanteen neljällä tipalla vahvaa natriumhydroksidiliuosta. pH asettui 6,5:een, mikä on ilmeisesti hyvä, mutta seuraavan päivänä se oli taas 8. 3 g lisää happoa ja mentiin kuuteen. Saa nähdä mitä seuraavaksi tapahtuu. Tuskin chilit ainakaan pitävät siitä, että pH heittelee 6:sta 8:aan.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - maaliskuu 30, 2010, 09:57:48 ap
Tuskin chilit ainakaan pitävät siitä, että pH heittelee 6:sta 8:aan.

Eivätpä aivan hirveästi kiukuttelekaan, pH tekee vahinkoa siinä kohtaa kun se laskee alle viiden -> juuret kuolevat. Kahdeksan pinnassa oleva pH ei ainakaan itselläni ole kuin hidastanut kasvua.

jeQQ

Itse olen saanut aikaiseksi lehtiin värieroja, kun pH:n laskuaine loppui.. Muuten kasvit voi ihan hyvin, ravinteiden otosta en kyllä osaa sanoa sitten mitään. Kasvitkin kun kasvaa pelkällä vedelläkin.

Larski

Kuinka paljo tuo pH oikeasti vaikuttaa kasvien vointiin? Tai siis onko optimi pH:n ja normi kraanavesi-puutarhan kesä pHssa kuinka suuri käytännön ero kasveille? Saako noita pH-seurantavärkkejä jostaki sopuhintaan?

CyberDog

tossa pH:n muutoksessa on semmonen että kun mennään liuoksen puskurikapasiteetin yli niin se muuttuu reippaasti kerralla. Mutta tosiaan sitruunahapolla happamoittamisessa on se että ei oo "stabiloivaa" vaikutusta jos siellä on jotain mikä kampee sitä ylöspäin kokoajan... Mutta sen systeemin pitäis jossain vaiheessa kyllä asettua haluttuun tasoon. Lannoitteet taitaa kans meinaan kääntää sitä pikkasen happamalle vaikka kraanavesi onkin aika emäksistä ja omaa puskurikapasiteettia kalkin muodossa ainakin. Kannattaa ämpäriin tehdä liuos ja tasapainottaa se ennen järjestelmään lisäämistä.

bluesman

Erojahan kasveilla on optimipH:n suhteen. Annappa parsalle chilin tykkäämää pH6 lannoitetta niin käypi huonosti. Parsa on kalkinsuosija ja optimipH lienee siinä 8 paikkeilla. Rhododendron on tunnetusti matalassa pH:ssa viihtyvä.Jne.
Kokemukseni mukaan pesty hydrosora tasapainottaa itse itsensä esim ebbissä kun taas rakennuslecasoraa joutuu tasapainottamaan monta kertaa jotta pH ei heittele. Kannattaa työn säästämiseksi hankkia oikeaa hydroviljelyyn käytettävää hydrosoraa. Kalliimpaa mutta hintansa verran parempaa.

jeQQ

Eipä mulla oo rakennussoran kanssa ollut mittään onkelmia. pH:ta olen laskenut akvaariotarvikkeilla..

Neutroni

Minulla on aitoa ja oikeaa hydrosoraa. Mutta nyt se on jonkinlaisessa tasapainossa. pH nousee vuorokaudessa noin 6,5:stä 7,5:een, ja palaa takaisin 6,5:een kahdella grammalla sitruunahappoa. Tärkeintä lienee siis se, ettei yritä mitään hätäpikalaskuja.

Jupe56

uudessa sorassa pH heittelee parisen viikkoa sitten tasaantuu ja pysyy säädetyssä arvossa.
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

Neutroni

Koska litkun pH tuntee edelleen pakonomaista vetoa nousta 8:aan, olen joutunut käyttämään sitruunahappoa 2-3 g per päivä. Koska se nostaa sitraattikonsentraation huomattavaksi enkä tiedä mitä se tekee kasveille, hommasin nyt sitä typpihappoa. Onko kellään toimivaksi osoittautunutta käyttörutiinia typpihapolle? Koska pH-alueella 6-8 puhutaan kuitenkin H+ ja OH- -konsentraatioista luokkaa 1E-6 per litra, typpihappo kannattaa varmasti laimentaa puolihomeopaattiseksi ja sittenkin käyttää varoen.

Niiden, jotka harkitsevat typpihapon käyttöä, on syytä perehtyä käyttöturvallisuustiedotteeseen ennen hapon hankkimista. Se on vaarallinen aine kahdella tapaa. Se syövyttää ja lisäksi on voimakas hapetin. Hapettavuus voi aikaansaada tulipalon, jos happo joutuu tekemisiin palavan materiaalin kanssa.