Epäonnistunut chilin kasvatusprojekti

Aloittaja vmj, maaliskuu 25, 2010, 23:43:46 ip

« edellinen - seuraava »

vmj

Morjens.

Pistinpä tuossa noin vuosi sitten muutaman chilin siemenen multiin. Olin hiukan myöhässä ajankohdan suhteen eli aloitin idätyksen vasta huhtikuussa. Kaikki siemenet kyllä itivät ja kasvoivat alkuun ihan mukavasti. Virheeni oli ilmeisesti se etten siirtänyt niitä tarpeeksi isoon ruukkuun vaan pidin ne pienissä kukkapurkeissa. Lajikkeita oli muistikuvani mukaan 4. Chilit kasvoivat kesän hitaasti, mutta varmasti. Kuitenkin syksyn tullessa ne olivat edelleen pieniä taimia, noin 10-15 cm korkeita. Marraskuussa kaikki muut paitsi yksi taimi kuolivat. Sain pidettyä kyseisen taimen hengissä ja vaihdoin sen suurempaan altakasteluruukkuun arviolta noin 2 viikkoa sitten. Nyt näyttää hyvältä ja chili on kasvanut viimeisen kahden viikon aikana enemmän kuin koko viimeisen vuoden aikana yhteensä. Ostin plantagenistä pienen kasvatusvalon ja pidän sitä chilin päällä vähintää  10 tuntia vuorokaudesta. Ainut hengissä oleva taimi on tietojeni mukaan Harold St. Bart's.

Nyt toivoisin että saisin ainokaisen taimeni pidettyä hengissä ja tuottamaan satoa.Taimi on nyt hiukan yli 10 senttiä korkea ja siihen on tullut kasvin muuhun kokoon verrattuna muutama iso lehti latvaan. Eli miten edetä, kannattaako alkaa lannoittamaan tässä vaiheessa? Voinko pitää kasvatusvalon päällä 24h vuorokaudessa vai tarvitseeko kasvi lepoaikaa ilman valoa? Entä kastelu, voiko altakastelu ruukussa pitää vettä koko ajan niin että multa pysyy kosteana vai hukkuuko chili? Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista? Jos tulee mitä tahansa hyviä neuvoja mieleen niin kuuntelen kaikki enemmän kuin mielelläni. Ja viimeinen kysymys kuinka monta vuotta sama chili kestää hengissä?

Miksaa

Anna lannoiteita vaan ja katso miten taimi reagoi. Toki, mitä enemmän valoa, sitä enemmän ravinteita. Jos mahdollista, niin hyödynnä päivisin auringonvalo ikkunalla.

Chilit tarvitsevan pimeäjakson, eli kasvi nuupahtaa, kun on saanut valosta tarpeekseen ja käy levolle. Hyväksitodettu valojakso on keinovalossa on 16/8. Tarkkaile taimea, niin löydät oman rytmisi.

Anna altakasteluruukun kuivahtaa täyttöjen välillä, niin ei tuu ongelmia juurimädän kanssa. Täytä vasta, kun pintamulta alkaa kuivua parin sentin syvyydeltä.

Kyllä joillakin on 3-4-vuotisiakin chilejä tuottamassa satoa, eli talvitoimenpiteet: mullanvaihto, juurten parturointi ja reilu latvonta antaa eväät uuteen kauteen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Neutroni

Kannattaa hommata lannoitetta, joissa on suhteellisen vähän typpeä suhteessa muihin ravintoaineisiin. Foorumin keskusteluista löytyy vinkkejä sopivista lannoitteista. Liika typpi johtaa hyvään kasvuun, mutta huonoon satoon. Sopiva lannoitus on kuitenkin välttämätöntä. Minä tuhosin aikanaan yhden kasvukauden, kun uskoin kasvatusohjeiden väitteisiin lannoituksen tarpeettomuudesta.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - maaliskuu 26, 2010, 08:35:09 ap... Minä tuhosin aikanaan yhden kasvukauden, kun uskoin kasvatusohjeiden väitteisiin lannoituksen tarpeettomuudesta.

Niin minäkin, mutta lukematta mitään ohjeita.
Seuraavalla kaudella sitten aloin itse kokeilemaan ja kokeilemista se on vieläkin. KananP (luonnonlannoite) on kuitenkin kova sana tuollaisille pysähtyneille kasveille. Sitä kannattaa sijoittaa ruukun pohjalle (pienen multakerroksen päälle) tai nurkkaan koloon, jos valmista ruukkua lannoittaa. Vaikka siinä on runsaasti typpeä, se on orgaanisessa muodossa ja ongelmat eivät ole samat kuin kemiallisella typpilannoituksella. Idea tässä on, että kasvi itse juurillaan määrittelee paljonko se lannoitetta tarvitsee.

Kasvatusohjeiden laatijoitakaan ei pidä täysin syyllistää. On aivan eri asia, kasvattaako 30l saavissa turpeessa vai litran ruukussa hiekkapitoisessa mullassa. Ruukun koko jää niistä ohjeista usein noteeraamatta, niin minullakin. Ikkunalle kun ei mahdu.

vmj

Jep. Kiitos asiallisista vastauksista. täytynee lähteä kukkakauppaan ostamaan ravinteita. Tuo kanankakka olisi varmasti edullinen vaihtoehto, mutta epäilyttää vaan se minkälainen haju siitä lähtee. Lannoitteista hyviä vaihtoehtoja pikaisen foorumin lukemisen jälkeen ovat ilmeisesti biobizz, puutarhan kesä ja nutriforte. Tampereella pavunvarsi niminen kauppa myy ainakin tuota biobizziä ja ajattelin kokeilla sitä. Omasta kaapistani löytyisi merileväuutetta, onko sen käytöstä mitään iloa ja voiko sitä käyttää samaan aikaan muun lannoitteen kanssa? Entäpä tuo nykyinen ruukku, sen ø on 17cm ja syvyys 14cm. Riittääkö ruukun tilavuus chilille vai olisiko syytä vaihtaa suurempaan?

Julli-

Tuo merileväuute on käsittääkseni ihan hyvä lisä normaalin lannoituksen rinnalle lehtiruokintaan.  Olikos sen tarkoitus parantaa kasvin ravinteiden hyödyntämistä vai miten lienee.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: vmj - maaliskuu 26, 2010, 12:59:37 ip
Entäpä tuo nykyinen ruukku, sen ø on 17cm ja syvyys 14cm. Riittääkö ruukun tilavuus chilille vai olisiko syytä vaihtaa suurempaan?

Kyllä se tuonkin kokoiseen tyytyy, jos ei isompaa saa, mutta tuossa taitaa päteä mitä isompi ruukku sitä isompi kasvi ja sato (ellei sitä mokaa muhun virheeseen). Minulla oli chilit viime kesänä 20 senttisissä (ylämitta, alhaalta hieman kapeampia) ja ne tuottivat 10-100 hedelmää per kasvi. Nyt ne ovat 30 senttisissä 12 litraisissa, katsotaan syksymmällä miten se vaikuttaa.

vmj

No niin taisi lähteä chilin kasvatus lapasista. Kävin ostamassa biobizzin lannoitteet ja samalla reissulla mukaan tarttui myös muutama pussi siemeniä. Laitoin siemenet jo itämään multaan. Nyt tuli sitten mieleen että kokeilisin vesiviljelyä, muutamalla kasvilla. Tarkoitus olisi laittaa yksinkertainen systeemi esim 10l ämpäreihin. Olen lukenut aiheesta jonkin verran ohjeita ja minulla on käsitys siitä millainen vesiviljelyjärjestelmä on, mutta en löytänyt selkeää vastausta miten taimet laitetaan siihen kivivilla- tai kookoskuitukuutioon. Eli kun taimet ovat valmiita siirrettäväksi vesiviljelyyn, niin miten se käytännössä tapahtuu, kuinka kasvin juuret saa työnnettyä sinne kivivillakuutioon? Kumpi olisi parempi vaihtoehto kivivillakuutio vai kookoskuitu? Pahoittelut jos keskustelu ajautui sivuraiteille tai kyselen tyhmiä.

mikkoo

Tuosta se lähtee  ;D

Siemenet on helpointa laittaa itämään siihen kivivillakuutioon, niin juuret menee sinne ihan itsestään :) En usko, että on kovinkaan viisasta yrittää saada mullassa idätetyn taimen juuria sinne kuutioon...

ddog

Kuten mikkoo kirjoitti, tosiaankin idätä ne kivivillassa, niin kasvavat siihen kiinni. Mutta jos haluat mullassa kasvaneita siirtää vesiviljelyyn, ei kivivillan puuttuminen ole mitenkään estävä tekijä. Pitää vain saada taimet pysymään muuten sorassa paikallaan.

ristokoo

Mullassa aloitettuja taimia olen muutaman siirtänyt vesiviljelyyn näin:

• Mullat veks ja juurien varovainen pesu. Ihmeen hyvin ne kestää käsittelyä ;)

• Pieni kivivillakuutio halki puoleenväliin saakka, niin taimen saa ujutettua sinne keskelle. Kuution ympärille kuminauha pitämään se koossa.

• Kuutio taimineen vesivehkeeseen, soraa ympärille ja menoksi.

Minulla tuo vesiviljelmä on RainForest kuudella ruukulla, sillä on homma toiminut hyvin.

vmj

Juuri tuollaista ohjetta kaipasin, yksinkertainen mies tarvitsee yksinkertaiset ohjeet. Menetin kuitenkin eilen kärsivällisyyteni ja kävin paikallisessa kaupassa ostamassa tuollaiset turve- ja kuitukuutiot joiden päällä on sukka. Nypin siemenet pois mullasta ja laitoin ne kuutioihin itämään. Samalla kauppareisssulla mukaan tarttui myös ilmapumppu, sorat, ravinteet, astiat ja ämpärit ja toisesta kaupasta vielä hylly. Kauppias kiitti. Täytyy toivoa ettei muita kuluja tai ostettavaa enää tule.

Niin ja tuo mullassa kasvava taimi näyttää voivan oikein hyvin.