Kasvu pysähtyi kun vaihdoin itsekasteluruukkuun

Aloittaja zake, huhtikuu 11, 2010, 11:09:45 ap

« edellinen - seuraava »

zake

Lähti viimevuotinen chili kasvamaan hyvin kun rupesin laittaan lannoitetta (oli silloin pienessä ruukussa). Nyt vaihdoin reilusti isompaan sekä itsekasteluruukkuun, jonka pohjalle laitoin ruukkusoraa, jotta multa ei lilluisi vedessä keskeltäkään. (oliko hyvä idea?, nyt multa on kyllä kuiva, ilman olisi tosi märkä)

Kuitenkin  kasvin kasvu pysähtyi. On ollut pari viikkoo, niin että ei kasva. Lehdet eivät ole kuitenkaan ole nuupahtaneet, niin kuin jos ei saisi ollenkaan vettä, vaikka vettä ei näytäkkään kuluvan yhtään.

Neuvoja?
Zake

Paprikaana

varmaan eka kasvattelee juuria ja sitten vasta alkaa kasvatteleen mullan pinnan yläpuolisia osia :)
Il Mondo Cambia, Io No!

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: zake - huhtikuu 11, 2010, 11:09:45 apsekä itsekasteluruukkuun

Nuo on sellaisia ammattilaisten välineitä, ettei kannata hirveästi kokeilla onneaan. Itsekastelevissa ruukuissa pienikin määrä lisättyä vettä voi olla kohtalokasta.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Tyrkkölan Mies

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - huhtikuu 11, 2010, 11:29:45 ap
Lainaus käyttäjältä: zake - huhtikuu 11, 2010, 11:09:45 apsekä itsekasteluruukkuun

Nuo on sellaisia ammattilaisten välineitä, ettei kannata hirveästi kokeilla onneaan. Itsekastelevissa ruukuissa pienikin määrä lisättyä vettä voi olla kohtalokasta.

??? Tuo vaatii hieman perusteluita. Minulla osa kasveista on noissa 'itsekasteluruukuissa' ja hyvin näkyvät pärjäävän, oikein hyvin. Mullan vaihto hieman askarruttaa kun ovat todennäköisesti kasvattaneet osan juurista veteen. Laitoin minäkin siihen vesiosaan ruukkusoraa.

Huomautus! Sillä aikaa kun kirjoitit viestiäsi, tähän aiheeseen on syöty yksi chili. Haluat ehkä myös syödä yhden chilin ennen tämän viestin lähettämistä.

Ryhis

huhtikuu 11, 2010, 12:01:51 ip #4 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 11, 2010, 12:04:02 ip käyttäjältä Räyhäkäs
Noh perusteluina ehkä se, että itsekasteluruukkua ei vielä ole keksittykään.

Olisko kuitenkin kyse altakasteluruukusta?

Tämä oli sarkasmia.

edit:
Ja aikamoni ihan tavallinen ihminen kasvattelee ihan tavallisia koristeviherkasveja noissa altakasteluruukuissa, eli ei se ole mitään rakettitiedettä. Pauliina-ruukun mukana tulee ohjeet miten se täytetään mullalla.  ;)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Peetrus

Kestää jonkun aikaa että kasvi tottuu uuteen kasvuympäristöön, kasvattelee juuria ja kotiutuu mutta kun on kotiutunut niin kasvu ampaisee vauhtiin suuremmassa ruukussa.  :)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: zake - huhtikuu 11, 2010, 11:09:45 ap... pohjalle laitoin ruukkusoraa, jotta multa ei lilluisi vedessä keskeltäkään. (oliko hyvä idea?, nyt multa on kyllä kuiva, ilman olisi tosi märkä)

Kuitenkin  kasvin kasvu pysähtyi. On ollut pari viikkoo, niin että ei kasva.

Etkö lukenut sen ruukun ohjeita?
Todennäköisesti siinä sanottiin, että keskikuoppaan EI saa laittaa soraa, vaan multaa, jotta vesi pääsee nousemaan ylös. Vasta sitten, kun juuret ovat saavuttaneet vesitilan se toimii kevytsoran kanssakin, mutta siihen menee aikaa isossa ruukussa. Nyt sinun on aluksi kasteltava yläkautta. Tuhosit itse keksinnön toimivuuden.

Nämä ohjeet oli parvekelaatikosta, mutta luulisin saman pätevän kukkaruukkuihinkin.

CyberDog

Se on vähän siinä ja siinä toimiiko sen kevytsoran kanssa toi miten. Mulla toimi aikanaan kun tyhmänä laitoin sitä soraa sinne kuppiinkin. Kannattaa nyt seurailla alkaako kuivumaan kasvi vai ei. Mut en mä enää ole laittanut kun ei siitä ole kun haittaa siinä systeemissä. Eli älä nyt ainakaan vielä sitä kasvia sieltä ylös nosta vaan seuraile rauhassa.

Peetrus

Sitten taas jos ruukussa on pelkkää ruukkusoraa, niin nostaa kyllä kosteuden lähes ylös asti.
Itsellä ei tarvitse montaa senttiä pinnasta mennä alas niin pallerot ovat jo kosteita.

Pale

Hyvin on kasvanut vaikka kuppiin olen aina soraa laittanut. Itellä on sellanen käsitys, että jos sinne kuppiin laittaa multaa niin koko ruukun multa pysyy kauttaaltaan koko ajan läpimärkänä ja kasvi voi hukkua. Joku muistaakseni käytti altakasteluruukkuja pelkällä lecalla. ::)

zake

tosiaan sitä ruukkusoraa ei alkuun ollut, mutta laitoin sinne sen vuoksi että se multa tuli litimäräksi.
Zake

Peetrus

Lainaus käyttäjältä: Pale - huhtikuu 11, 2010, 18:45:35 ip
Hyvin on kasvanut vaikka kuppiin olen aina soraa laittanut. Itellä on sellanen käsitys, että jos sinne kuppiin laittaa multaa niin koko ruukun multa pysyy kauttaaltaan koko ajan läpimärkänä ja kasvi voi hukkua. Joku muistaakseni käytti altakasteluruukkuja pelkällä lecalla. ::)

Itse käytän pelkkää lecaa ja hyvin kasvaa.
"Mullan" vaihto myös siistiä hommaa kun ei sotke ja kasvit eivät ole ruukussa mullan avulla kiinni.

Mullan vaihto tarkoittaa itseläni lecasoran poistoa ruukusta, uudet tai pestyt sorat ruukkuun.
Vanhan soran pesua huolellisesti ammeessa ja 200 asteessa uunissa kuivatus ja säilöön seuraavaa kevättä odottelemaan.

masaiman

Lecaa ja turvemultaa sekaisin kuppiin laitoin minäkin kun pelkkä multa tuntuu liettyvän siellä kastelukupissa ja valuvan sinne vesitilaan niistä raoista. Mulla kesti kanssa viikko kaks kun kasvit tottuivat perinteisestä 13cm. lautasellisesta saviruukusta 17cm Pauliinaan, jonka jälkeen Short Yellow tabasco kasvatti niin tiheän lehdistön etten huomannut sen alkaneen kukkia kunnes kuivia lehtiä etsiessäni löysin useamman 1,5cm podin, BST kukkii niin että nuppuja saa nyppiä joka päivä pois eikä siltikään malta tehdä hedelmää, Bolivian rainbow tuuheni selvästi sekä Morich kasvatti yli 5cm vartta viikossa... Nyt on ongelmana lähinnä tilanpuute... *piirtelee suttupaperille 5x8m kasvihuoneen runkosuunnitelmaa*

olppa

oma kokemukseni pauliinasta ja habanerosta.  ei hyvä.

Siirsin kaverin maitotölkistä pauliinaan, en laittanut lekasoraa keskelle. pelkkää multaa siis. alkuunsa pari viikkoa meni hyvin.
sitten alkoi chili kellastuun ja kokeilein multaa. se tuntui olevan rutikuivaa. vettä kuitenkin oli mittatikun mukaan hyvinkin.
oottelin viikon verran ja kasvi meni huonommaksi vaan....

tulos: otin rehun pois ruukusta. multa pääosin niin kuivaa kuin vaan voi olla. paitsi se keskikohta oli märkä jotenkin ja haisi aivan perseelle(juuri mätä??)
heitin välilevyn pois. lekasoraa pohjalle ja multaa. johan virkistyi.  8)

parvekemallisissa pitkissä altakasteluruukuissa kasvit on viihtynyt todella hyvin. tässä pauliinassa saattoi olla liian ahtaan "reiät-viirut" siinä syvennysosassa.

jla1710

Lainaus käyttäjältä: olppa - huhtikuu 11, 2010, 22:14:20 ip
Siirsin kaverin maitotölkistä pauliinaan, en laittanut lekasoraa keskelle. pelkkää multaa siis. alkuunsa pari viikkoa meni hyvin.
sitten alkoi chili kellastuun ja kokeilein multaa. se tuntui olevan rutikuivaa. vettä kuitenkin oli mittatikun mukaan hyvinkin.
oottelin viikon verran ja kasvi meni huonommaksi vaan....

Kannattaa siis lukea ne ohjeet niistä purkeistä. Pauliinan ohjeissa sanotaan, että multa tulee kastella läpimäräksi ensimmäisen kerran päältä. Kaikissa mullissa kapillaari-ilmiö ei ole riittävän voimakas, että se jaksaisi nostaa veden kuivan mullan läpi. Tämä siis johtuu mullan ominaisuudesta, ei pauliinasta. Itse olen tyytyväinen pauliinan käyttäjä. Ne ovat erinomaisia purkkejä jatkuvasti reissussa olevalle työläiselle.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Herra 47

joo pari kertaa kastelee ensin mullan päältä ja sen jälkeen siirtyy kaatamaan säiliöön vedet.. mulla ainakin toimii... naga jo kolmatta vuotta altakastelussa ja tykkää olostaan...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)