kesäkuu 26, 2024, 03:48:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


vesiviljelyn aloitus

Aloittaja Paprikaana, huhtikuu 11, 2010, 11:10:39 ap

« edellinen - seuraava »

disturbed833

Selvä... Tava annostus vai niin kuin jostain luin niin kaksin kertaisena?

Siku

En osaa suoraan sanoa, koska olen omissani käyttänyt GHE:n settiä, mutta vesiviljelyssä kasvit pystyvät ottamaan tehokkaammin ravinteita, joten tupla annos kuulostaa ihan järkevältä.

disturbed833


JaHul

Äh, katselin juuri bublerin PH:ta ja se oli tuolla 6,5 paikkeilla. Ajattelin et se on ehkä karvan korkealla ja lähdin tavoittelemaan sitä tuohon 5-6.0 väliin. Lisäsin mielestäni tipan PH-down litkua ja nysse on tuolla alle 4.  >:(

Kaipaisin hieman vinkkejä miten tuon PH litkujen tai jauheiden kanssa kannattaa askarrella jotta tuloksesta tulis mahdollisimman hyvä. Laatikossa GHE jauhe sekä neste PH-down muodossa. Joku kertoi laimentaneensa sen tavaran järkevään vahvuuteen. Mikä olisi järkevä vahvuus jotta hallinta olisi helppoa?  ???
Amatööri mikä amatööri...

biblo

PH 6.5 olisi ollut ihan ok kun yli seiskallakin kasvaa nätisti, sanoo muut mitä sanoo.


Vaihda vedet jos niin kauheasti ressaa tuo. Mikä on mielestäni tippa? Tuota kun ei paljoa vaadita.
"Grow food, not lawns"

Siku

Kuten biblokin sanoi älä turhaan stressaa. 6-7 on melkolailla optimi.

Omalla kohdalla PH mittari oli kullan arvoinen (30€) hankinta. Sillä opin melko nopeasti pudottamaan ph:n kahdeksasta kuuteen ihan silmänmääräisesti. Tippatesterillä meinasin repiä hiukset päästäni.
Käytössä minulla on ollut GHE:n jauhetta, mutta myös AHH:n litkua on kaapissa. 10l ämpäriin nestettä annostellaan niin vähän, että kannattaa hakea apteekista nistikokoluokan ruisku (<1€).

JaHul

Ah, ok sitten jos kerran 6.5 on ihan sopiva. Luulin et se saattaisi olla hieman liian korkea niin siksi lähdin säätämään. No litkut oli pakko vaihtaa kun ne meni sinne 4.0 puolelle. Nyt uudet ja ravinteet mukana näyttää turvallisesti siis sen 6.5 joten siihen tyydyn.

Electroninen mittari on hankintalistalla kunhan vaan pääsen hommassa pikkuisen eteenpäin ja kertyis hieman kokemusta. :)
Amatööri mikä amatööri...

JaHul

Kärsivällisyys ei meinaa riittää kun tuijottelee noita kasvavia chilejä vieressä niin tuli tarve todella amatööri kysymykselle.  ;D

Bublerissa kun on lajike X kasvamassa niin millaisia aikoja porukoilla on mennyt kun kasvin kasvuvauhti niin sanotusti "räjähtää" eli tulee spurtti? Lajike selviää kunhan jaksan hieman tehdä salapoliisin työtä kun meni tuossa yhdessä vaiheessa hieman kirjanpito sekaisin niin ei ole tarkkaa tietoa noista muutamista mitä ne on.  :D
Amatööri mikä amatööri...

Siku

Näihin on aina kovin vaikea vastata, koska on niin paljon muita muuttujia.

Sanotaan nyt, että pätee aikalailla sama mikä mullassakin; kun juuret alkavat olla astiaan sopivan kokoiset, niin alkaa pinnallakin tapahtua.
Kannattaa katsoa muiden päiviksistä, että millaiset ovat bubblerissa täysikasvuiset juuret, saattaa yllättää vesileikkejä aloittelevan.

jepa

Lainaus käyttäjältä: JaHul - tammikuu 08, 2012, 18:57:18 ip
Ah, ok sitten jos kerran 6.5 on ihan sopiva. Luulin et se saattaisi olla hieman liian korkea niin siksi lähdin säätämään. No litkut oli pakko vaihtaa kun ne meni sinne 4.0 puolelle. Nyt uudet ja ravinteet mukana näyttää turvallisesti siis sen 6.5 joten siihen tyydyn.

Electroninen mittari on hankintalistalla kunhan vaan pääsen hommassa pikkuisen eteenpäin ja kertyis hieman kokemusta. :)


Mulla 10l ämpäriin sopiva annos tuota GHE:n ph down litkua on n. 2ml.. Hanaveteni ph on jotain 8 tai 8,5 luokkaa jopa  :D ja EC on suoraan hanasta 3!! aikas törkystä vettä täytyy sanoa.. Meinasin pistää jonkun käänteisosmoosilaitteen hankintaan, helpottaa lannoitusta huomattavasti kun ei EC nouse pienen litkun lisäämisen jälkeen sinne 1 paikkeille.. Alkaa menemään jo överin puolelle herkimmillä pikkutaimilla. Tuo käänteisosmoosi siis "pehmentää" vettä, sen saa varmaan sinne nollaankin sen EC:n

Vinkiksi toiselle veden kanssa lotraajalle jos tulee samoja ongelmia kuin mulla  ;)

jepa

Lainaus käyttäjältä: Siku - tammikuu 08, 2012, 18:52:42 ip
Kuten biblokin sanoi älä turhaan stressaa. 6-7 on melkolailla optimi.

Omalla kohdalla PH mittari oli kullan arvoinen (30€) hankinta. Sillä opin melko nopeasti pudottamaan ph:n kahdeksasta kuuteen ihan silmänmääräisesti. Tippatesterillä meinasin repiä hiukset päästäni.
Käytössä minulla on ollut GHE:n jauhetta, mutta myös AHH:n litkua on kaapissa. 10l ämpäriin nestettä annostellaan niin vähän, että kannattaa hakea apteekista nistikokoluokan ruisku (<1€).


Joo kannattaa tuon kokoinen 2,5ml ruisku hankkia apteekista. Multa kyselivät tarvitsenko monta ja pistetäänkö monta neulaa ja mitä kokoa  ;D ja valistivat minne palautan käytetyt.. Ei siinä mitään, mutta mun kotikuntani asukasluku on n. 10 000 ja vanhan koulukaverin mutsi siinä viereisellä kassalla (töissä) ja katteli vähän siihen malliin että aijai. Noh, tarkoitus ei ollutkaan tähän kaupunkiin jäädä joten josko tuo nyt vähän vauhdittaisi pois muuttoa  :D kun juorut liikkuu ihmisistä yllättävän kovaa vauhtia ~30 000 asukkaan kaupungissa, niin voitte kuvitella mikä se nopeus on täällä..

ihis81

Aloittelinpa itsekkin bubblerin rakentamisella vesiviljen pariin tutustumisen , mutta kysymys koskee nyt ilmapumppua.

Eli mulla on resun AC_9902 kaksilähtöinen ilmapumppu, ja voinko käyttää sitä niin että käytän vain toista lähtöä, ja tukin toisen?
Koska tähän hätään ei ole T-palaa jolla saisi molemmat lähdöt yhdistettyä yhdeksi.
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Fat Ali

Ihan varma en ole tuosta tukkimisesta, avoimeksi sitä lähtöä ei kannata jättää, koska ilman vastapainetta pumppu kuluu aika nopeasti.
Tietty jos sattuu olemaan 2 ilmakiveä niin lyö molemmat samaan sankoon.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Cisse

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - helmikuu 28, 2012, 21:57:41 ip
Eli mulla on resun AC_9902 kaksilähtöinen ilmapumppu, ja voinko käyttää sitä niin että käytän vain toista lähtöä, ja tukin toisen?
Koska tähän hätään ei ole T-palaa jolla saisi molemmat lähdöt yhdistettyä yhdeksi.

Mulla on sama ilmapumppu, olen myös sen avannut (üksi lähtö ei hyvin toiminut) - siinä on kaks eri pumppu mekanismia(1 per lähtö) niin jos tuket ühten lähtön voit varmaan pilata pumpun tai paine voi myös työntää tiivisten pois paikoiltaan. Itse laitoin 2 letku ja 2 ilmakivi ja toimii hyvin.

Siku

^ Juurikin näin.
Taitaa olla sama funktio lähes kaikissa ilmapumpuissa. Sisällä palkeet, joita sähkömagneetti heiluttelee edes-takas. Jokaista lähtöä varten on siis oma palje, joka tukkimalla luultavasti hajoaa  ennenaikaisesti. Kahdella kivellä tai Y-haaralla on siis pakko mennä, mutta äkkiäkös tuollaisen haaran kyhää vaikka itse.

ihis81

olikos sulla vinkkiä miten tuon y haaran itse askartelee?
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Huru-ukko

Jos ei ole tarvittavia työkaluja niin vaikeaa on, tai vaatii ainakin kekseliäisyyttä jota multa ei neuvoksi asti löydy.
Mutta jos omistat hitsausvehkeet ja osaat käyttää niitä, niin sopivankokoista putkea ja ja se on siinä. Tai teet vaikka lautaan tai klapiin hiukan pienemmän läpireiän kuin letku, ja sivusta kolmannen reiän ensimmäisen kylkeen, niin sellainenkin voisi toimia. Tuskin itse mokomaa kyllä käyttäisin  ;).
Helpompaa kun tilaa ilmakiviä ja letkuja sekä haaroituskappaleita netistä, Kärsällä on ainakin jotain tavaraa....

ihis81

Heheh. joo taidan käydä vkl ostamassa akvaarioliikkeestä moisia t-haaroja. Mutta siihen asti olisi joku purkkapatentti hyvä. Mutta laitoin toiseen lähtöön letkun jonka päässä säädettävä venttiili. Avoin venttiiliä hieman että on vastapainetta ettei ihan tyhjillään lotkottele...
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Noli Me Tangere

Miulla saattaa muuten olla lojumassa akvaariopumppu, letkua ja ainakin yks ilmakivi jossain kaapin perukoilla. Jos joku tarvitsee, niin voin etsiskellä.