tammikuu 10, 2025, 12:20:05 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Aloitusta

Aloittaja tuplad, huhtikuu 20, 2010, 20:48:54 ip

« edellinen - seuraava »

tuplad

Hommasin tuossa juuri plantagenistä pienen sisäkasvihuoneen jonka avulla pitäisi pysty helpolla aloittamaan kasvatus. mietin tälläistä asiaa että siinä ton tuo ns muovikansi niin kannattaako sitä pitää siinä päällä kiinni ja tarvitseeko siihen tehdä reikiä? ja myöskin että kuinka usein kastelu alussa ja tuossa on mahdollista joko altakastella tai sitten suoraan pieneen muoviruukkuihin kaataa vettä.

tuplad

ja kasvamaan on menossa caribbean red habaneroa, cayanne long slimiä ja apachea.

masaiman

huhtikuu 21, 2010, 06:42:52 ap #2 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2010, 07:02:32 ap käyttäjältä mattson
ekana tervetuloa remmiin! Oisko kuvaa? Oletan et puhutaan sellasesta laarista jossa semmonen "ruukkulevy" sisällä. Alakautta kannattaa mun mielestä suorittaa kaikki kastelu. Itämisruukkuun älä anna koskaan yläkautta vettä jo pelkästään sen takia,että hyvin helposti huomaamatta huuhtelet pariin milliin istutetut siemenet liian syvälle tai pahimmassa tapauksessa kokonaan ulos ruukusta.  Katso kysy kärsältä-lankaa. Pistin just kastelusta sinne. Alkaa olla sen verran pitkä et pienellä selaamisella löytää vastauksen joka kysymykseen  ja tod.näk. Tarttuu pari ilmasta tipsiä matkaan. Emmä lähtis sitä kantta silpomaan. Hammastikku tms. Sen verran kannen kulman alle et ilma kiertää. Kannattaa käydä hakeen paikallisesta robbarista tms. Vitosen autolämpömittari ja vetää sensori karkkipussiin,nippusiteellä vesitiiviiks ja sinne laatan alle veteen niin saat tarkkailtua itämislämpötilaa (25-29)

Hemmotus

huhtikuu 21, 2010, 14:27:45 ip #3 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2010, 14:29:38 ip käyttäjältä Hemmotus
Moro! ite laitoin juuri 5min sitten itämään Apachea ja Caribbean Red Habanroa!
Apachen siemeneitä oli 6 (jotka laitoin samaan ruukkuun) Habaneroja oli 5 (Eri ruukussa kuin Apachet, mutta omassa ruukussa)
Ruukut on aika isoja, mutta se ei kait haittaa?

Ruukut täytin turpeella ja istutin siemenet, siemenen verran turpeeseen. Ruukkujen kastelu ja ikkunalle :)

ps. Tilasin Chilitarvikkeesta siemene. nopia toimitus ja maistiaisia xD

Tinsa

Kasvi kasvattaa ensin ruukun täydeltä juuria, sen jälkeen alkaa tapahtua mullan päällä. Eli jos on iso ruukku kasvu alkaa myöhemmin mutta sitten kun se kasvaa niin se räjähtää.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Hemmotus

Tarkotatko räjähtämistä kasvua? ja voinko kasvattaa tossa isossa ruukussa kauan 5-6 chiliä?

tuplad

Tuollaisessa virityksessa eiliset laittamani siidut ovat tulossa ja tänää kylvin 3 x caribbean red habaneroa ja 3 x apachea tälläiseen viritykseen http://chilivaari.blogspot.com/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi.html

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Hemmotus - huhtikuu 21, 2010, 16:13:32 ip
Tarkotatko räjähtämistä kasvua? ja voinko kasvattaa tossa isossa ruukussa kauan 5-6 chiliä?

Laita vain yks kasvi yhteen ruukkuun.

tuplad

ja tällähetkellä tuo boksi on nostettuna tuohon patterin päälle ja lämmöt pohjalla on sen jälkeen olleet noin 25. olen myös miettiny kannattaisiko tuo toinen viritelmäni myös nostaa patterin päälle vaiko antaa vain olla pöydällä.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: tuplad - huhtikuu 21, 2010, 16:52:07 ip
ja tällähetkellä tuo boksi on nostettuna tuohon patterin päälle ja lämmöt pohjalla on sen jälkeen olleet noin 25. olen myös miettiny kannattaisiko tuo toinen viritelmäni myös nostaa patterin päälle vaiko antaa vain olla pöydällä.

Huoneenlämmössä pitäsi ihan hyvin itää ellei lämpötilan nyt kovin alhainen ole. Olen kuitenkin saanut sen käsityksen että parhaiten itää siinä +30 asteen tienoilla.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

psyphish

Itsellä on itäminen ollut aina vähän tuurista kiinni. Kelluvalla styroksi+paperilautalla kaapissa jossa lämmöt 27-28c ja silti itäminen on ollut vähän mitä sattuu. Osa itää parissa päivässä ja osa ei idä ollenkaan, vaikka olisi samaa lajia.

tuplad

ite tässä nyt aluksi noita kahta menetelmää kokeilee ja jos ei oikein natsaile niin sit vois viel sitä kivivillaan testata mut eiköhä nyt joku noista näytä viikon sisään jotain merkkejä kasvamisesta kun kuitenki 11 kpl itämässä.

masaiman

huhtikuu 21, 2010, 19:59:46 ip #12 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2010, 21:14:42 ip käyttäjältä mattson
Joo,just saman tyyppisessä systeemissä on mulla ollu. Tikkua vaan kulman alle. Mulla on ollu itellä sääntönä raon kanssa et kannessa kun on vähän kondenssivettä muttei kuitenkaan läpimärkä niin rako on hyvä. Nyttemmin olen ostanut niitä vähän kovempaa muovia olevia kun eivät ole merkittävästi kalliimpia, kestävät paremmin uusiokäyttöä,kannessa on tuuletusaukot ja mikä tärkeintä: harjakatto ohjaa tippuvan kondenssiveden reunoille. Mulla meni pari ekaa idätystä vituiks kun oli ton tapaisessa, niin ihmettelin kuukauden päästä kun varttakaan ei nouse. Teelusikka käteen ja kaivuulle. Kaikki siemenet oli kylvetty pintaan mut löytyivät läheltä pohjaa. Pari oli itänyt mut eihän niillä sieltä ollu voimaa nousta.
Lauttaa en oo koskaan kokeillu mut multaidätyksessä on mulla menny joskus helposti kolmekin viikkoa ennenkuin mitään tapahtuu vaik ovat olleet saunan vesikiertoisen lattialämmityksen päällä tarkassa lämpötilavalvonnassa. itse olen nykyään käyttänyt lähinnä turvekiekkoja ihan helppouden ja siisteyden takia. ei tartte ährää mullan kanssa kun pistää vaan siemenen kiekkoon, kiekon idätysruukkuun ja vettä perään niin turpoo issesseen kivasti kakuksi. Just avasin Fataliin kirjeen josta kaivoin trinidad scorpionia ja starfishiä. into olis kova pistää itämään mut en tiiä mihin hittoon ne tunkisin...Täytyy varmaan alkaa levittämään Chilin ilosanomaa tutuille ja kylänmiehille et saa hyllyyn vähän tilaa :) ei vaan millään raaskis luopua mistään... Oli Jukka pannu pussukan Naga-jauhetta mukaan niin pitihän sitä sit maistaa... Alkaa hiljalleen näkö palailla... **u-mitä-tavaraa! Odottelen innolla et omat Morich ja Jolokia alkais joskus sadottaan... Naga pukkaa jo kukkaa..

masaiman

Lainaus käyttäjältä: Hemmotus - huhtikuu 21, 2010, 16:13:32 ip

Varmaan työntää jonkun nöppösen pinnalle mut jää siihen ennenkun saa juurakon aikaiseksi.  Sit alkaa työntää vartta kun paraskin rikkaruoho. Ainakin teoriassa. itellä ainakin kasvit kieltäytyneet itsepintaisesti tekemästä niinkuin halutaan kunnes tajuaa lopettaa yrittämisen :) Monen kasvin kasvatus samassa multatilassa ei ole erityisen suositeltavaa koska juurakot kasvaa toisiinsa kiinni. Hetken päästä kun yrität koulia ne omiin ruukkuihinsa tapat ne kaikki kun revit juurakot väkisin rikki. Muutenkin taimikasvatus kannattaisi tehdä ihan pienissä ruukuissa ja siirtyä asteittain isompaan. Mut jos saat ton onnistumaan etkä ole aikeissakaan erottaa kasveja niin anna kasvaa samassa ruukussa. Jos aiot ottaa ne erilleen niin tossa ekan-tokan "oikean" lehtiparin kohdalla (sirkkalehtien jälkeen) Ihan pikkutaimet ei tykkää sorkkimisesta mut on tos mullakin yks myöhään itänyt short yellow tabasco joka on siirretty samaan aikaan muitten kanssa isompiin ruukkuihin n.2cm:n mittaisena. et varovaisuutta ja maalaisjärkeä niin pääsee jo pitkälle...

tuplad

hey kertokaas mistä voisi johtua että itämisboksini lämpötila on tippunu 24 asteeseen ihan yhtäkkiä vaikka olosuhteet ovat kokoajan olleet samat?

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: tuplad - huhtikuu 23, 2010, 17:34:23 ip
hey kertokaas mistä voisi johtua että itämisboksini lämpötila on tippunu 24 asteeseen ihan yhtäkkiä vaikka olosuhteet ovat kokoajan olleet samat?

Ei se lämpö siinä 25 asteessa kokoajan pysy, jos patterin termostaatti toimii oikein. Sehän kylmenee välillä.
Kyllä tuo +24 on ihan passeli idätykseen. Kunhan pysyy päälle +20, niin ei kannata noteerata.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

masaiman

Eipä tuo luonnossakaan ole täysin tasainen tuo lämpötila. plus sulla näyttäis olevan suht samanlainen parin euron automittari kun mullakin. Ainakin toi mun mittari seilaa kun eno veneellä koko ajan vaik periaatteessa vesikiertonen systeemi pitäis olla suht tasalämpöinen. sanoisin 22-30 ei toimenpiteitä. matala lämpötila vaan hidastaa itämistä. mut yli kolmen kympin en antais nousta.

tuplad

kiitosta helpotuksesta koska olen aika hifistelijä yleensä kaiken suhteen mutta hyvä ettei tarvitse olla huolisssaan asiasta!

Ryhis

huhtikuu 23, 2010, 20:04:33 ip #18 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2010, 21:19:48 ip käyttäjältä Räyhäkäs
Lainaus käyttäjältä: mattson - huhtikuu 23, 2010, 17:50:06 ip
Eipä tuo luonnossakaan ole täysin tasainen tuo lämpötila. plus sulla näyttäis olevan suht samanlainen parin euron automittari kun mullakin. Ainakin toi mun mittari seilaa kun eno veneellä koko ajan vaik periaatteessa vesikiertonen systeemi pitäis olla suht tasalämpöinen. sanoisin 22-30 ei toimenpiteitä. matala lämpötila vaan hidastaa itämistä. mut yli kolmen kympin en antais nousta.

Anturin lämpötila ja pintalämpötila saattavat poiketa toisistaan melko radikaalisti.

edit: Puhun nyt anturista joka haistelee vesikiertoisen lattialämmityksen putkessa olevan veden lämpötilaa ja lattiapinnan lämpötilaeroa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

tuplad

itselläni nyt itämisvaiheessa mulla on mittari tuolla boksin pohjalla