tammikuu 08, 2025, 22:15:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

apuva kivivillan kanssa

Aloittaja jasssu, toukokuu 07, 2010, 17:49:24 ip

« edellinen - seuraava »

jasssu

ittääkö taimet kivivillakuutiossa jos sitä ei oo uunissa ``desinfioinu`` ja saako nuo siemenet näkyä tuolla kuutiossa reijässä  vai pittääkö ne peittää jotenkin?

psyphish

Ei se kuumennus itämiseen kaiketi vaikuta, kastelee kraanan alla niin kuumalla vedellä kuin mahdollista. Pitää sen kivivillan vaan kosteana niin se siemen itää kyllä, ei tarvi peittää.

MaXXer

Siemenet kuutioon vasta sen jälkeen kun se on jäähtynyt, jos laitat kuumaa vettä päälle
Halutessaan kuutiot voi desinfioida kiehuvalla vedellä ja siemeniä ei tarvi peittää millään villassakaan.

psyphish

Lainaus käyttäjältä: MaXXer - toukokuu 07, 2010, 19:22:49 ip
Siemenet kuutioon vasta sen jälkeen kun se on jäähtynyt, jos laitat kuumaa vettä päälle
Halutessaan kuutiot voi desinfioida kiehuvalla vedellä ja siemeniä ei tarvi peittää millään villassakaan.

Joo ehkä ihan hyvä että lisäsit. Hups  8)

jasssu

tulipahan laitettua sitte yli 10x2 lajiketta minikasvihuoneessa kivivillassa itämään  ;D

calm

Lainaus käyttäjältä: jasssu - toukokuu 07, 2010, 17:49:24 ip
ittääkö taimet kivivillakuutiossa jos sitä ei oo uunissa ``desinfioinu`` ja saako nuo siemenet näkyä tuolla kuutiossa reijässä  vai pittääkö ne peittää jotenkin?

Kivivilla on melkoisen steriili tuote ihan perustaltaan, ei sitä tarvi erikseen mitenkään desinfioida. Multaa jotkut kiehuvalla vedellä vähempitoukkaiseksi käsittelee, mutta senkin osalta hyöty vähän vaihtelee. Itse olen 8 vuoden aikana ehkä yhdestä idätyskiposta syöttänyt siemenet joillekin toukille, vaikken ikinä olekaa multia desinfioinut.

jasssu

olen lukenut monesta eri paikasta että mustamulta on chilille vaarallista mutta joskus 1.5 vuotta sitten pistin elämäni ensimmäiset chilinsiemenet (lemondrop) syvälle  mustaan multaan itämään nii kyllä kaikki 4 iti jossain reilussa kuukaudessa  :D on mullat kyllä vaihdettu chileille parempiin ja puskat on kaikki jotain 1 metrin mittasia ja aivan täynnä kukkia ja pikkuchilejä ja lissää vaan näyttäs koko ajan tulevan  ;D ootan kyllä sitä päivää milloin saa ekat maistiaiset  :D

psyphish

Lainaus käyttäjältä: jasssu - toukokuu 08, 2010, 11:15:58 ap
olen lukenut monesta eri paikasta että mustamulta on chilille vaarallista mutta joskus 1.5 vuotta sitten pistin elämäni ensimmäiset chilinsiemenet (lemondrop) syvälle  mustaan multaan itämään nii kyllä kaikki 4 iti jossain reilussa kuukaudessa  :D on mullat kyllä vaihdettu chileille parempiin ja puskat on kaikki jotain 1 metrin mittasia ja aivan täynnä kukkia ja pikkuchilejä ja lissää vaan näyttäs koko ajan tulevan  ;D ootan kyllä sitä päivää milloin saa ekat maistiaiset  :D

Varmaan aika arpapeliä toi mustamulta, voi olla että jotku lajit viihtyy ja jotkut ei. Itsekkin vasta kokeilen eri vaihtoehtoja, ekoihin laitoin pelkkää taimimultaa ja nyt pariin viimeseen oon alkanu sotkemaan reilusti kukkamultaa sekaan. Turvetta pitäisi vielä testata mullan seassa. Lannoituksella noita eri multien eroja voi tasata.  :)

Maz

Mulla on kaikki chilit Biolanin mustassa mullassa, hyvin kasvaa, kukkii ja tekee podia.

Tinsa

Lainaus käyttäjältä: Maz - toukokuu 08, 2010, 11:56:29 ap
Mulla on kaikki chilit Biolanin mustassa mullassa, hyvin kasvaa, kukkii ja tekee podia.
Hyvä sulle. Kyllähän nuo chilit hyvin mustassa mullassa kasvaa, mutta siinä on niin paljon typpeä suhteessa kaliumiin, että kukat tuppaavat tippumaan.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Maz

LainausHyvä sulle. Kyllähän nuo chilit hyvin mustassa mullassa kasvaa, mutta siinä on niin paljon typpeä suhteessa kaliumiin, että kukat tuppaavat tippumaan.

Kai mä sit jotain tunaroin. ???
Esim. cap 220

CyberDog

Mustassa mullassa on ollu se että siinä on ainakin aikasemmin ollu isoja vaihteluita eri erien ja säkkien välillä. Mutta muistelisin että alunperin se tuomittiin osittain sen takia että pakkautuu liian tiiviiksi. Varsinkin päältä kasteltaessa.

Tagl

Imaseeko teillä kivivilla sen veden niinkuin vaikkapa paperi? Itsellä jä kellumaan jos laittaa veteen eikä uppoa? Onko se normaalia? Tosin nuo kuutiot olen itse leikannut sellaisesta "kivivillalevystä"
--->  C  <---  
--->  Ch  <--- 
--->  Chi  <--- 
--->  Chil  <--- 
--->  Chili  <---
--->  Chil  <--- 
--->  Chi  <---
--->  Ch  <---  
--->  C  <---

Arska1987

Kun upotat kuutiot veteen, niin puristele ilma pois :o Vois toimia paremmin :P
Laiskaksi sanovat vaikka mitään en oo tehny!

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Tagl - kesäkuu 22, 2010, 20:20:26 ip
Imaseeko teillä kivivilla sen veden niinkuin vaikkapa paperi? Itsellä jä kellumaan jos laittaa veteen eikä uppoa? Onko se normaalia? Tosin nuo kuutiot olen itse leikannut sellaisesta "kivivillalevystä"

Kai on KIVIVILLAA? Ettei ois kyllästettyä lasivillaa tms?

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

TunturiTiger

Mitä tässä on säätämistä? Kivivillan kalikka - siementä vakoon - kippoon - vettä pohjalle - ei päästä vettä loppuun. Siinä ne itää, eikä tartte kikkailla mitään.

Infernaalinen

Itse aloitin chilinkasvattajan "urani" tässä keväällä hakemalla pihalta kaatopaikka keikkaa odottavasta säkistä remontista jääneitä kivivillan palasia. Palaset revin noin 5 cm paksuksi matoksi ja arki raejuusto -kippoon, johon vettä perään niin että lähes tulkoon olivat upoksissa. Pinnalle siemenet ja avot muutamassa viikossa minulla oli pirteitä taimia istutettavaksi.

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - kesäkuu 24, 2010, 10:12:41 ap
Mitä tässä on säätämistä? Kivivillan kalikka - siementä vakoon - kippoon - vettä pohjalle - ei päästä vettä loppuun. Siinä ne itää, eikä tartte kikkailla mitään.

Juu, itse aloitin harrastuksen vasta muutama viikko sitten - stressailin idätystä ja kaikennäköisiä eri kelluvia lauttoja ja muita menetelmiä lukiessani tätä foorumia...

Kivivillassa itämisprosentti 100 stereoiden vahvarin päällä juuri tuolla tavoin kuin sanoit ilman mitään taitoa. Liekö chinense sitten helppo aloitus, sillä kosteassa turpeessakin iti 100%. Siemenet fataliin kautta.

Jotenkin tuntuu, että osa hifistelee vähän liikaa?

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Tapionpoika - kesäkuu 29, 2010, 07:35:29 ap
Jotenkin tuntuu, että osa hifistelee vähän liikaa?

Mikäs se sellainen harrastus on missä ei hifistelemään pääsisi?  ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa