heinäkuu 03, 2024, 05:50:18 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ulos vai sisään?

Aloittaja Saintti, toukokuu 20, 2010, 13:41:14 ip

« edellinen - seuraava »

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 21, 2010, 18:44:32 ip
No voihan perse! Lommilan motonetistä en ainakaan löytänyt 36watin ESLejä tai sitten oon puolisokea.
Jamaican Bellit laitoin 19. päivä itämään ja 1/4 on nyt työntänyt juurta ulos.
Jalopenot innostui ihan tosissaan ja 4/11 on työntänyt juurta. caribbean red habanero näyttää myös siltä että kohta alkaa jotain tapahtua.
Missäköhän vaiheessa nuo kannattaisi siirtää pois tuosta talouspaperilautalta?

No mä itse olen antanut sirkkalehtien kasvaa talouspaperilautalla noin 4-5 senttimetrin pituisiksi ennenkuin olen istuttanut multaan.
Muista sitten laittaa multaan istuttaessa sen verran syvälle että sitä vihreetä kasvin vartta on ihan reilusti multapinnan alla. Mitä syvemmällä rungon alku on, sen paremmin varsi pysyy pystyssä. Oon nimittäin itse joskus istuttanut ihan pintaan ja sitten jopa vesipullolla sumuttaessa taimet kaatuvat  :-\

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - toukokuu 21, 2010, 19:10:16 ip
Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 21, 2010, 18:44:32 ip
No voihan perse! Lommilan motonetistä en ainakaan löytänyt 36watin ESLejä tai sitten oon puolisokea.
Jamaican Bellit laitoin 19. päivä itämään ja 1/4 on nyt työntänyt juurta ulos.
Jalopenot innostui ihan tosissaan ja 4/11 on työntänyt juurta. caribbean red habanero näyttää myös siltä että kohta alkaa jotain tapahtua.
Missäköhän vaiheessa nuo kannattaisi siirtää pois tuosta talouspaperilautalta?

No mä itse olen antanut sirkkalehtien kasvaa talouspaperilautalla noin 4-5 senttimetrin pituisiksi ennenkuin olen istuttanut multaan.
Muista sitten laittaa multaan istuttaessa sen verran syvälle että sitä vihreetä kasvin vartta on ihan reilusti multapinnan alla. Mitä syvemmällä rungon alku on, sen paremmin varsi pysyy pystyssä. Oon nimittäin itse joskus istuttanut ihan pintaan ja sitten jopa vesipullolla sumuttaessa taimet kaatuvat  :-\


Itse olen siirtänyt siinä vaiheessa kun alkaa "häntä" näkymään. Siemenessä riittää ravintoa sirkkalehtiin asti, jolloin viimeistään kannattaa siirtää multiin.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

jla1710

sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos ja siten kohta se jatkuu.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - toukokuu 22, 2010, 22:21:08 ip
sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos, sisään-ulos ja siten kohta se jatkuu.
Täähän alkaa kuullostaa ihan saksalaiselta alan filmiltä. Ich vill kommen, tai jotain sinnepäin, himonussijanviikset vaan puuttuu! Jatkuu, kunnes ei jaksa enää!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Saintti

Noniin nyt lähti multiin 6kpl Jalopenoa, 1kpl Jamaican Bell ja 1kpl Redskin.
Alkaa vähän vaikuttaa että joutuu sijoittamaan loisteputkeen.
Nyt kun vielä jostain löytyy sellainen joka sopii sisustukseen niin ei tule turhaa sanomista =)
Kannattaisko etsiä T5 vai T8?

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 23, 2010, 14:19:44 ip
Noniin nyt lähti multiin 6kpl Jalopenoa, 1kpl Jamaican Bell ja 1kpl Redskin.
Alkaa vähän vaikuttaa että joutuu sijoittamaan loisteputkeen.
Nyt kun vielä jostain löytyy sellainen joka sopii sisustukseen niin ei tule turhaa sanomista =)
Kannattaisko etsiä T5 vai T8?

Onnittelut! Siitä se lähtee  :)
Itse olen ainakin melkolailla sitä mieltä että siirtyessä loisteputkivalaistukseen, on turha ajatella enää sisustusta. Joudut kuitenkin asentamaan loisteputkivalaisimen siten että pystyt säätämään sen korkeutta (esim. ketjuilla), jotta se olisi mielellään aina noin 5 cm päässä kasvien latvoista. Eikä se katosta ketjuilla roikkuva loistari istu kovinkaan moneen eri sisustukseen  :-\

Itselläni on "kasvihuone" joka on siis meidän entinen vaatehuone  ;D
Olenkin todennut että Bilteman loisteputkivalaisin ja putket ovat melko siistejä, ainakin ns. tehdashallivalaisimiin verrattuina. Tuossa muutama kuva:




Olen käyttänyt tuossa Bilteman valaisimessa Bilteman putkia ja todennut ne oikeastaan melko hyviksi. Biltemasta löytyi hyllystä suoraan T8 36w, 6500k "daylight". Kasvit tykkäävät putkista sen verran että nykyisin joudun säätämään valaisimen korkeutta uusiksi joka toinen päivä  :)

Saintti

Onks sulla tossa yks vai kaks putkea?
Meinasin jos hakis nyt sitten biltemasta 2x36w

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 23, 2010, 20:51:59 ip
Onks sulla tossa yks vai kaks putkea?
Meinasin jos hakis nyt sitten biltemasta 2x36w

2x36w.
ne mitathan menee niin että 36w putki on 120cm pitkä ja 58w putki on 150cm.

Jos sulla vaan mitenkään mahtuu 150cm, ota ennemmin sellainen, eli 2x58w. Saat enemmän valoa rahallesi  :)
Mä olisin itse laittanut 58w putket, mutta tuli seinät vastaan tossa kopissa  :(

koshui

Minulla on kyllä ollut parvekkeella sirkkalehdistä lähtien 7pot ja tomaatit.
Hyvin ovat pärjänneet, mutta ilmatkin ovat olleet mitä erinomaiset.
Sisälle ovat päässeet ainoastaan kun ulkolämpötila on illalla ollut alle 10 astetta.
15 astetta oli jossain oppaassa mainittu ala yölämpötilaksi, joten nähtäväksi jäänee tuleeko niitä marjoja ja onko paleltumisen merkkejä.

Saintti

Jos tekisi vähän uudelleenjärjestelyä huoneessa niin saisi kyllä mahtumaan 58w putket.  :D
Voipi että noilla 36w putkillä mennään ja osa ruukuista menee kattoikkunan alle johon tulee valoa aika reilusti pitkin päivää.
Ei vaan oikein huvittaisi laittaa valaisinta roikkumaan katosta. Pitää katsoa tuohon saisi kehitettyä jonkun muun tavan jolla säätää korkautta.
Jos laittaisi vaikka IKEAn pöytävalaisimen rungot molemmille puolille pöytää ja vaihtaisi siihen "vähän" jäykemmät jouset niin se voisi ehkä jopa kannattaa noita putkia... tai sitten ei.  ???

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 23, 2010, 14:19:44 ip
Kannattaisko etsiä T5 vai T8?


T5 HO-putket ovat hieman parempia, mutta eivät hintansa väärttejä verrattuna T8:aan kasvien näkökulmasta. Nykyään sisustuksellisesti fiksummat valaisimet tahtovat olla noita T5-putkellisia (ja ruokottoman kalliita). Sisustusmielessä kannattaa harkita myös tämäntapaisia monimetallispottivalaisimia, ainakin jos lompakko ei kärsi kroonisesta anoreksiasta. Karkeasti 1 W monimetallivaloa vastaa 1 W loisteputkea tai hieman yli, joten 70 W tai 150 W valaisimet lienevät kasvatukseen parhaita. Noita saa myös eri spottikoolla sen mukaan, haluaako valaista yhden kasvin vai laajemman alueen.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 24, 2010, 09:14:18 ap
Jos tekisi vähän uudelleenjärjestelyä huoneessa niin saisi kyllä mahtumaan 58w putket.  :D
Voipi että noilla 36w putkillä mennään ja osa ruukuista menee kattoikkunan alle johon tulee valoa aika reilusti pitkin päivää.
Ei vaan oikein huvittaisi laittaa valaisinta roikkumaan katosta. Pitää katsoa tuohon saisi kehitettyä jonkun muun tavan jolla säätää korkautta.
Jos laittaisi vaikka IKEAn pöytävalaisimen rungot molemmille puolille pöytää ja vaihtaisi siihen "vähän" jäykemmät jouset niin se voisi ehkä jopa kannattaa noita putkia... tai sitten ei.  ???


Jos mahdollista niin postaa kuva siitä huoneen osasta johon sitä valaistusta suunnittelet ja jossa kasvit ovat.

Saintti

toukokuu 24, 2010, 17:11:27 ip #32 Viimeisin muokkaus: toukokuu 24, 2010, 17:25:22 ip käyttäjältä Saintti
Tässähän tämä chilinurkkaus olisi:

Kannattaisiko merileväuutetta ja puutarhan kesää missä vaiheessa alkaa antamaan noille?



edit: btw turha vittuilla possusta!  ;D

hessi

ei se ole possu ,
se on Nasu :)
iloinen kaveri :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Saintti


Harri1980

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7590.0

Tuolla olisi tuollainen kimppahankita tulossa. Neljä T5 loisteputkea mukavannäköisessä valaisimessa suhteellisen järkevään hintaan. Kurkkaa ainakin mallien kuvat ja mitat ja liity kimppaan, jos kiinnostaa.

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - toukokuu 24, 2010, 11:10:54 ap
Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 23, 2010, 14:19:44 ip
Kannattaisko etsiä T5 vai T8?


T5 HO-putket ovat hieman parempia, mutta eivät hintansa väärttejä verrattuna T8:aan kasvien näkökulmasta. Nykyään sisustuksellisesti fiksummat valaisimet tahtovat olla noita T5-putkellisia (ja ruokottoman kalliita). Sisustusmielessä kannattaa harkita myös tämäntapaisia monimetallispottivalaisimia, ainakin jos lompakko ei kärsi kroonisesta anoreksiasta. Karkeasti 1 W monimetallivaloa vastaa 1 W loisteputkea tai hieman yli, joten 70 W tai 150 W valaisimet lienevät kasvatukseen parhaita. Noita saa myös eri spottikoolla sen mukaan, haluaako valaista yhden kasvin vai laajemman alueen.


onko esimerkiksi 4 x 80W T5 alle 200€ ruokottoman kallis? Ulkonäkökin ihan ok, kun on alunperin akvaariovalaisimeksi suunniteltu eikä teollisuushalliin.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 24, 2010, 17:11:27 ip
Tässähän tämä chilinurkkaus olisi:


Ai että kun muistuu mieleen vanhat hyvät ajat kun aloitteli parin taimen voimin  :)
Tahdon sitten ehdottomasti nähdä minkänäköinen tämän kuvan huone on kolmen kuukauden kuluttua!!  ;D

Saintti

Joo onhan toi vielä aika mitäänsanomaton mutta tästä se lähtee. =)

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 24, 2010, 19:08:23 ip
Joo onhan toi vielä aika mitäänsanomaton mutta tästä se lähtee. =)

KAIKKI chiliviljelmät ovat aluksi hieman mitäänsanomattomia. Se lähinnä hauskuuttaa miten nopeasti se mopo lähtee karkaamaan  ;) Säilytä nuo kuvat hyvässä tallessa niin voit ihmetellä niitä sitten ekan kauden jälkeen  :)

Tuo pluggboxi on muuten pirun tehokas ja helppokäyttöinen laite.
Oon kirjoittanut tohon vähän omista pluggbox-kokeiluista: http://caderusso.blogit.fi/tuotekatsaus-pluggbox-by-nelson-garden/

Tältä näytti eilen: