heinäkuu 01, 2024, 08:09:43 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ulos vai sisään?

Aloittaja Saintti, toukokuu 20, 2010, 13:41:14 ip

« edellinen - seuraava »

Saintti

Morjes,

Laitoin tuossa elämäni ensimmäiset chilisiemenet 18.5. Pluggboxiin, 19.5. toinen satsi talouspaperin päälle veteen, sekä kasa Fataliin siemeniä tulossa postissa.(tunnustan... lähti käpälästä niinkuin kaikki asiat mihin innostun)
Talouspaperihässäkkä lepää ulkoisen USB-kovon päällä mukavassa lämmössä ja Pluggboxi pääsi nauttimaan saunasta.(ei tosin lämmitettynä)

Jos nuo siemenet nyt tuosta jossain vaiheessa potkaisevat jotain eloa itseensä niin kannattaisiko niitä istutuksen jälkeen pitää kokoajan ulkona yötä-päivää vai siirrellä yöksi sisään ja aamulla ulos?
Ja onko kesällä muutenkin jotain minimi lämpötilaa jolloin kannattaisi pitää sisätiloissa tasaisessa lämpötilassa?

On tää kyllä ihme touhua kun niitä siemeniä pitää tuijottaa puolen tunnin välein jos jotain eloa jo näkyisi =)
Vaimoke on jo ihan kauhuissaan kun varottelin että kohta tulee sitten ruukkuja joka huoneeseen jossa kasvaa kaikenlaista epämääräistä. =)

sorrii

Mulla toi talouspaperiviritys toimi loistavasti jääkaappipakastimen päällä olevassa yläkomerossa. Tasalämmöt 29'C. Nopeimmat lähti itään päivässä (Aji Habanero) ja hitaimmat parissa viikossa. Mä viritin sinne yläkaappiin sitten yhden tavallisen energiansäästölampun ja pidin ovea rakosellaan, niin ei ollut pakko niin tarkaan seurata. Kyllä siihen vuodessa kyllästyy. Nehän pikku taimet kannattaa ja pitää siirtää aika nopeesti valoon ja johonkin kasvualustaan, kun alkaa näkyyn eloa. En usko että ihan pieniä taimia kannattaa ulos viedä. Saimpa muuten itämään capsicun lanceolatuminkin ja valkoisen habaneron, jotka näyttää jo ihan kasvilta  ;D ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Saintti

Jahas no pitää varmaan malttaa mieli ja antaa olla sisätiloissa. Katotaan nyt jos niistä tulee jotakin. ;D

Ryhis

Onnittelut hyvästä harrastusvalinnasta!

Naisväen kanssa pitää edetä siten, että ensin puffataan kuinka upeaa ja hienoa on kun on viherkasveja!

Sitten viikko viikolta lisätään ruukkujen määrää ja siinä vaiheessa kun vaimo hoksaa ikkunalautojen jo notkuvan, soffapöydän vallatun ja jääkaapin päällä olevan idätyslaatikon, voi hyvin selittää "Ei näitä kannata heittää pois kun ovat jo kaikki kasvaneet niin hienosti!"

tai vaihtoehtoisesti se alhaisempi (mutta toimivampi) "Ei näitä mihinkään nyt heivata kun niihin on jo käytetty niin ja niin paljon rahaa!"
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

MikaK

Pitäisin harrastusten rahantarpeen kertomista vaimolle vaarallisena vaihtoehtona. Sillä voi olla moninaiset seuraamukset mm. uudet kengät/laukku/vaate jo tursuavaan vaimon vaatekaappiin.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: MikaK - toukokuu 20, 2010, 22:43:10 ip
Pitäisin harrastusten rahantarpeen kertomista vaimolle vaarallisena vaihtoehtona. Sillä voi olla moninaiset seuraamukset mm. uudet kengät/laukku/vaate jo tursuavaan vaimon vaatekaappiin.


Täh? Lisää rytkyjä siihen kaappiin joka on jo täynnä chileja?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - toukokuu 20, 2010, 22:57:39 ip
Lainaus käyttäjältä: MikaK - toukokuu 20, 2010, 22:43:10 ip
Pitäisin harrastusten rahantarpeen kertomista vaimolle vaarallisena vaihtoehtona. Sillä voi olla moninaiset seuraamukset mm. uudet kengät/laukku/vaate jo tursuavaan vaimon vaatekaappiin.


Täh? Lisää rytkyjä siihen kaappiin joka on jo täynnä chileja?

Tai sitten voi tehdä kuten minä  ;D
Kun harrastus alkoi ja tarvitsin tilaa kasveille, heivasin meidän pienestä vaatehuoneesta kaikki vaatteet poies ja modasin siitä itselleni kasvihuoneen  ;D ;D

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - toukokuu 20, 2010, 23:18:20 ip
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - toukokuu 20, 2010, 22:57:39 ip
Lainaus käyttäjältä: MikaK - toukokuu 20, 2010, 22:43:10 ip
Pitäisin harrastusten rahantarpeen kertomista vaimolle vaarallisena vaihtoehtona. Sillä voi olla moninaiset seuraamukset mm. uudet kengät/laukku/vaate jo tursuavaan vaimon vaatekaappiin.


Täh? Lisää rytkyjä siihen kaappiin joka on jo täynnä chileja?

Tai sitten voi tehdä kuten minä  ;D
Kun harrastus alkoi ja tarvitsin tilaa kasveille, heivasin meidän pienestä vaatehuoneesta kaikki vaatteet poies ja modasin siitä itselleni kasvihuoneen  ;D ;D


Juuri näin, äijämeinikiä! Liinavaatteet voi säilyttää jossain muualla, vaikka sohvan alla jo sinne tyhjien kaljatölkkien sekaan mahtuu!  ;)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Saintti

Mulla on onneksi oma tietokonehuone johon voin perustaa kasvipöydän yhteen nurkkaan =) Katsotaan nyt kauan siinä riittää tila ja sitten pitää alkaa rippottelemaan kasveja pitkin taloa.
Tänään alkoi 19. päivä laitetuista kolme Jalopenoa itämään talouspaperin päällä! JEI!  ;D
Meinasin myös että kävisi töiden jälkeen hakemassa IKEA:sta pari lampun vartta ja sitten jostain etsimään 50W ESLejä. Riittää ehkä alkuun. Osaako joku sanoa mistä voisi löytyä? Bauhaus, K-rauta, Biltema?

Ryhis

K-rauta, bauhaus. Tuossa järjestyksessä lähtisin hakemaan. Motonetti on myös kova paikka, jos sellaista on lähettyvillä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Saintti

Jes pitääkin käydä K-raudassa, ja Motonetissä kun tästä asiakkaalta pääsee viikonlopun viettoon. Kannattaako chilit laittaa heti ESLien alle kun alkaa nousta mullasta?

Saintti

Vielä tähän väliin tyhmä kysymys: onko tuolla ESLin valon värillä nyt mitään väliä? Oon kyllä lukenut noita juttuja täältä mutta yksi sanoo yhtä ja toinen toista.
Tästä lähtee taas rumba liikkeelle jossa yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Siitä sitten arpoen että kenen mielipidettä uskoo  ;D

MikaK

Ainekaan Espoon Bauhausissa ei ole 50W eslejä näkynyt, mutta K-raudoissa olen parissakin nähnyt ( K75 ostin omat ) .

En ole värisävystä piitannut pätkääkään. Osin siitä syystä että lamput on vaatehuoneessa eli poissa silmistä. Toisaalta ovat niin kirkkaat ettei olkkariin niitä voisikaan laittaa kotirauhan säilyttämisen takia.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 21, 2010, 09:27:23 ap
Vielä tähän väliin tyhmä kysymys: onko tuolla ESLin valon värillä nyt mitään väliä? Oon kyllä lukenut noita juttuja täältä mutta yksi sanoo yhtä ja toinen toista.


Tieteellisesti pätevää näyttöä chileille optimaalisesta spektristä ei taida paljoa olla. Luultavasti värillä ei ole suurta merkitystä. Ota 4000 K tai päivänvalolamppu, jos löydät, ja 2700 K:n lamppu muuten.

Loisteputket ovat parempia ja pitemmän päälle halvempia kuin eslit. Harkitse kunnon loisteputkivalaisinta laatuputkin (niitä ei sitten saa Ikeasta eikä Bauhausista).

tomps123

Ensin sisään, sitten ulos ja tätä toistetaan kunnos siitepöly lentää....

Ite ainakin olen foorumin teksteistä ymmärtänyt sen, että sinertävä valo (jossain siellä 6000+K) on hyvä kasvuvaiheessa ja punertava valo (siellä 2500K) sopii sitten kukintaan... Neutronin tapaan suosittelen itsekin loistareita, saat mahtuun ihan mukavan kasan taimia yhden valaisimen alle. Ainoalle "isolle" puskalleni (viimekesän kokeilu sattui jäämään henkiin) annoin taas "täsmähoitoa", eli yksi 30W 2500K Esli kahvipakettiheijastimen kera. Sopivan lannoituksen löydyttyä alkoi kukkia tosi paljon ja pari podiakin ehti tuleen ennen partsille muuttoa.
Varmasti muutkin sanoo samaa, eli kannattaa panostaa siihen heijastimeen.. Ite nauroin pitkään heijastinhipeille ja vannoin järkyttävien tehojen määrään, kunnes huvikseni päätin tota 30 sekunnissa tehtyä hässäkkää koittaa ja sain ainakin silmämääräisesti samat valotehot kuin 3x30W...

Saintti

Okei pitää vähän harkita että minkälaiset paiskarit kotiin nyt sitten laittaisi. Tosin nuo pöytälamput ESLien kanssa saattaa olla visualisesti ehkä vähän mukavemmat kuin loisteputki katosta roikkumaan.
Vaikka se onkin mun pyhäkkö jossa kasvit tulee lepäämään niin se ei sulje pois sitä vaihtoehtoa
ettenkö saisi kaikenlaisista virityksistä johtuen kylmiä katseita siltä naiselta-joka-asuu-meillä-mutta-ei-ole-mitään-sukua.  ;)

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 21, 2010, 10:37:18 ap
Okei pitää vähän harkita että minkälaiset paiskarit kotiin nyt sitten laittaisi. Tosin nuo pöytälamput ESLien kanssa saattaa olla visualisesti ehkä vähän mukavemmat kuin loisteputki katosta roikkumaan.
Vaikka se onkin mun pyhäkkö jossa kasvit tulee lepäämään niin se ei sulje pois sitä vaihtoehtoa
ettenkö saisi kaikenlaisista virityksistä johtuen kylmiä katseita siltä naiselta-joka-asuu-meillä-mutta-ei-ole-mitään-sukua.  ;)


sitten kun olet ripustanut kärpäspapereita pitkin asuntoanne ja naisesi jää pari kertaa hiuksistaan niihin ihan kunnolla kiinni, eikä vieläkään muuta pois, tiedät että nainen on avioliittoon sopivaa materiaalia  ;D

Saintti

Pyh eipä löytynyt 50w ESLejä =(
Bauhausesta lähti mukaan 30w ESLi. Pitää jostain vielä yrittää metsästää noita tehokkaampia.
Tänään oli ylläripylläri odottamassa kun tulin himaan. Ensimmäinen varsi kurkisti Pluggboxissa. Ja mikäs se mahtoi olla?... no basilika tietenkin =)
No lohdutukseksi Jamaican Bell on myös alkanut itämään talouspaperin päällä. =)

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 21, 2010, 17:43:20 ip
Pyh eipä löytynyt 50w ESLejä =(
Bauhausesta lähti mukaan 30w ESLi. Pitää jostain vielä yrittää metsästää noita tehokkaampia.
Tänään oli ylläripylläri odottamassa kun tulin himaan. Ensimmäinen varsi kurkisti Pluggboxissa. Ja mikäs se mahtoi olla?... no basilika tietenkin =)
No lohdutukseksi Jamaican Bell on myös alkanut itämään talouspaperin päällä. =)


Motonet-myymälät kautta suomen myyvät 36w kierre-eslejä jotka ovat 6400k värilämpötilalla, vain 6,90 eur/kpl. Olen todennut ne aivan saakutin hyviksi, mulla on niitä pienemmillä kasveilla neljä kappaletta, ja isommat ovatkin sitten loisteputkien alla  :)

Kauanko sun Jamaican Bell on ollut itämässä? Mua ihmetyttää kun laitoin varmaan 5 jamaican bellin siementä zengrow-pöytäpuutarhan yhteen ruukkuun joku kaksi viikkoa sitten eikä vielä ole tapahtunut mitään  ???

Saintti

No voihan perse! Lommilan motonetistä en ainakaan löytänyt 36watin ESLejä tai sitten oon puolisokea.
Jamaican Bellit laitoin 19. päivä itämään ja 1/4 on nyt työntänyt juurta ulos.
Jalopenot innostui ihan tosissaan ja 4/11 on työntänyt juurta. caribbean red habanero näyttää myös siltä että kohta alkaa jotain tapahtua.
Missäköhän vaiheessa nuo kannattaisi siirtää pois tuosta talouspaperilautalta?