tammikuu 10, 2025, 22:28:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilit yksiössä

Aloittaja Anbanero, toukokuu 21, 2010, 09:35:42 ap

« edellinen - seuraava »

Anbanero

toukokuu 21, 2010, 09:35:42 ap Viimeisin muokkaus: toukokuu 21, 2010, 10:43:00 ap käyttäjältä Anbanero
Kuukauden passiivisen selailun jälkeen voisi alkaa itsekkin hieman aktivoitumaan foorumilla. Aloitetaanpas alusta...

Viimekuun alusta muutettiin vaimoni kanssa uuteen kämppään, hiukka alle 50 neliöiseen kotoisaan yksiöön. Asunnossamme on leveät ikkunalaudat, josta vaimoni keksi että laitetaan keittiöön yrtit kasvamaan, ja chilitkin. Sitten se meni tilaamaan kalat69:ltä Birds Eye Babyn, Chinese Five Colourin ja C. Chacoensen. Ja siitä sitten lähti tämä harrastus käyntiin. Itse kasvatin muutamaa chiliä jokunen vuosi sitten energiasäästölampuilla, mutta jostain syystä se harrastus jäi yhteen kesään ja aika pieniin puskiin ja seuraavana vuonna jäi taas koittamatta. Mutta nyt on taas into päällä.

Asunto kun on yksiö, niin pitää koittaa keksiä jonkinlaisia ratkaisuja jotka eivät vie tilaa aivan tolkuttomasti, ja hyvä olisi kanssa, että ne näyttäisi jollain tapaa miellyttäviltä silmällekkin. Toimivuutta ja helppoutta pidän myös hyvinä ominaisuuksina. Näitä tavotteisiin pyritään yrityksen ja erheen kautta, ja koitetaan samalla pitää vähän hauskaakin miellyttävän harrastuksen parissa.

Viimeinen kuukausi pikakelauksena:
No, alkuun kun chilit saapuivat, niin säätämiseksi riitti selvittää mimmoista multaa olisi hyvä laittaa kun ruukkua vaihtaa. Sitten mietittiin olisiko kiva nyppiä kukkia pois. Natikkakin piti hommata, tuohon ikkunaan tulee aurinkoa suoraan ehkä pari tuntia päivässä. Tässä vaiheessa olin varma että poliisit tulee ovelle käymään, kun aika kivasti paistaa ikkunasta. No, ei ole näkynyt vielä. Pöytätuuletinkin piti hommata heiluttelemaan kasveja ja kierrättämään kuumaa ilmaa. Sitten kaupan habaneroista siemenet talteen. Seuraavaksi alkoikin mietityttämään vesiviljely, olisi sitäkin kiva kokeilla. Viilipurkista pieni passiivihydro. Mokailua idätyksen kanssa, lopulta päädyin Vaarin lauttaratkaisuun. Kirpparilta hamstrailin edullisia altakasteluruukkuja. Vesiviljely mietitytti niin paljon, että asialle piti alkaa tekemään jotain, ettei ala riivaamaan liikaa. MS Paintti auki ja ideoimaan. Suunnittelua. Tarvikkeiden ostoa. Hylly, jossa paikat kolmelle ebbille, valmis. Eka ebb rakennettu. Tämä päivä.

Laitetaan muutama kuva matkan varrelta:

Tällä hetkellä hyllyn ominaisuudet eivät siis juurikaan ole käytössä, mutta nykyisten chilien sadonkorjuun jälkeen olisi tarkoitus asentaa tuo yksi ebbi paikalleen, laittaa siihen habanero kasvamaan ja viereen samanlainen habanero turpeeseen/multaan ja katsella mitä käy. Eli pienimuotoinen vertailu ebbin ja mullan välillä, muuten about samanlaisissa olosuhteissa. Vaikka tuo hylly on suunniteltu kolmea ebbiä silmälläpitäen, on tarkoitukseni ekaa leikkiä muillakin systeemeillä, kuten nyt ainakin mullalla. Luultavasti tuossa tulee joskus pulisemaa kolme hydroa vierekkäin, mutta siihen pisteeseen ei itselläni vielä ole kiire, ei se suuri sato ole nyt ihan ekana tärkeysjärjestyksessä. Kokeillaan, opetellaan, mokaillaan, kiroillaan, kokeillaan uudelleen jnejne.

Mitäs tässä nyt jäi sitten vielä sanomatta mitä halusin kertoa.. No, kerron sitten kun tulee taas mieleen. Kiitoksia voisin jaella hieman, MikaK:lle jo etukäteen siemenistä, kalat69:lle taimien ja Kärsälle vesipumpun nopeasta toimituksesta, lukuisille foorumilaisille joilta olen saanut hyviä vinkkejä ja ideoita chilien hoitoon ja ebbin rakenteluun. Katsotaan jos jaksainsin vielä laittaa Tee-se-itseen jonkun yksityiskohtaisemman postin tuosta hyllyn rakentelusta.

EDIT: Kukkahylly
Mikään ei ole niin tärkeää kuin chilien hoito, ja se on hiton tärkeää.

Anbanero

Laitetaas hieman kuvia kasveista (kun ei ole parempaakaan tekemistä lautantaina puoli kahden aikaan yöllä). Kaikissa kasveissa jotain 20+ hedelmää, Chacoensessa muutamia kukkia, Chinese Fivessakin pari ja Birds Eye Babyssä todella paljon, joita se myös ahkerasti myös pudottelee.

01. C. Chacoense-viidakko. Amppelissa minitomaatti.

02. C. Chacoense.

03. C. Chacoense.

04. Birds Eye Baby

05. Birds Eye Baby ja oudonvärinen podi. Kaikki muut parikymmentä hedelmää on vihreitä, mutta tämä yksi päättää erottua joukosta.

06. Birds Eye Baby

07. Birds Eye Baby

08. Chinese Five Colour

09. Chinese Five Colour

10. Chinese Five Colour

11. Chinese Five Colour. Tässä kanssa jännä juttu, muut hedelmät violetteja, mutta yksi on kypsynyt jo keltaiseksi. Olisin olettanut että ekasta hedelmästä olisi nopeiten tullut myös kypsin, mutta ekat hedelmät on vieläkin violetteja.

bluesman

Tosi hyvin kasvaneita. Nuo ebbit kun saat toimimaan niin hetken kestää kun innostuvat juuria kasvattelemaan mutta sitten kasvu räjähtää jos on oikeat lannoitteet ettei ikkunasta tarvitse enää ulos katsella kun kasvit sen peittävät. Tervetuloa chilipäiden joukkoon, sennäköistä touhua ettei tuo kasvattelusi voi  päättyä tuohon.

Anbanero

Kiitoksia. Itsekään en usko, että tää ois vielä tässä :), mutta saa nähdä, ei olisi ensimmäinen kerta kun innostun harrastuksesta kuukaudeksi pariksi ja sitten unohdan koko homman.. Noei, tälläkertaa tuntuu että mielenkiinto säilyy, varsinkin tuon natikan kanssa, kun voi sitten vielä talvella jatkaa.

Lannotteista pyöriikin vähän kysymys mielessä, johon en ole hauista huolimatta löytänyt vastausta. Eli paljonko Puutarhan Kesää vesiviljelyssä annostellaan? Muistaakseni olen kyllä lukenut, että silläkin on joku kasvatellut. Tällä hetkellä oon suunnitellut, että laimeemmin kun purkin ohje ja sitten lisäillään sen mukaan miltä kasvi näyttää, ja haettaisiin sitä kautta jonkinlaista tuntumaa touhuun. Tätä touhua taisi ainakin fatalii suositella. Tiedän kyllä, että vesiviljelyyn löytyy paremmatkin ja kalliimmatkin litkut, mutta jotenkin mieli tekisi alkuun lähteä liikkeelle sieltä halvemmasta päästä, ainakin sen takia, että näkee sitten (oletetun) huonomman ja parempien lannoitteiden erot. Ja muutenkin, chilin kasvatuksessa pidän matkaa määränpäätä tärkeämpänä.

Ryhis

Mulla oli bubblerissa puutarhan kesää. Ei kasvi kuollut, muttei kyllä kasvanutkaan.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

bluesman

Kärsältä saa oikeaa hydrolannosta ja salpietaria pienissä erissä. Voi säädellä typen määrää helpommin kuin yhdellä lannoitteella.

Chilivaari

Niinhän se on, että vesiviljelyyn on omat lannoitteensa ja Kärsältä niitäkin saa halvalla. Ero saattaa olla vaikka veteen liukenemisen asteessa, molekyylikoossa tms.

On turha yrittää leipoa ohrajauhoista pullaa, kun vehnääkin on saatavissa samaan hintaan. Kokeilut voivat olla mielenkiintoisia, mutta muidenkin kokemuksista voisi oppia. Säästyisi muutama kuukausi kasvatusaikaa.

Anbanero

Okei, eli PK tyrmättiin :)

Joo, uskon kyllä kokeneempien ääntä. Mulle on tainnut jäänyt vähän liian optimistinen kuva tuosta Puutarhan Kesästä, ja muistelen että olisin nähnyt kuvia joistain ihan hyvän kokoisista kasveista hydroissa sillä kasvateltuna. En kyllä nyt haeskelemalla niitä löytänyt. Ajatus oli, että sillä saisi ok-kokoiset kasvit kasvatettua, mutta ei mitään samaa tasoa kuin oikeilla litkuilla. Alan siis harkitsemaan muita vaihtoehtoja.

Kärsä Babar

Kannattaa katsella meidän valikoimaamme lannoitteiden osalta: www.chilitarvike.fi
Tampereella kun näytät asuvan niin noudot ovat keskusta-länsi Tampereellta mahdollisia.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

jla1710

Lainaus käyttäjältä: Anbanero - toukokuu 23, 2010, 11:41:32 ap
Okei, eli PK tyrmättiin :)

Joo, uskon kyllä kokeneempien ääntä. Mulle on tainnut jäänyt vähän liian optimistinen kuva tuosta Puutarhan Kesästä, ja muistelen että olisin nähnyt kuvia joistain ihan hyvän kokoisista kasveista hydroissa sillä kasvateltuna. En kyllä nyt haeskelemalla niitä löytänyt. Ajatus oli, että sillä saisi ok-kokoiset kasvit kasvatettua, mutta ei mitään samaa tasoa kuin oikeilla litkuilla. Alan siis harkitsemaan muita vaihtoehtoja.

Kyllä ne bubblerissa tuolla PK:llakin kasvaa:
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Anbanero

Tää tais olla se kuva mitä hain, ainakin hyvin samantapainen. Ihan hyvännäköinen puskahan siinä kasvaa. Tuliko tuosta hyvä sato, vai onko tuo joku vanhempi kuva. Ja onko/oliko mitään ongelmia PK:n kanssa ja oliko se ainoa lannoite?

Tuota Hydroflex T:tä vähän oon harkinnut, sitähän bluesman kanssa taisi tarkoittaa. En ole ihan vakuuttunut, että onnistuin nollakokemuksella vesiviljellä lannoitteella joka ei siihen ole tarkoitettu. Mutta selvästi kuvaa katsomalla ei voi täysin tyrmätä sitä, ettei se mahdollista olisi. Ja tosiaan tässä alkuvaiheessa se vaarin mainitsema muutama kuukausi kasvatusaikaa on aika arvokasta + ebbejä yksi, niin mennään vähän turvallisemmilla vesillä näin aluksi.

jla1710

Lainaus käyttäjältä: Anbanero - toukokuu 23, 2010, 19:58:53 ip
Tää tais olla se kuva mitä hain, ainakin hyvin samantapainen. Ihan hyvännäköinen puskahan siinä kasvaa. Tuliko tuosta hyvä sato, vai onko tuo joku vanhempi kuva. Ja onko/oliko mitään ongelmia PK:n kanssa ja oliko se ainoa lannoite?

Tuota Hydroflex T:tä vähän oon harkinnut, sitähän bluesman kanssa taisi tarkoittaa. En ole ihan vakuuttunut, että onnistuin nollakokemuksella vesiviljellä lannoitteella joka ei siihen ole tarkoitettu. Mutta selvästi kuvaa katsomalla ei voi täysin tyrmätä sitä, ettei se mahdollista olisi. Ja tosiaan tässä alkuvaiheessa se vaarin mainitsema muutama kuukausi kasvatusaikaa on aika arvokasta + ebbejä yksi, niin mennään vähän turvallisemmilla vesillä näin aluksi.

Tiedä nyt siitä sadosta mutta ihan hyvin se voi edelleenkin. Inca Red drop ei ole mielestäni kovinkaan maukas, joten kuivata pitäisi ja pistää jauheeksi. Kasvarissa mulla on tällä hetkellä tomaatti vesipumppu bubblerissa (PK:lla) ja on jo todella suuri ja uskon, että satoa tulee reilusti. Laitan sitten lisää infoa kun alan tomaatteja maistelemaan.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Larski

Mä oon kans tuolla puutarhan kesällä lannotellu bubblereita (kiitos jla:n vinkin) ja kasvu on ollu ainaki mullassa samoilla tököteillä kasvaneisiin verrattuna melko roimaa. Vertailukohtaa mulla ei tietenkää varsinaisista hydrolannotteista oo mutta näillä kokemuksilla en ihan heti tyrmäis tuota PK:ta.

Vasemmalla on kasvi 21.1.-10 ja oikealla 26.4.-10.

Tällä hetkellä tuossa goat's weedissä on joku 70-80 podia kypsymässä jotenka ilmeisesti tuolla PK:lla jotaki satoaki saa aikaseksi. Lannotteita oon laittanu pönikkään n. 5ml/7l vettä.

Anbanero

Ookei, eli PK:n puolustajiakin löytyy. Tällä hetkellä 70-80 podia kuulostaa oikein hyvältä, kun omissa kasveissa on 20-30, ja komealta tuokin kasvi miusta näyttää.

Tänään sain uusia siemeniä, Naga Morich, Rawit, Lemon Drop ja Champion. Päässä on suunnitelmia, mikä menee ebbiin, mikä ei, rakennanko toisen ebbin, millä lannoitan, mitä kasvattelen jnejne., mutta ei niistä enempää. Oon jo tottunut siihen, että ne suunnitelmat muuttuu kuitenkin ainakin viisi kertaa vielä ennenkuin valitsen lopullisen. Jos nyt jotain varmasti voi sanoa, niin seuraavaan satoon kuuluu Lemon Drop.

hessi

Uskaltaahan tällä joku mainita, että vaimo tilas !
ei me kaikki naiset niin vastaan chiliharrastusta olla :)
menestystä sinne ikkunalauta kasvatuksille :)
Lainaus käyttäjältä: Anbanero - toukokuu 21, 2010, 09:35:42 ap
Viimekuun alusta muutettiin vaimoni kanssa uuteen kämppään, hiukka alle 50 neliöiseen kotoisaan yksiöön. Asunnossamme on leveät ikkunalaudat, josta vaimoni keksi että laitetaan keittiöön yrtit kasvamaan, ja chilitkin. Sitten se meni tilaamaan kalat69:ltä Birds Eye Babyn, Chinese Five Colourin ja C. Chacoensen. Ja siitä sitten lähti tämä harrastus käyntiin.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Anbanero

:)

Kiitos.

Kyllä tässä touhussa ihan molemmat mukana ollaan, itse oon vaan se osapuoli jolla on tarve päästä kokoajan säätämään ja suunnittelemaan. Mut täs on hyvä tasapaino, toinen on sit järjen äänenä mukana kuvioissa, ni pysyy kasvit elossa :)

Anbanero

Tän postaukset omistan yksistään Birds Eye Babyn ekalle punaselle podille:

En tajuu miten oon noiden ainoastaan vihreiden joukosta (ja yhden epämääräisen värisen) tuon missannut, tai sitten se on vaan yhdessä päivässä muuttunut punaiseksi. No, piristi kuitenkin tätä päivää.

Kilp

Oma Habanero Orange vaihtoi väriään liioittelematta alta vuorokauden, joten en ihmettelisi, jos linnunsilmächili ehtii vaihtaa väriään yön tai työpäivän aikana.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Anbanero - toukokuu 24, 2010, 17:24:30 ip
Ookei, eli PK:n puolustajiakin löytyy.

Palataanpa siihen Puutarhan Kesällä vesiviljelyyn.  Sain uutta tietoa.
Hankin sitä tänään uuden purkin ja paitsi että seosta on vähän laimennettu, uudessa on pari ainetta lisää ja ne taitavat olla nimenomaan vesiviljelyssä tärkeitä, mullassa niitä on riittävästi. Siellä on nyt magnesiumia ja rikkiä aika tuntuvat määrät. Kalkki ei edelleenkään kuulu ainesosiin, joten sade- tai kaivoveden kanssa saattaa tulla jotakin puutteita. Mullat on kalkittu valmiiksi, samoin kraanavesi. Oikeissa hydrolannoitteissa on kalkkisalpietari toisena osana.

Anbanero

Hieman taas kuvapäivitystä, ekan sadon kanssa on niin jännää :)
Eiköhän tää alkuinto tästä laannu vielä, mutta jonain päivänä voi olla kivaa katsella mimmoista oli touhu silloin alkumetreillä.

01. Kaupan habanero viilipurkkivirityksessä. Juuret alkaa olemaan verkkoruukun pohjaan asti. Pitää keksiä jotain uutta ratkaisua kohta. Liemenä Puutarhan Kesä-liuos.

02 - 05. Chinese Five Colour. Eli tällä hetkellä 2 keltaista, useampi kerman väriä lähenevä podi.

06 & 07. Birds Eye Baby. Oudonvärisestäkin on tullut punainen, hieman tummempi kuin uudesta kaveristansa. Muut vihreitä vieläkin.

08 & 09. C. Chacoense. Koitin saada jotenkin vangittua tämän kasvin rönsyilyä, mutta vaisuksi jää kuvissa. Joka suuntaan pitäisi kuitenkin päästä, tarttua jokapaikasta kiinni, ja tomaatista ja naapurin Chinese Five Colourista ainakin. Jostain syystä viritettyjä naruja pitkin ei kuitenkaan vapaaehtoisesti kiivetä, vaan niihin saa kieputella joka päivä. Podit vieläkin vihreinä.