tammikuu 09, 2025, 12:29:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miksi lecasoraa?

Aloittaja Tapionpoika, kesäkuu 14, 2010, 15:37:30 ip

« edellinen - seuraava »

Tapionpoika

Miksi jengi sekoittaa lecasoraa mullan/turpeen sekaan?
Luin jotain, että juurien on helpompi kasvaa... voisi kuvitella että helpommin menisivät mullan kuin kiven läpi.

biblo

Kuohkeuttaa ainenkin multaa ja myös sitoo kosteutta.

Lecasora tuossa kippojen pinnalle auttaa siihen ettei harsosääsket muni multaan.
"Grow food, not lawns"

Tapionpoika

hmm... onko olemassa jotain ohjetta, millainen sekoitus kannattaa tehdä?

psyphish

Lainaus käyttäjältä: Tapionpoika - kesäkuu 14, 2010, 21:34:33 ip
hmm... onko olemassa jotain ohjetta, millainen sekoitus kannattaa tehdä?

Kokeilemalla selviää, ei se ole niin justiinsa. Itse laitan 1-2cm soraa ruukun pohjalle ja kukkamultaa. Ei sitä soraa ole välttämätöntä sotkea mullan sekaan. Jos jollain on jotain todisteita että se parantaa kasvua eikä vain vie tilaa juurilta niin saa kertoa.

Ryhis

Itse sekoitin Posti & Lennätinlaitokselta varastetussa laatikossa 35l Kekkilän kesäkukkamultaa, 2l Pollen Parasta ja 7l kekkilän ruukkusoraa sekaisin, tempaisin jätesäkkiin vartomaan ja olen siitä käyttänyt. Ihan hyvin kasvaa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Harri1980

Laita 1/4 lecasoraa tai jopa 1/3. Ainakin toimii hyvin. Vertailutestiä en ole tehnyt rajoitetun ruukkutilan vuoksi.

Laitoin, kun joku sitä täällä suositteli ja eipä tuo plantagenissa 10l pusseissa juuri mitään maksa.

Pohjalla on myös salaojituksena samoin pinnalla katteena. Pinnan ja pohjan sorat saa enimmät syksyllä talteen ja ne menevät sitten ensi keväänä turpeen sekaan.

Mikho

Oon huomannu, että muutama cm soraa ruukunpohjalla helpottaa huomattavasti seuraavaa ruukunvaihtoa.

papereeka88

Itselläni oli viime kesänä pieni testi taiien osalta jossa vertailussa oli kekkilän kaktusmulta,kekkilän kesto multa sekä niistä ja lecasorasta tehty sekoitus.Tuloksena oli,että valitsin pääasialliseksi taimimullaksi kekkilän kestomullan.Jostakin syystä lecasora seos ei menestynyt kovin hyvin,mutta mitään kunnon johtopäätöstä,siitä ei voi tehdä koska muuttujia oli paljon.Tänä kesänä olisi tarkoitus kasvihuoneessa tehdä testi turvesekoituksesta,jossa toisessa on perliittiäö ja toisessa lecasoraa.Laitan asian tiimoilta tietoä päiväkirja osiooni jahka ehdin niin pitkälle.Lecasora helpottaa kyllä ruukun vaihtoa ja sillä saatta olla myös yhteys liikakastelun ehkäisemiseen salaojituksena.Itsellä aina ollut lecasoraa salaojituksena,enkä ainakaan haittoja ole löytänyt.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Tapionpoika

Mitä mieltä olette kaktusmullasta?

Mikho

Oma kokemus kaktus/kylvö/taimimullasta on, että päältä kasteltaessa muuttuu kovaksi ja pienet taimet kärsii,
altakastelu voi olla eri juttu tai sitten ei, kokemusta ei ole. Itselläni käytössä peruslannoitettu puutarhaturve jossa kevytsoraa pohjalla ja seassa.

Ryhis

Kaktusmulta on ravinneköyhää, mutta pitää ilmavuutensa hyvin. Sen vedenpidätyskyky ei myöskään ole huippuluokkaa..
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

chilimieli

kesäkuu 15, 2010, 02:28:04 ap #11 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 15, 2010, 02:33:05 ap käyttäjältä chilimieli
Oma mielipiteeni sorasta:
-Pinnalla ehkäisee kosteuden haihtumista
-Seassa ehkäisee mulla painumista ja sitoo kosteutta
-Pohjalla tosiaan helpottaa ruukunvaihtoa ja lisää ilmavuutta (pohjassa olevien reikien kautta pohjatilaan pääsee ilmaa, jota sora ei estä samalla tavalla, kuin multa

Itse olen huomannut juurien kasvavan nopeammin/ tiiviimmäksi paakuksi soraa käytettäessä. Kosteuttahan nuo myöskin sitoo, vaan en tiedä onko sillä suurempaa merkitystä mikäli jaksaa ahkerasti hoitaa kasveja (perliitti voittaa kosteuden sitomis ominaisuuksiltaan kyllä soran 5-0).. ;)

Hydrosora on KALLISTA, ostakaa rautakaupasta lecasora mursketta 10€ olisiko ollut 70 litraa, ei paha (pussin toisella puolella nimenä hiekoitus sora tai vastaavaa, sitä rumaa harmaata sora murskaa kuitenkin ;))

-mtk-

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - kesäkuu 15, 2010, 02:28:04 ap
Hydrosora on KALLISTA, ostakaa rautakaupasta lecasora mursketta 10€ olisiko ollut 70 litraa, ei paha (pussin toisella puolella nimenä hiekoitus sora tai vastaavaa, sitä rumaa harmaata sora murskaa kuitenkin ;))

Ja sitä ihan "ehjääkin" lecasoraa (ei siis mursketta), joka ainakin silmämääräisesti näyttää tasan samalta tavaralta kuin seim. Kekkilän ruukkusora saa myös rautakaupoista. Esim. Bauhausissa taisi olla 50 litran säkki jotain 9 euron luokkaa.

Hauska havainto sinällään, että lecasora-pussissa on ärsyttävän aineen merkki ja kehotetaan käyttämään hengityssuojainta pölyn vuoksi, mutta vastaavaa varoitusta ei ruukkusorassa ole. Oma ruukkusorani kyllä pölisee vielä pahemmin kuin lecasora, mutta ei kai normi puutarhurilla niin väliä ole, mitä se hengittää :)

dh

Joku kokeneempi kasvattaja sanoi muinoin minulle, että kun kasvualustana on turve, noita lecasoria ei tarvita pohjalla tai turpeen seassa. Turve itsessään on tarpeeksi kuohkeaa. Näillä ohjeilla olen mennyt, ja en nyt muista, että juurien kanssa olisi ollut pahemmin ongelmia. Ruukun pinnalle voi laittaa tietysti jotain haihtumista ja ötököitä estämään. 

Chilivaari

Enpä ole vuosiin lecasoraa tarvinnut. Joku huonekasvien kasvatusohje sen käyttöä on levittänyt ja ehkä se on tarpeenkin, jos kasvi on vuosia samassa mullassa, mutta chileillä kasvu on niin nopeaa, että ruukunvaihtoja on tehtävä usein, eikä mullan paakkuuntumista tapahdu. Jo juurien runsaus pitää mullan kuohkeana.

Pinnan peittämisestä voi olla myös huonoja seurauksia. Jos sellaista ruukkua kastelee usein ja vähän kerralla, vain pintamulta kastuu ja se houkuttelee juuret pintaan. Sen jälkeen yksikin kuiva kausi tuhoaa nopeasti kasvin. Alta kastelu tietysti ehkäisee tämän, tai reilu kastelu päältä, mutta harvemmin.

tonttu

Lecasora mullan pinnalla pitää kaikki harsosääsket, ym pörriäiset loitolla, jotka tykkää munia pintamultaan. Itsekkin tosin olen siirtynyt hakkeen käyttöön multakasvien kanssa. On halvempaa, hyödyllisempää ja näyttää paremmalta.

Tapionpoika

No prrkele tyrkkäänkö minä nuo itäneet nysät nyt sitten turpeeseen?

tonttu

Tapionpoika

asia kunnossa, sinne uppos.

M;kko

En muista missä, mutta jossain päin Internettiä on vertailu kasvatuksesta lekasoralla ja ilman. Lekasora oli siinä sekoitettu multaan. Sen testin mukaan lekasorallisessa mullassa kasvu oli hieman hitaampaa.