heinäkuu 05, 2024, 10:14:40 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Terästyksiä - Mihin "valmiiseen" voi chiliä lisätä

Aloittaja Tyräkki, helmikuu 02, 2003, 09:51:14 ap

« edellinen - seuraava »

Tyräkki

Appiukon kellaria siivotessa löytyi makkarantekokone. Siis vehje jolla se mämmi tungetaan suoleen. Koska suvussa on ollut aikanaan jopa makkaratehdas, niin heräsipä ajatus kysellä vanhalta kaartilta hiukan ohjeita ja... Niitähän voisi perhana vielä savu-uunissakin hiukan viimeistellä, sillä sen minä osaan jo ennestään. Ans kattoo ny, jos kesemmällä tosiaankin tartun toimeen, niin raporttia seuraa.

Vinkkejä projektiin otetaan kiitollisuudella vastaan.

Tepi

Oheista Habanero Tabascolla tulistettua flunssa lääkettä tuli menestyksekkäästi testattua kuluneen talven aikana.
Paukku menee vapaasti mukautten näin:
-Strohhia 8cl, hunajaa pari ruokalusikallista, kuumaa vettä 1,5 dl päälle, lopuksi kolme tippaa Habanero Tabascoa.
----------------------------------------------------
Tyräkille vinkkejä makkaraprojektiin.
Dippa-Daidaa juttua...
http://www.koff.fi/omaailma/oma_ruoka_makkara.htm
Keskiaikaisia reseptejä, seassa pari makkaraan liityvää
http://rieska.oulu.fi/~pkeisane/sivut/kokkaus.html
Upeiden "Raholan Syötävät Sanat" sivuilla on suorastaan loistava makkara osio. :p
http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/makkara.html

Ai niin...Viime syksynä julkaistu "Nakit ja Muusi" makkarakirja on makkaraan maailmaan tutustumisessa hyvä apu. Itse kirjan jutut nyt ei gastromian historiaa mullista MUTTA itse tehtyjen makkaroiden reseptit ovat hyviä (niitä soveltamalla saa varmaan mitä tahansa aikaan....)
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Tyräkki


canapa

ostin ananas-jalopeno-kurkkusalaattia ja eilen boostasin sitä hieman sekoittamalla siihen chilisilppua. nyt sitä voi jo kutsua tuliseksi  :twisted:  nähtäväksi jää miten tulista siitä vielä tulee kun saa maustua lisää muutaman päivän.

noora

Kyllästyin ajat sitten hilloon lättyjen mausteena, joten olen kokeillut vähän joka soosia mitä jääkaapista löytyy. Viimeksi laitoin Atrian valmiiden lättyjen päälle chilikastiketta ja juustonsiivun. Hyvää tuli.

Krootoni

Juusto ja chili matsaavatkin tosi hyvin yhteen. :D

Omista kokkailuistani pitää mainita suuri herkkuruokani, juustoinen kaalilaatikko, johon olen lisännyt punaisia jalapenorenkaita (ihan kaupan purkista, aloittelija kun olen...). :oops:  Tähän minun versiooni (6-8:lle) ei tule riisiä ollenkaan, vain about kilo kaalia, 3 isoa tavallista paprikaa ja reilusti sipulia, jotka suikaloidaan ja paistetaan ensin pannulla (kaalit saa ruskistua). Kipataan puolet silpusta vuokaan ja laitetaan väliin reippaasti paistettua jauhelihaa, pari pussia juustoraastetta (olennainen maun kannalta, ei pihistellä), valkosipulia ja niitä chilirinkuloita. Sitten loppu kasvissilppu ja päälle vielä kerros tomaattilohkoja ja loppu juustoraaste sekä harkinnan mukaan lihalientä nesteeksi. Mausteeksi maun mukaan suolaa, mustapippuria ja loraus siirappia ken tykkää. Sitten 175-asteiseen uuniin tunniksi tai kunnes kaalipalat on pehmenneet. Sopii hyvin pakastettavaksi. Paljon parempaa kuin perinteinen riisikaalilaatikko, vaikka itse sanonkin! 8)

Laihduttajan lounas (tai normaali-ihmisen iltapala): Näkkärin päälle tonnikalaa, pizzamaustetta, jalapenorinkuloita (ja juustoa). Sitten mikroon puoleksi minuutiksi ja ah, täyttävä ateria on valmis! Sopii "pappilan" hätävaraksikin jos tulee yllärivieraita. :wink:

Krootoni

Jaahas... Nyt luin sitten tuon otsikonkin..  Mihin valmiiseen ruokaan...   :oops:  :oops:  :oops:

Masse

Uncle Ben`s ateriakastikkeista saa aivan loistavaa syötävää, kun lisää reippaasti chiliä joukkoon. Alunperin niissä ei ole chiliä nimeksikään, vaikka nimi kyllä antaa ymmärtää... Esimerkkinä "Oriental Chili", tuoteseloste paljasti soosin sisältävän huikeat 01, % chilipuretta. :mrgreen:
Kuluttajan kusettamista, tuolla määrällä ei saisi nimessä käyttää sanaa "chili".

canapa

yleensäkin kaikki kaupasta saatava "tulinen" on useimmiten parahimmillaankin keskivahvaa. luultavasti niistä tuotteista yritetään tehdä kuitenkin sellaisia "jokapojan"-tulistuksia ennemmin kuin yritettäisiin miellyttää aitoa tulisen ruuan ystävää.

Bläästinraasti

karjalanpiirakkaan on pakko aina tunkea tulista mukaan.

brutalis

Tuhti chilimössö (es harissa tai sambal oelek) digestiivi-keksillä tai varrasleivällä! Oiva retkieväs tai kahvitauon herkku, kun muut syö eltaantunutta pims-keksiä.

Wiski

Täytyy itsekin kehua tuota chilihernekeittoa. On kyllä todella namia, ja avovaimokin kehui todella paljon, vaikka monesti protestoi näitä experimenttejä.

Yksi reilunkokoinen chinense (ilman siemeniä, mutta tulinen väliseinä-osuus mukaan), ja paljon raakaa sipulia pilkottuna.

Danone vitaline äänellä: "Niin helppoa.. niin hyvää..  mutta niin tulista!" :)

Amd

Lainaus käyttäjältä: "Masse"Uncle Ben`s ateriakastikkeista saa aivan loistavaa syötävää, kun lisää reippaasti chiliä joukkoon. Alunperin niissä ei ole chiliä nimeksikään, vaikka nimi kyllä antaa ymmärtää... Esimerkkinä "Oriental Chili", tuoteseloste paljasti soosin sisältävän huikeat 01, % chilipuretta. :mrgreen:
Kuluttajan kusettamista, tuolla määrällä ei saisi nimessä käyttää sanaa "chili".


tuossa oli mielestäni jo hieman yritystä verratuna muihin sarjan kastikkeisiin.

puolivege

Mä keitin tänään ruusukaaleja al dente, siis ei vetiseks mössöks vaan silleen että ne puhdistetaan huolella kaikesta siitä hiekasta, päällimmäiset lehdet pois ja kanta vek;-   sitte HALKASTAAN KAHTIA, tää on tärkeetä, koska muuten ne ei kypsy nopeesti kauttaalta, yleensähän Suomessa ruusukaalit keitetään kokonaisina 10-15 minuuttia j a sit ne on sellasia kokonaisvaltasia vetisiä mollukoita.

No sitte siis kiehumaan vähäseen vesimäärään, (ne voi myös höyrystää) tollaset 3-4 minuuttia. Mukaan valkosipulia, vähän pippuria ja jotain yrttimaustetta, sen jälkeen vesi pois ja sekaan voita, ei margariinia.

Latoin lautaselle ja chilipippuria päälle ja samalle lautaselle raikasta raejuustoa. Olipa hyvää!

Myös hedelmien päälle ripoteltuna chili on hyvää. Chilijauhe tai tuore chili.

Horst

Paistelin äsken pekonia ja heitin sekaan habajauhetta ja valkosipulijauhetta. Kahvin kanssa aamupalaksi, kyllä toimi!

miikkah

Lainaus käyttäjältä: "Horst"Paistelin äsken pekonia ja heitin sekaan habajauhetta ja valkosipulijauhetta. Kahvin kanssa aamupalaksi, kyllä toimi!


Posted: Sun Feb 05, 2006 6:14 am :shock:
Hyvä jos olin itse päässyt edes nukkumaan tuolloin ja joku vääntä jo aamiaista..  :)

tsili

Pakastemansikat ja chilijauhe, nam.
Tänään testaan hillat ja pakastetun Lemon Dropin.

Pertsa

maustoin juuri euroshopperin hernekeiton savustetulla paprikalla ja cayennejauheella, voi vain kuvitella kuinka namia olisi ollut jos keitossa olisi uiskennellut muutama reiluhko läskin pala :P  retkieväänä olisi lyömätöntä, taidanpa nakata purkillisen rokkaa kuivumaan ja retkellä keitellessä voisi vielä vuolla itse kuivatusta chilijerkystä lastuja. jääkaapille..........

Meillä määrää Nainen!

Tepi

Kalapuikkojen kuorrutusta voi ennen uuniin laittoa parannella jollakin käsiin sattuvalla jauheella...hyvällä tsäkällä tuon terästyksen on vielä kerennyt unohtaa kun puikot ottaa uunista  8) . *tuli viime viikolla testattua*
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Tepi"Kalapuikkojen kuorrutusta voi ennen uuniin laittoa parannella jollakin käsiin sattuvalla jauheella...hyvällä tsäkällä tuon terästyksen on vielä kerennyt unohtaa kun puikot ottaa uunista  8) . *tuli viime viikolla testattua*


Pitääkö olla niin vahvaa jauhetta, että käsiin sattuu?? Pärjääkö miedommallakin??  :wink:
Joo.