heinäkuu 03, 2024, 04:33:05 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Terästyksiä - Mihin "valmiiseen" voi chiliä lisätä

Aloittaja Tyräkki, helmikuu 02, 2003, 09:51:14 ap

« edellinen - seuraava »

Tyräkki

Chiliä voi tietysti lisätä melkein mihin tahansa. Tälle palstalle toivoisin kuitenkin sekä yleisimmin käyttämiänne "chililisättyjä" arkiruokia, että parhaimpia gourmetoivalluksianne samalla saralla. En siis tarkoita parhaimpia reseptejänne, vaan valmiita ruokia ja eineksiä joita "aateloitte" chilillä.

Esimerkiksi minä itse valmistan einespitsan kelvolliseksi ateriaksi veistelemällä terävällä fileointiveitsellä jäisestä habanerosta paperinohuita siivuja. Noita habasiivuja ja valkosipulia pitsalle ehjä kate, ja päälle uusi runsas juustokerros (auraa ja mustaleimaemmentalia) ja uuniin. Annostus on sopiva silloin, kun puolentusinaa ensimmäistä haukkausta panee ulvomaan ja murisemaan kuin susi :)

Antaapa tulla ideoita ja kokemuksia niin pannaan ne jakoon ja kiertoon itse kunkin suun nautinnoksi/kärsimykseksi :D

Carve

Eilen lisäsin Scotch Bonnettia perussavolaiseen lanttukukkoon. Oivallinen yhdistelmä.  :;):

Leero

Laitan chiliä ihan kaikkeen, jopa joulutorttuihin. Perinteiset letut on hyviä kun niihin laittaa riittävästi habaneroa... myös kaupan kuralätkä oli aika hyvää kun laitoin siihen pari tuoretta hapsua ja muutaman valkosipulin kynnen puristimella.  :p
Ostetaan GSM puhelimia

Janne

Helppo ja nopea "salaatti":

purkki tonnikalaa öljyssä, sipulisilppua, valkosipulia, chiliä, mustapippuria, sitruuna/limettimehua ja thaimaalaista kalakastiketta.

Ainekset sekaisin ja haarukalla ääntä kohti. Ruisleipä sopii hyvin oheen.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

SickBoy

Itse olen ihastunut jo muistaakseni tällä palstalla mainostettuun hernekeittoon jota terästetään yhdellä habanerolla. Kyllä on tämä jalo perinneruokakin noussut aivan uuteen kukoistukseen tämän neuvon avulla.

Kyllä tuota herkkua tulee ainakin kerran viikossa syötyä!

Fatalii

Joo, kyllä tuo habanero hernekeitto on omiaan!!

Itse en välittänyt hernekeitosta ennen ollenkaan, mutta nyt maistuu ihan eri tavalla!
Melkoinen ero omissa ja kaupan habaneroissa tässäkin tapauksessa, sekä MAKUA että poltetta on paljon enemmän itsekasvatetuissa.

Pienenä vinkkinä kerrottakoon ettei habanero ole chinenseistä edes paras tuohon hommaan, koittakaa rohkeasti muitakin!

Myös baccatumeista voisi saada melko hyvän lisän hernekeittoon, itse olen koittanut baccatumeista vain omnicoloria ja lemon droppia hernekeittoon, täytyypä koittaa aji rojoa, aji amarilloa, aji cristalia, tai tai.... :D

Itse pyrin koittamaan mahdollisimman paljon erilaisia lajikkeita mahdollisimman monilla ruokalajeilla...

Kummasti saa eloa valmisruokiin, ravintolaruokiin, pizzoihin, tortilloihin jne jne vain lisäämällä herkullisia tuoreita chilisiivuja ruokaa kuin ruokaan, kannattaa vain pitää huolta siitä että lajikkeissa löytyy valinnan varaa, suosittelen ;)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Tyräkki

Roima tujaus chilijauhetta valmiiseen suklaakastikkeeseen, ja jätskin niskaan koko komeus. Todella hyvää, vaikka ei oma ideani olekaan.

Tyräkki

Eilen sain aika erikoista herkkua Eestintuliaisina kaverilta. Hän oli jossain paikallisessa kaupassa kysellyt tulisia herkkuja, ja ostanut sitten tuliaiseni kauppiaan suosituksen mukaan itse maistamatta. Viisisenttinen (paksuus) vahakuorinen pötkö muistutti ensinäkemällä erehdyttävästi makkaraa, ja semmoiseksi sitä luuli lahjan antajakin. Kun sitten leikkasin päästä reilun pätkän, niin pääsin tarkastelemaan leikkauspintaa. Chilinpunaista tasaista massaa, kuin muovailuvahaa. Varovainen maistaminen antoi aluksi luulla, että potku on hillittyä laatua, mutta hetken odottelu paransi sen harhan. Polte tuli nimittäin viiveellä, mutta olikin sitten todella vahva. Itse perusmassan määrittelin maistelemalla/haistelamalla ja kopeloimalla yms. keinoilla silkaksi sianrasvaksi. Siis sulatettua ihraa johon sekoitettu perkeleellinen chilipaukku. Ei mitään terveysruokaa, mutta kelvollista evästä esim. leivän päällä (korvaa voin). Jos joku kuitenkin tietää mihin veli Eestiläinen moista käyttää, niin olisin kiitollinen vihjeistä. Itse arvelen sen varmaankin olevan kenties tarkoitettu mausteeksi ruuanvalmistuksessa?

Janne

Laardia ja chiliä, naminami :)

Houkutteleva yhdistelmä, ei siinä mitään nimeä ollut että tietäisi kysellä kun sattuu Tallinnassa käymään?
Rasvainen ruoka kun sattuu olemaan heikkouteni, käristetty siankylki + chili on melkoista herkkua aamiaisleivän päällä :p
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Tyräkki

No eipä valitettavasti ollut kuin se vahakerros patukan päällä (samanlaista vahaa kuin pallojuustossa ainakin ennen), eikä mitään etikettejä tai tekstejä. Minäkin niitä kyselin, ja olivat kuulema patukat olleet tiskillä suuressa pahvilaatikossa jonka kylki oli täynnä tekstiä, joten myyntitiedot olivat kai siellä. Pötkylä oli ostettu jostain Tallinnan ulkopuolelta pienestä kyläkaupasta. Harmi, sillä hyvää tämä kyllä on. Tein äsken tuhdin pyttipannun jossa käytin paistinrasvana tätä laardia, jesh, perkeleen hyvää :O

Tyräkki

Kinuskikastike ohjeen mukaan sokerista ja  kermasta, ja sekaan kunnon pläjäys kuivattua chilirouhetta. Kinuskin hampaita vihlova makeus yhdistettynä chilin jälkijunassa hiipivään poltteeseen, ja vielä jäätelön kylmyyteen, on kokeilemisen arvoinen juttu. Pidin tästä oikeastaan enemmän kuin chilisuklaakastikkeesta.

Fatalii

Nuo on vielä koittamatta, hyvältä kuulostaa!

Moni on naureskellut kun olen puhunut habanero-suklaakakusta... nauru loppuu kyllä maistamiseen, siksikö että se on niin tulista vai hyvää..? Ottakaa itse selvää ;)

Sitä on tullut sentään maistettua, EDES ;)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Hessu

Viime syksyn hyvän pihlajanmarjasadon innoittamana tein pihjalajanmarjahilloketta, jossa oli lisänä pari omenaa ja chiliä. Käytin hyytelöivää säilöntäainetta. Tuosta tulee mm. erinomainen vispipuuro!

Tyräkki

Hessun vinkki kuulostaa nannalta, täytyy kokeilla :O

Tyräkki

HK:n herkku

Tulipa juuri äsken puhtaasta mielenkiinnosta maistettua HK:n valmista mikroateriaa "Chili Con Carne", vaikka yleensä en moisiin sekoakaan. *Huokaus* Tosi syvällä mauttomuuden suossa seisoo tämä kansa, mikäli tuo oli chiliä. Ymmärrän kyllä, että valmisruokaa ei saisi myytyä monellekaan härmäläiselle mikäli se maustettaisiin meidän chilipäiden mieltymysten mukaan, mutta kyllä tuokin viritys lähenteli oikeastaan jo petosta. Jos etiketissä kerran lukee, että chili, niin kai sitä pitäisi olla itse tuotteessakin edes jotenkin aistittavissa oleva määrä. Tuskin minä saisin myydä soppaakaan esim. lohikeiton nimellä, mikäli tuotteessa olisi lohen aromia vain sen verran, kuin kattilan kylkeen langenneesta lohen varjosta irtoaa. Sitä paitsi karkottaa tuo chili jo paketin päälle kirjoitettuna sanana ne ihmiset, jotka eivät siedä lainkaan tulista sapuskaa. Edelleen voisi olettaa suurimman osan tuollaista tuotetta ostavista asiakkaista odottavan edes jonkinlaista poltetta pöperössään, kun kerran chiliä ostivat. En siis tiedä erehtyykö tässä nyt HK:n asiakastutkimus, vai meikäläisen kiukun siivittämä logiikka. No tulisuuden puutehan oli meikäläisen taloudessa helppo korjata, mutta tästä "ruuasta" kokonaan puuttuvaa makua ei suussa riehuva kapsaisiini-infernokaan saanut tuohon kokkareiseen riisipuuroon luotua. Annoskokokin (300g) lienee tarkoitettu lähinnä alle kouluikäisille tai laihduttajille. (laihdutukseen ehkä hyvääkin, sillä vaikka nälkä ei lähtenytkään, niin ruokahalu kyllä meni) Varokaa paskaa.

Aji Inferno

Kaiken alku ja loppu: kokonainen Rocoto hernesoppaan... Ei jää todistajia. Mutta sen aikaa kun lysti kestää, eipä puutu makua!!!

Erinäisiin grillattaviin kanankappaleisiin kuten esim. barbecue-maustettuihin siipipaloihin voi paiskata päälle tuhdin kerroksen itsejauhettua chiliä, tai vaikkapa montaa laatua alueittain. Kyllä maistuu. Vatsa voi kyllä protestoida jälkikäteen. ;)

Katkarapukeitto + tabasco on aika taivaallinen yhdistelmä.

Ainoa mikä EI toimi, on: maksalaatikko + tabasco. Ei kokeilun väärtti... Toisaalta, chiliketsupin kanssa se voisi olla... :)

Janne

Minkä kanssa maksalla ja rusinoilla höystetty riisipuuro oikeastaan voisi edes periaatteessa toimia?  :D

Siivistä tuli mieleen että viikonloppuna jalostimme hornetteja huuhtaisemalla alkuperäistä marinadia pois, paistamalla siivet upporasvassa ja kaatamalla päälle voi-viinietikka-chililiemen. Tulee aika lailla saman tyylistä kuin siipiravintoloissa.

Lisukkeena oli cheddarilla täytettyjä ja myöskin upporasvassa paistettuja jalapenoja, jotka olivatkin jälleen kerran aivan tolkuttoman hyviä :).

Olen kerran nähnyt noita kaupan pakastealtaassa, mutta tukusta saa ainakin. Hinta on aika suolainen, 15 euroa kilo, mutta verrattuna ravintolan hintaan silti aika kohtuullinen. Muistaakseni raflassa lusikallinen ranskankermaa ja 3-4 jalapenoa maksaa viitisen euroa.




Edited By Janne on 1046752323
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Pacsu

Jouluna testattu:
oma chilisoosi+kinkku= sopii hyvin, korvaa sinapin  :laugh:
oma chilisoosi+lipeäkala= tämä on ainut tapa syödä lipeässä lillutettua fisua.
oma chilisoosi+perunalaatikko=ei tiedä mutta tökkäsi pahasti. se imelyys ei sopinut, tosin pikkuveljeni veteli tätäkin :)
oma chilisoosi+muut låådat=ihan ok, mutta en niitä pahemmin muutenkaan syö.
kalojen kanssa en kehdannut kokeilla :D
oma chilisoosi koostuu purkillisesta tomaattimurskaa, suolaa, sipulia, yksi valkosipuli ja sauvapäristintä. Lopuksi tilkka etikkaa ja hapsuja maun/saannin mukaan.
Computers are like air condition, when you open windows, it won't work.

Fatalii

Hmmh... tulipa noista kaloista kesämökkeily mieleen; Habanero & Lemon drop-ahven, njam!
Kaikki muutkin maistaneet tykkäsivät PALJON, jopa sellaisten mielestä jotka eivät tulisesta ruuasta pidä... :)

Paras oli ihan sellaisenaan pilkotut chilit kokonaisen ahvenen (perattu kuitenkin!) sisään ja sitten paisto muurikalla, maku leviää joka puolelle.

Tuskin maltan odottaa että pääsee kokeilemaan muilla chileillä, varsinkin baccatumeilla! :D
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Tekla

Pacsu, chili sopii erinomaisesti myös joulukaloihin... Teimme viime jouluna järkyttävän hyvää chiligraavattua siikaa.

- Chili maustaa hyvin kalan, kasvisten ja lihan friteeraustaikinan.
- Suklaajäätelö habanerolastuilla maistuu mainiolta (jokohan tämä oli listattu).
- Hedelmäsalaatin voi maustaa habanerolla sekä marinoida vaniljasokerilla ja rommilla. Oheen kookosmaitojauheella maustettua kermavaahtoa.
- Habanero-appelsiini-sitruunamarmeladi on herkullista paahtoleivän päällä