Mikä ero? Naga Morich & Bhut Jolokia?

Aloittaja Caderusso, kesäkuu 27, 2010, 13:53:59 ip

« edellinen - seuraava »

Caderusso

Tätä olen nyt pitkään pohtinut ja internetin syövereistä löytyykin sata ja yksi eri vastausta.

Itse olen tilannut fataliilta kummankin siemeniä ja ne ovat kasvaneet nyt kummatkin suunnilleen 40cm pituisiksi. Kasvit ovat identtisen näköisiä lehdiltä ja nupuilta.

Wikipedia antaa seuraavan infon: "The bhut jolokia--also known variously by other names in its native region, ... The chili is also known as Naga morich  in Bangladesh (morich meaning "pepper")"

Joten kertokaahan joku, onko nämä tosiaankin ihan samat kasvit vai eikö??  ???

rasse

Eikös se ollut niin, että sama kasvi, eri kasvupaikka, josta johtuen eri nimi.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: rasse - kesäkuu 27, 2010, 14:13:56 ip
Eikös se ollut niin, että sama kasvi, eri kasvupaikka, josta johtuen eri nimi.

No näin mäkin ajattelin/ajattelen.. Tosin ihmetyttää että fataliikin myy kahtena eri kasvina  ???

Aketza

Kun hieman eri paikassa kasvavat, voihan niissä olla jotain hyvin pieniä eroja. Ja ei Fataliikaan mahdollisesti ole varma näiden kahden kasvin eroista.

Herpiili

Kyllä nuo Fataliin mukaan taitavat eri lajikkeita olla, pieniä eroavaisuuksia taisi olla kasvutavassa joskin ominaisuuksiltaan melko samat.
Kannattaa myös huomioida että monet kauppiaat voivat myydä samaa lajiketta eri nimellä.

masaiman

Multa löytyy kans molemmat kasvit ja ovat kyllä ihan eri näköisiä ja kasvavat aivan eri tavalla. satoa/kukkia en ole vielä nähnyt kummastakaan ja kasveilla on muutaman kuukauden ikäero morichin eduksi, joka onkin n. 40-50 senttinen jolokian ollessa 10-15cm tynkä. ja fasselta on tilattu molemmat.

Chilivaari

Kyllä eroa pitää etsiä jostakin muualta, jos eroa nyt yleensä on. Minun Bhut Jolokiani on tukeva ja rehevä 80-90 cm korkea, kuten se oli viime kesänäkin. Raakileita vielä kasvattelee. Hedelmien muodosta on usein etsitty eroa, mutta niitäkin näyttäisi olevan sekä pitkulaisia, että leveämpiä samassa kasvissa. Tuostahan on myös Bih Jolokia ja Dorset Naga, varmaan muitakin.

masaiman

No, ainakin tuoteselosteen mukaan poppamiehen savunaga-soossi näyttäis sisältävän 20% Naga Jolokiaa...Eipä ole vielä tullut vastaan... Ensin mietin liekö jonkinlainen ristisiitos mut jos paviaanin ja paviaanin risteyttää niin eipä sieltäkään norsuja liiemmin tule...

Aji Inferno

Pitkälti aivan sama kasvi. Siitä tuli muoti-chili ja tästä taas seurasi tuo nimeämiskaaos. Monet myös jatkojalostivat noita omiin suuntiinsa, mistä seurasi jonkinlaisia eroja. Itselläni ei ole mitään mielenkiintoa kasvattaa samaa asiaa monella nimellä - se touhu kannattaa vain kauppiaille.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: mattson - heinäkuu 06, 2010, 22:20:49 ip
No, ainakin tuoteselosteen mukaan poppamiehen savunaga-soossi näyttäis sisältävän 20% Naga Jolokiaa...Eipä ole vielä tullut vastaan...

Jos sinua tuo historia kiinnostaa, niin tässä minun tulkintani siitä:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg39852#msg39852
Naga Jolokia on tosiaan täysi väärinkäsitys, mutta sitkeästi se elää. On se siemenliikkeiden listoilta enimmäkseen jo poistunut.