tammikuu 10, 2025, 15:47:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pelhola

Aloittaja Kaitsu, kesäkuu 29, 2010, 20:59:12 ip

« edellinen - seuraava »

Kaitsu

Kaitsu

Viikonlopun (Ruisrockin) jälkeen aloitetaan. Mullasta siirto vesiviljelyyn. Ei aikaisempaa vesiviljely-kokemusta, mutta seuraavasti (Ebb & Flow) olen varautunut:

http://kaipaalanen.wordpress.com/

- resot 3x90l + kasvatuspaljut 3x65l, 2 kpl kukkimisen alkuvaiheen kasvia per palju, lajikkeita en vielä päättänyt
- ylivuotoputket 10cm, lacasoran täyttö sama 10cm
- 4-10mm lecasora, huuhdeltu vedellä
- resot täyteen vettä, kierrätetään ja säädetään veden ph, kunnes tavoite ph 6
- resoon ravinteena http://www.advancedhydro.com/pages/view.asp?nid=21&ecid=&ecookie=&lang=, Grow 80ml- Bloom 160ml- Micro 80ml /100l vettä
- pumput 3x EHEIM compact 1000
- kasvien juuripaakut pestään mullasta ja sidotaan sellaisenaan lacasoran sekaan
- ph:n ja vesitasojen tarkkailu

Tähän asti olen ilmeisesti kärryillä, mutta;

1. miten tuon ajastuksen laita olisi näin alussa? Neljä kertaa vuorokaudessa ja viisi minuuttia päällä? Kasvien koot 50-100cm.

1.1 onko tuo Advanced Hydrophonics of Holland noin yleensä ok ja miltä vahvuus vaikuttaa?

2. lisäänkö kulutuksen mukaan puhdasta vettä resoihin kahden viikon ajan, kunnes tyhjennän kaikki liemet ja lisään taas lannoitetta puhtaaseen vesisatsiin?

3. vai miten noiden lannoitteiden lisäysten kanssa on? 10l saaviin sekoitus valmiiksi ja vastataan reson kulutukseen siitä lorauttamalla?

4. unohdinko jotain, tulisiko jotain vielä miettiä?

Varmasti tulee matkan varrella vielä kysyttävää, kiitos jos jaksaisitte neuvoa/opastaa.

nakamorri

itse siirsin kans chilit vajaa kuukausi sitten mullasta ebbiin. kannattaa varautua siihen ettei chilit kasva juurikaan seuraavaan 2-4 viikkon ennen kun ovat kunnon juuret saaneet kasvatettua tai varmaan riippuu siitäkin kuinka isossa ruukussa ne ovat aikasemmin kasvaneet. pumpun ajastus voi olla vaikka 6-kertaa päivässä johtuen juurien vähyydestä. ja puhdasta vettä resoon vain koska muuten on vaarana että väkevöityy liemet liikaa tai jos on käytössä ec-mittari niin onnistuuhan se ilmeisesti lannoiteidenkin lisäys myös nesteiden vaihdon välissä. ja lannoitteista sen verran että neuvottiin alussa käyttämään hieman laimeampaa satsia. ite kyllä laitoin heti normaalit satsit kun en tiennyt...jotku chilit tykkäs toiset taas ei mutta kaikki vielä hengissä  ;D

MrFrost

Suosittelen hankkimaan kunnon hydrosoraa, en sitä rakennussoraa, tai ns. ruukkusorana myytävää vastaavaa kukkakaupoissa ja tavarataloissa.

Raekoko on huomattavasti parempi ja vähemmän pölyä joten peseminenkin on helpompaa.

Itse olen lannoittanut GHE:n Flora Mato ja Flora Microlla. Noiden lisäksi Top Maxia. Sekä tietysti sumuttanut kasvit merileväuute-vedellä.

Hieman tyyriitä litkuja loppujen lopuksi, nyt olen miettinyt, josko vaihtaisin takaisin Kemiran Hydrolannokseen ja Salpietariin, kun noi litkut loppuu, noita saa mm. Kärsän chilitarvikkeesta.

Itse olen liemet vaihtanut säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta lisännyt toki kokoajan vettä, ettei reso pääse kuivaksi.

Ajastus ihan mittaamalla kuinka kauan menee, että juuret saa vettä tarpeeksi, eli reso täyttyy melkein poistoputkiin asti, tai miltä itsestä parhaalta tuntuu. Turhaa on kelluttaa soraa turhan kauan, itsellä on ebbistä riippuen ajastettu 4x1min ja 4x2min klo 8, 12, 18 ja 22.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

PP

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - heinäkuu 08, 2010, 16:56:02 ip
Suosittelen hankkimaan kunnon hydrosoraa, en sitä rakennussoraa, tai ns. ruukkusorana myytävää vastaavaa kukkakaupoissa ja tavarataloissa.

Raekoko on huomattavasti parempi ja vähemmän pölyä joten peseminenkin on helpompaa.

Ainakin Kärsän myymässä hydrosorassa on vielä sekin etu, että se ei kellu. Eipähän sora keräänny kasoiksi ja kasvit seilaa sinne tänne ennekuin juurtuvat kunnolla. Mulla kertyy edelleen kummallisia sorakasoja siihen ainoaan ebbiin, jossa on tavallista ruukkusoraa.

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 08, 2010, 17:03:52 ip
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - heinäkuu 08, 2010, 16:56:02 ip

Ainakin Kärsän myymässä hydrosorassa on vielä sekin etu, että se ei kellu. Eipähän sora keräänny kasoiksi ja kasvit seilaa sinne tänne ennekuin juurtuvat kunnolla. Mulla kertyy edelleen kummallisia sorakasoja siihen ainoaan ebbiin, jossa on tavallista ruukkusoraa.

Hmm, tuohon en olekaan kiinnittänyt huomiota. Tosin en ole alkuunkaan varma, mistä mun ISON ebbin sorat on lähtöisin, veikkaan viherpeukkua, tuli kaverilta ostettujen ebbejen mukana. Koskaan ei ole kellunut niin paljon, että ylivuotoputkelle olisi ollut käyttöä....

Mutta kyllä se hieman silti kelluu, tai ainakin nousee osittain, voi olla, että kärsän sora sitten on "painavampaa"....

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Kaitsu

Ok, näissä vastauksissa pari hyvää pointtia!

PP

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - heinäkuu 08, 2010, 17:08:34 ip
Mutta kyllä se hieman silti kelluu, tai ainakin nousee osittain, voi olla, että kärsän sora sitten on "painavampaa"....

Mulla ei kellu eikä nouse yhtään. Sorat pysyy pohjalla vaikka täyttäisi vettä yli soran pinnan.

MrFrost

No, en osaa sanoa varmaksi, ei oo ollut tapana tuijottaa veden nousemista.

Mutta jokatapauksessa kasvien liikuttelu on helpompaa, kun sora-astiassa on vettä, en mä oo sitä niin tarkkaan katsonut, että kelluuko sorat, vai ei.

Enkä jaksa alkaa testaamaankaan, on tuolla parvekkeella toisessa ebbissä kärsältä lähtöisin olevaa soraa ja toisessa rakennuslecasoraa.

Mutta tosiaan, parempi investoida kunnon soraan, se kun kestää melkein loputtomiin, riittää, kun kauden jälkeen kasvien poiston yhteydessä
putsaa sorasta juurien ja lehtien jäänteet, pesee sen ja säilöö odottamaan seuraavaa kautta, tai sitten siirtää sisäkäyttöön :)

-Timo

tonttu

Mun on pakko olla eri mieltä. Leca soraa vaan isosta säkistä kehiin. Koskaan ollu mitään ongelmia ja kelluminenkaan ei haittaa, kun säätää virtauksen oikeaksi. Pumput saa olla päällä sen 14-18 minuuttia, joka on mitattu vaihteluväli tuommoisella mekaanisella ajastimella, se on toimintavarmempi ja ylivuoto kiertää yli puolet ajasta, jolloin myös hapettumista tapahtuu.

Lecaa en ole edes pessyt vaan antanut ebbin jauhaa ilman kasveja ja vettä vaihdellen resosta, kunnes vesi kirkasta.

Tosin tuota lecaa mulla menikin 9 isoa säkkiä, joten kustannustekijätkin hieman vaikutti asiaan.

PHn kanssa mulla ei myöskään ole ollut edes aluksi ongelmia, mutta pidän tätä ehkä pihakaivoveden tuomana bonarina. Eli säätämättä oikean phn vesi pitää phnsa paremmin... mutua.

Kaitsu

Tuo Lecasora 4-10mm on todella huokeaa, 10€/50l säkki. Kelluu tai ei, 65l säiliössä se pinta voi vähän elääkin?

Pumput päällä 14-18min, kuulostaa hyvältä, hapetus ja muutenkin litkujen sekoitus eittämättä tapahtuu.

MrFrost

Lecasoraan minäkin vannoin ennen, kuin kunnon hydrosoraa kokeilin.

Mulla ollut ongelmia, pienemmät hileet tukkineet ebbin syöttöaukon (kärsän ikealaatikkoebbeistä, pieni suunnitteluvirhe, eli siellä on vaan jonkinlainen liitäntä pohjassa, ei verkkoa tai muuta suojausta)
joten joutunut useammankin kerran sörkkimään ruuvitaltalla tukkeumia auki. Tämä siis estänyt nesteiden valumisen takaisin resoon ja aiheuttanut juurimätää.

Mun mielestä on ihan turha pumpata sitä vettä varttia, se hapettuu ihan tarpeeksi siellä kun valuu takaisin resoon ja olennaisintahan on, että juuret saa happea, eli sora-astia tyhjemee kunnolla. Litkut sekoittuu kyllä jo ihan siinä vaiheessa, kun ensin mittaa lannoitteet resoon ja sitten kaataa vedet perään.

Hydrosora on kaikenlisäksi miellyttävämpää käsitellä.

Mutta kukin tavallaan.

-Timo

tonttu

No siis vartti senkin takia, ettei tartte digiajastimen kanssa leikkiä. Ja tuohon syöttöaukon eteen oon laittanut vaimon varastosta tylliä silikonilla reunoistaan kiinni, eipähän sukeltele itikkaa pienemmät läpi.

Litkujen sekoitus on tosiaan parempi hoitaa, ennenkuin sitä kasveille pumpataan :-)

Kaitsu

Hyvin on täälä alkanut ensimmäiset vesiviljely-kokeilut. Vaikuttaa erittäin hauskalta tavalta kasvatella, vaikkakin vastaisuudessa aion aina pitää muutamia old-school-multakasveja ohjelmistossa. Uusi kasvari ensi kaudelle, toiseen multa-osasto ja toiseen litku-ryhmää.

Oli aika joskus vuosia sitten, kun itse pidin multakasveja (jopa niin hyvin, että poliisitkin kävivät ihastelemassa) ja tuon Fataliin litkujen pelaamista seurasin, niin aattelin että on tuo melkoista läträämistä, mutta nyt on tän äijän ääni kellossa totaalisesti vaihtunut. Peevelin ketku oli vaan oikeassa.  ;D

Tämä litkuttelu on vaan hauskaa!

bluesman

Mulla on päinvastoin nuo paljujen koot; resot 65 litraa ja kasvatuspaljut 90 l. Laitoin jokaiseen kasvatuspaljuun 2 chiliä, mikä kostautuu nyt hillittömän isojen puskien raivaustarpeena. Enää ei näe kasvarista ulos.http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6715.msg106317#msg106317. Sun kasvien koot vaikuttais siltä että tulee sama probleema elokuun lopulla.
GHE:n litkut ovat ok mutta hiukka hintavia. Hommaa sadon varmistamiseksi vielä Topmaxia. Johan pukkaa podia.
Kannatan hydrosoraa mutta kasvavat toki rakennuslecasorassakin. Hydrosoraa riittää vain 10 cm paljun pohjalle (neuvo Fataliilta).
pH- ja EC-mittarit ovat hyvin suositeltavia niin tietää missä mennään.

Kaitsu

Aivan, onhan tuon ysikymppisen paljun pohjapinta-ala hieman isompi. Alussa mietin yksi vai kaksi puskaa per palju, mut kokeillaan nyt ekalla kerralla näin. Hyvältä näyttää. +10C astetta oli yöllä täälläpäin, pitääkin mennä kurkkaamaan jos Jolokiat taas murjottavat...

Kaitsu

Lainaus käyttäjältä: bluesman - heinäkuu 17, 2010, 06:17:00 ap
Mulla on päinvastoin nuo paljujen koot; resot 65 litraa ja kasvatuspaljut 90 l. Laitoin jokaiseen kasvatuspaljuun 2 chiliä, mikä kostautuu nyt hillittömän isojen puskien raivaustarpeena. Enää ei näe kasvarista ulos.http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6715.msg106317#msg106317. Sun kasvien koot vaikuttais siltä että tulee sama probleema elokuun lopulla.
GHE:n litkut ovat ok mutta hiukka hintavia. Hommaa sadon varmistamiseksi vielä Topmaxia. Johan pukkaa podia.
Kannatan hydrosoraa mutta kasvavat toki rakennuslecasorassakin. Hydrosoraa riittää vain 10 cm paljun pohjalle (neuvo Fataliilta).

Vinkkaatko vielä mua, notta missä vaiheessa olet alkanut Topmaxia antamaan, miten paljon ja miten kauan? Ensikukista loppuun asti jokaiseen resolliseen kerta-annos, vai lisäten?

Kiitos.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Kaitsu - heinäkuu 17, 2010, 07:42:42 ap

Vinkkaatko vielä mua, notta missä vaiheessa olet alkanut Topmaxia antamaan, miten paljon ja miten kauan? Ensikukista loppuun asti jokaiseen resolliseen kerta-annos, vai lisäten?

Kiitos.

Kunhan oot itse sitä mieltä että puskat ovat riittävän suuria niin vähennät typen osuutta ja lisäät kalium/fosforipitoisuutta. Todennäköisesti olet tuolloin jo myöhässä ja chilisi venähtävät metrin lisää. Kun alkaa nuppuja näkyä niin sitten Topmaxia. Oma annostukseni on 150ml/ n.55 litraa reson litkua. Oon huomannut mitattuani pH:n Topmaxin lisäyksen jälkeen putoavan 5,2-5,3:een. Tasoittuu parin tulvan jälkeen automaattisesti eikä ole kasveissa näkynyt haitallisesti. Kerättyäni Trinidad Congosta jo kolmatta ämpärillistä podeja olen rajoittanut kukitusaineiden käyttöä, antaa kasvin ja kasvattajan vähän huilata.
Viimeisessä litkujenvaihdossa käytin GHE:n BioBloomia joka oli viime kaudella kukittajana. Sama hinta ja sama vaikutus kuin Topmaxilla, pH ei alene kun annostelu on millilitroissa.

Kaitsu

Lainaus käyttäjältä: bluesman - heinäkuu 17, 2010, 09:02:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Kaitsu - heinäkuu 17, 2010, 07:42:42 ap

Kiitos.

Kunhan oot itse sitä mieltä että puskat ovat riittävän suuria niin vähennät typen osuutta ja lisäät kalium/fosforipitoisuutta. Todennäköisesti olet tuolloin jo myöhässä ja chilisi venähtävät metrin lisää. Kun alkaa nuppuja näkyä niin sitten Topmaxia. Oma annostukseni on 150ml/ n.55 litraa reson litkua. Oon huomannut mitattuani pH:n Topmaxin lisäyksen jälkeen putoavan 5,2-5,3:een. Tasoittuu parin tulvan jälkeen automaattisesti eikä ole kasveissa näkynyt haitallisesti. Kerättyäni Trinidad Congosta jo kolmatta ämpärillistä podeja olen rajoittanut kukitusaineiden käyttöä, antaa kasvin ja kasvattajan vähän huilata.
Viimeisessä litkujenvaihdossa käytin GHE:n BioBloomia joka oli viime kaudella kukittajana. Sama hinta ja sama vaikutus kuin Topmaxilla, pH ei alene kun annostelu on millilitroissa.

Tanakkaa infoa, kiitti!

Kaitsu

Päivitys.
Tulin tossa pohtineeksi, kun nyt jätän typen pois, niin ootteko mennyt syksyn sadonkorjuisiin/talvehtimiseen asti ilman typpeä ns. "loppukukituksen" säädöillä?