Chilin kallistuminen valon suuntaan

Aloittaja nakamorits, heinäkuu 16, 2010, 13:18:42 ip

« edellinen - seuraava »

nakamorits

Minulla on tapana siirtää kasvit päiviksi ulos, ja öiksi sisälle. Koska valoa riittää myös yöllä, chilit kasvavat silloinkin, ja ovat aina aamulla kallistuneet/kääntäneet lehtensä ikkunaan päin. Onko siitä haittaa kasveille? Pitäisikö minun aika-ajoin kääntää ruukkua, että kasvi pysyisi jokseenkin suorassa? Vai loppuuko tämä kallistelu kun ne kasvavat suuremmiksi (ovat vielä 5cm korkuisia korkeimmillaan, aloitin kasvatuksen nyt kesällä, kun en malttanut odottaa ensi kevättä).

Kimppu

Kasvit kaantyvat valoa kohti, myos chilit. Taysin normaalia, eika riipu kasvin koosta.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

MatskuPetteri

Pitäisikö minun aika-ajoin kääntää ruukkua, että kasvi pysyisi jokseenkin suorassa?
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: MatskuPetteri - syyskuu 28, 2010, 07:47:39 ap
Pitäisikö minun aika-ajoin kääntää ruukkua, että kasvi pysyisi jokseenkin suorassa?

Ei ole tarpeen.

masaiman

Olen tästä asiasta kyllä jokseenkin eri mieltä. Minusta kasveja nimenomaan kannattaa käännellä esim. Parin päivän välein, tai vaikka laittaa ne joka päivä eri päin kun niitä kerran yöksi sisään ronttaat. Mulla kasvoi naga tosi toispuoleiseksi kun tuuli tiputti sen pöydältä enkä jaksanut istuttaa kallistunutta kasvia uudelleen vaan käänsin sen vaan nojaamaan poispäin auringosta.

Ryhis

Itsekin pyörittelen kasveja jotta kasvaisivat "tasaisemmin". Ei siitä ainakaan haittaa ole.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Chilivaari

Pyörittelyä olen itsekin harjoittanut, mutta sitten havaitsin parilla pubescensilla, että ne pudottivat pienet raakileensa, kun ne käänsi varjon puolelle ja pitivät kuukauden tauon ennen uusia kukkia valoon päin kääntyneelle puolelle. Sormenpäätä isommat raakileet sentään pysyivät puussa. Tuota ei ehkä voi yleistää.

chilihardhead.fi

Kannattaa yleensä käännellä, varttikierros on ehkä kannattavampi vaihtoehto.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

futuristi

Toisaalta tällainen valon aikaansaama luonnollinen kääntymä on oiva tapa aloittaa bonsaiharrastus. :) Kun kasvi saa jonkin kivan muodon, niin sitä muotoa voi jatkaa esim. sitomalla kasvin ruukkuun tai suorittamalla oksienpoistoa.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 28, 2010, 12:39:47 ip
Pyörittelyä olen itsekin harjoittanut, mutta sitten havaitsin parilla pubescensilla, että ne pudottivat pienet raakileensa, kun ne käänsi varjon puolelle ja pitivät kuukauden tauon ennen uusia kukkia valoon päin kääntyneelle puolelle. Sormenpäätä isommat raakileet sentään pysyivät puussa. Tuota ei ehkä voi yleistää.

Chinenseskin taitaa olla melko tarkka valon suunnasta. Ainakaan omiani en mene kääntelemään ihan pienestä syystä.

-V-

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - syyskuu 28, 2010, 17:55:37 ip
Chinenseskin taitaa olla melko tarkka valon suunnasta. Ainakaan omiani en mene kääntelemään ihan pienestä syystä.

Komppia. Kyllä ne kääntelemättömät ja ikkunaa vasten villisti rehottaneet chinenset ovat tuottaneet satoa aivan eri malliin kuin käännellyt. Nykyään en viitsi käännellä mitään lajia (paitsi alkuvaiheessa, ennen sadontuottoa), kasvakoot sinne, minne parhaaksi katsovat (saa verhotkin kaupan päälle:-).

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: -V- - syyskuu 28, 2010, 18:05:01 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - syyskuu 28, 2010, 17:55:37 ip

Komppia. Kyllä ne kääntelemättömät ja ikkunaa vasten villisti rehottaneet chinenset ovat tuottaneet satoa aivan eri malliin kuin käännellyt. Nykyään en viitsi käännellä mitään lajia (paitsi alkuvaiheessa, ennen sadontuottoa), kasvakoot sinne, minne parhaaksi katsovat (saa verhotkin kaupan päälle:-).

Itsekin pidän tuota nuppujen ilmestymistä rajapyykkinä, jolloin kääntelyt viimeistään loppuu.