tammikuu 09, 2025, 22:11:46 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Normaalia vitutusta ilmassa..

Aloittaja Caderusso, heinäkuu 18, 2010, 11:33:18 ap

« edellinen - seuraava »

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

boozeman

Kyllä se itseäkin harmittaa kun jokin influenssan tapainen iski. Kuumeen huiput on olleet nyt +39,4 mutta aika nopeasti yli 38 asteen kuumeeseen elimistö tottuu (ei tule vilunväristyksiä, ym.) Toi tiilikasa rintakehän päällä pistää ärsyttämään.

Troppia otetaan vasta joko nukkumaan mennessä tai jos pitää tehdä jotakin pihalla. Antaa kuumeen tappaa pöpöt.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

wille

Nousiskin kuume, mut kun ei. Maksimit ollu 37,3.
Aika hölmö saikkuakaan hakea kun ei oo lämpöä, vaikka olo on susipaska.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Tyttii

Lainaus käyttäjältä: kieblack - maaliskuu 05, 2012, 09:12:39 ap
Tytti, särkylääkkeet auttaa kipuun, ei aiheuttajaan. Fyssarille mars.

juu, yksityinen puoli lähti selvittämään mm. vanhoja magneettikuvia ym. tutkimuksia. Sais tän tulehduksen pois ensin noilla tulehduskipulääkkeillä.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Jahvetti

Mulla oli ihan sama homma.
Ensin muutaman viikon Burana/venyttelykuuri, sitten ISOLLA neulalla kortisonia suoraan tulehtuneeseen lihakseen.

Neljään kohtaan ruuttas, sattu ihan saatanasti.
Mutta jo viikon jälkeen huomattavasti parempi.

Muistaa vaan pitää kohtuuden niissä venytyksissä, muuten on vielä kipeempi!

edit. Ei se tulehdus lähde tulehduskipulääkkeillä.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Tyttii

Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - maaliskuu 06, 2012, 01:53:52 ap

edit. Ei se tulehdus lähde tulehduskipulääkkeillä.

;D Kiitos, tämähän lohdutti. Nukahdin eilenkin lattialle, yleensäkin makuuasennossa tulee morkkis, kun olo tokenee. Mut tunti ylhäällä, johan tuntuu saikku oikeutetulta. Toisessa nilkassa ei refleksejä ja jalasta voima alentunut. Mut saattaa olla vanha vaivakin tuo. Vähän outoa, kun tuntuu niinku, niinku jotenkin, et perse tippuis, ju nou.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

kieblack

Edelleen kannattaisi varmaan hankkia lähete sinne fyssarille. Ei se kortisonipiikki tuohon enää vaikuta..

Nosiseptori

Kyllä ibuprofeeni tulehdukseen vaikuttaa, mutta ei millään pienellä annoksella. Määrän pitää olla jotain 1600 - 2400 mg luokkaa, mutta nämä ovat lääkärin määräämiä annoksia. 1600 mg kerta-annoksia ei saa ylittää. Joku 400 mg vaikuttaa lähinnä kipuun. Parasetamoli ei vaikuta tulehdukseen lainkaan.

Vaurioituneessa kudoksessa on yleensä kolme vaihetta. Ensin tulee inflammaatio- eli tulehdusvaihe joka kestää n. 5 vrk. Seuraavat kolme viikkoa on ns. fibroblastivaihe ja tämän jälkeen 4. viikosta eteenpäin uudelleenjärjestysvaihe. Kolmen viikon tienoilla vaurion alkamisesta tapahtuu aika paljon spontaania paranemista tehtiinpä asialle mitä tahansa.  :)

Ilman lähetettäkin saa mennä hoitoon. Ehkä ihan aluksi kannattaisi mennä esimerkiksi osaavalle osteopaatille (AMK), kiropraktikolle, naprapaatille tai OMT-fysioterapeutille. Jos on vaikeuksia jopa yskiä tai pieraista kivutta niin harjoitteiden tekeminen voi olla kivuliasta ja harjoitteiden tekeminen oikein saattaa olla vaikeaa. Toki aktiivinen harjoittelu on väylä välttää ja poistaa kipuja pitemmäksikin aikaa sitten kun pahin on ohi. Joka tapauksessa käsittely ja harjoittelu toimivat paremmin yhdessä kuin kumpikaan erikseen. Pelkkään hierontaan en itse menisi tällaisessa tilanteessa.

Kortisoneissa ja tulehduslääkkeissä on se haittapuoli, että ne eivät korjaa mitään. Ne vain poistavat tulehdusta. Sinä aikana, kun kortisoni vaikuttaa, omat valkosolut eivät ole putsaamassa tuhoutunutta solukkoa kudoksessa. Usein tulehdus ja turvotus vain on saatava kuriin, ettei korjausprosessi pitkittyisi vielä pitemmäksi aikaa.

Syytä selän kipuun on aivan mahdotonta sanoa näkemättä sitä tai tietämättä tarkempia oireita. Edellämainittujen ammattilaisten pitäisi kuitenkin osata sanoa pystyvätkö auttamaan selän kanssa vai olisiko esimerkiksi ortopedin heiniä. Näin yleisesti ottaen voi kuitenkin sanoa, että jos terävä säteilykipu tulee polven alapuolelle ja mahdollisesti jalkaterään asti, niin on syytä epäillä esimerkiksi välilevyperäistä (pullistumaa, joka puristaa hermojuurta) ongelmaa. Jos säteily ja puutuminen jää polven yläpuolelle, voi kipu olla peräisin jostain muusta rakenteesta, esim. lihaksistosta tai nivelsiteistä tulevaa heijastekipua.

Ohje välttää kovia venytyksiä on ihan aiheellinen, kun ei vielä tiedä, miksi selkä on spasmissa. Joskus epästabiilia nikamasegmenttiä tukee vain selkään tullut lihasspasmi. Jos sen laukaisee tietämättä mitä tekee, niin eihän siellä ole enää mitään tukemassa. Tämä ei tietenkään tarkoita, että läheskään kaikilla olisi tällainen tilanne. :)

ChIlIDoG

Välilevynpullistuma+nikamasiirtymä löytyii bout 10 vuotta sitten, kun selkämeni totaalisen jumiin. Fysikaalista 10 kertaa ja vasta 7:llä kerralla alkoi jumit hellittää. Sen jälkeen ei selkä ole pahemmin vaivannut. pullistuma on ns sisäänpäin. Ainoa että nyt on tullut painoa parinvuoden aikana noin +20kg. Niin alkaa vaikuttaan selkään. 3-4 kertaa viikossa 10km lenkki koiran kans piti selän toiminnassa ja painon kurissa.

kieblack

Itse suosin enemmän OMI-terapeuttia, kuin OMT-terapeuttia. Makunsa toki kullakin. Pääasia, että hoidosta on hyötyä.
Ja toki ilman lähetettäkin saa mennä, kallista lystiä vaan.

masaiman

Hondan pentele ei tarttaa... rundaarundaa mut ei sano kun put sillön köh tällön ja bensa haisee. Täytyy vkl vaihtaa tulpat jos johtuis niistä, on kuitenkin ajettu talliin. Kerran talven aikana oon käyttäny lämpimäks niin jo sillon vähän röpels ja kävi huonosti. Toivottavasti ei oo puolat menny, jota kyllä epäilen kun kuitenkin toimi syksyllä hyvin.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Mattson - maaliskuu 06, 2012, 20:35:21 ip
Hondan pentele ei tarttaa... rundaarundaa mut ei sano kun put sillön köh tällön ja bensa haisee. Täytyy vkl vaihtaa tulpat jos johtuis niistä, on kuitenkin ajettu talliin. Kerran talven aikana oon käyttäny lämpimäks niin jo sillon vähän röpels ja kävi huonosti. Toivottavasti ei oo puolat menny, jota kyllä epäilen kun kuitenkin toimi syksyllä hyvin.

Uutta bensaa kehiin. Noi nykylitkut kun menee seisottaessa pilalle. Ainakin mitä lumilinkoon ja ruohonleikkuriin olen ostanut. Yleensä tyhjennän tankit kauden loputtua.

masaiman

Tuota nuo tarjos toisellakin foorumilla ensimmäisenä vaihtoehtona... Täytyy tyhjentää se tankki kun on varmaan 10L tavaraa niin on hankala muutenkin käsitellä. Täytyy se nostaa pois edestä kun teen muutenkin huoltoa. Tulpat, öljyt ja suodatin on jo ostettuna, vielä täytyis hankkia ilmanputsari ja ketjut/rattaat... Pallikin tulee vihdoin purettua irti niin pitääpä kiikuttaa se ens viikolla verhoomoon että vetävät uuden pinnan vanhan pärsyyntyneen tilalle.

Nosiseptori

Lainaus käyttäjältä: kieblack - maaliskuu 06, 2012, 20:01:54 ip
Itse suosin enemmän OMI-terapeuttia, kuin OMT-terapeuttia. Makunsa toki kullakin. Pääasia, että hoidosta on hyötyä.
Ja toki ilman lähetettäkin saa mennä, kallista lystiä vaan.

Kummatkin varmasti hyviä. Molemmat ovat norjalaisten fysioterapeuttien omia kuppi-oppikuntia, jotka ovat hakeneet kummatkin oppinsa Iso-Britanniasta ortopedi Cyriaxilta, joka taas on häpeilemättä ominut osteopaattien oppeja omaan systeemiinsä. Kehtaisin jopa väittää, että eri ammatinharjoittajien välillä on isompi ero hoidettavan kannalta kuin näissä eri oppikunnissa, eli joku osaa ja joku toinen osaa vielä paremmin. Esimerkiksi myös kiropraktiikan sanotaan saaneen oppinsa osteopatiasta ja naprapatia taas on erkaantunut kiropraktiikasta. Näiden lisäksi on myös muita fysioterapeuttisia kuppi-/oppikuntia kuten Maitland-konsepti. Minusta tuntuu, että suurin syy näihin eri suuntauksiin on se, että jotkut ovat halunneet netota koulutuksista rahaa omaan taskuunsa ja nimenneet pyörän yhä uudelleen.  ;D Toki ajan saatossa näkemys- ja käytäntöeroja on syntynyt, mutta aika moni tie vie loppujen lopuksi Roomaan eli yhtä oikeaa oppia ei olekaan. :)

nicklas

tämäkin kesä ilman kesätöitä. lähes kaikkille luokkalaisille tarjottu töitä ttyössäoppimispaikasta tai sitten on muuten vaan jo paikka tiedossa. jaksaako tässä enään edes hakea?
taidan ottaa sen asenteen että saavat jatkossa tulla kotoa hakemaan töihin. ei tälläistä nöyryytystä ja jatkuvia pettymyksiä enään jaksa. helvetti että hajotti kun kuulin että olivat luokkalaiselleni maksaneet täyttä palkaa työssäopppimisesta kun itse tein hommia samassa paikassa ruoka palkalla. vitun vitun vittu saatana  >:( >:(

biblo

Lainaus käyttäjältä: nicklas - maaliskuu 13, 2012, 14:52:10 ip
tämäkin kesä ilman kesätöitä. lähes kaikkille luokkalaisille tarjottu töitä ttyössäoppimispaikasta tai sitten on muuten vaan jo paikka tiedossa. jaksaako tässä enään edes hakea?
taidan ottaa sen asenteen että saavat jatkossa tulla kotoa hakemaan töihin. ei tälläistä nöyryytystä ja jatkuvia pettymyksiä enään jaksa. helvetti että hajotti kun kuulin että olivat luokkalaiselleni maksaneet täyttä palkaa työssäopppimisesta kun itse tein hommia samassa paikassa ruoka palkalla. vitun vitun vittu saatana  >:( >:(

Tuut meille leikkaamaan nurtsia ja hoitamaan kasveja siksi aikaa kun olen töissä. Ei toki jokapäiväistä mutta palkan saa lapaan.
"Grow food, not lawns"

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: nicklas - maaliskuu 13, 2012, 14:52:10 ip

Isän vai sukulaisen firmassako olit.....Eihän tuo muuten ole edes mahdollista...

Heku

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - maaliskuu 06, 2012, 21:48:30 ip
Lainaus käyttäjältä: Mattson - maaliskuu 06, 2012, 20:35:21 ip

Uutta bensaa kehiin. Noi nykylitkut kun menee seisottaessa pilalle. Ainakin mitä lumilinkoon ja ruohonleikkuriin olen ostanut. Yleensä tyhjennän tankit kauden loputtua.

Jep, tuttu juttu moottori- ja raivaussahojen puolelta. Jonkin tiedon tai "tiedon" mukaan 98 oktaaninen on säilyvyydeltään parempaa, tiedä tuosta kun ei omakohtaista kokemusta ole, sahoissa ja ruohonleikkureissa ei muuta kuin ysikasia käytetä.

wille

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 13, 2012, 18:28:44 ip
Isän vai sukulaisen firmassako olit.....Eihän tuo muuten ole edes mahdollista...

Ei mun kouluaikana työssäoppimisesta kyllä mitään maksettu. Ja omat eväätkin piti olla stana. Nyt alkoi vituttaa. ;)

Ja nyt nicklas laittaa uutta hakua vetämään. Voi sen oman duunipaikan löytyminen olla jatkossakin aika hankalaa, jos työnhaussa torjutuksi tuleminen on nöyryytystä ja pettymystä. Elämää se on.
Vaikkapa puhelinmyyntifirmoihin pääsee kävelemällä sisään, jos epätoivoisesti tienestiä kaipaa. Voin kertoa ihan kokemuksesta.
Moneenko paikkaan hait?
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

nicklas

Lainaus käyttäjältä: wille - maaliskuu 13, 2012, 19:10:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 13, 2012, 18:28:44 ip

Ei mun kouluaikana työssäoppimisesta kyllä mitään maksettu. Ja omat eväätkin piti olla stana. Nyt alkoi vituttaa. ;)

Ja nyt nicklas laittaa uutta hakua vetämään. Voi sen oman duunipaikan löytyminen olla jatkossakin aika hankalaa, jos työnhaussa torjutuksi tuleminen on nöyryytystä ja pettymystä. Elämää se on.
Vaikkapa puhelinmyyntifirmoihin pääsee kävelemällä sisään, jos epätoivoisesti tienestiä kaipaa. Voin kertoa ihan kokemuksesta.
Moneenko paikkaan hait?

onhan tässä jo johonkin 30-40 paikkaan laitettu hakemusta vetämään, pitäis vain sitkeästi jaksaa tätä etsimistä. oon itse asiassa ollu kerran pidemmän jakson puhelinmyynnissä mutta jotekin se on tuntunut aina vastenmieliseltä istua kuustuntia kusettamassa ihmisiä kun oikeasti kaipaisi oman alansa töitä. oikeasttihan en edes töitä tarvitsisi sillä kyllä vanhemmat nyt vähän elatusapua heittäää kun pyytää ja käy niiden luona vaikka puita hakkaamassa mutta työkokemusta ceeveehen on se mitä tarvitsisi.
eikä se työnhaussa torjjutuksi tuleminen ole se mikä oikesti haittaa vaan se että, kaikkilla noilla tutuilla on ollut varaa valita minne mennä töihin. Kun itse saa tehdä ihan oikeasti töitä että saisi EHKÄ paikan jostain.