Nupuista kukiksi, kuinka pitkään kestää?

Aloittaja salla, heinäkuu 19, 2010, 10:13:29 ap

« edellinen - seuraava »

salla

Moro!

Kuinka pitkään teillä on kestänyt nuppujen ilmestymisestä niiden aukeaminen kukkaan? Itse olen nyt melkein kuukauden odotellut että jotain muutosta tapahtuisi, mutta kärsivällisyys alkaa loppua, kyseessä kun on ensimmäinen kasvatusprojekti. Tässä pieni historiikki kuvineen, jos joku osaisi sanoa olenko tehnyt jotain ihan väärin, vai onko tämä normaalia.  ;D

Pistin maaliskuussa Mexicosta tuomani chilin siemenet itämään. Lajikkeesta ei ikävä kyllä ole tarkempaa tietoa, mutta kuivatut chilit joista siemenet otin olivat maultaan "keskitulisia" ja muodoltaan suippoja ja pitkämäisiä.

Maalis-toukokuun chilit kasvoivat bauhausista ostetun loisteputken alla 24/7 valossa, mullassa ja lekasorassa maitotölkeissä. Lannoitteena oli Lovebas niminen kasviravinne (n. joka toinen kastelukerta). Todennäköisesti tämä osuus ei mennyt ihan taiteen sääntöjen mukaan, en tiedä oliko spektri oikea chileille, mutta toisaalta ne tuntuivat voivan hyvin ja kasvoivat:

                                                 

Toukokuun puolessa välissä siirsin kasvit ikkunalaudoille, jolloin valonsaanti muuttui luonnolliseksi ja avoinna olevasta ikkunasta ilmakin pääsee vaihtumaan paremmin. Kesäkuussa huomasin ensimmäiset pienen pienet nuput:

                                                 

Nyt heinäkuussa osa nupuista näyttää tältä:

                                                 


Itse kasvit ovat 70 cm-100 cm korkeita (ikkunalaudalla myös tomaattia, joka on kylvetty samaan aikaan, ja jonka kukinta on alkanut + raakileetkin ilmestyneet). Ravinnetta en ole antanut vimeiseen puoleentoista kuukauteen enää ollenkaan.

                                                 

Olettaisin että kasvit ovat riittävän kokoisia kukkiakseen, nuppuja en ole uskaltanut nyppiä pois, mutta sitäkin voisi varmaan muutamaan kasviin kokeilla, josko vauhdittaisi?




Chilivaari

Moro itselles ja tervetuloa foorumille!

Taatusti ovat riittävän kokoisia.
Chilit eivät tarvitse koko ajan valoa, vaan lepoajan yöllä. Siitä olisi voinut aiheutua häiriö. Minulla valot palavat kevättalvella 14 tuntia.

Lannoitetta ensimmäiseksi tällaisissa tapauksissa epäillään ja kovin typpipitoista se onkin. Sitä voi jäädä muutamiksi viikoiksi multaan, vaikka lopetitkin lannoituksen. Eivät ne kuitenkaan ilman lannoitetta (ravintoa) kasva ja kuki, joten jossakin vaiheessa sitä on annettava lisää, mutta vähemmän typpeä. Nuppujen kehittyminen pitäisi tapahtua silmin nähtävällä vauhdilla (tänään selvästi isompia kuin eilen), joten saattaa olla lannoituksen puutetta jo nyt.

Mihin suuntaan tuo ikkuna on? Valon määrää vaikuttaa kukinnan onnistumiseen, mutta kyllä kukkien pitäisi kehittyä vähemmässäkin valossa, niihin ei vain tule hedelmää. Kasveja ei kannata päästää yli ikkunan, sillä silloin ne kasvavat vain pituutta, mutta se on kelvotonta kasvua. Sakset käteen ja pisimmistä ainakin ⅓ pois, vaikka puoletkin joistakin. Nyt kun niissä on hyvät juuret, leikkauskohdasta kasvaa äkkiä useita uusia haaroja.

Ja lopuksi: Mietipä nyt vaikka tuota maan happamuutta: http://chilivaari.blogspot.com/2010/07/mullan-ph-ja-muuta-spekulointia.html
Siinä voisi olla yksi yllättävä syy.

salla

Terve Chilivaari ja kiitos vastauksesta!  :)

Olen ripotellut chilit ympäri kämppää niin, että osa kylpee aamun/aamupäivän ajan auringossa(meinaa nuupahtaa herkästi, vaikka suihkuttelisin ja kastelisin), kuvassa olevat chilit ovat keskipäivän auringossa, ja keittiöön (mistä eka kuva), paistaa viidestä eteenpäin ilta-aurinko.

Tällä ei näyttäisi olleen vaikutusta juurikaan, koska kasvit ovat kaikki jumahtaneet samaan vaiheeseen. Luultavasti kysymys on siis siitä lannoitteen puutteesta/maan ph:sta, koska valoa luulisi riittävän, ja kasvit ovat ehtineet kuitenkin totutella jo normaaliin päivärytmiin melkein pari kuukautta (ellen ole sitten ylivalaisulla traumatisoinut niitä loppuiäkseen).  :o Jos lasketaan se kahden viikon jäämä-aika vielä lannoitukseen, niin chilit ovat olleet ilman lannoitusta juuri kuukauden verran (ja melkein sen aikaa ne nuputkin ovat olleet lähes samassa vaiheessa).

Verrokkiryhmäni, eli tomaatit ovat saaneet lannoitusta ikkunalaudalle siirronkin jälkeen satunnaisesti, ja tykkäsivät auringonvalosta ja tuulesta niin, ettei niitä enää uskoisi samoiksi ruipeloiksi, jotka eivät keinovalon alla jaksaneet kasvaa juuri ollenkaan.

En millään raaskisi leikellä chilejä (vähän hölmöä), mutta se olisi tosiaan ihan aiheellista. Raivasin äsken ikkunalaudalta (vikan kuvan) tomaatit toiselle ja jätin chilit siihen, nyt niihin pääsee taas käsiksikin, kun ei ole pelkkää viidakkoa edessä. Monet niistä ovat haarautuneet ja tehneet nuppuja juuri yläosiin, ja odottelin, että niistä tulisi jo kukkia ja sitten toki chilejä. Ehkäpä muutaman napsaisen poikki ja katson miten käy.

Kiitos paljon vinkeistä ja linkistä ja tervetulotoivotuksesta! Etsin vielä lisää tietoa siitä, millaista lannoitetta kannattaisi antaa chileille nyt (eli sitä kalkkia vai jotain muuta).  :)



Chilivaari

heinäkuu 19, 2010, 16:21:51 ip #3 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2011, 07:48:16 ap käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: salla - heinäkuu 19, 2010, 15:52:49 ip... Etsin vielä lisää tietoa siitä, millaista lannoitetta kannattaisi antaa chileille nyt (eli sitä kalkkia vai jotain muuta).  :)

Tuosta taulukosta voisi olla apua: http://chilivaari.blogspot.com/2008/07/lannoitteista.html
Puutarhan kesä normaaliannoksella ainakin toimii kukintavaiheessa.

Meksikon maaperän happamuudesta voi olla vaikea saada selkoa, ja se saattaa vaihdella paljonkin eri maastoissa, joten siihen ei ehkä nyt kannata kiinnittää liikaa huomiota. Kuitenkin, kun sinulla on noita monta, kannattaa kokeilla eri lannoituksia saman kokoisilla kasveilla. Siinä voi löytyä uutta tietoa muillekin jaettavaksi. Kolminkertainen ylilannoitus esimerkiksi on vielä aivan turvallista, olen minä lyhyitä aikoja antanut viisinkertaisiakin annoksia. Sillä voi herätellä nukkuvat chilit.

salla

Kiitos taulukosta! Sen innoittamana päätin katsoa, mitkä npk-luvut ovat baslove lannoitteessa:
NPK= 4-2-4, ureatyppeä 4. Pitänee hankkia nyt ensitöikseen siis uutta lannoitetta (vaikka sitä puutarhan kesää) ja raportoida sitten miten kävi!

salla

Tujumpi annos puutarhan kesää on ilmeisesti toiminut, nyt nuput ovat kasvaneet vauhdilla ja yksi niistä näyttää olevan puhkeamassa kukkaan hetkenä minä hyvänsä :) Kiitos vinkistä Chilivaari!

Chilivaari

Nopeastipa vaikutti, jos neljässä päivässä on jo tulosta nähtävissä.
Hyvä niin.

Micestco

Lainaus käyttäjältä: salla - heinäkuu 23, 2010, 09:20:56 ap
Tujumpi annos puutarhan kesää on ilmeisesti toiminut, nyt nuput ovat kasvaneet vauhdilla ja yksi niistä näyttää olevan puhkeamassa kukkaan hetkenä minä hyvänsä :) Kiitos vinkistä Chilivaari!


Odottavan aika on pitkä!  :D Itse jouduin tällä viikolla seisomaan jalapenon vieressä toista vuorokautta ja kyttäämään aukeamista, aukesihan se kurja kun olin nukkumassa... Kyseessä oli ensimmäinen kukka ikinä :) Itsellä toimi nuppujen kasvun nopeuttamisessa lannoituksen ja kastelun vähentäminen, olisikohan aloittelijan innokkuutta ollut ilmassa täällä suunnalla?

salla

Hip hei! Voi tosiaan olla, että kärsimättömyys vaivasi täälläkin. Nyt useampi chili on jo kukassa ja puskeepa sieltä jo chiliäkin ulos! Osa kasveista ei lähtenyt nuppuja kasvattamaan enää kunnolla, mustuivat vaan. Myöhemmin istutetut jotka eivät olleet ehtineet niin pitkään jumittaa nuppuvaiheessa rupesivat sen sijaan nopeasti puskemaan kunnollisia nuppuja.

Lajikkeesta ei ole aiemmin ollut tietoa, mutta nyt kun olen katsellut sekä kirkkaanvalkoisia kukkia ja yleisilmettä + raakileita, niin kaipa nuo jotain annuumeja ovat. Ainakin kuvissa näyttävät hyvin samanlaisilta.

Seuraavaksi kärsivällisyys mitataan siinä, kuinka pitkään kestää että chilit kasvavat täyteen mittaansa. :D hyviä kasvatteluja!