tammikuu 09, 2025, 11:48:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Alkutaipale by Micestco

Aloittaja Micestco, heinäkuu 21, 2010, 15:52:41 ip

« edellinen - seuraava »

Micestco

Tästä se sitten lähtee, aloittelijan päiväkirja.

Ensin varoituksen sana mahdollisille lukijoille, päiväkirjan tarkoitus ei ole kuvata millään tapaa oikeaa chilien kasvatusta. Kunhan ajan kulukseni näpyttelen ja voisihan sitä vinkkejäkin ottaa vastaan. ;)

Kuinka tämä kaikki oikein sai alkunsa? Olimme elämäni sulostuttajan kanssa kauppareissulla kukkakaupassa pyörimässä ja siellä silmiini osui pieniä taimia otsikolla vihreä jalapeno. Miehekkäästi ilmoitin: "kulta, mä taidan ostaa chilin meille kasvamaan." (Oikeasti taisin enemmän muistuttaa aikuista miestä autokaupassa tai pikku tyttöä ponitallilla, kun sormi nenässä ja koiranpentu katse silmissä kyselin: "saisinko mä ton, ihan oikeesti haluaisin, lupaan pitä sitä tosi hyvin enkä enää ikinä haluais mitään muuta, jooko rakas.") Noh, lopputulos on kuitenkin varma jalopeno, lähti ruukun kanssa kotiin.

Kyseinen episodi tapahtui noin kaksi kuukautta sitten ja loppua ei näy.

Aloittelijalle tyypilliseen tapaan olin ja vieläkin olen kaikessa aivan liian kärsimätön. Noin viikossa kastelin keraamiseen purkkiin siirretyn taimen täysin yli. Viikon lomareissuksi vein kaverille "hoitoon" ja palattuani multa oli vieläkin kosteaa ilman kertaakaan veden lisäystä. Päätin sitten siirtyä altakasteluruukkuun, kun edes minä en siinä saisi liika kasteltua... Tämäkin osoittautui vääräksi olettamukseksi  :P Joka kerta kun tikku näytti lähelle minimirajaa, sujauttaa tarinamme teekkari sen maksimirajalle veden (+puutarhakesän) kanssa. Kiitos muutaman pidemmän poissaolon (muulloin jallu on alituisen räpellyksen kohteena), kasvi kuitenkin on elossa ja saattaa ehkä kukkiakkin. Alla todisteet:

Nuppuja oli reilu viikko sitten hurjasti, nyt noin puolet kuivuneet. Kuvassa jallu on ollut puolitoista vrk "paastolla" veden loputtua ruukusta, tosin multa on päältä vieläkin kostea.  :-X

Muutama viikko sitten laitoin itämään Fataliilta tilatuista siemenistä Black scorpion tongueta, bolivian rainbowta ja Aji cristalia, sekä ekstrana Prismasta hankittuja Chili Padron otsakkeen alla myytyjä. Padronit ja blackit itivät, samoin toinen rainbow:n siemen. Loput kärsivät liiallisesta hämmennyksestä ja päätyivät roskasäkkiin. Hämmennys ja sähläys on jatkunut mutta tästä huolimatta toinen padron ja molemmant blackit ovat nousseet sirkkalehdille :)

Toivottavasti edes yksi pääsee tulevaisuudessa yrittämään talven yli elelyä.

Koko huikea kokoelma viettelee päivänsä eteläisellä ikkunalla, silloin kun allekirjoittanut ei niitä kuskaa ympäri maailmaa  ;)

Jatkoa toivottavasti seuraa vielä pitkään. Kiitän, kumarran ja niian.

papereeka88

jos kastelu tuottaa päänvaivaa(elikkä haluaa kastella liian usein)itse huomasin,että helppo tapa välttää tätä on pitää yllä alkuun kastelu päiväkirjaa,eli merkaat vaan päivät millon oot kastellut ja jos tuntuu siltä,että on liian vähän päiviä mennyt edellisestä kastelusta niin silloin myös on kulunut liian vähän päiviä ;) tietenkin kannattaa myös maalaisjärkeäkin käyttää,ettei vaan sokeasti tuijota päiviä :DHyvällä alulla nuo näyttää olevan :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Ryhis

Tervetuloa maailman hienoimman harrastuksen pariin!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Micestco

Tattista vaan Räyhäkäs!

Eiköhän tuo oikea kastelurytmi vielä löydy, kunhan alkuinto hellittää edes pikkusen 8)  Ajatuksena olisi tästä lähtien antaa joka toinen kastelu kerta puutarhan kesällä vahvistettua vettä ja joka toinen kerta ihan pelkkää. Toivottavasti sielu antaa periksi pitää ruukkua edes vuorokausi tyhjänä ;D Suuria ei odotukset ole, mutta kukat ois kivoja ja edes yksi podi niin sais maistiaiset. Pidetään käsi jarrulla ja mopo tiellä, edes hetken...

Micestco

heinäkuu 22, 2010, 12:28:46 ip #4 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 22, 2010, 13:03:29 ip käyttäjältä Micestco
No ni!
Nyt olen nähnyt senkin ihmeen että huomissani kasvava viherkasvi tekee kukan. jalapeño oli ryökäle yön aikana räväyttänyt itsensä täyteen kukkaloistoon  8)
Puskassa on lisäksi vajaa kymmenkunta lupaavaa nupun alkua, joten ehkä sitä voisi podinkin saada. Aloittelija osaa iloita pienestä...

Eikö olekkin kaunis!
Toinen ihmekkin oli yön aikana päässyt tapahtumaan, Prisman Chili padronin toinenkin itu aloitti nousun kohti korkeuksia. Hyvä niin, on nimittäin sille suunnitelmatkin valmiina. Emännän ehdotus istuttaa Black scorpion tongue sekä padron ihan kylki kylkeen ja hiljalleen kiertää varret yhteen kuulostaa erittäin mukavalta kokeilulta. Muut taimet saavat sitten riehua omissa purkeissaan ja tiedä vaikka päätyisivät boncheiksi.

Dani

Lainaus käyttäjältä: Micestco - heinäkuu 22, 2010, 12:28:46 ip
... Emännän ehdotus istuttaa Black scorpion tongue sekä padron ihan kylki kylkeen ja hiljalleen kiertää varret yhteen kuulostaa erittäin mukavalta kokeilulta. Muut taimet saavat sitten riehua omissa purkeissaan ja tiedä vaikka päätyisivät boncheiksi.

Aika jännä idea! Tuollaisen emännän kun löytäis ;)

Micestco

Myönnän auliisti olevani maailman onnekkain mies!

MrFrost

Varoituksen sana:

Mun piti alunperin ottaa vaan muutama tatska.... Nyt ei oo enää muuta vaihtoehtoa kuin täyttää kädet, pitäs tehdä toi selkä loppuun,
vasen reisi tatskata, samoin vasen pohje, mahateksti pitäs kans ottaa, rintatatska ollut suunnitteilla jo 7v ja ei vieläkään oo ehditty aloittamaan...

Samoin mun piti ihan muutama chili vaan pistää kolmisen vuotta sitten kasvamaan, no, ei mulla oo pahasti keulinut... Piti vaan parvekekalusto pistää vaihtoon
jne =)

Mutta tosiaan, tervetuloa joukkoon iloiseen, kun noille antaa pikkusormen, ne vie koko miehen =)

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Micestco

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - heinäkuu 22, 2010, 21:14:03 ip
...Samoin mun piti ihan muutama chili vaan pistää kolmisen vuotta sitten kasvamaan, no, ei mulla oo pahasti keulinut... Piti vaan parvekekalusto pistää vaihtoon
jne =)

Mutta tosiaan, tervetuloa joukkoon iloiseen, kun noille antaa pikkusormen, ne vie koko miehen =)

-Timo

Kiitoksia! Kyllä tässä pitää yrittää ainakin vielä vuoden päivät pitää mopo käsissä... Ehkä sitten valmistumisen jälkeen jostain löytyy oma talo takapihalla, tai ainakin hirveellä määrällä ikkunoita :D

Asiasta kukkaruukkuun, tai siis oikeammin kukkaruukun asukkeihin. Aiemmin mainittu kahden hilin yhteenkietomisoperaatio on startannut! BST:n pienen pieni taimi ja Padronin huppupäinen toveri on siirretty samaan kommuuniin. Jos(!) tässä tovin malttaa odottaa että saavat hieman mittaa, ja aloittaa varovaisen kasvun ohjailun :)

Hegu

vaikuttaa tosissaan kokeilun arvoiselta :) eikun vaan sitten kuvia projektin kehityksestä

Micestco

Aamulla odotti herätessä mukava yllätys, Chili Padron oli päässyt eroon kypärästä ja törröttää nyt iloisesti Black Scorpion Tonguen kyljessä. Täytyy toivoa molempien kasvun pysyvän kohtuu samassa vaiheessa.

Jalapeño puskee ikkunalaudalla lisää nuppuja! Toivo yhden podin ilmestymisestä kasvaa lähes samaa vauhtia, kun turhautuminen kukkimisen ja kukkien tippumisen sietämättömään hitauteen. Eihän tässä olla liikkeellä Kaikki Mulle Heti-asenteella, mutta kiire ois 8)

Loppuun vielä kuva Padronin ja BST yhteiskommuunista, toivottavasti tulevaisuudessa kieroutuneisuus lisääntyy.

Micestco

Lainaus käyttäjältä: Micestco - heinäkuu 24, 2010, 19:42:21 ip
...! Toivo yhden podin ilmestymisestä kasvaa lähes samaa vauhtia, kun turhautuminen kukkimisen ja kukkien tippumisen sietämättömään hitauteen. Eihän tässä olla liikkeellä Kaikki Mulle Heti-asenteella, mutta kiire ois 8)...

Kukka nahistui ja tippui odotettua nopeammin, tosin tippuessaan otti mukaan kukkavarren ja podin alun. Maassa vallitsee tällä hetkellä virallinen suruaika  :-\ Toisaalta uusi kukka oli taas puhjennut, joten toivoa on.

Micestco

Taas on aikaa vierähtänyt viime päivityksestä... (ja ketun genitaalit  ;D )

Jalapeno-puska on innostunut kasvattamaan nuppujaan. Ilmeisesti Puutarhan Kesän pois jättäminen kastaluveden seasta oli oikea ratkaisu. Toveri on nyt siirretty makuuhuoneeseen tuomaan vihreyttä ihmisten (ja koirien) elämään. Kukkiakin on puhjennut ja osa on lakastumassa. Varmaan muille käsittämätön asia, mutta on todella vaikea olla sörkkimättä kukkia korvakepeille noin joka viides minuutti. :D

Ensimmäinen kukka tippui hedelmöittymisen jälkeen kukkavarren kanssa mäkeen, toivottavasti seuraavilla on parempi onni.

Uuden kasvun ihmettä on saanut seurata olohuoneen ikkunan ääressä kun viikko sitten niskalenkit nostaneet taimet yrittävät kohota kohti taivaita. Erillisissä purkeissa kasvavat Padron ja Black Scorpion Tongue kehittelevät jo ensimmäisiä lehtiparejaan. Padron varsinkin on innostunut kasvusta kuin kitaristi kaljasta.

Saa nähdä kuin tovereille käy viikonlopun näyttelyreissun aikana.

ProjektiTm taimet kasvavat huomattavasti hitaammin kommuunissaa. Toivottavasti jatkossakin jaksavat kasvaa suurinpiirtein samaa tahtia, ettei kietomisidea mene täysin harakoille.

Micestco

Reissusta palattua kotona odotteli surullinen Jalapeño, joka riiputteli surullisena lehtiään.

Kaikeksi onneksi toveri ei kuitenkaan ole ilmeisesti pitkään ollut aavikkomullassa, piristyi heti vettä saatuaan. Nuppuja oli ilmestynyt hillitön määrä lisää ja mikä kaikkein parasta PODI!

Onhan ajankohta hieman myöhäinen, mutta joskohan tuo sisäkasvatuksessa eteläikkunalla ehtisi kypsyä ilman lisävaloja?? Saisi siitä sitten viedä äitimuorille siemeniä ihan osoitukseksi ettei ole tumpelo poikaa maalimaan putkauttanu.

Ajoissa seuraavaa kesää varten istutetut taimetkin olivat taas kasvaneet silmissä, tosin tuntuvat todella honteloilta kun ei minkäänlaista ilman virettä kämpässä käynyt.

Hombre

Tuo lehtien riiputtaminen tekee noille hyvää. Paljon parempi on kastella harvoin, mutta kunnolla, kuin se, että kastelee liian usein.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Micestco

Päivitystä pukkaa samalla kun Kaunaa tiirailen vasemalla silmällä.

Jallupuska on intoutunut tuppaamaan nuppuja järjettömällä vauhdilla, muutama on ehtinyt kukkiakkin. Toivottavasti yksinäinen podi saa seuraa, enhän minä muuten mutta sais sitten varmasti jostain siemeniä talteen...

Huolia on paratiisissakin, kaiken nuppuarmeijan lisäksi puskan lehtiin on imestynyt kidemäistä höttöä useampaan lehteen. Seuraava kuva yrittää selvittää millasesta hötöstä on kyse (tuskin mitään vaarallista, mutta pistäähän se punkin tutisemaan  ::) )

Projekti Kierrä-Pari-Chiliä-Yhteen-Että-Tulee-Nätti-Puska, tuttavallisemmin KPCYETNP, edistyy hitaasti mutta varmasti. Päätin alkaa pyörittämään niitä kukkakepin ympärille auringonvalon avustuksella. Kierros on kohta täynnä hitaammin kasvavalla BST:llä.

Aiemmin itäneet ja erillisiin pieniin purkkeihin laitetut vastaavat taimet ovat kasvaneet huomattavasti nopeammin, parin viikon sisällä voisi harkita latvomistakin.

hessi

ja myös sinulle tervetuloa meidän chilipäiden iloiseen joukkoon :)

tuo yhteen punominen on hauska juttu, olen sitä itekkin aina haaveillut, mutta kun en
kasvata omia chilejäni kuin yhden kauden niin...

ja ei me kaikki naiset olla chilejä vastaan ;)
joten terkut sinne "emännälle" tulee vaan mukaan harrastukseen :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Micestco

Kiitoksia :)

Ei emännällä mitään chilejä vastaan ole, kunhan en salaa syötä ja ikkunoista näkee vielä pihalle :D

hessi

hmm... tuo ikkunoista ulos näkeminen voi kyllä olla vaikea lupaus :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Micestco

Jos alkaa näyttää pahalta nykyisessä asunnossa niin ainahan sitä voi ostaa maalta ison talon ja rakentaa kasvihuoneen  8) (tarviis varmaan valmistua nopeesti että saa asuntolainan...) Vierestä kuuluu "Saat peittää ikkunat jos ostetaan talo ja siihen kuuluu talli!" :D