tammikuu 09, 2025, 22:31:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

metsästys

Aloittaja nakamorri, elokuu 16, 2010, 11:01:23 ap

« edellinen - seuraava »

Siika

Tänne pohjoiseen luppaili pakkasta ja luntakin siispä kiväärit autoon ja latvalintuja kattelee,lintuja ollu tänä syksynä ihan tolkuttomasti varsinkin metsoja,itsellä vaan tuo ikänäkö häirittee suuresti metsästystä mutta häätyypi vaan yrittää.Viimeksi kun tulin metiltä niin näin tienvarressa yhteensä 18 metsoa ja koppeloa viiden kilometrin matkalla joyen kyllä niitä ny on ja riekotkin on nyt täysin valkoisia ja maa musta.
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

TunturiTiger

Hyvä aloitus hirvikaudelle. Iso naaras ja pieni vasa kaatui kolmannesta ajosta. Lihaosuuksia on vain 13, joten liki 30kg tulee noista jo jokaiselle.

popcornmaker

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - lokakuu 08, 2011, 16:39:58 ip
Hyvä aloitus hirvikaudelle. Iso naaras ja pieni vasa kaatui kolmannesta ajosta. Lihaosuuksia on vain 13, joten liki 30kg tulee noista jo jokaiselle.

Eikös tuo ole aika epäreilua kun 13 kivääriä vs 1 hirvi.

Cleithara

No meidän seuralla on varmaan 7-8 pyyntilupaa ja lihaosuuksia on _vain_ 7 ja näistä 3 on miun perheessä  ;D. Ettäpä morjes sitä lihan määrää.
Jahdit meni tänään ihan penkin alle. Voi vaan kiittää GPS laitteita, että saatiin koira taas kotia. Korialle päin lähti matkailemaan lehmän perässä. Kummia elukoita kun eivät halua jäädä haukkuun, vaan pitää suoraa pinkoa niin paljon kuin jaloista lähtee :-\. Ja sekin löytyi ihan viime hetkillä ennenkuin passit purettiin ja koira meinattiin ottaa kiinni, kunnes tää löysikin sitten lähipuskista piilottelevan yksinäisen lehmän. Voi sitä harmin määrää, kun passit oli jo purettu niin 30 min sen jälkeen koira juoksee oman passipaikan läpi hirven kanssa. Tällästä tapahtuu ja ei voi mitää  ;D.

Cleithara

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - lokakuu 08, 2011, 17:17:50 ip
Metsästäjiä saattaa olla enemmänkin jahdissa, mutta harvemmat lähtee maksulliselle lihaosuudelle. Silloin saattaa tulla seuroissa näitä poissaolo-maksuja ja lihankäsittely kuluja. Riippuu seurasta tottakai  :). Kyllä ne hirvet silti karkaa passitetuilta alueilta vaikka olisi metsästäjiä 30 kertaa enempi.

InkRose

Ei niistä 13 ampujasta juuri koskaan pääse kuin yksi ampumaan yhtä eläintä. Eikä ikinä enemmän kuin yksi kerralla. Vähän eri asia kuitenkin.

Janne

Plääh, trollaus lakkaa jossain vaiheessa olemasta hauskaa...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Cleithara

Lainaus käyttäjältä: Janne - lokakuu 08, 2011, 18:00:28 ip

Plääh, trollaus lakkaa jossain vaiheessa olemasta hauskaa...
Ay ay, ja sit välillä ei vaan tiedä onko ihmiset tosissaan vai mitä. Eteen tullu muutaman kerran ihmisiä, joita oon pyytäny jahti toimintaa seuraamaa niin kommentoivat heti "ettehän te ammu minuu".. Joo siis tottakai, juuri sen takia pyydän mukaan.  ::) Mikäs sen hienompaa kuin liikkuvat maalitaulut. /facepalm

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Cleithara - lokakuu 08, 2011, 17:21:06 ip
No meidän seuralla on varmaan 7-8 pyyntilupaa ja lihaosuuksia on _vain_ 7 ja näistä 3 on miun perheessä  ;D. Ettäpä morjes sitä lihan määrää.

Mää voin ottaa kilon tai pari jos sitä niin paljon tulee että ihan käy kyllästyttämään. ::)

Kaiholla muistelen taas kerra vajaan kymmenen vuoden takaisia aikoja kun lupia oli silloisen tyttöystävän seurassa 50-60 per sesonki, lihaosuuksia se noin 30. Ampujia yleensä 15-20, 2-5 ajomiestä. Ei ollut pulaa hirvenlihasta silloin... tyttöä itseään en juuri kaipaile. ;D

TunturiTiger

No kyllä se on epäreilua! Noi hirvet tuntee nää maastot paljon metsästäjiä paremmin ja pyssyjä on passeissa niin harvaltaan, että ne kävelee ketjun läpi ja nauraa meille.

Trollin ruokkiminen sikseen. Mähän lupasin lihaosuuteni jo aikasemmin, jos joku tuolla käsityksellä tulee ajomieheksi katsomaan, mitä tuo homma oikeasti on. Eipä kukaan ilmottautunut vapaaehtoiseksi.

..TOMPPA..

ainakin seura missä tuttuni nyt metsästää niin lihaosuus maksaa 150€ ja jahtikertaan osallistuvilta peritään 50€ maksu.. eipä ne kaatoluvatkaan vissiin ole ihan ilmaisia ja kuluja tulee väkisinkin seuralle, hyvä vain että kaikki osallistuu maksuun ja seuraa kehittävään toimintaan

Voin joskus tullakkin tunturin matkaan hirvijahtiin mutta menee ensi syksyyn.  8)

Mitä ihmettä sulla popconilla on toisaalta metsästystä vastaan?  en ymmärrä vieläkään..

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: ..TOMPPA.. - lokakuu 08, 2011, 21:10:59 ip
ainakin seura missä tuttuni nyt metsästää niin lihaosuus maksaa 150€ ja jahtikertaan osallistuvilta peritään 50€ maksu.. eipä ne kaatoluvatkaan vissiin ole ihan ilmaisia ja kuluja tulee väkisinkin seuralle, hyvä vain että kaikki osallistuu maksuun ja seuraa kehittävään toimintaan

Voin joskus tullakkin tunturin matkaan hirvijahtiin mutta menee ensi syksyyn.  8)

Mitä ihmettä sulla popconilla on toisaalta metsästystä vastaan?  en ymmärrä vieläkään..

Kullattuja hirviäkö ne jahtaa?

InkRose

Tai sitten ne joutuu maksamaan maanomistajille jotain hyvityksiä? V-koskella isommat maanomistajat sai muistaakseni hyvitykseksi lihaosuuden (tai puolikkaan tjsp), vaikkeivät itse jahtiin olisi osallistuneetkaan. Tai välttämättä varsinaisesti seuraankaan kuuluneet.

popcornmaker

Lainaus käyttäjältä: ..TOMPPA.. - lokakuu 08, 2011, 21:10:59 ip

Ei mitään varsinaisesti.. Tottakai esim hirviä pitää kaataa, mutta mua vaan jotenkin huvittaa kun 20 tyyppiä jahtaa yhtä hirveä peleineen ja vehkeineen. Missä on se alkuasukas vaisto kun hirvi bongattiin jätöksien perusteella, seurattiin jälkiä nokka sammaleessa ja lopussa iskettiin keihäs kylkeen.

Sanoin jo aiemmin että ei mun juttuja niin todesta kannata ottaa. Mulla on mielipide ja oon oikeutettu siihen.

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - lokakuu 08, 2011, 22:26:02 ip
Ei mitään varsinaisesti.. Tottakai esim hirviä pitää kaataa, mutta mua vaan jotenkin huvittaa kun 20 tyyppiä jahtaa yhtä hirveä peleineen ja vehkeineen. Missä on se alkuasukas vaisto kun hirvi bongattiin jätöksien perusteella, seurattiin jälkiä nokka sammaleessa ja lopussa iskettiin keihäs kylkeen.

Sanoin jo aiemmin että ei mun juttuja niin todesta kannata ottaa. Mulla on mielipide ja oon oikeutettu siihen.

Eikös ihan alunperin elukoita metsästetty isolla joukolla takaa-ajamalla elukka jyrkänteen yli? intiaanit metsästivät ennen eurooppalaisia hevosia ja aseita biisoneita tällä tavoin. Eikä siinä vielä kaikki, ne sytytti preerian palamaan tehostaakseen toimintaa. intiaanitkin (preeria-) siirtyivät vaanimiseen ja jäljestykseen vasta kun a)ampumamatka piteni, b)saatiin hevoset mukaan kuvioihin, c)ei ollut enää biisoneita takaa-ajettavaksi...

Kaikilla on oikeus mielipiteeseen. Kyllähän muakin jousimetsästys kiinnostaisi, muttei siihen mitään "alkukantaista" liity.

InkRose

Sehän se ajomiesten homma on juuri, löytää se eläin metsästä ja ajaa se kohti passilinjaa, jotta joku porukasta voi saada mahdollisuuden yrittää kaataa em. eläin. Eiköhän parhaiten menestyneet muinaisheimotkin ole vastaavia konsteja aikanaan käyttäneet, ei sitä kukaan ole metsässä hirveä kiinni juossut saati savannilla puhvelia/antilooppia että saisi itse keihästää vaan yhteistyöllä, jotta mahdollisimman isolle osalle porukasta riittäisi mahdollisimman paljon ruokaa.

popcornmaker

Muinaisheimoilla oli myös ruutiaseet, gps, maasturit, koulutetut koirat, goretex puvut?.. Parhaassa tapauksessa nykyään helikopterista ammutaan se viimoinen laukaus. Muinaisheimot ja intiaanit metsästivät että saivat perheilleen ruokaa eli elinaikaa, nykyään tarkoituksena saada se sulka hattuun hinnalla millä hyvänsä.. Kukaan nykypäivänä elä hirvenlihalla.

Masa.T

Riista on kuitenkin elänyt vapaasti luonnossa, eikä ole teollisesti tuotettua niinkuin kaupan hyllyltä saatava liha. Kumpaa syöt mieluummin?
Samalla varmaan voi lopettaa kokonaan lihansyönnin, jos alkaa ahdistamaan. Makkarakin on liharuokaa.

El Borracho

Mun kokemuksieni perusteella nykyaikaisella teknologialla ei saada niin paljon lihaa että sillä jokainen metsästäjä elättäisi itsensä saati perheensä. Entisaikojen "Jalojen villien" metsästystekniikat ovat pikemminkin verrattavissa lihan suurtuotantoon. Ne metsästäjät, joiden kanssa itse olen metsällä käynyt, metsästys oli harrastusta yhdistettynä hyötyyn. Maanomistaja saattaa kierrellä metsiään katselemassa kivääri selässä vaikkei ampuisi laukaustakaan. Metsästys on Suomessa luonnossaliikkujan harrastus, GPS-maasturi-tappolaukaus helikopterista itselläni yhdistyy mielikuviin Amerikkalaisista ja Venäläisistä isoistarikkaista. Ei suomalaiseen metsästäjään.

Metsästys on harrastus siinä missä chilinkasvatuskin. Tuskin kukaan voi vakavalla naamalla väittää syövänsä pelkästään itsekasvatettua chiliä, saati ehdottomasti tarvitsevansa sitä hengissäpysymiseen. Kumpikin on viihdyttävä harrastus. Metsästäessä toki on hienoa saada itsekaadetun hirven sarvet seinälle, mutta se ei ole PÄÄASIA, vaan extraa.

Masa.T

Tuo jenkkien käsitys metsästyksestä on tosiaan yksi asia, mikä lähinnä naurattaa suomalaista. Youtubesta voi mennä katsomaan vaikka linkillä "bowhunting" videoita, joissa metsästäjien ajatustenjuoksua on suomalaisen hieman vaikea käsittää. Samalla tosin näkee jousella metsästyksen tehokkuuden. Linkkiä en pistä, kun voi olla pikkusen sopimatonta materiaalia tälle foorumille. :)