tammikuu 10, 2025, 15:57:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Suuri pakkoruotsikeskustelu

Aloittaja Ryhis, syyskuu 02, 2010, 11:14:28 ap

« edellinen - seuraava »

Ryhis

Tuon kun vielä osaisikin kiinaksi; "Sinun äiti iso hevonen, minä juoda monta olutta ja kakka tulla housuun".

Olis paljon hienompi kuin joskus aikoinaan oppimani japaninkielinen lause; "Watashi no namae wa buta desu" joka karkeasti suomeksi kuuluu "Hyvää päivää, nimeni on sika!"
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - helmikuu 18, 2011, 09:51:41 ap
Tuon kun vielä osaisikin kiinaksi; "Sinun äiti iso hevonen, minä juoda monta olutta ja krapulapaska tulla housuun".

Olis paljon hienompi kuin joskus aikoinaan oppimani japaninkielinen lause; "Watashi no namae wa buta desu" joka karkeasti suomeksi kuuluu "Hyvää päivää, nimeni on sika!"

你的母亲是一个很大的马, 我喝了很多啤酒, 我在宿醉和狗屎在我的裤子

sorrii

Pakkoruotsi ... hmm..
Pakkoenglanti ja pakkosaksakin on luettu, vaan ei pakkovenäjää. Se on osoitus suomalaisten poliitikkojen ainakin jonkunlaisesta selkärankaisuudesta.

En mä kyllä ymmärrä miksi noi asiat nostattaa joidenkin tunteita. Suomessahan on koulupakko! Pakkohistoria, pakkobiologia; pakkoterveysoppi ja pakkoliikuntakin. Joillekin (tytöille :] ) vielä on pakkomatematiikka, pakkofysiikka ja -kemia.

Ainoat pakkoaineet mitä mä oon tarvinnut elämässäni on oikeesti pakkoruotsi ja pakkoliikunta!

70-luvulla, kun elelin teinivuosiani sattui aikoja jolloin ei pikku Valkeakosken paperikaupungissa juuri saanut kesätöitä. Juoppo kun olin, ja jatkuva rahapula vaivasi, niin pakkoruotsista huolimatta lähdin veljeni perässä Ruåtsiin etsiskeleen röitä. Siellähän kuulemma maksetaankin ihan ok. Mulla oli silloin lukion 7-luokalla nelonen sekä ruotsissa että englannissa! Englannin opettaja pyyteli kevätjuhalassa anteeksi numeroa, kun olisi kuulemma oikeastaan kuulunut 5 tai ehkä 6, mutta hän halusi varmistaa, että harjoittelen kieltä kesällä, kun ne kirjoituksetkin on ensi vuonna: en kirjoittanut vaan mut pudotettiin kerralla lukion toiselle luokalle...

Ekana päivänä perillä Tukholmassa käytiin veljeni kanssa työvoimatoimistossa. Iltapäivällä menin työhaastatteluun jätskitehtaalle, ja veljeni ei ehtinyt enää tulkiksi. Siellä kivalta kuulostava naikkonen jotain mongersi, ja ainoa mitä ymmärsin oli elekieltä: työnsi kynän käteen ja -ilmeisesti- pyysi täyttämään henkilöstölomakkeet. "Kom pä måndag, klockkan åtta..."

Tehtaalla oli muutama suomalainen, ja yksi tuttukin kaveri, mutta työnjohtajat puhuivat ruåtsia. Vapaa-aikana ruåttia kuului jokapuolella ja kadunvarret oli täynnä råtsinkielisiä mainoksia. P-kioskin myyjät ei ymmärtänyt suomea eikä McDonaldsissa voinut tilata lihistä ja ranskalaisia kaikilla mausteilla. Mä opin 6 viikossa enemmän ruåtsia kuin koko kouluaikana ruotsia, englantia ja saksaa yhteensä.

En ole minä pakolla koulussa oppinut mitään kieltä, mutta kun tuli oikea pakko, niin alkoi kummasti kielipää toimia. Mähän nostin sen ruotsin heti 8'aan ja siinä sivussa englantikin nousi, kun asenne yleensä kieliin muuttui kertaheitolla. Mähän tienasin kesätöissäni parempaa palkkaa kun tehtaanjohtaja isäni valkeakoskella!
Toisaalta jos ei olisi ollut sitä pakkoruotsia, ei olisi ollut kanttia lähteä ruotsiin kesäksi. Eikä olisi siinä se enlantikaan sitten parantunut. Kyllähän sitä "ulkomailla" joutuu muunkielistenkin kanssa keskusteleen, kun työkaverit tollaisissa "paskahommissa" oli silloinkin suurimmaksi osaksi maahanmuuttajia. Kyllä se herätti ihmetystä ja tietynlaista ihailuakin, kuinka ne mutakuonot sum muut häpeilemättä puhui minkä osasi: muutaman kuukauden oleskelun jälkeen ne molotti minkä kerkisi sekaisin ruotsia, englantia ja jotain jugoslaaviakin, ja hyvin tultiin juttuun.

Ihmeellistä tiet on se, että pakkokieli on vain ruotsi. Englanti toki on niin yleismaailmallinen kieli, että sen pakollisuus on helppo ymmärtää. Mutta miksei venäjä??

:: Venäläiset ei pitkässä juoksussa ole Suomea pakottanut paljon mihinkään (paitsi sotaan) kun taas Ruotsalaiset piti todellista sortovaltaa Suomessa keskiajalta 1800-luvulle asti. Venälaiset kun suomen vapautti kruunun ikeestä, ne antoivat autonomian samantien. Suomeen perustettiin valtiopäivät Porvoossa, ja pääkaupunki rakennettiin Helsinkiin, että saatiin hallintokin pois sieltä &%¤#"€$£ Turusta ... Pelkästään siitä kiitollisena mä kannattaisin kyllä pakkovenäjääkin, vielä ruotsin lisäksi! Eihän me metsäsuomalaiset mitään opittaisi jos ei pakoteta.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

geeni

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 18, 2011, 11:38:33 ap
Pakkoruotsi ... hmm..
Pakkoenglanti ja pakkosaksakin on luettu, vaan ei pakkovenäjää. Se on osoitus suomalaisten poliitikkojen ainakin jonkunlaisesta selkärankaisuudesta.

En mä kyllä ymmärrä miksi noi asiat nostattaa joidenkin tunteita. Suomessahan on koulupakko! Pakkohistoria, pakkobiologia; pakkoterveysoppi ja pakkoliikuntakin. Joillekin (tytöille :] ) vielä on pakkomatematiikka, pakkofysiikka ja -kemia.

Pakkoruotsin erottaa pakkomatematiikasta se, että ruotsia ei voi rinnastaa yleissivistäväksi aineeksi samalla tavalla matematiikan kanssa. Loogisempaa on verrata kielitaitoa ja matematiikkaa. Kielitaito on se kokonaisuus joka on samalla viivalla muiden aineiden kanssa. Ruotsi on pieni osa kielitaitoa, siinä missä esimerkiksi todennäköisyyslaskenta on osa matematiikan taitoa.
iHerb.com - $5 alennuskoodi: MUL941

sorrii

Totta!
Meinasin lähinnä sitä, että nuori itse ei ainakaan oo kypsä valitsemaan, kun juuri nää tunteet, mielikuvat, trendit, kaverit ym. painaa päälle. Hurrit ja Swenssonit ei oo cooleja, ellei oo itse .....
Suomessa toi pakkoruotsi perustuu lakiiin kaksikielisyydestä. Oishan (ja on) noloa, kun ummikko-ruotsinkielinen mummeli (vaikkapa) menisi jonkun virkamiehen tai lääkärin luo eikä voisi asioida omalla kielellään. Sehän virkamiesruotsin idea on.
Toisaalta taitaa olla nykyään terveyskeskuksissa vaikka kuinka lääkäreitä jotka ei osaa suomeakaan! ..puhumattakaan bussikuskeista: koittaapa kysyä jotain vähän vaikeempaa neuvoa vaikkapa vaihtoyhteydestä tms. Noi nyt ei ollut virkamiehiä, mutta tuskin joku Hauhon kunnaninsinöörikään kovin sujuvasti snaggailee toista kotimaistaan.
Toisaalta ei matematiikkaa voi pitää minään yleissivistävänä aineena! Laskentoa ehkä ... ;) Matikkaa tarvitaan lähinnä jatko-opintoihin. Ruotsiin voi matkustaa, ja turkuun ...

Kun ja jos tosta asiasta keskustellaan, pitäisi suoraan puhua onko se virallinen kaksikielisyys välttämätöntä!
Mun mielestä ei ole: Suomessa on varmasti jo nyt enemmän muunkielistä väestöä, kuin ruotsin (ja suomen-). Se että ruotsinkielisiä palvellaan oikein lakisääteisesti omalla kielellä,
mutta venäjänkielisiä, arabiankielisiä, somaleita ym. ei, asettaa ruotsinkieliset muita korkeampaan asemaan, johon ei enää pitäisi olla sellaisia edellytyksiä, että oikein lailla pitää turvata.
Ja meinaan tässä, että ruotsinkielisillä on jokatapauksessa senverran vaikutusvaltaa ja pätäkkää että ne pärjäilee kyllä....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

TunturiTiger

Yritin tässä etsiä lähdettä, mutten löytänyt luotettavaa. Muistin, että ruotsinkielisistäkin vain puolet kannattaa pakkoruotsia. Silti Suomalaisuudenliiton tekemän gallupin mukaan pakkoruotsia kannattaa 24% koko väestöstä. Miten on mahdollista, että "demokratiassa" ei noteerata tällaisia lukuja?

Kulttuuritaustalla ei voi tätä selittää, sillä ruotsinkieliset ei mun mielestä oo niitä, jotka on tuhansia vuosia paimentanu poroja. Näillä kuitenkin mennään ja pakko mun on ilmoittautua tonne ruotsinkurssille tän vuoden puolella. Se kun on ammattitaitokriteereissä.

geeni

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 18, 2011, 16:07:41 ip
Kun ja jos tosta asiasta keskustellaan, pitäisi suoraan puhua onko se virallinen kaksikielisyys välttämätöntä!

Nimenomaan. Pakkoruotsin puolustamisessa ei ole tosiasiassa kyse mistään muusta kuin virallisen kaksikielisyyden säilyttämisestä. Suomenruotsalaiset pakkoruotsin kannattajat eivät vaan sitä myönnä, vaan keksivät noita muita satuja perusteiksi, ja niitä samoja hölmöjä argumentteja tässä on jauhettu vuodesta toiseen...
iHerb.com - $5 alennuskoodi: MUL941

Scotch Bonnet

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - helmikuu 18, 2011, 06:53:21 ap
Ehkä jokin kiina onkin tavallaan järkevintä kieltä: "minä Tarzan, sinä Jane. Sinun äiti paksu hevonen. Minä eilen saada kymmenen pullo kalja. Minä syödä hotti hotti hotti chili. Minä paskantaa laava. Iso laava. Sinä ei kuuntele minä. Minä toivoa sinä kaksi kertaa lohikäärme syödä."

Olisi niin helvetin simppeli kieli, jollei jokaisella sanalla olisi miljoona eri merkitystä, joista ei pirukaan ota selvää...  8)

aika on aikavaikea ilmoisttaa noilla

Ryhis

Hurrit hirteen. Suomi on kaksikielinen maa, puhukoot suomea tai nielkööt hampaitaan.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - helmikuu 19, 2011, 00:15:27 ap
Hurrit hirteen. Suomi on kaksikielinen maa, puhukoot suomea tai nielkööt hampaitaan.

Tai venäjää.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - helmikuu 19, 2011, 00:15:27 ap

Miettikää ny rantaruottalaista nakkikioskin jonossa neljältä aamuyöllä jossain Lempäälässä! Jos se vahingossakin sanoo ruottiks muuta kuin "alla svenska poikkarna är homoseksual", niin sehän kuolee!

Ruotsinkielisyys aiheuttaa näin ollen väkivaltaisuutta. Siinä yks argumentti lisää pakkoruotsia vastaan.

Spiik inglis oor dai!