kesäkuu 17, 2024, 00:08:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Keittiövälineet

Aloittaja RikuS, syyskuu 04, 2010, 23:16:04 ip

« edellinen - seuraava »

Jaava

Jep, taisin vaatia mahdottomia =) Ei siis tarkoitus ole "raapia" metalliesineillä, mutta olisi kiva jos pystyisi edes vähän soheltamaan vaikka lusikalla. Vanhahko (teflon?) pannu kun tuntuu ottava osumaa aina jos vahingossa soosin läpi pohjaan lusikalla tms.

Mennäänk tämmöisellä metsään pahasti? http://www.johnlewis.com/jamie-oliver-by-tefal-hard-anodised-saute-pan-with-lid-dia-26cm/p231620388

Vielä kun löytäisi jostain amzonista tms..

MiM

Lainaus käyttäjältä: Jaava - heinäkuu 09, 2014, 18:44:57 ip
Jep, taisin vaatia mahdottomia =) Ei siis tarkoitus ole "raapia" metalliesineillä, mutta olisi kiva jos pystyisi edes vähän soheltamaan vaikka lusikalla. Vanhahko (teflon?) pannu kun tuntuu ottava osumaa aina jos vahingossa soosin läpi pohjaan lusikalla tms.

Mennäänk tämmöisellä metsään pahasti? http://www.johnlewis.com/jamie-oliver-by-tefal-hard-anodised-saute-pan-with-lid-dia-26cm/p231620388

Vielä kun löytäisi jostain amzonista tms..

On tuo varmaan ihan hyvä, mutta yhtä hyvän saa ilman Jamie Oliverin nimeä halvemmalla. Ja jätä oikeasti ne metalliesineet paistinpannujen ulottumattomiin. Ei se niin vaikeata ole.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Jaava

Taidan päätyä hieman edukkaampaan, vaikkei tefalin taida ollakkaan. Ainakin revikoissa saanut paljon kehuja:
http://www.procook.co.uk/product/procook-professional-steel-saute-pan-lid-28cm-4-3l1

sorrii

Itsellä on Swiss Diamond josta on kirjoiteltu tälläkin palstalla jo liikaa ...  ::)

Innostuin moisesta kalliista pannusta alunperin vuosia sitten Farmarimessuilla Pirkkahallissa, jossa pihalla helppoheikki esitteli sitä ihmepannua ja paisteli munaa ja ohukaisia ilman rasvaa kaasuliekillä ja täysin estottomasti raapi pannua kuumana teräslastalla: "Kyllä timantti kestää!".
Näytti aika vakuuttavalta, ja harmitti jälkeenpäin kun en silloin ostanut, eikä niitä siihen aikaan kaupoissa näkynyt.

Eukko osti mulle sellaisen ison 28cm mallin sitten kerran Prismasta lahjaksi ja aloin heti innolla paistelemaan kaikenlaista teräslastan kanssa, tietysti   ???
[Valmistajahan ei moista suosittele, muttei äijä tietenkään mitään käyttöohjeita rupea lukemaan]

Aika pianhan sen pinta alkoi näyttää ikävältä: Meni sellaiseksi hiotun näköiseksi se pinta. Mä olen kuitenkin tuota käyttänyt jo kohta varmaan viisi vuotta kauneusvirheistä välittämättä: Sehän kyllä toimii ihan moitteettomasti vaikka pinta näyttää vähän huonolta. Tarkaan katsoen se rosoinen pinta on rikki "rosojen" korkeimmista kohdista mutta muuten ehjä. Metallia ei ole näkyvissä eikä pinnoite irtoile. Ehkäpä rosojen kohdalla on ne timantit näkyvissä  8) 8) ... Tarttumaton se pannu on edelleen, vaikka ei siltä näytä!

Hyvä pannuhan tuo on. Varmasti mun paras pannuni koskaan noin yleiskäyttöön. Wanha Wärtsilän valurauta tietysti on käytössä jos oikein pitää jotain lihaa käristellä.
Varauksella voi siis väittää että kestää se pannu sitä teräslastaakin jos ei välitä siitä että näyttää pahalta ja jonkun mielestä vaaralliseltakin ...  ::)

Lämmönvrauskyky on oikeesti loistava, varsinkin suhteutettuna painoon, joka on ehkä puolet vastaavankokoisen valurautaisen painosta. Ei tämäkään ihan hennon neidon pannu olisi..

Mun eukko osti sellaisen värillisen keraamisen merkkipannun [en muista oliko Tefal vai joku muu!] vuosi sitten ja minä sattumalta samaan aikaan LiDLin samantapaisen. Se kiiltävä keraaminen pinnoite tuntuu kanssa aika lupaavalta, ja ovat molemmat vuoden käytön jälkeen kuin uusia [[mun pannuni hyvin vähällä käytöllä kylläkin]]
Kova keraaminen pinnoitekin kestää tietysti varovaista metallin käyttöä paljon paremmin kuin tavallinen teflon-muovi, joka on ihan pehmeää lämpimänä.

Olen mäkin kyllä melkein tottunut muovisiin välineisiin enkä välttämättä vanno että metallilastan takia kannattaisi tuhlata rahaa ja vaivaa pannun löytämiseksi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 10, 2014, 11:49:57 ap
Itsellä on Swiss Diamond josta on kirjoiteltu tälläkin palstalla jo liikaa ...  ::)

Innostuin moisesta kalliista pannusta alunperin vuosia sitten Farmarimessuilla Pirkkahallissa, jossa pihalla helppoheikki esitteli sitä ihmepannua ja paisteli munaa ja ohukaisia ilman rasvaa kaasuliekillä ja täysin estottomasti raapi pannua kuumana teräslastalla: "Kyllä timantti kestää!".
Näytti aika vakuuttavalta, ja harmitti jälkeenpäin kun en silloin ostanut, eikä niitä siihen aikaan kaupoissa näkynyt.

Eukko osti mulle sellaisen ison 28cm mallin sitten kerran Prismasta lahjaksi ja aloin heti innolla paistelemaan kaikenlaista teräslastan kanssa, tietysti   ???
[Valmistajahan ei moista suosittele, muttei äijä tietenkään mitään käyttöohjeita rupea lukemaan]

Aika pianhan sen pinta alkoi näyttää ikävältä: Meni sellaiseksi hiotun näköiseksi se pinta. Mä olen kuitenkin tuota käyttänyt jo kohta varmaan viisi vuotta kauneusvirheistä välittämättä: Sehän kyllä toimii ihan moitteettomasti vaikka pinta näyttää vähän huonolta. Tarkaan katsoen se rosoinen pinta on rikki "rosojen" korkeimmista kohdista mutta muuten ehjä. Metallia ei ole näkyvissä eikä pinnoite irtoile. Ehkäpä rosojen kohdalla on ne timantit näkyvissä  8) 8) ... Tarttumaton se pannu on edelleen, vaikka ei siltä näytä!

Hyvä pannuhan tuo on. Varmasti mun paras pannuni koskaan noin yleiskäyttöön. Wanha Wärtsilän valurauta tietysti on käytössä jos oikein pitää jotain lihaa käristellä.
Varauksella voi siis väittää että kestää se pannu sitä teräslastaakin jos ei välitä siitä että näyttää pahalta ja jonkun mielestä vaaralliseltakin ...  ::)

Lämmönvrauskyky on oikeesti loistava, varsinkin suhteutettuna painoon, joka on ehkä puolet vastaavankokoisen valurautaisen painosta. Ei tämäkään ihan hennon neidon pannu olisi..

Mun eukko osti sellaisen värillisen keraamisen merkkipannun [en muista oliko Tefal vai joku muu!] vuosi sitten ja minä sattumalta samaan aikaan LiDLin samantapaisen. Se kiiltävä keraaminen pinnoite tuntuu kanssa aika lupaavalta, ja ovat molemmat vuoden käytön jälkeen kuin uusia [[mun pannuni hyvin vähällä käytöllä kylläkin]]
Kova keraaminen pinnoitekin kestää tietysti varovaista metallin käyttöä paljon paremmin kuin tavallinen teflon-muovi, joka on ihan pehmeää lämpimänä.

Olen mäkin kyllä melkein tottunut muovisiin välineisiin enkä välttämättä vanno että metallilastan takia kannattaisi tuhlata rahaa ja vaivaa pannun löytämiseksi ...


tavallisella teflon pannulla tarkoitit varmaan juuri näitä halpoja pannuja? SW , Scanpan ovat myös teflon-pannuja

Quini

Tämän kesän hankinta oli jo olemassa olevalle De Buyerin tavalliselle hiiliteräspannulle kaveriksi hankittu samaa materiaalia oleva maalaispannu. Ihan loistava. Mä niin tykkään noista, kun ne vaan on niin toimivia - niin tulella, hellalla kuin grillissäkin.   

longi

ciao

Luin tän ketjun läpi ja tuli kyllä hihiteltyä välillä, mutta asiaan.

Joku kysyi jossain vaiheessa Rosellin veitsistä. Itsellä on keittiössä Pikkukokki käytössä, ollut useita vuosia ehkä 8. Olen amatöörikokki, mutta en syö eineksiä, eli meillä tehdään ruoat itse.
Roselli pelittää hyvin, ei tartte kovin usein teroitella, mutta ylläpito teroitusta ajoittain. Se on käytössä paljon, kun leveä japanialaistyylinen terä jolla voi nostella pilkkeet pannuun. Miinuksena sitten ko. keklusta neitimäinen hantaaki. Ei oikein istu numeron 12 lapaseen

Valehtelin eineksistä, joskus pakastepitsaa:) on vedetty ja retkieväänä jalostajan roiskista. Oikeasti 98% tehdään itse eväät ja töihin otetaan tähteet edelliseltä päivältä koska prkleen työmaaruokala-amicojen einekset ei vaan maistu millekkään.

Taas topicciin. On pari muutakin Rosellin keklua Mummunhammas ja Eräpuukko noi on lähinnä vyöllä, kun metsällä olen. Vuosia vyöllä roikkuneet, toimivia kaluja.

Pannut on ruottalaista valua ja halpis italialisen Padernon hiiliteräspannu löytyy myös kokoa en tiä, mutta 20cm keraamilevylle oikean kokoinen pohja. Joku kysyi tosta Padernon pannusta enkä muista onko kukaan vastannut. Olen tyytyväinen tohon hiilipannuun.

Noi ruåttalaiset valupannut on ihan vitn hyviä ainakin amatöörikeittiöön. Mulla on pari lettupannua ollut jo vaikka kuinka kauan 7 ja 4 letun pannuja, jotain mummon peruja.

Joskus 15 vuotta sitten anoppi kysyi: Mitä haluat joululahjaks? Vastasin: jos jostain löydät ruotsalaisen ison valurautapannun, saa paketoida:) No ei ehtinyt jouluaatoksi, sain lahjan uudenvuoden aattona. Oli anoppi välipäivinä risteilyllä ja kävi skepshultin naapurimaasta hakemassa. Sitä en tiedä onko toi iso, mutta pohjan halkaisija on 21 cm ja isompi menis perus keraamisen isoimman levyn (upo) yli.

Patoina toimii joku valurautapata suorakaiteen muotoinen pyöristetyt kulmat, padan kansi toimii myös pannuna jolla saa grillikuvion pihveihin. Valmistajaa en tiedä, sain lahjaksi joskus, on senverran iso että käytössä pelkästään puuhellalla pannuna. Itse pata toimi kaikissa uuneissa. Sitten pienempi pyöreä valurautapata, joka toimii myös upon keramiikka hellalla isolla levyllä. Hirvieläinkäristykseen oikein hyvä, valmistaja alkaa ässällä ja ruottist. Sitten on lasipatoja, jos laiskottaa, eikä tahdo tiskata käsin.

Filettinä luotan Swiboon ja on pari Victorinoxia, mutta nykyjäänhän ovat samaapajaa. Filettejä käytän todnäk. enemmän kuin "perusheikit" (sivutoiminenkalaopas)

Lintusakset on Arcos rst mallia. Ihan vaan jos taree omia kanoja paloitella tai sorsalintuja.

Sitten kysymys Pro-keittiöihmisille, millä keklut pitäis teroittaa? Olen itte sitämieltä, että hyväähuolenpitoa ja keraamisella puikolla ylläpitäminen riittää pitkälle, mutta valillä käy vahinko ja tarttee perusteelisen hionnan jopa amatööri (ylläpito itsellä: puikkoa ennen käyttöä ja jälkeen käsitiskauksen). Tällähetkellä hiomakivi vahinkoihin käytössä 1000/3000 karkeudet. Etsiskelen hiekkakivitahkoa jonka ostais, ei löydy.

Olen kysellyt suutareilta, jotka veitsenteroitusta myyvät, että onko vanhoja hiekkakivitahkoja myynnissä. Ovat äimänä(mikäketunhiekkakivi). Muutamalta lähialueen lihamestarilta kysynyt millä teroittavat ja onko tahkoa jossa voisin teroituttaa. Tarkoitan siis noita koloja joita joskus tulee. Niitä ei vaan jaksa hioa kivellä.

nimim: vaikkaperuskotikokkiolenkin kaljuja alueita käsivarsista löytyy eli keklut teräviä

rasse

Guruille kysymys yleiskoneista. Tuo Kitchenaid näyttäisi olevan useankin kokin suosiossa (J. Oliver mm.). Mutta; tehot 300 w? Mitä ihmettä?? Halvemmissakin koneissa on tehoa 1200 w. Mistä tämä johtuu ja mihin tämä johtaa? Kestääkö kone?

Max_7Pot

Kenwood major-sarja on paras valinta yleiskoneista.

rasse

^ Tuo ei oikein vastannut ongelmaani. Kenwood Major kuitenkin ON aivan varmasti kyllä loistava peli.

Huru-ukko

Kenwood on itsellänikin, mallia sen paremmin tiedä, kaippa se katsomalla selviäisi...
Isä piti aika napinan kun äiti osti sen 1970 kaikilla herkuilla   :o.......Parinkymmenen vuoden päästä se sanoi sopimuksen irti, ja kun sitten molemmat oli kuolleet, niin pelastin sen kaatopaikka kuormasta ja ohitin sieltä yhden kytkimen, niin palvelee edelleen ilman ongelmia.


Minbaari

Kitchen Aid Artisan ollut käytössä 5 vuotta ja ei kyllä moitteen sanaa siitä. Koneella on tullut väännettyä leipätaikinat, jäätelöä ja vaikka mitä. Lihamyllyä en ole jostain kumman mielenhäiriöstä käyttänyt, mutta täytyy sekin joskus testata. Sikäli masiina oli tuttu entuudestaan jo kokkikouluajoilta ja siellä laitteet olivat "hivenen" vanhempia ja kovemmassa käytössä.
#816

rasse

Tuo tehoasia vaan mietityttää. Tuossa Artisanissakin vain 300 w. Kenwoodin Majorin saa noin satasen halvemmalla ja tehoa on 900 w. Lähinnä ihmetyttää, että ovatkohan nämä mainitut tehot missään suhteessa todelliseen suorituskykyyn?

Minbaari

Jaa-a. En ole Kenwoodia koskaan kokeillut, mutta liekö Kitchen Aidin hyvyys suoravetomoottorissa. Ainakaan omassa käytössä ei lisäteholle ole ollut tarvetta.
#816

Janne

Noihin kodinkoneiden ja työkalujen ottotehoihin tuijottaminen on täysin turhanpäiväistä, eivät ne kerro juuri mitään koneen todellisesta tehosta saatikka laadusta. Esimerkkinä vaikka pari lihamyllyä, joista omakohtaistakin kokemusta:

1400 Watin lihamylly, 89 euroa:


500 watin mylly, n. 430 euroa. Painoa 15 kiloa:


kumpikohan on tehokkaampi ja kestävämpi ;)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

PP

Sauvasekoittimissa on ihan sama juttu. Halvoissa voi olla yli 500 W, mutta kalleissa, laadukkaissa ja ammattilaistenkin käyttämissä Bamixeissa on reilut 200 W.

MiM

elokuu 29, 2014, 12:39:32 ip #516 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2014, 12:41:48 ip käyttäjältä MiM
Liikaa watteja tuollaisessa tiiviissä pakkauksessa johtaa ylikuumenemiseen, ja siten tällaisiin "saa käyttää yhtäjaksoisesti korkeintaan 30 sek, tämän jälkeen pitää olla 5 min tauko" rajoituksiin. Valitettavasti Watit ovat sellaisia selkeitä numeroita, joita voi käyttää mainoksissa, hiukan samalla tavalla kuin kameroiden pikselit.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

rasse

Just noin ajattelinkin, kiitos vaan tiedoista. Eli kyseessä ottotehot.
Ja tosiaan, tuossa Kitchenaidissa on suoravetomoottori. Se kyllä kuulostaa hyvältä.

Kiitos vielä tiedoista kaikille!

rasse

elokuu 30, 2014, 12:31:51 ip #518 Viimeisin muokkaus: elokuu 30, 2014, 12:33:26 ip käyttäjältä rasse
Perehdyinpä asioihin vähän lisää. Tuossa Kitchenaidissa on 15 min. käyttöaikarajoitus. Tosin tuleekohan yleiskonetta yhtämittaisesti 15 min. käytettyäkään, ehkä joskus. Kenwood Majorissa moititaan kovaa ääntä. Kitchenaidissa kehutaan hiljaista ääntä. Arvostaisin kyllä hiljaista ääntä, mutta tuo aikarajoitus.... TM- testissä (en ole lukenut, mutta kuullut, en tiedä minä vuonna testi tehty) Major voitti ja Kitchenaid oli toinen.

Onkos kokemuksia Electroluxin Assistentista? Näyttää olevan "Ankarsrum"- malli ja sitten tuollainen Kitchenaid- tyylinen laite.

Minbaari

Itse olen ajanut lähelle 30min parhaallaan yhtämittaa, enkä kyllä muista, että ohjekirjassa olisi tuollainen 15min rajoitus ollut.
#816