heinäkuu 08, 2024, 05:09:48 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Peetruksen kausi 2011 (kolmas kausi)

Aloittaja Peetrus, syyskuu 10, 2010, 18:55:13 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

hienoilta näyttää :)
mutta toivottavasti olet ajatellut "koulia" ne eli jotenkin antaa lisää kasvutilaa?
Naga näyttä hyvältä ja se tulee hyvässä hoidossa sitten helposti 3 metriseksi tuuheaksi puskaksi, joten jossain vaiheessa joudut saksia käyttämään jollet siirrä niitä harvempaa, ja jos et harvenna niin sato tippuu sitten rajusti!
Aji cristal ja lemon drop tarttis jo kiireesti saksia ! mut tämähän on Hessin metodi...
juu tiedän Chilivaari kohta taas kysyyy missä leikkuu ohjeet? :)

En vaan ymmärrä miten niin moni kasvattelee järkky ahtaasti, ei voi tulla kunnon satoa,
mut ehkä toisille on tärkeämpää itse kasvattelu :) ei se sadon määrä  ::)
ahtaasti kasvaneista tulee pitkiä honteloita ties minne sojottavia, mutta....
jokainen tyylillään :)
tärkeintä on se kasvattelu into ja onnistumisen tunne :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Peetrus

Lainaus käyttäjältä: hessi - tammikuu 03, 2011, 21:57:02 ip
hienoilta näyttää :)
mutta toivottavasti olet ajatellut "koulia" ne eli jotenkin antaa lisää kasvutilaa?
Naga näyttä hyvältä ja se tulee hyvässä hoidossa sitten helposti 3 metriseksi tuuheaksi puskaksi, joten jossain vaiheessa joudut saksia käyttämään jollet siirrä niitä harvempaa, ja jos et harvenna niin sato tippuu sitten rajusti!
Aji cristal ja lemon drop tarttis jo kiireesti saksia ! mut tämähän on Hessin metodi...
juu tiedän Chilivaari kohta taas kysyyy missä leikkuu ohjeet? :)

En vaan ymmärrä miten niin moni kasvattelee järkky ahtaasti, ei voi tulla kunnon satoa,
mut ehkä toisille on tärkeämpää itse kasvattelu :) ei se sadon määrä  ::)
ahtaasti kasvaneista tulee pitkiä honteloita ties minne sojottavia, mutta....
jokainen tyylillään :)
tärkeintä on se kasvattelu into ja onnistumisen tunne :)


Hehe.
Eihän tuo aji ole vasta kuin 40cm kaveri, eihän sitä nyt vielä aleta saksia  :o
Lemon droppi saa kyytiä tällä viikolla.

Johan nuo on koulittu, 3-kasvia/90l saavi, tilaa ei enempää ole.  ;D

Leikkamalla nuo oli alunperinkin tarkoitus pitää sisäkasvatukseen sopivan kokoisina, vaikka sato kärsiikin.
Nuo on kuitenkin tarkoitus pitää rehottamassa 12kk/vuodessa, eli jonkinlaista satoa tarkoitus saada kokoajan niinkuin tähän astikkin vanhoista puskista jotka heivasin noiden tieltä pois.

Täytyy tosiaan katsoa jos ottaa pistokkaita noista ja vie sitten kesäksi kasvariin multakasvatukseen, jos saa aikaiseksi kunnostaa sen vanhan mummolta jääneen kasvarin.
Samallahan sinne saisi emännän iloksi tomaatit ja kurkutkin.

Itse kuulun varmaankin enemmän tuohon kasvattelun ilon porukkaan, tykkään jo pelkästään katsoa kun kasvit kasvaa viikoittain.
Saatu sato on vain plussaa, onhan sitäkin toki kiva saada. :)

PP

tammikuu 03, 2011, 22:45:48 ip #82 Viimeisin muokkaus: tammikuu 03, 2011, 23:19:15 ip käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: Peetrus - tammikuu 03, 2011, 21:52:43 ip
Natikoita harkitsin jo aikaisemmin mutta ne eivät ole vaihtoehto, huoneessa on kesällä jo ilman natikkaa/natikoita yleisesti ottaen aina yli +30 lämmintä vaikka ikkuna on kokoajan kesällä auki.
Koko talven aikana ei ole ollut patteri päällä huoneessa, nyt ulkona about 20-astetta pakkasta ja huoneessa +24...

ESLit tuottaa oikeastaan enemmän lämpöä suhteessa valoon kuin natikat. Natikan väri on sitten toinen juttu, mutta myös monimetallilamput on hyötysuhteeltaan ESLejä parempia. Mutta mitäs niitä vaihtamaan, kun kasvaa älyttämän nytkin.

hessi

no mun silmillä näyttäis Aji C:ssa olevan kaksi  haaraa alusta asti ?
ja taitaa olla siinä criollassakin...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Coofdrad

Todella siistin näköinen ja hieno systeemi sulla. Kasvit on todella terveen näköisiä kans. Meinasin kokeilla ite tota foggeri systeemiä kanssa, mutta päädyin sittenkin normiin bubbleriin. Ehkä sitten tulevaisuudessa. En jaksanut katsoa minkä merkkiset noi sun forggerit oli, joten voitko mainita ne vielä kerran?  8) Näyttävät kestävän ihan hyvin käyttöä.

Peetrus

tammikuu 04, 2011, 05:20:36 ap #85 Viimeisin muokkaus: tammikuu 04, 2011, 05:30:08 ap käyttäjältä Peetrus
Lainaus käyttäjältä: hessi - tammikuu 03, 2011, 23:01:51 ip
no mun silmillä näyttäis Aji C:ssa olevan kaksi  haaraa alusta asti ?
ja taitaa olla siinä criollassakin...



Kuva taitaa tosiaan vähän hämätä, latvomisesta lähti 5-haraa cristalissa, nyt alkanut haaromaan -> 3-uutta haaraa jokaisessa 5-haarassa.
Criollassa latvomisen jälkeen 4-haaraa, alkanut nekin haaromaan nyt lisää.  :)
Leikellään kaikkia kun alkavat valtaamaan liikaa alaa.

Edit:
Kuvat tosiaan hämäävät, hyvin olen saanut otettua kuvat niin että lehdet ja toiset haarat peittävät takimmaiset haarat.

Peetrus

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - tammikuu 03, 2011, 23:07:23 ip
Todella siistin näköinen ja hieno systeemi sulla. Kasvit on todella terveen näköisiä kans. Meinasin kokeilla ite tota foggeri systeemiä kanssa, mutta päädyin sittenkin normiin bubbleriin. Ehkä sitten tulevaisuudessa. En jaksanut katsoa minkä merkkiset noi sun forggerit oli, joten voitko mainita ne vielä kerran?  8) Näyttävät kestävän ihan hyvin käyttöä.


Merkittömiä kiinalaisiahan ne.
Tuolta tosiaan tilattu: http://stores.ebay.co.uk/haixingshop

Nythän ne ovat vissiin jo turhia kun kaikki juuret ovat kasvaneet pohjalle saakka, nyt ilmeisesti tärkeänä on tuo rakentamani hapetus systeemi.
Näin ainakin oletan, mutta olkoon foggerit kostuttamassa ilmassa roikkuvia juuria.

Peetrus

Jeps eli lemon drop sai kyytiä, toivottavasti selviää ressukka ja alkaa keskittyä pusikoitumiseen leveyden kasvamisen sijaan.
Kassillinen vihreää irtosi, pituudesta ja leveydestä lähti puolet ja nyt se on tälläinen:



hessi

eiks ole ihana saksia  ::)
no kyllä sitä oikeasti vähän harmittaa, uusia vihreitä versoja napsia, mut
kun tietää et sadon määrä lisääntyy niin kyllähän sitä napsii...
tai tämähän on mun näkemys asiasta !

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

kalat69

ja jos Hessi olisi noita saksia käyttänyt niin siitä olis lähtenyt paljon enemmän. Ja jos saksii pienestä asti niin ei tarvii niin paljoo kerralla ja saa helpommin ohjailtua kasvua haluamaansa suuntaan... sanoo sellasen miehen sihteeri, jonka mies ei anna tuoda saksia edes samaan huoneeseen chilien kanssa. Mutta kun kaksi kautta on kasvatettu saksimatta, niin pakko sen on alistua ja ottaa sakset käyttöön kolmannella kaudella ;D


2010- 2013 hallituksen jäsen

Peetrus

Hehe, vähän hassulta näyttää kun poikkaisukohdat on tuommoisia sormen paksuisia  ;D

No, katsotaan kuinka äkkiä alkaa puskea uutta.

Kun kerran nyt pääsin vauhtiin niin voi olla että kyytiä saa tosiaan vielä nuo aji cristal ja criolla sella vaikka päistään haarovatkin, mutta jos saisi pidettyä ne sitten helpommin matalina.

Jan

On minun taimillani viikossa paljon kasvamista, jos meinaavat yhtä isoja olla tuossa iässä ;)

Itse asiassa tässä kohtaa olen tyytyväinen etten ryhtynyt vesiviljelyyn. Mukavammin saa mahtumaan hirvittävän määrän eri lajikkeita kokeiltavaksi, kun ei kuitenkaan aloittelijana tiedä, mitä oikeasti haluaa. Silti olen vähän kateellinen :)

Peetrus

Lainaus käyttäjältä: Jan - tammikuu 05, 2011, 00:51:03 ap
On minun taimillani viikossa paljon kasvamista, jos meinaavat yhtä isoja olla tuossa iässä ;)

Itse asiassa tässä kohtaa olen tyytyväinen etten ryhtynyt vesiviljelyyn. Mukavammin saa mahtumaan hirvittävän määrän eri lajikkeita kokeiltavaksi, kun ei kuitenkaan aloittelijana tiedä, mitä oikeasti haluaa. Silti olen vähän kateellinen :)


On tosiaan älytön ero multaan ja passiivihydroon, tiedä sitten teinkö aikaisemmin jotain väärin mutta kasvuvauhti on jotain ihan muuta kuin ikinä ennen vaikka samoja lajikkeita joukossa mitä olen ennenkin kasvatellut.

Rungoltaan yhtä vankkoja kasveja minulla ei ole ollut ikinä, ja vanhin kasvi minulla oli about 2-vuotias...

Kun satoa alkaa tulla niin täytyy punnita kaikki vuoden ajalta/lajike.  :)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Peetrus - tammikuu 05, 2011, 06:20:26 ap


Rungoltaan yhtä vankkoja kasveja minulla ei ole ollut ikinä, ja vanhin kasvi minulla oli about 2-vuotias...

Kun satoa alkaa tulla niin täytyy punnita kaikki vuoden ajalta/lajike.  :)


Just putsaan ebbiä jossa oli viime kaudella Tobago sweet. Kannon halkaisija tyvessä on 40mm. Kyseessä oli siis yhden kasvukauden tulos.
Yhdelläkään multa/turveviljelyssä ollella ei ole vastaavaa. Näistä saa oivia boncheja.

Peetrus

Eihän tässä kasvussa ole mitään järkiä!  :o

Tässä pari kuvaa mitä on kasvanut vuorokausi tuosta rajusta leikkauksesta jonka tein lemon dropille.


Uusia haaroja jokapuolella:


Noista rohkaistuneena vetäisin nyt sitten lemon dropista ja criolla sellasta nuo kaikki suoraan pystyyn kasvavat haarat about puolestavälistä lehtihangasta poikki toivoen pöheköitymistä.

chilimaisteri

Näyttää kyllä olevan kova kasvu vauhti. Johan täs alkaa taas pieni vesiviljely kuume nousemaan, mutta kun tuo tilanahtaus hieman vaivaa jo multakasvienkinkaa niin taitaa tarvita vaan niissä toistaiseks pitäytyä.

Peetrus

Tänään oli taas veden vaihto, edelleen kaikki ok.

Leikkaamisen positiivisista tuloksista innostuneena leikkasin tänään Pitangasta 20cm pois ja aikaisemmin jo leikkelin Lemon droppia lisää.
Palermo sweetissä useampia 15cm pitkiä podeja ja jalapeno hercules aloittanut myös podituotannon.

Kuvia huomenissa taas.

Peetrus

Jeps, eli 9-viikkoa mennyt ja ompa täälä jo muutamia kehittyviä podeja, pari yli 15cm jo.

Yleiskuvaa.




Leikkauksen jäljiltä puskee komeasti uutta kasvustoa kaikissa leikatuissa.





Aji cristalin hedelmöittynyt kukka


Palermo sweet viidakkoa


Palermo sweetin yli 15cm podi joka kasvaa jokapäivä


Coofdrad

Kylläpäs toi saksiminen tekee ihmeitä  :o Enpä ois uskonu, että noin hurjan kasvupyrähdyksen saa. Tollahan tekniikalla saa helposti hujopeistakin puskia. Pitänee saksia omia kasveja kunhan kasvavat vähän lisää  8)

Peetrus

Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - tammikuu 13, 2011, 00:20:46 ap
Kylläpäs toi saksiminen tekee ihmeitä  :o Enpä ois uskonu, että noin hurjan kasvupyrähdyksen saa. Tollahan tekniikalla saa helposti hujopeistakin puskia. Pitänee saksia omia kasveja kunhan kasvavat vähän lisää  8)


Jep, en minäkään.

Kohta hyökkään nagan kimppuun vaikka aika pusikoitunut on itsestäänkin.  :D