kesäkuu 16, 2024, 16:48:34 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Yleinen offtopic, tyhmät kysymykset, aviopierut sun muu.

Aloittaja Ryhis, syyskuu 10, 2010, 22:00:35 ip

« edellinen - seuraava »

urho


-V-

Räyhiksen pakulla oma käyttäjäprofiili täällä? On se kova...

biblo

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 23, 2013, 18:39:56 ip
Joo, menen hakemaan jotain kun ensin olen materiaalin tarkistanut. Näillä näkymin suoraan koukut metallisilla propuilla. Jos ontelolaattaa/vastaavaa niin laitan sellaiset sisään "avautuvat" koukut, en muista oikeaa nimeä.

-Tarjoustalossa todella hyvä valikoima lähes kaikkea. On tuollainen maxityyppinen.
-En proppaa mitään ylimääräistä rimaa kattoon
-Naulatulppaa en laita kattoon kun vetolujuus suurempi kun kohdistuu suoraan ylhäältä.
-Sorriin ehdotus ei käy tilan vuoksi+sopii paremmin jojot kun laittaa suorat pisteet. Ketju löytyy jo ja suoralla kiinnityksellä säätö helppoa.


Kymppimillisillä allikaattoreilla roppasin siporeksiin. Pysyy varmasti.
"Grow food, not lawns"

akselsson1

Miten niin mulla ei ollut parempaa tekemistä?
Eka piti vaa piirtää huvikseen telanpätkä mut sit sekin lähti vähän käsistä  ::)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 07, 2013, 20:13:17 ip
Miten niin mulla ei ollut parempaa tekemistä?
Eka piti vaa piirtää huvikseen telanpätkä mut sit sekin lähti vähän käsistä  ::)



Uusin kapsaisiinitykki mellakkapoliiseille..? Nagaa piippuun, ja... huh.

akselsson1

kyllä vain, 30millinen nagakonetykki ku alkaa laulamaan niin sitä on useimmat polvillaan aika pian ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Miquel

Äiti haluaisi paprikan kasvamaan. Mikä olis hälle hyvä lajike jos rupean idättämään? Tärkeintä kait jonkinmoinen satoisuus ja mieluiten punainen.  :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

masaiman

California Wonder? Luulis ainakin löytyvän joka prismasta yms...

skobe

Lainaus käyttäjältä: Miquel - maaliskuu 07, 2013, 21:50:25 ip
Äiti haluaisi paprikan kasvamaan. Mikä olis hälle hyvä lajike jos rupean idättämään? Tärkeintä kait jonkinmoinen satoisuus ja mieluiten punainen.  :D


Koita vaikka Californian Wonderia, ihan peruslajike. :) Vaatii käsittääkseni kyllä jonkin verran huolenpitoa ja valoa, mutta maukkaita paprikoita tekee. Itellä on itämässä tota jo, mutta en ole kasvattanut aikaisemmin, joten en tiedä miten helposti satoa saa. Tota oli kyllä tarjolla joka marketissa, ei pitäis olla vaikeaa löytää.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Miquel - maaliskuu 07, 2013, 21:50:25 ip
Äiti haluaisi paprikan kasvamaan. Mikä olis hälle hyvä lajike jos rupean idättämään? Tärkeintä kait jonkinmoinen satoisuus ja mieluiten punainen.  :D


Punainen Minipaprika oli ainakin oman äitini kasvatuksessa suhteellisen onnistunut lajike. Teki meinaan noin kymmenkertaisen sadon omaan saavutukseeni nähden...

Miquel

Olkoon siis punainen minipaprika ja californian wonder. Hänen aikeensa alkaa idättämään kaupan paprikoista kaivettuja siemeniä tyrmäsin heti alkuunsa.  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Toby

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 07, 2013, 21:29:57 ip
kyllä vain, 30millinen nagakonetykki ku alkaa laulamaan niin sitä on useimmat polvillaan aika pian ;)


Tai suu auki ;)
Ai niin! Kuumaa naistenpäivää Chilfoorumin naisosastolle!
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Toby - maaliskuu 08, 2013, 06:58:52 ap
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 07, 2013, 21:29:57 ip
kyllä vain, 30millinen nagakonetykki ku alkaa laulamaan niin sitä on useimmat polvillaan aika pian ;)


Tai suu auki ;)


ainoastaan ne jotka ovat tarpeeksi hulluja = suurin osa foorumilaisista ;)
niihin täytyy sit käyttää varmaan jotain muuta...
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

LainausHänen aikeensa alkaa idättämään kaupan paprikoista kaivettuja siemeniä tyrmäsin heti alkuunsa. 


Miksi?
Mä oon kasvattanut neljää eri paprikaa joiden kaikkien siemenet olen poiminut kaupan paprikoista:
1-kerta oli joku tavallinen punainen josta sain ikkunalla 17cm Pauliinaruukussa yhden kunnollisen ja pari pientä paprikaa kukkamullalla ilman lannoitusta ja lisävaloja.
2-kerralla kokeilin Ramiropaprikoita silloinkin ilman lisävaloja; en leikannut mitenkään enkä juuri lannoittanut. Jotain ruipeloita tuli iltapäiväaurinkoisella ikkunalla; mutsin lasiparvekkeella käytetyssä mullassa mutta hyvässä valossa taas tuli kummeniä-satoja pikku-miniparikoita, joista sain idean alkaa kokeilemaan chileillä! [kannatti!?]
Toissa kesänä idättelin LiDL'n Unkarilaisista suippopaprikoista pari kasvia jotka teki mökillä ihan hyvin satoa ulkona ja kasvihuoneessa: Sen verran myöhään aloitin [maaliskuun lopussa] että jäivät vihreiksi melkein kaikki. Yhden kasvin kannoin sisälle kypsymään, ja hyviä makeita paprikoita tuli
Viime kesänä oli LiDL'n minipaprikoista ja Prisman Espanjalaisesta Ramiropaprikasta idätetyt kasvit: Minipaprikat toimi hyvin kasvutunneleissa ja kasvihuoneessa; espanjalaiset ei oikein ehtineet: tunnelissa oli syysuun alussa hyvällä alulla raakileita. Idätin maaliskuun lopussa  :-\

Tulee pidettyä 1-prioriteetilla noita chilejä ja siksi on tullut jätettyä tomaatit, kurkut ja vihannespaprikat myöhään etteivät veisi kallista tilaa ja keinovaloa ...
Varmasti nuo kaikki olisivat ihan hyvin "toimineet" jos olisin idätellyt edes maaliskuun alussa! Raa-atkin Ramirot olivat muuten ihan hyviä ...

Toki kaupan siementkään ei kauheita maksa. Mun kokeilut on tosiaan ollut vaan hetken mielijohteesta idäteltyjä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

-V-

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 08, 2013, 15:19:00 ip
LainausHänen aikeensa alkaa idättämään kaupan paprikoista kaivettuja siemeniä tyrmäsin heti alkuunsa. 

2-kerralla kokeilin Ramiropaprikoita silloinkin ilman lisävaloja; en leikannut mitenkään enkä juuri lannoittanut. Jotain ruipeloita tuli iltapäiväaurinkoisella ikkunalla; mutsin lasiparvekkeella käytetyssä mullassa mutta hyvässä valossa taas tuli kummeniä-satoja pikku-miniparikoita, joista sain idean alkaa kokeilemaan chileillä! [kannatti!?]


Tuosta nyt saa äkkiseltään sen käsityksen, että sulla (ja mutsilla) olisi ollut pelkkiä Ramiroita. Silloin oltaisiin ns. asian ytimessä. Mutta ilmeisesti minipaprikat olivat eri lajiketta, Ramiro ei kai ole hybridi.

sorrii

Pointsi oli että kaupan parikoiden simenistäkin saa jotain  8) 8) ...

Tuolloin 15v sitten jos olisi joku puhunut jostain hybrideistä olisin ajatellut foliohatuksi ... Nytkin tuntuu että hienostelua ovat nuo hybridilajit. Mä aikanaan keksi kokeilla idättää niitä ramiron siemeniä kun kyseiset paprikat oli kaupassakin harvinaisia ja kalliita. Suuri oli onnistumisen ilo jo kun sai itse kasvin itämään ja kasvamaan!
Onpa sitä hybridienkin jälkeläisistä ihan asiallista tavaraa tullut: esim. Gaucho-jallujen siemenistä sain ihan hyviä jalluja. Ja kaikki nuo vuosien varrella kokeillut paprikat on ainakin muistuttanut sitä emohedelmää. Harvemmin kai hybrideissäkään käytetään kovin kaukaisia sukulaisia emokasveina(?) ..

Toisaalta en mäkään itse enää vaivaudu kaupan hedelmistä siemeniäni pomimaan, kun valikoimaa on saatavilla ja ketjukirjeet kiertää. [eipä ole takeita kyllä niidenkään laadussa]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Yllättävää. Olin aivan siinä uskossa että kaupan paprikat olisi niin jalostettua sorttia että kasvatus kotioloissa on vähintäänkin haasteellista ja tästä syystä kyselin "helpon" lajikkeen perään.  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Huru-ukko

Mulla kasvoi viime vuonna kaupan suippopaprikoista otetuilla siemenillä vesiviljelyssä muutamia paprikoita.
Kaikista niistä tuli satoa ihan hyvin.

-V-

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 08, 2013, 16:40:03 ip
Onpa sitä hybridienkin jälkeläisistä ihan asiallista tavaraa tullut: esim. Gaucho-jallujen siemenistä sain ihan hyviä jalluja.


Tämä kiinnostaa. Jostain olen saanut käsityksen, ettei noista saa mitään järkevää, olisivat esim. tulettomia. Ilmeisesti asia ei ole näin 100% varmuudella?

Piru vie, nyt kelpaisi ylimääräinen tila, tuli noita vuosi-pari sitten kerättyä varuudeksi jemmaan.

sorrii

Mä ostin kaksi irtosiementä aitoa Gauchoa ja idätän pari ketjukirjeen "Gaucho F2" vertailuun ... Kesällä sitten näkee.

Pari vuotta sitten kasvattelin muuten pari puskaa toisen sukupolven Jalapeno Herculesta -joka myös Fataliin listoilla oli F1-hybridi- ja nuo oli aika tulettomia. Itse oletin johtuvan olosuhteista  :-\ ja olin vain tyytyväinen että sain mietoja  :-[

Paprikoillahan asiassa olisi kai mahdollista saada päinvastainen yllätys: Olis aika hauska saada kunnon sato tulisia 30cm ramiroja...  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`