Paras ja pehmein viski tai konjakki mitä olette maisteneet? mitenkäs sikaarit?

Aloittaja Tomppa, syyskuu 10, 2010, 22:34:52 ip

« edellinen - seuraava »

Juseq

Toisaalta jatkettua:
Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 30, 2011, 10:34:42 ap
Lainaus käyttäjältä: Juseq - elokuu 30, 2011, 09:58:27 ap
Lainaus käyttäjältä: ..TOMPPA.. - elokuu 29, 2011, 21:59:00 ip
itse juon joskus viskin lämpimän veden kanssa jolloin aromit tulevat esiin, jotkut viskit taas ovat hyviä "on the rock" eli jäillä nautittuna.

Kyllä eräisiin viskeihin omaankin makuun sopii (pieni) loraus vettä, maut aukee paremmin.

Etenkin tynnyrivahvuiset pienestä vesilisästä yleensä hyötyvät, tosin on niitäkin jotka eivät kovin hyvin ui. Sillä vesitipallahan saa tosiaan makujen avautumista nopeutettua, kun hieman laimenee liemi. Jotakuinkin saman vaikutuksen saa seisottamalla viskiä lasissa vähän pitempään ennen maistelua tai vaikka kesken. Itse otan lähes aina ison lasillisen noin huoneenlämpöistä tai hieman viileää vettä viskin kaveriksi, etenkin jos on tarkoitus maistella ja arvuutella niitä sävyjä yhdestä tai useammasta.

Mutta kuitenkin juurikin näin, erittäin hyvin sanottu. Vesilasi on todellakin itsellä ainakin pakollinen maistellessa vaikkei tavoitteena olisikaan aivan tajuttomasti alkaa arvuuttelemaan sävyjä, ihan vaan nautiskellessa vanhaa tuttua tavaraakin, seisottamistakin on tullut harrastettua veden sijasta ja tuottaa jokseenkin samanlaisen lopputuloksen. Huomaa kyllä massiivisia eroja kun maistelee lähes heti kaadon jälkeen ja seuraavan kerran vaikkapa 15+min päästä.

Jotain kysyttävääkin oli! Millaisia laseja porukalla on maistelua varten? Pitäisi ilmeisesti joku snifteri hommata, mutta pitäisi varmaan lähisokoksesta tms käydä etsimässä vähän huokeampia laseja maistelua varten jos joskus tarvii tarjoilla vieraillekin, nuo ylöspäin vähän kapenevat vesilasit eivät ole ihan parhaimpien tuntuisia. Itellä on yksi kappale kyllä lähes alla olevan muotoisia, yläosa vähän enemmän kaarrettu ulospäin kapenemisen jälkeen. Vastaavaa kuvaa en löytänyt heti netistä, mutta eiköhän alla olevasta saa kuvan.

mohla

Mulla on kolme kappaletta tälläisiä Glencairn-viskilaseja.

Noita sai ainakin joskus muinoin ostettua Teerenpelistä suht sopuhintaan, mutta haittapuolena on tietty Teerenpelin puhallettu logo kyljessä...

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Juseq - elokuu 30, 2011, 11:04:46 ap
Jotain kysyttävääkin oli! Millaisia laseja porukalla on maistelua varten? Pitäisi ilmeisesti joku snifteri hommata...

Näitä tai vastaavia käyttää ainakin melkein kaikki hyvät viskiravintelit: Tasting Royal Leerdam tuolta. Ravintolakäyttöön tehtyjä, sopivasti vähän lyijyä lasissa että pysyykin kirkkaana, ja kestävät ohuesta maljasta huolimatta kiitettävän hyvin mm. konepesua. Mulla on noita pari askia ja yksi satsi Pikkulinnusta aikanaan ostettuja vähän krouvimpia tulkintoja aiheesta. Pitäisi jossain välissä tilata pari lootaa lisää niin voisi taas pieniä tastingeja vaikka pitääkin.

Juseq

Lainaus käyttäjältä: mohla - elokuu 30, 2011, 11:50:45 ap
Mulla on kolme kappaletta tälläisiä Glencairn-viskilaseja.
Noita sai ainakin joskus muinoin ostettua Teerenpelistä suht sopuhintaan, mutta haittapuolena on tietty Teerenpelin puhallettu logo kyljessä...

Oon kattellu noita laseja netistäkin, ei ollu kovin pahan hintasia. Pitääpi käydä pyörähtämässä kaupungilla jos siellä olis sopivia!

Lainaus käyttäjältä: Mattson - elokuu 30, 2011, 12:12:17 ip
Mikäs haittapuoli se on  ;)

Eikai sen pitäis haittapuoli olla, pelkkää plussaa! 8)

Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 30, 2011, 12:40:11 ip
Näitä tai vastaavia käyttää ainakin melkein kaikki hyvät viskiravintelit: Tasting Royal Leerdam tuolta.

Selailin tota nettikauppaakin kun tuli googlella vastaan, olikohan tuo se josta oli mainittu joku 20€ pientoimitusraja. On muuten harvinaisen kämäset sivut, ei tunnu mitään infoa löytyvän mistään muusta kun tuotteista :-X

Touko

elokuu 30, 2011, 12:52:44 ip #86 Viimeisin muokkaus: elokuu 30, 2011, 13:18:04 ip käyttäjältä Touko
http://www.scottish.se/whiskytillbehor/glencairn-whiskyglas/whiskyglas-6.html

Tuolta saa ilman logoja, ymmärsivät jokuvuositakaperin suomeakin, joten ei tarvinu ruotsia kirjotella heille  :D

e: 2vuotta takaperin noi 6 lasia maksoi tuolla 299 kruunua, melkoisesti on hinnat noussu.
Elämä on reijässä rattoisaa

InkRose

Oisikohan Mixtecillä ollut homma niin, että yksityisille ei myydä laskulla vaan maksuohjeet tulee sitten sähköpostiin. Asiakaspalvelu oli minusta hyvin ystävällistä jopa vain pieniä ostoksia suunnittelevaa yksityishenkilöä kohtaan. Toimituskulut ei olleet kauhean pahat, ainakaan viimeksi kun kavereiden kanssa tilattiin. Saattoi olla 10 euroa ovelle kannettuna.

paw

Itselläni myös kaksi kappaletta Glencairneja. Entinen tulip-lasi hajosi jo alkuvuodesta, jonka jälkeen vietinkin puolisen vuotta ihan perus-aromilasien seurassa.

Noita Glencairneja saa myös tuolta: http://kauppa.chezmarius.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=205
Pyhä kolminaisuus: Viski-Olut-Chili

AndyMJ

Onko kukaan maistellut armanjakkeja?
Paras konjakin tapainen mitä olen maistanut on ollut armanjakki Baron de Sigognac 20 YO, jota ostin viikkarilta.
Konjakeista olen tykännyt eniten Claude Chatelier XO:sta vaikka tiedän ettei se kaikista kalleinta ja hienointa olekkaan. Jotain kalliimpiakin olen maistanut, mutta tämä kolahti.

InkRose

Claude Chatelier taitaa tosiaan olla vieläkin Alkon halvin XO-konjakki. Itselleni se oli ensimmäinen lajissan, josta oikeasti pidin. Kevyehkö, mutta todella hedelmäinen ja jotenkin yllättävän raikas. Onhan tästä kyllä jo muutama vuosi kun olen viimeksi maistanut, mutta noissa taitaa ylipäänsä olla erien välillä vähemmän vaihtelua kuin viskeissä, että eiköhän se vieläkin vähintäänkin kelvolliselta maistu. :)

Ryhis

^ Clade on muuten hyvää. Itse en ole raaskinut ostaa, mutta sain pullon asiakkaalta lahjaksi.

Päivän polttavaan kysymykseen vastatakseni, maistelulasina toimii jalallinen punaviinilasi. Jos siinä ei viski erotu edukseen, on syytä vaihtaa merkkiä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

..TOMPPA..

enpäs ole taas maistellut vähään aikaan mitään erikoisuutta  :-\  täytyisi kiirehtiä kauppaan. jotenkin rupesi tekemään mieli vanilijasikaaria ja halppisviskiä jäillä  ::)    :P        ;D

paw

Kyllä nuo Islayn viskit sopivat parhaiten allekirjoittaneen suuhun...

Tällä hetkellä kaapissa:

Ja viimeisimmät hankinnat noiden lisäksi:

Kuvien perusteella voi veikata allekirjoittaneen lempiviskiä... ;D

Blendeistä toimivat parhaiten Monkey shoulder ja Black bottle. Kulutusviskeistä Vat69.

Nosiseptori

Kaikkein paras viski on se 15 vuotias Laphroaig, joka oli minulle ensimmäinen savunmakuinen "aito" viski. Toimi sellaisena silmienavaajana, joka vei minut samantien ajatusmatkoille jonnekin sumuisille merenraitamaisemille. En ole ikinä fiilistellyt sitä ennen tai sen jälkeen mitään alkoholi- tai muutakaan juomaa niin voimakkaasti. Muistan jääneeni haistelemaan tyhjää lasiakin vielä muutamaksi hetkeksi samaan aikaan jotenkin haikea ja euforinen tunne mielessäni. Ihan ei tule tippa linssiin tätä muistellessa, mutta hymyilyttämään käy.

Kaltsu

http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

paw

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - syyskuu 03, 2011, 17:32:55 ip
Mistä olet tuollaisen Laphroaig paidan ostanut?

Mikäli kysymys on minulle osoitettu, niin Lapparin omasta kaupasta tuo on kotoisin...

..TOMPPA..

sano jos kyllästyt noihin tai tarvitset apua noiden juomiseen!    voin auttaa ystävää hädässä  ;D

LudwigVonAntero

Viskeihin tuli hurahdettua nelisen vuotta sitten, kun ensimmäistä kertaa maistoin hyvää viskiä. Työkaveri toi firman juhliin Laphroaigin 10 vuotista ja siitä se sitten lähti.
Ennen tuota kokemusta olin maistanut sellasta perus 10e/pullo tavaraa, joka ei siis jostain kumman syystä hemmotellut makunystyröitäni.

Hetken tuli pystyteltyä tiiviisti samaisen Laphroaigin parissa, mutta sitten löysin - silloisen asuinpaikkani - turun keskustan kupeesta mainion kapakan viskin ystävälle.
Kerttulin Kievarista löytyy reippaasti toistasataa eri viskiä ja baarimestari joka tietää mitä tarjoaa.
Ei tarvi ottaa ku muutama euronen, tai kymppi jos oikein hurjaksi rupesi, ja sai maistaa taas uutta tuttavuutta.

Tällähetkellä varasto on suht pienenä ja viimmeiset ostokset meni tuonne tutun ja turvallisen Laphroaigin puoleen:

Suraavaa ostoslistalla on Benromach, Talisker ja Ardbeg 10 vuotiset.
Kylmempiä säitä odotellessa :)

X-stream

Oma kasvattamasta tupakista käärityt sikarit (y) toiseksi parhaimman makuisia mitä tiiän barretot on ainuita jotka ovat parempi.
Lajikkeita Cuba Havana ja Broadleaf :p