Paholaisen käärylettä Tammiston Citymarketissa (ent. Jättijaossa) Vantaalla

Aloittaja Aji Inferno, syyskuu 18, 2010, 16:47:19 ip

« edellinen - seuraava »

Kadotus

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 13, 2011, 13:45:13 ip
Lainaus käyttäjältä: Kadotus - maaliskuu 13, 2011, 13:08:51 ip
Tähän kun pääsis... on nimittäin melkein ihmisoikeusrikkomus nuo hollantilaiset bulkkiroskat, mitkä muodostavat suurimman osan maamme kauppojen chilivalikoimasta. Jos saisi kotimaiset laatutuotteet suurten massojen tietoisuuteen, sen miten suuri ero näillä kunnon chileillä on noihin hollannin bulkkihirvityksiin, saataisiin varmasti kotimaisten hävikki pienemmäksi ja hintakehitys ja tuotantomäärät kaikkien kannalta parempaan suuntaan.
Pitää muistaa, että Suomessa satokausi on rajoitettu aika kapoiselle ajanjaksolle ja näihin muihin ajanjaksoihin toi ulkomaantuonti on aika pakkorako! Ja sieltä tulee myöskin laatuja, mitä suomessa ei tällä hetkellä kaupallisesti tuoteta!

Mutta ajetaan hollantilaiset tuottamaan parempia lajikkeita ja paremmin! Ja valtion sekä kuntien hallintokoneistoja voisi leikata reilulla kädellä (ja päättäjien palkkoja sekä muita etuja) ja käyttää rahat ympärivuotiseen chilinviljelyyn kotimaassa! BWAHAHAHAHAHAHAA!!
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

Mika73

No nyt on Cristallikanatkin kokeiltu. Chiliä en juuri huomannut, ehkä se poistui tuotteesta uunin ja työpaikan mikrolämmityksen myötä. Tikun kanssa sai olla tarkkana, se oli aika salakavala fileen sisällä. Jotenkin tuotteesta jäi rasvainen maku, ehkä se johtuu paneerauksesta tms. Käärylettä pitää saada joku kerta vielä lisää, mutta kana ei ollut oikein omaan makuuni, ehkä jos välissä olisi ollut tuoretta silputtua chiliä tai muuta täytettä lisäksi.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Mika73 - maaliskuu 15, 2011, 12:29:27 ip
No nyt on Cristallikanatkin kokeiltu. Chiliä en juuri huomannut, ehkä se poistui tuotteesta uunin ja työpaikan mikrolämmityksen myötä. Tikun kanssa sai olla tarkkana, se oli aika salakavala fileen sisällä. Jotenkin tuotteesta jäi rasvainen maku, ehkä se johtuu paneerauksesta tms. Käärylettä pitää saada joku kerta vielä lisää, mutta kana ei ollut oikein omaan makuuni, ehkä jos välissä olisi ollut tuoretta silputtua chiliä tai muuta täytettä lisäksi.

Kyllä se hyvin maittoi jo tuollaisenaan, mutta se on kyllä tosi, että aika mieto Aji Cristal ei chilinä (!) tunnu käytännössä ollenkaan. Makuna kyllä hyvinkin. Ei luulisi saavan hermoheikointakaan tanttaa valittamaan polttoja.  8) Rasvainenhan tuo on, kuten kai vähän kaikki paneroidut jutut tuppaavat olemaan. Se ei minua tuossa haitannut. Eroa peruspaneroituihin juttuihin saisi kenties reippaasti maustetulla leivityksellä? Kokeilin lisämaustaa juuri kuorta reippaalla annoksella habanerokastiketta. Sillä sai mukaan myös sopivasti suolaisuutta. Tästä kaikesta voisi päätellä, että nagakin toimisi hyvin leivityksessä. Samalla tulisi sitä joidenkin meistä arvostamaa "puhtia" tulisuusasteikkoon. Nagaa pinnalle, savukristallia sisään? Hmm. Mitenhän lime tai sitruuna toimisi leivityksessä...  ::)

PP

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 15, 2011, 14:45:26 ip
Kyllä se hyvin maittoi jo tuollaisenaan, mutta se on kyllä tosi, että aika mieto Aji Cristal ei chilinä (!) tunnu käytännössä ollenkaan. Makuna kyllä hyvinkin. Ei luulisi saavan hermoheikointakaan tanttaa valittamaan polttoja.  8) Rasvainenhan tuo on, kuten kai vähän kaikki paneroidut jutut tuppaavat olemaan. Se ei minua tuossa haitannut. Eroa peruspaneroituihin juttuihin saisi kenties reippaasti maustetulla leivityksellä? Kokeilin lisämaustaa juuri kuorta reippaalla annoksella habanerokastiketta. Sillä sai mukaan myös sopivasti suolaisuutta. Tästä kaikesta voisi päätellä, että nagakin toimisi hyvin leivityksessä. Samalla tulisi sitä joidenkin meistä arvostamaa "puhtia" tulisuusasteikkoon. Nagaa pinnalle, savukristallia sisään? Hmm. Mitenhän lime tai sitruuna toimisi leivityksessä...  ::)

Toisaalta on tärkeää pitää valikoimissa juuri tuollaisia tuotteita, joissa chili tulee esiin makuna ilman normikansalaiselle liiallista tulisuutta. Meille on jo esim. kunnolla potkivia makkaroita ja nagakääryleitä, mutta hyviä (pienten valmistajien tai kaupan omia) lempeästi potkivia tuotteita ei juuri ole. Cristal-kana voi olla juuri sopiva tuote suurelle yleisölle.

Mielestäni suomalaisten chilituotteiden lopullisesta läpimurrosta puuttuu juuri tuo makunäkökulma. Chili on jo paljon esillä mediassa, mutta maku ja makujen erot ei saa riittävää huomiota.

Aji Inferno

Sellainen tietty "työkalusetti" chilien makutyyppejä olisi varmaan loistava Lihamestarinkin herkkukokeiluihin. Tulee mieleen esim. seuraavat:

- Naga (jokainen tietää miksi)
- Habanero (miedompi tapa saada edellistä paljolti muistuttava, "lempeämpi" maku)
- Aji Cristal (jälleen: jokainen tietää miksi)
- Lemon Drop (kalaan vähän lisää potkua ja miedohkoa aromiakin)
- Jalapeño ja/tai Serrano (mainioita makuja omiin juttuihinsa, serrano vahvempana ehkä käyttökelpoisempi)
- Chilaca (herkullista luumua kevyen poltteen lisäksi)
- Starfish (keskitulista, vahvasti omena-aromista herkkua)
- Jokin parhaan pään tulinen annuum mallia Tepin, Goat's Weed, Purira, Pequin... antamaan sitä kiukkuisempaa chiliaromia

Tuoreista Rocotoista olisi varmaan myös sopivasti käytettyinä iloa.  Mutta tässä esim. juuri sitä chilin MAKUkirjoa. :)

InkRose

Kyllä ilman muuta myös joku rocotojuttu pitäisi saada mukaan. Ainakin omaan suuhuni Tammisillan savurocotomix on selkeästi paras chilimauste tai -tuote mitä olen maistanut, niin ruoassa kuin sinälläänkin. Joku siinä pehmeässä, hiljalleen nousevassa poltteessa vain on niin mukavaa. Vähän samantuntuinen kuin hyvän tynnyrivahvuisen viskin jälkilämpö. ;)

Lihamestari

maaliskuu 15, 2011, 18:51:33 ip #206 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2011, 18:53:22 ip käyttäjältä Lihamestari
Toi Aji Cristal jauheen tulisuus on kyllä aika pietä. Joku meillä duunissa erehtyi sitä sanomaan jopa tuliseksi, mitä kovasti kummastelin! Mutta kyseinen tytär taisi antaa mulle pienen olkapäähän kohdistuneen pommin, kun olin sen pahistäytteellä myrkyttänyt! ;D

No oli miten oli tilasin tota jauhetta just 1,5 kg, että selvitään tuorekauteen asti! Sitten testataan toi kana ennen kesätaukoa tuoreella chilillä.

Noita Aji Infernon listaamia chilejä kyllä täytyy testata eri jutuissa, niin sais tähänkin touhuun pikkasen monipuolisuutta!
Nagalla extremeä ja noilla muilla hienoja makuelämyksiä!

Jännityksellä odotan sitä Fataliin utukaista! Kesäkuussa selviää! :)

Heviosaston hoitajakin ilmoitti mielenkiintonsa niihin Heinän puutarhan chileihin!
Katotaan jos vaikka olis jossain vaiheessa valikoimissa... :)
Jotain uutta juttua sieltä vois kyllä harkita ensi syksyksi, viileneviä iltoja lämmittämään. Kesän valikoimaan ne ei enää mulla ehdi!

Miltäs kuulostais idea, jos täyteltäs grillattavaksi, esim noita Aji Cristaleita?
Siinä vois olla sellaista kivaa kesäduunarien puuhastelua.. ;)

Tuore rocoto vois kyllä olla aika kova sana! Laitetaan mietintämyssyyn ja ruvetaan metsästämään toimittajaa...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Aji Inferno

Täytetty Rocoto kuuluu sarjaan elämää suuremmat makunautinnot! :-)  Juustoa ja pekonia halkaistuun isoon Rocotoon, ja avot. Se on siinä, osuu ja uppoaa Mariaanien hautaan asti. En keksi mitään syytä, miksei se voisi olla lihatiskilläkin superherkkuna siinä missä täytetyt paprikatkin?

Hiukan asiassa saa kumminkin funtsia... Fataliin luona suoritettu sessio noiden maistelussa tuotti johtopäätöksen: käytetyt punaiset Rocotot olivat täytettyinä taivaallisia. Tulisia, mutta ainakin chiliin tottuneelle vielä aivan ok - sanoisin, että suunnilleen possupaholaisen vahvuusastetta. Mutta kun sitten siellä oli myös keltaisia Canario -rocotoja pellillä... Ne olivat Viimeinen Tuomio. Persepuupin kosto pahoista teoistamme. Ammuvainaan viimeinen mylväisy. NIIN hyviä... mutta myös NIIN helvetillisen tulisia, että karaistunut testiporukkakin jätti, tippa silmässä, muutaman syömättä...

Niille, joille asia ei ole tuttu: Rocoto ja Canariohan ovat saman c.pubescens paprikan värimuotoja, edellinen punainen, jälkimmäinen keltainen. Oranssejakin välimuotoja tietysti löytyy. Väri ei tässä tapauksessa suoraan merkitse tulisuuseroa, vaikka keltaiset Canariot vaikuttaisivatkin ehkä olevan keskimäärin punaisia Rocotoja vahvempia. Poikkeuksia silti löytyy, ja homma pitää testata lajikekohtaisesti. Makueroja noissa sitten kyllä on, aivan systemaattisestikin. Punaiset Rocotot ovat lähes aina hivenen makeita - ja sikäli melko paprikamaisia. Keltaiset Canariot eivät ole yleensä lainkaan makeita, mikä ero tuottaa jo selvästi erilaisen makuelämyksen.

Jahvetti

Nyt on viimeinkin pari possupahista käyty hakemassa, ja vaimolle cristallikanaa. Vesi kielellä oottelen että pääsee maistamaan..

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Lihamestari

Olit sit just käyny tiskillä, kun mä olin jossain huitelemassa!
Tais olla ryhmäkuvaus menossa...

Jahvetti

Joo eipä teikäläistä näkynyt, ajoitus kohdillaan.. Mutta sain kuitenkin haluamani eväät mukaan.
Possukääryle oli kyllä aivan loistavan makuista, tulisuuttakin oli tällaiselle noviisille ihan riittävästi, maitoo joutui vähän väliin kurlaamaan :).

Toinen pötkylä on sitten vielä iltapalaks, ja kristallikanaa vuorossa pienet maistiaiset huomenna.

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - maaliskuu 18, 2011, 16:57:25 ip
Joo eipä teikäläistä näkynyt, ajoitus kohdillaan.. Mutta sain kuitenkin haluamani eväät mukaan.
Possukääryle oli kyllä aivan loistavan makuista, tulisuuttakin oli tällaiselle noviisille ihan riittävästi, maitoo joutui vähän väliin kurlaamaan :).

Toinen pötkylä on sitten vielä iltapalaks, ja kristallikanaa vuorossa pienet maistiaiset huomenna.
Hyvä että pidit!

Paista se pannulla runsaassa voissa ja paiston jälkeen nosta se hetkeksi talouspaperin päälle...
Ripsi siihen paistetun kanan päälle sit suolaa, se taittaa sitä rasvaista suuntuntumaa!
Paistetaan samalla tavalla, kun wieninleike semmoisella semilämmöllä ja kullanruskeaksi! :)

Me ei olla sitä suolaa laitettu, kun se on niin kallista! ;)

Lihamestari

Pitää antaa ennakovaroitus herkkusuisille chilipäille!

Soittelin tänään Heinälle ja jos heviosasto saa väännettyä jonkun sopimuksen herran kanssa, niin toukokuusta eteenpäin...  8)

Sieltä kuulema tulee tänävuonna rocotojakin! Nam Nam!

Jahvetti

Kiitos ohjeesta!

Mietinkin jo että onko parempi ensin käyttää pannulla ja laittaa uuniin, vaiko pannulla kypsäks asti.
Vähän aina ollu arka ton broilerin kanssa, ettei jää raa'aksi. Mutta helposti siitä sit tekee kuivan kun liikaa varmistelee.

Huomenissa maistellaan. :)

Lihamestari

Tossa kun on toi leivitys, niin se ei niin helposti mene kuivaksi.
Kyllä se kypsyy, silleen hissukseen paistelet, niin hyvä tulee! Liian kuumala kun paistelet, voi palaa, leivitys palaa ja broitsku on ihan raaka...

Jahvetti

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 18, 2011, 22:53:18 ip
Tossa kun on toi leivitys, niin se ei niin helposti mene kuivaksi.
Kyllä se kypsyy, silleen hissukseen paistelet, niin hyvä tulee! Liian kuumala kun paistelet, voi palaa, leivitys palaa ja broitsku on ihan raaka...

Toi viimeinen lause kyllä kuullostaa harvinaisen tutulta. :'(
Mutta ei se mitään, huomenna sitten rauhassa paistelen pienellä lämmöllä. Joskushan minäkin voin onnistua!

Ensimmäistä kertaa tänään tuli mestoillas poikettua, mutta ei tule olemaan viimeinen kerta. :)
Odotellaan uusia viritelmiä, mihin kaikkeen se rocoto taipuu...

wille

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 18, 2011, 22:37:10 ip
Pitää antaa ennakovaroitus herkkusuisille chilipäille!

Soittelin tänään Heinälle ja jos heviosasto saa väännettyä jonkun sopimuksen herran kanssa, niin toukokuusta eteenpäin...  8)

Voi tauti!! Siis Rocotoa? Suomessa? Marketin He-Vi hyllyssä?

Hienoa toimintaa, toden totta!  :)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

InkRose

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 18, 2011, 22:37:10 ip

*polvistuu*

Oi suuri Lihamestari, me nöyrät alamaisesi polvistumme edessäsi, emme ole tarpeeksi arvollisia edes vilkaisemaan värikuvaa Teidän työpaikkanne HeVi-osaston chilihyllystä. Kunnioituksen osoituksena, Te ottaa vastaan 25 metrinen patsas Teistä joka pystytetään senaatintorille ja valaistaan yöaikaan.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lihamestari

Älkeehän vielä innostuko, yhtään chiliä ei ole hyllyssä!
Mutta voitte luottaa siihen, että mä teen kaikkeni, että niitä tulis ja mahdollisimman laajalla valikoimalla! :)
Omaa napaanihan mä tässä myös ajattelen!! Ja se on iso. ;D

Alkuun sieltä saa nopeammin kypsyviä, että het alkuun ei varmaan ole jalapenoja kummempia tiskissä, mutta mä lupaan infota tapahtumista!
Nyt vaan pitää odottaa päästäänkö me jonkinnäköiseen sopimukseen Heinän kanssa!
Jos päästään, niin mä ainakin poksautan korkin kuohuvasta!

Ja onhan sieltä Fataliiltakin tulossa jotain uutta...

Tänään muuten maistatettiin Paholaisen porsaskääryleen massaa asiakkaille, jotka ei sitä ollu vielä ostanu ja oli ostoaikeissa!
Muutama hassu naama oli kyllä siinä tiskin takana! ;D
Yksi nainen ilmoitti olevan chilikasvattaja ja tottunut tuliseen. Kuulin myyjältä, että oli poistunut paikalta silmät vetisenä ja valittaen, että on liian tulista! ;D

Tänään oli muutenkin mulla sellainen chili-infopäivä! Mä tarjosin maistajille sen vähän tiedon mitä mulla on ja pidin huolen siitä, että yrittäis ainakin jatkossa innostua chileistä... Monet kuunteli oikein mielellään ja varmaan myynnit lisääntyis, kun pääsis noita tuorechilejä maisetelemaan...
Kesää odotellessa... :)