tammikuu 10, 2025, 06:36:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kaktukset!

Aloittaja slaye, syyskuu 22, 2010, 07:49:58 ap

« edellinen - seuraava »

intelligentlife

Voisin jakaa pari kuvaa omista kaktuksistani joita kasvattelen ikkunalaudalla ja joskus ulkona. Kukkivatkit joskus keväisin/kesäisin jos talvi on onnistunut. Yleensä kuitenkin pidän talvet kaktukset kuivana ilman vettä jokusen kuukauden etenkin jos lämpötilat ovat 10-15C

Olen hurahtanut näihin koristeisiin todella  :o

Chilini ovat nyt ulkona, mutta näitä joudun huonon sään takia ja ilman kasvihuonetta pitämään sisällä. Suunnittelin tehdä kasvihuoneen kaktuksille ja chileille ensikesäksi. Ulkona on niin valoisaa, että valo ja kuiva sekä viileä talvi takana auttavat monet kaktukset kukkimaan. Kaktuksien kukkiminen on erittäin hieno tapahtuma!

Jos ketään kiinnostaa, voisin näyttää kuvia joistakin kaktuksistani. Vanhin on 40vuotias lophophora-kaktus, ostettu joskus aikoja sitten, kukkii joka kevät ja joskus syksylläkin.  :)

Erittäin miellyttäviä ja helppohoitoisia asukkeja ikkunalaudalla. Laitoin tähän kahdesta kaktuksestani kuvat, vaikka niitä on useita kymmeniä koristekokoelmassani.  8)

http://img13.imageshack.us/img13/5528/14062012895.jpg

kukintaa:
http://img525.imageshack.us/img525/2484/01062012714.jpg

Kaktuksien kukinta on parhainta aikaa niiden kasvattamisessa  :P

chilimieli

Kysymys:
Onko joku kasvattanut kaktuksia menestyneesti vesiviljelyssä?
Tekisi mieli kokeilla uudelleen, mutten tiedä miten tuo käytännössä toteutetaan, sillä viimekerralla onnistuin vain juurruttamaan pistokkaat, jonka jälkeen iskikin jo mätä. :)

KP78

Teenköhän jotain väärin kun mulla ei aavikkoruusu oo lähteny itämään ollenkaan?
Vai kauankohan noi itää... tosin mun virhe on varmaan se että noi on mullassa kun äkkiä piti kokeeks jonnekki laittaa itämään...
Erilaiset kaktusten idätysvinkit kelpais kyllä, olis noita aavikkoruusun siemeniä vielä muutamia.

Toxique

Mun miehekkeeni on ihan hulluna kaktuksiin, joten pistin tilaukseen sille äsken hyvän läjän siemeniä synttärilahjaksi ;) Mutta nyt kysymys kuuluukin, onko kellään hyviä ideoita mitä muuta niihin liittyvää voisin pakettiin laittaa? Aikaa on vielä sen verran reilusti, että ehdin kyllä netistäkin tilaamaan vähän kauempaakin jos tarve vaatii :)

biblo

-Kaktusmultaa
-Erilaisia ruukkuja

Ei siinä ensi alkuun varmaan erikoisempaa tarvita. Sitten seuraavilla synttäreillä jotain oheistuotteita kun ovat isommiksi kasvaneet.
"Grow food, not lawns"

Aku

Tiputin puolisentoista viikkoa sitten Hylocereus costaricaensiksen joillekin areoleille 6-benzyloaminopuriinia pipetillä. Nyt kyseiset areolit ovat alkaneet kasvaa uusia versoja.

Aku

Tämähän menee vähän yksinpuheluksi. Kai muillakin nyt sanottavaa/kuvia piikikkäistä tovereistamme on?

Hylocereus costaricaensis ja sen oikealla puolella ilmeisesti jokin Mammilaria-laji.

Gymnocalycium horstii nuppuilee ;D

Seppo

heinäkuu 31, 2013, 22:23:06 ip #67 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 31, 2013, 22:33:07 ip käyttäjältä Seppo
Kaktuksia olisi kiva kasvatella enemmänkin. Niillä on niin leppoisa asenne :)

Minulla on vain yksi. Ilmeisesti kultasiilikaktus (anopinjakkara)? Ostin sen joskus varmaankin Lidlin viherkasvihyllystä. Se on välillä ollut paremmalla, välillä huonommalla hoidolla mutta kasvanut kokoa silti vuosien saatossa melkoisesti. Piikkeihin on tarttunut chileistä tippuneita kuivahtaneita terälehtiä. Olen poiminut niitä ilmastointiteipillä silloin tällöin. :)

Tänä vuonna, kun se on ollut parvekkeella chilien kaverina, se on ottanut oikean kasvuspurtin. Johtuisiko siitä, että muutaman kerran olen laiskuuttani kastellut sen samalla lannoitevedellä millä chilejäkin kastelen. Lannoiteannos saattaa olla tymäkän puoleinen kaktuksen tarpeisiin harvakseltaankin tultuna. Mutta tarvitsevathan nuokin lannoitetta kasvukaudella. ::)

Ajattelin antaa tuon asustaa parvekkeella jonkin aikaa syksylläkin. Jospa viileässä vietettävä lepokausi innostaisi sitä kukkimaankin ensimmäistä kertaa. Kuinka kylmää tuollainen mahtaa kestää? Jäätymään ei tietenkään parane päästää, mutta mites muutama plusaste tuolla menee?

edit. Hyi miten ruma hdr-efektikuva tuosta tulikaan. Täytyy joskus kokeilla ihan vaan perinteinen kuva ilman puhelimen kameraohjelman efektejä.

KP78

Laitin joku aika sitten kaktuksen siemeniä itämään. Ainakin puoli vuotta joutuu odotella ennen omiin ruukkuihin koulimista. Eipä mulla muuta sanottavaa oo... Hämmentävästi samanlaisilta näyttää kaikki vaikka piti olla joku 50 lajikkeen sekotuspussi.

Aku

Echinopsis ssp. siementaimi vartettuna Hylocereus costaricaensiksen pistokkaaseen. Vartos on kolmisen viikkoa vanha ja ensimmäisiä merkkejä kasvusta alkaa näkyä. Siirsin vartoksen kasvihuoneeseen. Kasvihuoneessa on myös samaa lajiketta vartettuna Myrtillocactus geometrizansiin. Siitä yhdistelmästä mulla ei parhaillaan ole kuvaa.

Tarkoitus olisi laittaa joku päivä itämään muutama Escobaria viviparan siemen ja koulia parikymmentä Hylocereus undatuksen tainta omiin ruukkuihinsa.

Aku

Varttaminen kannattaa, etenkin kaktuksilla. Edellisessä viestissä mainittu Echinopsis ssp. on kasvanut huimasti viikon aikana. 3.8.13 - 10.8.13

Aku

Sama vartettu Echinopsis-hybridi. Ikää viitisen kuukautta kylvöstä laskien.

Feint

Eikös toi katkea jos kasvaa enää enempää? :D Kaktuksien kasvattelu näyttää hauskalta, täytyisi varmaan jonain päivänä taas aloittaa sekin. Eikös noita voi ihan siemenestäkin kasvattaa?

Aku

Ei katkea, mikäli sen tukee hyvin. Hylocereus costaricaensis on kohtuullisen vakaa ja hyvä varttamiseen. Siemenestä noita voi kasvatella ihan hyvin. Siemenestä tuo on ylempi vartettu osa on kasvatettukin. Kylvetty joskus tämän vuoden kesäkuussa.

Feint

Ai ne kasvaa noin nopeasti  :o Mä aina pienenä hankin jostain kukkakaupoista kivan näköisiä kaktuksia, mutta ne ei ikinä kasvanut mihinkään. Yksi iso, varmaan yli 30v vanha kaktus meillä oli, joka aina välillä innostui kasvattamaan "sivuhaaroja" jotka sitten tippuivat painonsa takia :D

Lähdenpä tästä metsästämään siemeniä internetteihin...  8)

Aku

Chilipo

Vanha viesti, mutta kukaan ei näköjään tarttunut aiheeseen.

Yllätyin googlattuani, että kaktuksia voi kasvattaa vesiviljelyssä. Monet mehikasvit tarvitsevat kuitenkin lepoa etenkin Suomen talvioloissa. Tällöin ne kaipaavat vähän jos ollenkaan kastelua. Tämä pätee oletettavasti myös vesiviljelyssä oleviin kaktuksiin. Passiivihydro näyttäisi olevan sopiva kaktuksille eli ne eivät edellytä vesipumpun käyttöä. Löysin tällaisen helpon ohjeen:

http://www.ehow.com/how_8582179_grow-cactus-hydroponically.html

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - heinäkuu 27, 2012, 14:21:44 ip
Kysymys:
Onko joku kasvattanut kaktuksia menestyneesti vesiviljelyssä?
Tekisi mieli kokeilla uudelleen, mutten tiedä miten tuo käytännössä toteutetaan, sillä viimekerralla onnistuin vain juurruttamaan pistokkaat, jonka jälkeen iskikin jo mätä. :)

Blade

Hoodia gordonii, ekat piikit.

Feint

Hienolta näyttää :D kauanko kesti itämisessä? Laitoin itse muistaakseni viime viikolla itämään kaktuksia(kultasiilikaktus) ja kivikukkia, mutta vielä ei mitään ole itänyt.

chilimieli

huhtikuu 02, 2014, 21:19:12 ip #79 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 02, 2014, 21:21:30 ip käyttäjältä chilimieli
Itämisessä menee yleensä viikko- kuusi kuukautta. Useimmat itää kuukauden sisään. ;)
Kunhan siemenet ovat tasaisessa kosteudessa ja saavat valoa, itävät ne lähes aina. Itsellä oli joskus aztekiumia itämässä, joka yksi vaikeimmista, iti kuukaudessa tai kahdessa. Kasvu tosin niin hidasta, ettei jaksanut nähdä vaivaa.. Vuodessa taimet alle millimetrin halkaisijaltaan, jos sitäkään. ;D
ps. Pelkkä suuttelu jo riitti aina välillä "kaatamaan" taimet. ;D