tammikuu 10, 2025, 07:34:38 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

kasa raakoja chilejä

Aloittaja Paprikaana, lokakuu 05, 2010, 12:37:19 ip

« edellinen - seuraava »

Paprikaana

Pakko oli kerätä mökiltä chilin podit pois puskista ennen kuin pakkaset ne olisi tuhonnut. Viime vuonna kerättyäni raa'at podit pois puskista sain ne kypsytettyä jääkaapin päällä lämpimässä. Nyt kysymys kuuluukin kuinka te arvon chilimielet olette kypsytellyt raa'at puskista kerätyt podit? mietin että toimisikohan se että laittaisi omenoita näiden raakojen chilien viereen..?
Il Mondo Cambia, Io No!

linker

Kyllä toimii:  Uuninpellille ja pari omenaa kaasuttamaan.
Kypsää tulee noin 4 päivässä. Eikä paljoa pidempään kannata pitääkään, kun alkavat sitten nahistua.

tuossa oma kyspsytykseni (ilman omenaa tuossa tapauksessa)    ennnen / jälkeen:

...noukein oikeanpuoleisen kuvan oton jälkeen punaiset pois ja heitin pari omenaa pellille, ja loput
vihreät kypysivät kahden lisäpäivän aikana.

.

Paprikaana

kiitos vastauksesta :) nyt lähden omppuja heitteleen chileille  ;D
Il Mondo Cambia, Io No!

RakuLa

Miten ihmeessä omena auttaa kypsymään  ???
En ole ikinä kokeillut, enkä yhtäkkiä maalaisjärjellä keksi mikä voisi olla avainsana kypsymiseen :D

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: RakuLa - lokakuu 05, 2010, 22:30:41 ip
Miten ihmeessä omena auttaa kypsymään  ???
En ole ikinä kokeillut, enkä yhtäkkiä maalaisjärjellä keksi mikä voisi olla avainsana kypsymiseen :D

http://www.kasvikset.fi/WebRoot/1033640/Oletussivu.aspx?id=1047599

sik

Aina oppii uutta. Itse olen nostanut puskat sisälle "unohtanut" chilit paikoilleen. Kypsyvät hiljalleen'

Toimiiko tuo uunipelti-kikka ihan pöydällä vai pitääkö huomioida lämpöjä tms?
Entä omenat; kokonaisina vai halkastuina?

chilihardhead.fi

Hedelmät kokonaisina mieluummin. Lämpötila on kai tottumus kysymys, jos on kiire lämpöisempi n.20c on parempi, kylmässä ei taas nahistu yhtä helpolla. Itse pistän myös jääkaappiin joskus. Liina tai leivinpaperi päällä nopeuttaa myös.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

jla1710

Itse olen vain kasannut tomaatit ja chilit keittiön työtasolle ja antanut olla siinä. Kyllä ne kypsyvät ilman mitään toimenpiteitä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

RakuLa

Ooo! tämähän on kätevä kikka muistaa tulevaisuudessa. Auttaako etyleeni jos podin on vielä kiinni pensaassa? jos esim. leikkaisi omenasta renkaita ja ripustaisi chilin oksalle missä podi kasvaa?  ::)

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: RakuLa - lokakuu 06, 2010, 15:31:43 ip
Auttaako etyleeni jos podin on vielä kiinni pensaassa? jos esim. leikkaisi omenasta renkaita ja ripustaisi chilin oksalle missä podi kasvaa?  ::)

Varmasti saattaisi auttaa, mutta siinä saattaa lähteä samalla lehdetkin. Etyleeni kun nopeuttaa kypsymistä, mutta myös "vanhentaa". Mutta kokeile ihmeessä. Jos lehdet alkavat kellastua ja tippuilla reippaasti, niin syy saattaa olla omenoiden tuottamassa etyleenissä.

Legoinsinööri

Tuntuu hölmöltä kysyä, mutta tuntuu myöhemmin hölmömmältä jos on väärässä: Kypsyykö podien siemenet myös pöydällä itämiskelpoisiksi?

linker

Tuo on hyvä kysymys.
Itse olen ottanut siemeniä vain priima-yksilöistä, eli luonnollisella tavalla puskassa kiinni kypsyneistä

Tässä onkin hyvä kysyä samalla; miten mahtavat itää kasvikuivurin pohjalta kerätyt siemenet. Kuivurin pohja on varmaankin melko lämmin paikka:
"tappaako" se siemenet?

___

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - lokakuu 07, 2010, 08:41:00 apKypsyykö podien siemenet myös pöydällä itämiskelpoisiksi?

Sanoisin, että ei täydellisesti.
Parempi menetelmä on kypsyttää ne "puussa", mutta monet lajikkeet menettävät myös itävyyttään, jos ne ovat saaneet kylmää kasvuvaiheessa. Eli tähän aikaan vuodesta ei hyvin itävien siemenien saaminen ole enää varmaa.

Jos muuta ei ole saatavissa, suosittelen muutaman koeidätystä ennen kuin varastoi ison erän, ettei tule keväällä pettymyksiä. Tapanani on laittaa 3 siementä lautalle, kun kerään kylmää kokenutta tai muten kovia kokenutta siementä. Normaalitapauksissa kaikki tai ainakin 2 itävät, mutta on löytynyt kylmässä kasvaneita, jotka eivät itäneet ollenkaan.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: linker - lokakuu 07, 2010, 09:38:12 ap... miten mahtavat itää kasvikuivurin pohjalta kerätyt siemenet.

Noiden keräämiseen en vielä ole syyllistynyt.  ;D
Tilannehan on yleensä sellainen, että niiden lajikkeestakaan ei ole täyttä varmuutta. Kuivat siemenet kyllä kestävät melkein mitä vain, eli veikkaisin niiden olevan itäviä.

linker

lokakuu 07, 2010, 11:01:45 ap #14 Viimeisin muokkaus: lokakuu 07, 2010, 11:03:31 ap käyttäjältä linker
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 07, 2010, 09:47:15 ap
Lainaus käyttäjältä: linker - lokakuu 07, 2010, 09:38:12 ap... miten mahtavat itää kasvikuivurin pohjalta kerätyt siemenet.

Noiden keräämiseen en vielä ole syyllistynyt.  ;D

Puhdistan kuivurin käyttökertojen välillä. Tasot astianpesukoneessa ja moottoriosan paineilmalla. Kuivauksessa kerrallaan vain yhtä lajiketta, joten asia kunnossa.
Siementen kerääminen kuivurista on kätevää ja ovat valmiiksi kuivia talteen laitettaviksi.

.

Chilivaari

Kuivatuista minäkin usein kerään, mutta olen ottanut kuivatusritilöiltä ja rapsutellut siemenet irti. Jos ovat tiukassa, kuivuneet chilit voi laittaa muovipussiin ja ravistaa kunnolla. Pohjalle jää aika kasa siemeniä.

Kokeile muutama pohjalle putoillut. Tuskin niissä mitään vikaa on.

Legoinsinööri

Kaikki tähän asti talteen otetut siemenet ovat olleet vähän kylmässä, mutta edes kypsyneet puskassa. Short Yellow Tabasco vaan päätti saada jonkun romahduksen viikonloppuna, joten siitä on myös viileässä käyneet podit otettu omppujen viereen kypsymään. Pitää niistä varmaan ottaa vielä erilleen noin alkuun ne siemenet.

Larski

Kypsyykö samalla kikalla ihan selkeästi keskenkasvuiset podit? Muutama kourallinen olis pieniksi palluroiksi jääneitä jalluja joitten kohtaloa vielä mietin.

chilihardhead.fi

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8202.0

Oma mielipide on, ettei selkeästi pieniksi jääneet kypsy
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Paprikaana

minulla viime syksynä kypsyi myös keskenkasvuisina kerätyt samalla tavalla kuin normikokoiset. Ja viimesyksynä kypsyttelin ihan ilman omenaa. Eli sanoisin että kyllä kokeilla kannattaa :)
Il Mondo Cambia, Io No!