tammikuu 09, 2025, 22:36:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Piri piri tulinen chili - Fragata

Aloittaja tempe, heinäkuu 26, 2004, 23:24:37 ip

« edellinen - seuraava »

tempe

Löytyi Joensuun Prisman säilykehyllystä tällainen Fragata-sarjan tuote. Paino 99 grammaa (kapea lasitölkki), josta chilejä 57 grammaa. Ainekset chili, vesi, suola (12 %) ja happamuudensäätöaine E270.

Yllättävän maukkaita, ja suhteellisen voimakkaitakin. Ei sillä, kyllä näitä pystyy vaikka paljaaltaan kokonaisina syömään, mutta tuon suolan ansiosta ovat maustuneet oikein herkullisiksi. Sopii erinomaisesti mm. salaatin maustamiseen yhdessä valkoviinietikan ja oliiviöljyn kanssa. Sopivat toisaalta moneen muuhunkin ruokaan. Harvoin näin herkullista tuotetta kaupasta löytää.

Yksi ikävä piirre näistä löytyy: jos heittää näitä pilkkomatta esim. keittoon tai pataan ja kypsentää, niin sitten syödessä kun puraisee kokonaista hedelmää, se maistuu vähän pahviselta. Kannattaa siis pilkkoa ennen kypsennystä.

JartsaP

Joo, olen noita tässä makustellut myös ja onhan niissä vähän potkuakin - ei tosin varmaankaan konkareiden mielestä, mutta tällaiselle aloittelevalle chilimielelle ihan mukavia snackseja. Ja vieraille tarjottuina jopa saavat aikaan mukavia ilmeitä. Vähän suolainen ja minusta etikkainenkin maku niissä kyllä on, mutta muuten ihan nannoja.

Glottis

Minun mielestäni taas tuo suolapitoisuus pilaa loistavan tuotteen :( En pystynyt käyttämään niitä oikein mihinkään, kun liika suola alkoi tökkiä. Enkä kyllä mitenkään säästele suolaa normaalisti, noissa vain on sitä minulle liikaa. Liottamalla suolaisuus väheni mutta maku lähti kanssa, ei ollenkaan hyvä :(
Feuer frei!

JartsaP

Niin no, minä käytänkin ihan liikaa suolaa melkein kaikkeen. Pari päivää sitten paistelin oman maan perunoita (ovat parhaita kun paistaa raakoina) ja mausteeksi laitoin pelkkää suolaa - ja hyvää oli. Onhan se pahuksen epäterveellistä, mutta minkäs sille voi jos sattuu tykkäämään.

Glottis

Lainaus käyttäjältä: "tempe"Paino 99 grammaa (kapea lasitölkki), josta chilejä 57 grammaa. Ainekset chili, vesi, suola (12 %) ja happamuudensäätöaine E270.

Selvisipä tuolle rajulle suolaamiselle syykin, yli 10% suolapitoisuus (tai yli 2% etikkaa) tarvitaan botuliinin kasvun estämiseksi.
Feuer frei!

Amd

samoja löytyy jääkaapista, ja hyviä ovat, muistuttavat  aurinkokuivattuja tomaatteja öljyssä..ainoa mikä häiritsee, on siemenien määrä suhteessa hedelmälihaan.tulisuus on ehkä jalapenon luokkaa.

bassino

Mulla nämä jäivät vanhentumaan jääkaapin perukoille. Todellakin aivan liian suolaisia.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)