Nyypiö kysyy pari kysymystä

Aloittaja Reliikki, lokakuu 24, 2010, 20:45:07 ip

« edellinen - seuraava »

Reliikki

Hei, olen Pekka 51v. Yrittäjä, kaivinkonekuski, kaikin tavoin kultivoitunut ihminen siis. Päätös chilien itsekasvatuksesta syntyi, kun (intialaisen ruoan ystävänä) kokkailin Maddhur Jaffreyn reseptillä kanaa vihreässä kastikkeessa. Ko. mössöön tulee 6 "hot green chilli peppers" antamaan hiukan potkua. Kuusi kitumarketin vöhrinkäistä papua ei antanut sitten minkäänlaista kuumuutta soosiin, toisin kuin kymmenen vuotta takaperin, jolloin muistaakseni edellisen kerran kyseistä ruokaa valmistin. Ei edes kakaroiden mielestä mitään, höh.

Joten siementä likoon. Poikkeuksellisesti päätin jättää väliin normaalit tee-se-itse-ja-hämmästytä maailmaa-viritelmät, joita olen aina harrastanut mitä eriskummallisimmin tavoin ja hankin Penttilästä Zengrow-pytyn koeajoa varten. Hyvin hurisee.

Se romantiikasta, ne kysymykset:

Olen hiljan aloittanut myös saksofonin soittamisen opiskelun. Itävätkö siemenet mahdollisesti nopeammin
a) soittamalla niille pilliä,
vai
b) uhkaamalla niitä samalla asialla?

Itse uskon kohtaan b.

Ja mikä piru on ebbi?

Tämä on muuten hieno foorumi, tietoa ja kokemuksia löytyy huima määrä. Kiitos.

Rundari

Muistaakseni kasvi kasvoi rauhallisessa musiikissa paremmin, toki jos huutelet niille törkeyksiä niin ehkä tulee tulisempia :) Ebbi on vesiviljelyssä käytettävä "laite". Lueppas vesiviljely topikkeja niin tiedät.

Kärsä Babar

Ebbi on ebb & flow. Vuorovesi tyyppisesti toimiva vesiviljely laite.
Tuossa on jotain jotain mainittu myös ebbistä:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8227.0
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

-mIDE-

Lainaus käyttäjältä: Reliikki - lokakuu 24, 2010, 20:45:07 ip
Olen hiljan aloittanut myös saksofonin soittamisen opiskelun. Itävätkö siemenet mahdollisesti nopeammin
a) soittamalla niille pilliä,
vai
b) uhkaamalla niitä samalla asialla?

Mythbusters testasi aikoinaan kyseisen myytin, eli kasvavatko kasvit paremmin jos niille juttelee. Yhdelle kasvisatsille juteltiin kilttiin sävyyn, yhdelle piestiin suuta oikein urakalla, yhdelle soitettiin klassista musiikkia, yhdelle death metallia, ja viimeiset saivat kasvaa hiljaisuudessa (vertailukasvit). Kasvit joille juteltiin, sama mitä juteltiin, kasvoivat vertailuryhmää paremmin, kuten myös kasvit joille soitettiin klassista musiikkia. Kaikkein parhaiten kasvoivat kuitenkin death metallia kuunnelleet. Jotenka heitä vaan se saksofoni nurkkaan, ja aloitat kitaran- ja mörkölaulun opettelun. Kyllä chilit lähtee kasvuun.  ;D

Gali

Joo hevimusiikki E:stä toimii , siis matalia taajuuksia kasveille.

Chilivaari

Tervetuloa porukkaan.

Lainaus käyttäjältä: Reliikki - lokakuu 24, 2010, 20:45:07 ip... Ko. mössöön tulee 6 "hot green chilli peppers" antamaan hiukan potkua.

Pusa Jwala on todennäköisesti se chili, jota reseptiisi vihreänä kaivattiin. Indian PC-1 on myös mahdollista käyttää vihreänä, mutta silloin kyllä vähempi kuin 6 kpl taitaa riittää. Minulla saattaisi olla noista siemeniäkin.

Reliikki

Hmm, ilmeisesti ette ole koskaan kuulleet aloittelijan fonitöräyttelyä, meinaan vaan että sitä kuullessa Dimmu borgireilta pääsee pitkät jarrutusjäljet kalsareihin...

Vannoin että ennen ensimmäisen viestin kirjoitusta etsin hakusanoilla kaiken mahdollisen kaikesta mahdollisesta, mutta eipäs vaan onnistunut sekään.

Flowin tiedän meriteeraavan virtausta, mutta ebb on tuntematon ilmaisu. Kuvittelin sen olevan joku lyhennys kuten CIA tms.

Käännättekö tollolle, tänks.

Vedin pari skaalaa kuutioissa oleville siemenille. Nyt ne ovat kaikki näkymättömissä. ;D

Reliikki

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 24, 2010, 21:20:48 ip
Tervetuloa porukkaan.
Pusa Jwala on todennäköisesti se chili, jota reseptiisi vihreänä kaivattiin. Indian PC-1 on myös mahdollista käyttää vihreänä, mutta silloin kyllä vähempi kuin 6 kpl taitaa riittää. Minulla saattaisi olla noista siemeniäkin.

Kiitoksia vaari. Pusa Jwala kuullostaa todennäköiseltä vaihtoehdolta, Jaffreyn reseptit kun kuulemma noudattelevat  alkuperäistä aika tarkasti.

Mutta ei siitä nyt niin kauan ole, kun ihan tavallisesta kaupan vihreästä chilistäkin löytyi kuumaa huumaa. Amerikkalistumistako tämäkin?